یان لیبن: تفاوت میان نسخهها
صفحهای تازه حاوی ««یان لیبِن»(673-؟ میلادی)نقاش و دولتمرد اوایل سلسله ی تانگ بود. پدر و برادر بزرگش در زمینه ی هنر و صنایع دستی، معماری و نقاشی در سطح بالایی قر...» ایجاد کرد |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
| (یک نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد) | |||
| خط ۱: | خط ۱: | ||
«یان لیبِن»(Yan Liben)(673-؟ میلادی)نقاش و دولتمرد اوایل [[سلسله تانگ|سلسلهی تانگ]] بود. پدر و برادر بزرگش در زمینهی [[هنر در چین|هنر]] و [[صنایع دستی و هنرهای مردمی و فولكلور|صنایع دستی]]، [[هنر معماری در چین|معماری]] و [[هنر نقاشی در چین|نقاشی]] در سطح بالایی قرار داشتند. وی مهارتهای اعضای خانواده را به ارث برده و نزد «جانگ سِنگیو (Zhang Sengyou)» و «جِنگ فاسی (Zheng Fasi)» آموزش دید. او در زمینهی نقاشی پرتره مهارت داشت و خصوصیات و حالات سوژه را دقیقا به نمایش میگذاشت. او بنیانگذار نقاشی چهره در [[سلسله تانگ|دوران تانگ]] بود. | |||
نقاشیِ«تخت روانِ امپراتور تَیزونگ» از او در حال حاضر در [[موزه کاخ(قصر) چین|موزهی کاخ پکن]] نگهداری میشود. این اثر نقاشی داستان ازدواج دخترِ امپراتور شهدخت«وِنچِنگ (Wencheng)» با «توبو (Tubo)(تیبِت) سونگتسام گَمبو (Songtsam Gambo)» شاه در سال 641 را نشان میدهد. | |||
==نیز نگاه کنید به== | ==نیز نگاه کنید به== | ||
[[هنر در چین]]؛ [[نقاشان مشهور چین باستان]]؛ [[وو دائوزی، نقاش سلسله تانگ]]؛ [[وانگ وی، نقاش چینی]]؛ [[جانگ زدوان، نقاش چینی]]؛ [[مایوان، نقاش چینی]]؛ [[خوانگ گونگ وانگ، نقاش چینی]]؛ [[شو وی، هنرمند چینی]]؛ [[جودا، نقاش چینی]]؛ [[یوان جی، نقاش چینی]] | [[هنر در چین]]؛ [[نقاشان مشهور چین باستان]]؛ [[وو دائوزی، نقاش سلسله تانگ]]؛ [[وانگ وی، نقاش چینی]]؛ [[جانگ زدوان، نقاش چینی]]؛ [[مایوان، نقاش چینی]]؛ [[خوانگ گونگ وانگ، نقاش چینی]]؛ [[شو وی، هنرمند چینی]]؛ [[جودا، نقاش چینی]]؛ [[یوان جی، نقاش چینی]] | ||
= | |||
== منبع اصلی == | |||
<sub><big>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی].</big></sub> | |||
== نویسنده مقاله == | |||
علی محمد سابقی | |||
[[رده:هنرهای تجسمی]] | [[رده:هنرهای تجسمی]] | ||
نسخهٔ کنونی تا ۲۰ نوامبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۴:۵۵
«یان لیبِن»(Yan Liben)(673-؟ میلادی)نقاش و دولتمرد اوایل سلسلهی تانگ بود. پدر و برادر بزرگش در زمینهی هنر و صنایع دستی، معماری و نقاشی در سطح بالایی قرار داشتند. وی مهارتهای اعضای خانواده را به ارث برده و نزد «جانگ سِنگیو (Zhang Sengyou)» و «جِنگ فاسی (Zheng Fasi)» آموزش دید. او در زمینهی نقاشی پرتره مهارت داشت و خصوصیات و حالات سوژه را دقیقا به نمایش میگذاشت. او بنیانگذار نقاشی چهره در دوران تانگ بود.
نقاشیِ«تخت روانِ امپراتور تَیزونگ» از او در حال حاضر در موزهی کاخ پکن نگهداری میشود. این اثر نقاشی داستان ازدواج دخترِ امپراتور شهدخت«وِنچِنگ (Wencheng)» با «توبو (Tubo)(تیبِت) سونگتسام گَمبو (Songtsam Gambo)» شاه در سال 641 را نشان میدهد.
نیز نگاه کنید به
هنر در چین؛ نقاشان مشهور چین باستان؛ وو دائوزی، نقاش سلسله تانگ؛ وانگ وی، نقاش چینی؛ جانگ زدوان، نقاش چینی؛ مایوان، نقاش چینی؛ خوانگ گونگ وانگ، نقاش چینی؛ شو وی، هنرمند چینی؛ جودا، نقاش چینی؛ یوان جی، نقاش چینی
منبع اصلی
سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.
نویسنده مقاله
علی محمد سابقی