مدیریت آموزش و پرورش در چین معاصر: تفاوت میان نسخهها
ظاهر
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
| (یک نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد) | |||
| خط ۱: | خط ۱: | ||
[[پرونده:I-8.jpg|بندانگشتی|آموزش در [[چین]]]] | [[پرونده:I-8.jpg|بندانگشتی|آموزش در [[چین]]، قابل بازیابی از: https://www.bartarinha.ir/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D8%B1%D9%88%D8%B2-20/1533903-%D9%88%DB%8C%D8%AF%D8%A6%D9%88-%D8%AC%D8%A7%D9%84%D8%A8-%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D8%B3%D8%A7%D8%A8%D9%82%D9%87-%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%B6%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%B3-%DA%86%DB%8C%D9%86]] | ||
در | در [[چین|کشور چین]]، سیستم مدیریت بر بخش آموزش این کشور دولتی است و [[وزارت آموزش و پرورش چین|وزارت آموزش]] این کشور که بالاترین مرجع و نهاد مسئول آموزش است و زیر نظر [[شورای دولتی چین|شورای دولتی]] فعالیت میکند، متولی امر آموزش از پیش دبستانی گرفته تا پایان تحصیلات دانشگاهی در سرتاسر کشور به شمار میرود. | ||
=== وظایف وزارت آموزش و پرورش | === وظایف [[وزارت آموزش و پرورش چین]] === | ||
تهیه و تدوین و | * تهیه و تدوین و ارائهی سیاستهای آموزشی | ||
[[ | * تهیه تدوین و ابلاغ قوانین و مقررات آموزشی | ||
* هدایت و مدیریت و نظارت و اجرای کلیهی مسائل مربوط به بخش آموزش کشور | |||
* اصلاح ساختار آموزشی | |||
* توسعهی ساختار و زیرساختهای آموزشی | |||
* تأمین بودجه و هزینههای آموزشی از منابع داخلی و اخذ وامهای خارجی | |||
* تحقیق و پژوهش لازم برای رشد استانداردهای آموزشی | |||
* تهیه و تأمین مواد و منابع مورد نیاز سیستم آموزشی | |||
* برگزاری آزمونهای لازم و تأمین مواد آموزشی مورد نیاز آزمونها در مقاطع و سطوح مختلف | |||
* اجرا، مدیریت و ارزیابی آموزش اجباری 9 ساله | |||
* ریشه کن سازی بی سوادی در سطح کشور | |||
* مدیریت آموزش عالی در مقاطع و سطوح و انواع مختلف آموزش عالی در کشور | |||
* هدایت و مدیریت آموزش مناطق اقلیت نشین | |||
* تهیه قوانین و مقررات لازم برای تحصیل دانشجویان چینی در خارج از کشور و دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در دانشگاههای [[چین]] | |||
* مدیریت مؤسسات و مراکز آموزشی [[چین]] در سایر کشورها | |||
* تهیه تدوین و سیاستهای اعطای تحصیلات و [[بورس تحصیلی دولت چین|بورسهای آموزشی]] به دانشجویان چینی جهت تحصیل در خارج و دانشجویان خارجی در داخل [[چین]] | |||
* همکاری لازم با نهادهای آموزشی مناطق هنگ کنگ، ماکائو و تایوان | |||
* همکاری و مبادلهی تجارب با نهادها و سازمانهای آموزشی بینالمللی از جمله یونسکو؛ و همکاریهای علمی و آموزشی و مبادلات علمی-آموزشی با سایر کشورها در چهارچوب قوانین و مقررات کشور [[چین]]. | |||
این وزارتخانه در چهارچوب و محدودهی وظایف و اختیارات خود، تا کنون بیش از 2000 قانون و مقررات و بخشنامه را در زمینههای آموزشی، مدیریتی، استخدامی، آزمون و صدور گواهینامهی تحصیلی و اصلاح روشها و مقررات، تهیه و تدوین و ابلاغ نموده است. | |||
این وزارتخانه در چهارچوب و | |||
== نیز نگاه کنید به == | == نیز نگاه کنید به == | ||
[[نظام آموزش و پرورش در چین معاصر]]؛ [[شش دهه توسعه و تحول در آموزش و پرورش چین]] | |||
== منبع اصلی == | |||
<sub><big>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی].</big></sub> | |||
== | == نویسنده مقاله == | ||
علی محمد سابقی | |||
[[رده:نظام آموزش]] | |||
نسخهٔ کنونی تا ۲۴ نوامبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۴:۳۶

در کشور چین، سیستم مدیریت بر بخش آموزش این کشور دولتی است و وزارت آموزش این کشور که بالاترین مرجع و نهاد مسئول آموزش است و زیر نظر شورای دولتی فعالیت میکند، متولی امر آموزش از پیش دبستانی گرفته تا پایان تحصیلات دانشگاهی در سرتاسر کشور به شمار میرود.
وظایف وزارت آموزش و پرورش چین
- تهیه و تدوین و ارائهی سیاستهای آموزشی
- تهیه تدوین و ابلاغ قوانین و مقررات آموزشی
- هدایت و مدیریت و نظارت و اجرای کلیهی مسائل مربوط به بخش آموزش کشور
- اصلاح ساختار آموزشی
- توسعهی ساختار و زیرساختهای آموزشی
- تأمین بودجه و هزینههای آموزشی از منابع داخلی و اخذ وامهای خارجی
- تحقیق و پژوهش لازم برای رشد استانداردهای آموزشی
- تهیه و تأمین مواد و منابع مورد نیاز سیستم آموزشی
- برگزاری آزمونهای لازم و تأمین مواد آموزشی مورد نیاز آزمونها در مقاطع و سطوح مختلف
- اجرا، مدیریت و ارزیابی آموزش اجباری 9 ساله
- ریشه کن سازی بی سوادی در سطح کشور
- مدیریت آموزش عالی در مقاطع و سطوح و انواع مختلف آموزش عالی در کشور
- هدایت و مدیریت آموزش مناطق اقلیت نشین
- تهیه قوانین و مقررات لازم برای تحصیل دانشجویان چینی در خارج از کشور و دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در دانشگاههای چین
- مدیریت مؤسسات و مراکز آموزشی چین در سایر کشورها
- تهیه تدوین و سیاستهای اعطای تحصیلات و بورسهای آموزشی به دانشجویان چینی جهت تحصیل در خارج و دانشجویان خارجی در داخل چین
- همکاری لازم با نهادهای آموزشی مناطق هنگ کنگ، ماکائو و تایوان
- همکاری و مبادلهی تجارب با نهادها و سازمانهای آموزشی بینالمللی از جمله یونسکو؛ و همکاریهای علمی و آموزشی و مبادلات علمی-آموزشی با سایر کشورها در چهارچوب قوانین و مقررات کشور چین.
این وزارتخانه در چهارچوب و محدودهی وظایف و اختیارات خود، تا کنون بیش از 2000 قانون و مقررات و بخشنامه را در زمینههای آموزشی، مدیریتی، استخدامی، آزمون و صدور گواهینامهی تحصیلی و اصلاح روشها و مقررات، تهیه و تدوین و ابلاغ نموده است.
نیز نگاه کنید به
نظام آموزش و پرورش در چین معاصر؛ شش دهه توسعه و تحول در آموزش و پرورش چین
منبع اصلی
سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.
نویسنده مقاله
علی محمد سابقی