پرش به محتوا

تاریخ موسیقی چینی: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
Samiei (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
Mahdi (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(یک نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
براساس اسناد و مدارک و کتاب­ ها و نوشته­ های تاریخی، استفاده از هنر و [[انواع آلات موسیقی سنتی چین|آلات موسیقی در چین]] از دوران پارینه سنگی و از دوران انسان ابتدایی رواج داشته است. کشفیات باستانی به دست آمده از دوران عصر حجر نشان از ابداع [[انواع آلات موسیقی سنتی چین|آلات مختلف موسیقی]] از سنگ و چوب و سفال از بیش از4000 سال پیش در این کشور دارد. نِی ­های استخوانی کشف شده­ ی متعلق به عصر پارینه سنگی در [[چین]]، جزو قدیمی­ ترین [[انواع آلات موسیقی سنتی چین|آلات موسیقی]] یافت شده در جهان هستند. [[انواع آلات موسیقی سنتی چین|آلات موسیقی]] سفالین کشف شده از منطقه­ ی شی­اَن نیز دارای قدمتی 6000 ساله هستند.<ref>Ji, Jin, (2010). “Chinese Music: Echos in Ancient and Modern Times. China Intercontinental Press”. ''Beijing''.</ref>
براساس اسناد و مدارک و کتاب­‌ها و نوشته­‌های تاریخی، استفاده از هنر و [[انواع آلات موسیقی سنتی چین|آلات موسیقی]] در [[چین]] از دوران پارینه سنگی و از دوران انسان ابتدایی رواج داشته است. کشفیات باستانی به دست آمده از دوران عصر حجر نشان از ابداع آلات مختلف موسیقی از سنگ و چوب و سفال از بیش از4000سال پیش در این کشور دارد. نِی­‌های استخوانی کشف شده‌­ی متعلق به عصر پارینه سنگی در [[چین]]، جزو قدیمی ترین آلات موسیقی یافت شده در جهان هستند. آلات موسیقی سفالین کشف شده از منطقه‌­ی شی­اَن نیز دارای قدمتی 6000ساله هستند.<ref name=":0">Ji, Jin, (2010). “Chinese Music: Echos in Ancient and Modern Times. China Intercontinental Press”. ''Beijing''.</ref>


نوشته های تاریخی نیز از 4000 سال پیش به وجود ابزار [[موسیقی سنتی چین|موسیقی]] و استفاده از این هنر در زندگی روزمره­ ی مردم و دربار پادشاهان حکایت دارد. در دوران [[سلسله شیا|سلسله­ ی شیا]](2070تا1600پیش از میلاد) [[نوع جامعه چین|جامعه­ ی چین]] از دوران ابتدایی عصر حجر به دوران برده داری تکامل یافت. در این دوره [[موسیقی سنتی چین|هنر موسیقی]] که قبلا برای توتم­ های قبیله ­ای و ارواح نیاکان و مراسم قربانی استفاده می ­شد، و ابزاری برای بیان احساسات و ترانه­ های عامیانه در ستایش آسمان، بیان آمال و آرزوها، و مراسم قربانی بود، در کنار کاربری پیشین، به ابزاری برای تقویت قدرت و ستایش اعمال و کردار و تفریحات طبقه­ ی حاکم تبدیل شد. کتاب­ های تاریخی [[چین]] که پیدایش [[موسیقی سنتی چین|موسیقی سنتی ردیفی چینی]] را به دوران امپراتوری خوانگ ­دی [[تاریخ موسیقی چینی#%20ftn1|(Huangdi]])(امپراتور زرد) در4000 سال پیش نسبت می­ دهند، با کشف برنز در دوران خوانگ­ دی بر [[انواع آلات موسیقی سنتی چین|تنوع آلات موسیقی]] که پیش از آن تنها از چوب و سنگ و سفال بود افزود و با ساختن زنگ ­های فلزی ردیفی صدای متنوع­ تر و بلندتری از این آلات تولید گردید. در همین دوره بود که از آلات تلفیقی سنگ و برنز برای مراسم­ هایی هم­چون رفتن به جنگ، ورود به کاخ امپراتوری، مراسم قربانی کردن و جشن­ ها استفاده می ­شد.در [[سلسله جو|دوران سلسله­ ی«جو»]] [[موسیقی سنتی چین|هنر موسیقی]] از حالت نیایشی پیشین به تفریحات درباری تمایل بیشتری پیدا کرد و نظارت دولتی آن را به استانداردهای لازم نزدیک­تر ساخت.  
نوشته‌های تاریخی نیز از 4000سال پیش به وجود ابزار موسیقی و استفاده از این هنر در زندگی روزمره‌­ی مردم و دربار پادشاهان حکایت دارد. در دوران [[سلسله شیا|سلسله­‌ی شیا]](2070تا1600پیش از میلاد) جامعه‌­ی [[چین]] از دوران ابتدایی عصر حجر به دوران برده داری تکامل یافت. در این دوره هنر موسیقی که قبلا برای توتم‌­های قبیله­‌ای و ارواح نیاکان و مراسم قربانی استفاده می‌شد، و ابزاری برای بیان احساسات و ترانه‌­های عامیانه در ستایش آسمان، بیان آمال و آرزوها، و مراسم قربانی بود، در کنار کاربری پیشین، به ابزاری برای تقویت قدرت و ستایش اعمال و کردار و تفریحات طبقه­‌ی حاکم تبدیل شد. کتاب­‌های تاریخی [[چین]] که پیدایش موسیقی سنتی ردیفی چینی را به دوران امپراتوری خوانگ­دی (Huangdi)(امپراتور زرد) در4000 سال پیش نسبت می­ دهند، با کشف برنز در دوران خوانگ­دی بر [[انواع آلات موسیقی سنتی چین|تنوع آلات موسیقی]] که پیش از آن تنها از چوب و سنگ و سفال بود افزود و با ساختن زنگ‌­های فلزی ردیفی صدای متنوع‌­تر و بلندتری از این آلات تولید گردید. در همین دوره بود که از [[انواع آلات موسیقی سنتی چین|آلات تلفیقی سنگ و برنز]] برای مراسم‌­هایی هم­چون رفتن به جنگ، ورود به کاخ امپراتوری، مراسم قربانی کردن و جشن‌­ها استفاده می‌شد<ref name=":0" />. در [[سلسله جو|دوران سلسله‌­ی«جو» هنر]] موسیقی از حالت نیایشی پیشین به تفریحات درباری تمایل بیشتری پیدا کرد و نظارت دولتی آن را به استانداردهای لازم نزدیک­تر ساخت.  


در این دوره، برای استفاده از [[موسیقی سنتی چین|موسیقی]] در مراسم نیایشی و درباری و استفاده­ ی مقامات دربار براساس جایگاه شان از آن مقررات و چارچوبی تحت عنوان«موسیقی حرکات موزون 6 سلسله ­ی پادشاهی(Six-Dynasty Music Dance)» تعیین و معرفی شد که هیچکس حق تخلف از آن را نداشت. گروه موسیقی مربوط به دربار و امپراتور از 64 هنرمند و موسیقیدان تشکیل می­ شد. از این طریق بود که [[موسیقی سنتی چین|هنر موسیقی]] وارد دنیای تمدن بشری شد.
در این دوره، برای استفاده از موسیقی در مراسم نیایشی و درباری و استفاده­‌ی مقامات دربار براساس جایگاهشان از آن مقررات و چارچوبی تحت عنوان«موسیقی حرکات موزون 6 سلسله­‌ی پادشاهی (Six-Dynasty Music Dance)» تعیین و معرفی شد که هیچکس حق تخلف از آن را نداشت. گروه موسیقی مربوط به دربار و امپراتور از 64هنرمند و موسیقیدان تشکیل می­ شد. از این طریق بود که هنر موسیقی وارد دنیای تمدن بشری شد.


در [[دوران بهار و پاییز|دوران سلسله ­های بهار و پاییز]] و [[دوران حکومت های هم ستیز|حکومت­ های هم ­ستیز]](770تا221پیش از میلاد) که [[نوع جامعه چین|جامعه­ ی چین]] از برده­ داری به فئودالی تغییر یافت، [[موسیقی سنتی چین|هنر موسیقی]] نیز متحول شده و دسته ­بندی هشتگانه ­ی آن آغاز شد. همزمان با توسعه و استاندارد یافتن موسیقی درباری، موسیقی عامیانه نیز به روند تکاملی خود ادامه داد و موسیقی محلی مناطق مختلف هم رشد یافته و برتنوع و کیفیت [[انواع آلات موسیقی سنتی چین|آلات موسیقی]] افزوده شد. میان آواز، رقص و [[موسیقی سنتی چین|موسیقی فولکلور]] همیشه ارتباط تنگاتنگی وجود داشته که داستانسرایی عامیانه نیز بر غنای آن افزوده است.
در [[دوران بهار و پاییز|دوران سلسله­‌های بهار و پاییز]] و [[دوران حکومت های هم ستیز|حکومت­‌های هم ستیز]](770تا221پیش از میلاد) که جامعه­‌ی [[چین]] از برده‌­داری به فئودالی تغییر یافت، هنر موسیقی نیز متحول شده و دسته‌­بندی هشتگانه‌­ی آن آغاز شد. همزمان با توسعه و استاندارد یافتن موسیقی درباری، موسیقی عامیانه نیز به روند تکاملی خود ادامه داد و موسیقی محلی مناطق مختلف هم رشد یافته و برتنوع و کیفیت آلات موسیقی افزوده شد. میان آواز، رقص و موسیقی فولکلور همیشه ارتباط تنگاتنگی وجود داشته که داستان‌سرایی عامیانه نیز بر غنای آن افزوده است.


در [[سلسله چین|دوران سلسله­ ی چین (Qin)]](221 تا206میلادی) به عنوان نخستین امپراتور سراسر [[چین]] بود که نهاد سازمان یافته ­ای برای ساماندهی و نظارت بر آموزش، جمع آوری ترانه­ ها، موسیقیدانان و استفاده ­ی صحیح از [[انواع آلات موسیقی سنتی چین|آلات موسیقی]] شکل گرفت. رشد و تکامل موسیقی در [[سلسله ی خن|دوران سلسله ­ی خَن]](206 پیش از میلاد تا220میلادی) هم­چنان ادامه یافت و جمع آوری موسیقی ­های عامیانه و محلی و تلفیق آن­ها در موسیقی ملی موجب رشد و بهتر شدن هر دو بخش شده و این هنر هرچه بیشتر در زندگی خصوصی مردم تأثیر­گذار گردید. آغاز فعالیت [[نقش جاده ی ابریشم در مبادلات فرهنگی ایران و چین|جاده ­ی معروف ابریشم]] نیز در انتقال سبک و [[انواع آلات موسیقی سنتی چین|آلات موسیقی]] مناطق مختلف غربی به [[چین]] بسیار مؤثر بود. ورود و گسترش [[آیین بودا]] در سرزمین [[چین]] و ورود انواع هنرهای هندی به ویژه [[موسیقی سنتی چین|هنر موسیقی آیینی]] نیز زمینه را برای رشد و تکامل موسیقی آیینی در این کشور فراهم ساخت. تثبیت قدرت سیاسی و اقتصادی [[چین]] در [[سلسله سویی|دوران سلسله ­های سویی]] [[تاریخ موسیقی چینی#%20ftn3|(Sui]]) و [[سلسله تانگ|تانگ]] و توسعه­ ی روابط اقتصادی و فرهنگی [[چین]] با مناطق غربی(به ویژه ایران دوران ساسانی) زمینه را برای بلوغ و رشد هرچه بیشتر [[موسیقی سنتی چین|انواع موسیقی چینی]] فراهم نمود[[تاریخ موسیقی چینی#%20edn2|[ii]]]. در این دوران بود که سبک ­های«موسیقی 7 بخشی [[تاریخ موسیقی چینی#%20ftn4|(Seven Part Music]])» یا«موسیقی 9 بخشی [[تاریخ موسیقی چینی#%20ftn5|(Nine part Music]])» از تلفیق [[موسیقی سنتی چین|موسیقی سنتی چینی]] و مناطق غربی به وجود آمد و شهرت زیادی پیدا کرد. در [[سلسله تانگ|دوران تانگ]] بود که مؤسسات آموزشی و نظارت بر موسیقی مذهبی، درباری، و عامیانه از هم مجزا شده و هر کدام به صورت تخصصی روی موسیقی کارکرده و موسیقیدان­ های برجسته­ ی متعددی در این زمینه­ ها آموزش دیده و تربیت شدند. این مراکز هم­چنین با برگزاری مسابقات بهترین موسیقی و موسیقیدان هر رشته را انتخاب و خلاقیت و نوآوری­ های زیادی در این عرصه به وجود آمد.
در [[سلسله چین|دوران سلسله­‌ی چین (Qin)]](221 تا206میلادی) به عنوان نخستین امپراتور سراسر [[چین]] بود که نهاد سازمان یافته­‌ای برای سامانده‌ی و نظارت بر آموزش، جمع آوری ترانه­‌ها، موسیقیدانان و استفاده­‌ی صحیح از [[انواع آلات موسیقی سنتی چین|آلات موسیقی]] شکل گرفت. رشد و تکامل موسیقی در [[سلسله ی خن|دوران سلسله‌­ی خَن]](206 پیش از میلاد تا220میلادی) هم­چنان ادامه یافت و جمع آوری موسیقی­‌های عامیانه و محلی و تلفیق آن­ها در موسیقی ملی موجب رشد و بهتر شدن هر دوبخش شده و این هنر هرچه بیشتر در زندگی خصوصی مردم تأثیر­گذار گردید. آغاز فعالیت جاده­‌ی معروف ابریشم نیز در انتقال سبک و آلات موسیقی مناطق مختلف غربی به [[چین]] بسیار مؤثر بود. ورود و گسترش [[آیین بودا]] در [[چین|سرزمین چین]] و ورود انواع هنرهای هندی به ویژه هنر موسیقی آیینی نیز زمینه را برای رشد و تکامل موسیقی آیینی در این کشور فراهم ساخت. تثبیت قدرت سیاسی و اقتصادی [[چین]] در [[سلسله سویی|دوران سلسله­‌های سویی (Sui)]] و [[سلسله تانگ|تانگ]] و توسعه­‌ی روابط اقتصادی و فرهنگی [[چین]] با مناطق غربی(به ویژه ایران دوران ساسانی) زمینه را برای بلوغ و رشد هرچه بیشتر انواع موسیقی چینی فراهم نمود (طبق اظهارات محققان هنر موسیقی در [[چین]] که در ملاقات حضوری با اینجانب مطرح می‌کردند، سبک‌ها و [[انواع آلات موسیقی سنتی چین|آلات موسیقی]] مناطق غربی [[چین]] که منظورشان ایران باستان است، در رشد و تکامل موسیقی این کشور تأثیر به سزایی داشته است. [[انواع آلات موسیقی سنتی چین|آلات موسیقی]] هم چون نی، عود(در [[زبان چینی]] پیپا)، کمانچه(در [[زبان چینی]] آرهو)، شیپور و ساز قانون از ایران وارد [[چین]] شده است که این موضوع در کتاب‌های تاریخی این کشور نیز ثبت شده است.). در این دوران بود که سبک‌­های«موسیقی 7 بخشی (Seven Part Music)» یا«موسیقی 9 بخشی (Nine part Music)» از تلفیق موسیقی سنتی چینی و مناطق غربی به وجود آمد و شهرت زیادی پیدا کرد. در [[سلسله تانگ|دوران تانگ]] بود که مؤسسات آموزشی و نظارت بر موسیقی مذهبی، درباری، و عامیانه از هم مجزا شده و هر کدام به صورت تخصصی روی موسیقی کارکرده و موسیقیدان‌­های برجسته­‌ی متعددی در این زمینه‌­ها آموزش دیده و تربیت شدند. این مراکز هم­چنین با برگزاری مسابقات بهترین موسیقی و موسیقیدان هر رشته را انتخاب و خلاقیت و نوآوری‌­های زیادی در این عرصه به وجود آمد[[تاریخ موسیقی چینی# ednref2|[i]]].


روند تکاملی [[موسیقی سنتی چین|هنر موسیقی]] در [[سلسله های سونگ، لیائو، جین و شیای غربی|دوران سلسله­ های سونگ]] و [[سلسله یوان|یوان]] نیز هم­چنان ادامه یافت و در هر عصری با ابداع سبک و روش و [[انواع آلات موسیقی سنتی چین|آلات موسیقی]] جدید، قدمی در بهبود این هنر برداشته شد و از تلفیق [[موسیقی سنتی چین|موسیقی]] و اپرای جنوب و شمال در [[سلسله یوان|دوران یوان]] بهترین [[موسیقی سنتی چین|موسیقی]] و [[هنر اپرای سنتی چینی|اپرای چین]] به وجود آمد.
روند تکاملی هنر موسیقی در [[سلسله های سونگ، لیائو، جین و شیای غربی|دوران سلسله­‌های سونگ]] و [[سلسله یوان|یوان]] نیز هم­چنان ادامه یافت و در هر عصری با ابداع سبک و روش و [[انواع آلات موسیقی سنتی چین|آلات موسیقی جدید]]، قدمی در بهبود این هنر برداشته شد و از تلفیق موسیقی و اپرای جنوب و شمال در [[سلسله یوان|دوران یوان]] بهترین موسیقی و اپرای [[چین]] به وجود آمد.


در [[سلسله مینگ|دوران سلسله ­های مینگ]] و [[سلسله چینگ|چینگ]] [[موسیقی سنتی چین|هنر موسیقی]] هرچه بیشتر وارد زندگی عموم مردم شده و مؤسسات موسیقی غیر دولتی(بخش خصوصی) نیز وارد عرصه­ ی شده و بر غنا و گسترش هرچه بیشتر آن افزوده و گروه­ های کوچک و بزرگ موسیقی در شهرهای مختلف و حتی روستاها شکل گرفت.<ref>سابقی، علی محمد(1392).جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی.</ref>
در دوران سلسله­‌های [[سلسله مینگ|مینگ]] و [[سلسله چینگ|چینگ]] هنر موسیقی هرچه بیشتر وارد زندگی عموم مردم شده و مؤسسات موسیقی غیر دولتی(بخش خصوصی) نیز وارد عرصه­‌ی شده و بر غنا و گسترش هرچه بیشتر آن افزوده و گروه‌­های کوچک و بزرگ موسیقی در شهرهای مختلف و حتی روستاها شکل گرفت.


= نیز نگاه کنید به =
= نیز نگاه کنید به =
خط ۱۷: خط ۱۷:


= پاورقی =
= پاورقی =
[[تاریخ موسیقی چینی#%20ednref2|[ii]]] - <small>طبق اظهارات محققان [[موسیقی سنتی چین|هنر موسیقی در چین]] که در ملاقات حضوری با اینجانب مطرح می کردند، سبک ها و [[انواع آلات موسیقی سنتی چین|آلات موسیقی]] مناطق غربی چین که منظورشان ایران باستان است، در رشد و تکامل [[موسیقی سنتی چین|موسیقی]] این کشور تأثیر به سزایی داشته است. [[انواع آلات موسیقی سنتی چین|آلات موسیقی]] هم چون نی، عود(در [[زبان چینی]] پیپا)، کمانچه(در زبان چینی آرهو)، شیپور و ساز قانون از ایران وارد [[چین]] شده است که این موضوع در کتاب های تاریخی این کشور نیز ثبت شده است.</small>
[[تاریخ موسیقی چینی# ednref2|[i]]] - <small>طبق اظهارات محققان [[موسیقی سنتی چین|هنر موسیقی در چین]] که در ملاقات حضوری با اینجانب مطرح می کردند، سبک ها و [[انواع آلات موسیقی سنتی چین|آلات موسیقی]] مناطق غربی چین که منظورشان ایران باستان است، در رشد و تکامل [[موسیقی سنتی چین|موسیقی]] این کشور تأثیر به سزایی داشته است. [[انواع آلات موسیقی سنتی چین|آلات موسیقی]] هم چون نی، عود(در [[زبان چینی]] پیپا)، کمانچه(در زبان چینی آرهو)، شیپور و ساز قانون از ایران وارد [[چین]] شده است که این موضوع در کتاب های تاریخی این کشور نیز ثبت شده است.</small>


= کتابشناسی =
= کتابشناسی =
<references />
<references />
[[رده:موسیقی]]
[[رده:موسیقی]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۰ نوامبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۳:۲۸

براساس اسناد و مدارک و کتاب­‌ها و نوشته­‌های تاریخی، استفاده از هنر و آلات موسیقی در چین از دوران پارینه سنگی و از دوران انسان ابتدایی رواج داشته است. کشفیات باستانی به دست آمده از دوران عصر حجر نشان از ابداع آلات مختلف موسیقی از سنگ و چوب و سفال از بیش از4000سال پیش در این کشور دارد. نِی­‌های استخوانی کشف شده‌­ی متعلق به عصر پارینه سنگی در چین، جزو قدیمی ترین آلات موسیقی یافت شده در جهان هستند. آلات موسیقی سفالین کشف شده از منطقه‌­ی شی­اَن نیز دارای قدمتی 6000ساله هستند.[۱]

نوشته‌های تاریخی نیز از 4000سال پیش به وجود ابزار موسیقی و استفاده از این هنر در زندگی روزمره‌­ی مردم و دربار پادشاهان حکایت دارد. در دوران سلسله­‌ی شیا(2070تا1600پیش از میلاد) جامعه‌­ی چین از دوران ابتدایی عصر حجر به دوران برده داری تکامل یافت. در این دوره هنر موسیقی که قبلا برای توتم‌­های قبیله­‌ای و ارواح نیاکان و مراسم قربانی استفاده می‌شد، و ابزاری برای بیان احساسات و ترانه‌­های عامیانه در ستایش آسمان، بیان آمال و آرزوها، و مراسم قربانی بود، در کنار کاربری پیشین، به ابزاری برای تقویت قدرت و ستایش اعمال و کردار و تفریحات طبقه­‌ی حاکم تبدیل شد. کتاب­‌های تاریخی چین که پیدایش موسیقی سنتی ردیفی چینی را به دوران امپراتوری خوانگ­دی (Huangdi)(امپراتور زرد) در4000 سال پیش نسبت می­ دهند، با کشف برنز در دوران خوانگ­دی بر تنوع آلات موسیقی که پیش از آن تنها از چوب و سنگ و سفال بود افزود و با ساختن زنگ‌­های فلزی ردیفی صدای متنوع‌­تر و بلندتری از این آلات تولید گردید. در همین دوره بود که از آلات تلفیقی سنگ و برنز برای مراسم‌­هایی هم­چون رفتن به جنگ، ورود به کاخ امپراتوری، مراسم قربانی کردن و جشن‌­ها استفاده می‌شد[۱]. در دوران سلسله‌­ی«جو» هنر موسیقی از حالت نیایشی پیشین به تفریحات درباری تمایل بیشتری پیدا کرد و نظارت دولتی آن را به استانداردهای لازم نزدیک­تر ساخت.

در این دوره، برای استفاده از موسیقی در مراسم نیایشی و درباری و استفاده­‌ی مقامات دربار براساس جایگاهشان از آن مقررات و چارچوبی تحت عنوان«موسیقی حرکات موزون 6 سلسله­‌ی پادشاهی (Six-Dynasty Music Dance)» تعیین و معرفی شد که هیچکس حق تخلف از آن را نداشت. گروه موسیقی مربوط به دربار و امپراتور از 64هنرمند و موسیقیدان تشکیل می­ شد. از این طریق بود که هنر موسیقی وارد دنیای تمدن بشری شد.

در دوران سلسله­‌های بهار و پاییز و حکومت­‌های هم ستیز(770تا221پیش از میلاد) که جامعه­‌ی چین از برده‌­داری به فئودالی تغییر یافت، هنر موسیقی نیز متحول شده و دسته‌­بندی هشتگانه‌­ی آن آغاز شد. همزمان با توسعه و استاندارد یافتن موسیقی درباری، موسیقی عامیانه نیز به روند تکاملی خود ادامه داد و موسیقی محلی مناطق مختلف هم رشد یافته و برتنوع و کیفیت آلات موسیقی افزوده شد. میان آواز، رقص و موسیقی فولکلور همیشه ارتباط تنگاتنگی وجود داشته که داستان‌سرایی عامیانه نیز بر غنای آن افزوده است.

در دوران سلسله­‌ی چین (Qin)(221 تا206میلادی) به عنوان نخستین امپراتور سراسر چین بود که نهاد سازمان یافته­‌ای برای سامانده‌ی و نظارت بر آموزش، جمع آوری ترانه­‌ها، موسیقیدانان و استفاده­‌ی صحیح از آلات موسیقی شکل گرفت. رشد و تکامل موسیقی در دوران سلسله‌­ی خَن(206 پیش از میلاد تا220میلادی) هم­چنان ادامه یافت و جمع آوری موسیقی­‌های عامیانه و محلی و تلفیق آن­ها در موسیقی ملی موجب رشد و بهتر شدن هر دوبخش شده و این هنر هرچه بیشتر در زندگی خصوصی مردم تأثیر­گذار گردید. آغاز فعالیت جاده­‌ی معروف ابریشم نیز در انتقال سبک و آلات موسیقی مناطق مختلف غربی به چین بسیار مؤثر بود. ورود و گسترش آیین بودا در سرزمین چین و ورود انواع هنرهای هندی به ویژه هنر موسیقی آیینی نیز زمینه را برای رشد و تکامل موسیقی آیینی در این کشور فراهم ساخت. تثبیت قدرت سیاسی و اقتصادی چین در دوران سلسله­‌های سویی (Sui) و تانگ و توسعه­‌ی روابط اقتصادی و فرهنگی چین با مناطق غربی(به ویژه ایران دوران ساسانی) زمینه را برای بلوغ و رشد هرچه بیشتر انواع موسیقی چینی فراهم نمود (طبق اظهارات محققان هنر موسیقی در چین که در ملاقات حضوری با اینجانب مطرح می‌کردند، سبک‌ها و آلات موسیقی مناطق غربی چین که منظورشان ایران باستان است، در رشد و تکامل موسیقی این کشور تأثیر به سزایی داشته است. آلات موسیقی هم چون نی، عود(در زبان چینی پیپا)، کمانچه(در زبان چینی آرهو)، شیپور و ساز قانون از ایران وارد چین شده است که این موضوع در کتاب‌های تاریخی این کشور نیز ثبت شده است.). در این دوران بود که سبک‌­های«موسیقی 7 بخشی (Seven Part Music)» یا«موسیقی 9 بخشی (Nine part Music)» از تلفیق موسیقی سنتی چینی و مناطق غربی به وجود آمد و شهرت زیادی پیدا کرد. در دوران تانگ بود که مؤسسات آموزشی و نظارت بر موسیقی مذهبی، درباری، و عامیانه از هم مجزا شده و هر کدام به صورت تخصصی روی موسیقی کارکرده و موسیقیدان‌­های برجسته­‌ی متعددی در این زمینه‌­ها آموزش دیده و تربیت شدند. این مراکز هم­چنین با برگزاری مسابقات بهترین موسیقی و موسیقیدان هر رشته را انتخاب و خلاقیت و نوآوری‌­های زیادی در این عرصه به وجود آمد[i].

روند تکاملی هنر موسیقی در دوران سلسله­‌های سونگ و یوان نیز هم­چنان ادامه یافت و در هر عصری با ابداع سبک و روش و آلات موسیقی جدید، قدمی در بهبود این هنر برداشته شد و از تلفیق موسیقی و اپرای جنوب و شمال در دوران یوان بهترین موسیقی و اپرای چین به وجود آمد.

در دوران سلسله­‌های مینگ و چینگ هنر موسیقی هرچه بیشتر وارد زندگی عموم مردم شده و مؤسسات موسیقی غیر دولتی(بخش خصوصی) نیز وارد عرصه­‌ی شده و بر غنا و گسترش هرچه بیشتر آن افزوده و گروه‌­های کوچک و بزرگ موسیقی در شهرهای مختلف و حتی روستاها شکل گرفت.

نیز نگاه کنید به

پیشینه موسیقی سیرالئون؛ پیشینه موسیقی روسیه؛ پیشینه موسیقی سوریه؛ پیشینه موسیقی فرانسه؛ پیشینه موسیقی سودان

پاورقی

[i] - طبق اظهارات محققان هنر موسیقی در چین که در ملاقات حضوری با اینجانب مطرح می کردند، سبک ها و آلات موسیقی مناطق غربی چین که منظورشان ایران باستان است، در رشد و تکامل موسیقی این کشور تأثیر به سزایی داشته است. آلات موسیقی هم چون نی، عود(در زبان چینی پیپا)، کمانچه(در زبان چینی آرهو)، شیپور و ساز قانون از ایران وارد چین شده است که این موضوع در کتاب های تاریخی این کشور نیز ثبت شده است.

کتابشناسی

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ Ji, Jin, (2010). “Chinese Music: Echos in Ancient and Modern Times. China Intercontinental Press”. Beijing.