بادبادک سازی و بادبادک بازی: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
|||
| خط ۸: | خط ۸: | ||
== منبع اصلی == | == منبع اصلی == | ||
<sub><big>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [ | <sub><big>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی].</big></sub> | ||
== نویسنده مقاله == | == نویسنده مقاله == | ||
علی محمد سابقی | علی محمد سابقی | ||
[[رده:فرهنگ عمومی]] | [[رده:فرهنگ عمومی]] | ||
نسخهٔ کنونی تا ۱۴ نوامبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۸:۱۷

بادبادک، به عنوان یکی از اسباببازیهای خاص تفریحی و سرگرمی مردم چین، با خصوصیاتی تماشایی، و اشکالی متنوع و زیبا، با فرهنگ و آداب و رسوم، ورزش، علوم و فنون و هنر مردمان این سرزمین ارتباط نزدیکی داشته و با مضامینی غنی، خلاقیتهای هنری، و ابداعات جالب، خلق و خوی چینیها را منعکس میکند.
برای چینیها، بادبادکبازی به معنای «پایان بدبختیها» هم هست. میگویند، بادبادک افکار و اندیشههای ملالآور و یاد بدبختی و بیچارگی و فقر را حداقل برای مدتی هم که شده از ذهن افراد پاک میکند. بادبادکسازی و بادباکبازی در مناطق مختلف چین، به ویژه در برخی از مناطق استانهای شاندونگ، جیانگسو و شهرهای پکن و تیانجین رواج داشته و علاقهمندان بسیاری دارد. نقاشیها، ظرایف، رنگ آمیزیهای زیبا و طرز تهیهی بادبادکهای «ویفان» در شاندونگ، و بادبادکهای زوجی پرستویی شکل پکن با قدمتی 300 ساله، همراه با مهارت و خلاقیت بادبادک بازان حرفهای و کارکشته (به ویژه افراد سالخورده و مسن)، صحنههای بسیار دیدنی را در دل آسمان آبی ایجاد میکنند که لحظات شاد و زیبایی را برای بیننده تداعی میکند.
نیز نگاه کنید به
چین؛ فرهنگ عمومی در چین؛ صنایع دستی و هنرهای مردمی و فولكلور
منبع اصلی
سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.
نویسنده مقاله
علی محمد سابقی