وزارت آموزش و پرورش چین: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
| (۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد) | |||
| خط ۱: | خط ۱: | ||
[[پرونده:China-eu2-min.jpg|بندانگشتی|آموزش در چین]] | [[پرونده:China-eu2-min.jpg|بندانگشتی|آموزش در [[چین]]، قابل بازیابی از: https://www.mojnews.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4-%D9%81%D9%86%D8%A7%D9%88%D8%B1%DB%8C-29/163383-%D8%A7%D8%B2-%D9%87%D8%B1-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%AC%D9%88%DB%8C-%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86-%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%81%D8%B1-%DA%86%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA]] | ||
وزارت آموزش و پرورش (MOE) [[جمهوری خلق چین]] آژانس شورای دولتی [[جمهوری خلق چین]] است که کلیه جنبههای سیستم آموزشی در [[چین|سرزمین اصلی چین]] از جمله آموزش مقدماتی اجباری، آموزش حرفه ای و تحصیلات عالی را تنظیم میکند. | |||
وزارت آموزش و پرورش معلمان را تعلیم میدهد، برنامههای درسی و کتب درسی را استاندارد میکند، استانداردهایی را تعیین میکند و برکل سیستم آموزشی را در تلاش برای «نوسازی چین از طریق آموزش» نظارت میکند. | |||
==== [[تشکیلات اداری وزارت آموزش و پرورش چین]] ==== | |||
تشکیلات وزارت آموزش و پرورش چین، افزون بر وزیر، دفتر وزیر، معاونتهای ششگانه و دو پست مشاور وزیر، دارای ادارت و بخشهای مختلفی به شرح زیر است: | |||
1- بخش روابط عمومی: مسئولیت امور جاری و ارتباطات و هماهنگیها در کلیهی سطوح داخلی و خارجی. | |||
2- بخش سیاستها و قوانین و مقررات: انجام پژوهشهای استراتژیک در زمینهی اصلاحات و توسعهی امور آموزشی و پرورشی. | |||
3- بخش توسعه و برنامه ریزی: برنامه ریزی برای توسعهی آموزش و پرورش در سراسر کشور. | |||
4- بخش پرسنلی: مسئول امور پرسنلی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش و نهادهای وابسته، آموزشگاههای عالی وابسته به این وزارت، رایزنیهای آموزشی سفارتخانههای [[چین]] در سراسر جهان، هدایت و نظارت بر امور تأسیساتی و بناهای آموزشی در سراسر کشور. | |||
5- بخش امور مالی: تدوین برنامهها و سیاستهای مالی و هزینههای آموزشی و پرورشی، تخصیص بودجه به طرحهای آموزشی، اعطای کمکهای مالی به دانشجویان و دانش آموزان، بهره گیری از وامهای بینالمللی برای توسعهی آموزش و پرورش در چین. | |||
6- ادارهی یکم آموزش و پرورش: مسئول رسیدگی به امور آموزش و پرورش اجباری، پیشبرد اصلاحات آموزشی، هدایت آموزش اخلاقی و آموزشی دانش آموزان در خارج از محیط مدرسه. | |||
7- ادارهی دوم آموزش و پرورش: مسئول بخش آموزش و پرورش دورههای پیش دبستانی، ابتدایی، راهنمایی (سیکل اول) و دبیرستانی(سیکل دوم)، و دانش آموزان استثنایی. | |||
8- ادارهی آموزش فنی و حرفهای و آموزش بزرگسالان: مسئول آموزشهای فنی و حرفهای در دورهی متوسطه، امور آموزشی بزرگسالان، و ریشه کن کردن بی سوادی در میان جوانان و [[بالارفتن متوسط عمر و افزایش امید به زندگی در چین|سالمندان]]. | |||
9- ادارهی آموزش عالی: متولی امور آموزش عالی و اجرای برنامههای اصلاحی در سطح آموزش عالی، و آموزش از راه دور. | |||
10- دفتر هیأت نظارت و بررسی: هدایت و نظارت بر امور آموزشی در سراسر کشور. | 10- دفتر هیأت نظارت و بررسی: هدایت و نظارت بر امور آموزشی در سراسر کشور. | ||
11- | 11- ادارهی آموزش و پرورش [[اقلیت های قومی چین|اقلیتهای قومی]]: هماهنگی و هدایت امور آموزشی و پرورشی [[اقلیت های قومی چین|اقلیتهای ملی]] در سراسر کشور. | ||
12- | 12- ادارهی آموزش و پرورش آموزشگاههای تربیت معلم: مدیریت دانشسراهای تربیت معلم و اجرای برنامههای اصلاحات آموزشی در آموزشگاههای تربیت معلم. | ||
13- | 13- ادارهی امور ورزش، بهداشت و آموزشهای هنری: رسیدگی به امور آموزشهای بهداشتی، سلامت، امور هنری، و آموزش دفاع ملی در مدارس ابتدایی، دبیرستانها و دانشگاههای سراسر کشور. | ||
14- | 14- ادارهی امور فکری و اندیشههای سیاسی: مسئول رسیدگی به امور فکری و اندیشههای سیاسی معلمان و دانشجویان در آموزشگاههای عالی و همچنین هدایت آنها به سوی سازندگی تمدن و فرهنگ. | ||
15- | 15- ادارهی امور اجتماعی: برنامه ریزی و هماهنگی برای تدریس دروس، اندیشههای سیاسی، و تئوریهای آموزشی در آموزشگاههای عالی، انجام پژوهشهایی در زمینهی فلسفه، علوم اجتماعی و نظارت و مدیریت بر نشریات و شبکههای مطبوعاتی و رسانهای در سیستم آموزشی. | ||
16- | 16- ادارهی علوم و فنون: رسیدگی به مسائل علمی و فنی در مراکز آموزش عالی، هدایت امور پژوهشی در این زمینه و ایجاد پیوستگی میان تدریس، تولید و پژوهش. | ||
17- | 17- ادارهی امور دانشجویان: رسیدگی به امور امتحانات، کنکور، سوابق تحصیلی دانشجویان و ایجاد اشتغال برای دانشجویان فارغ التحصیل. | ||
18- | 18- ادارهی امور آموزشگاههای عالی وابسته به وزارت آموزش: ساماندهی آموزشگاههای عالی در جهت تدوین برنامههای استراتژیک برای توسعه، اجرای اصلاحات در سیستم اداری. | ||
19- | 19- ادارهی مدیریت علمی در سطوح عالی آموزشی: پیگیری مقررات آموزشی [[جمهوری خلق چین]] در زمینهی«رتبه ی علمی»، تدوین برنامههای اصلاحی و توسعهی امور مربوطه و امور آموزشی دانشجویان در دورهی فوق لیسانس و دکتری. | ||
20- | 20- ادارهی مدیریت زبانها و خطوط نوشتاری: تدوین برنامهها و سیاستهای کاری برای زبان و خط در سراسر کشور، نظارت بر چگونگی بهره گیری از زبانها و خطوط، هدایت برنامههای ترویج [[زبان چینی]]. | ||
21- | 21- ادارهی مدیریت بر اطلاعات زبان و خط: پژوهش و تعیین استانداردهای لازم زبانی و خطی و معیار رسیدگی و نظارت بر اطلاعات مربوط به زبان و خط، هدایت استانداردسازی زبانها و خطوط [[اقلیت های قومی چین|اقلیتهای ملی]] و همچنین، اطلاعات مربوط به زبان و خط [[اقلیت های قومی چین|اقلیتهای ملی]]. | ||
22- | 22- ادارهی همکاریها و مبادلات بینالمللی: هدایت ونظارت بر همکاریها و مبادلات بینالمللی در زمینهی آموزش و پرورش، تدوین سیاستهای لازم برای تحصیل دانشجویان چینی در خارج از کشور، تحصیل دانشجویان خارجی در [[چین]]، همکاری دانشگاههای چینی با کشورهای خارجی، مدیریت بر رایزنیهای آموزشی در سفارتخانههای [[چین]] در خارج از کشور. و ترویج [[زبان چینی]] در خارج<ref>Ministry of Education of the Peoples Republic of china (2011).</ref>. | ||
== نیز نگاه کنید به == | == نیز نگاه کنید به == | ||
[[نظام آموزش و پرورش در چین معاصر]]؛ [[مدیریت آموزش و پرورش در چین معاصر]] | |||
== کتابشناسی == | |||
<references /> | |||
== منبع اصلی == | |||
<sub><big>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی].</big></sub> | |||
== | == نویسنده مقاله == | ||
علی محمد سابقی | |||
[[رده:زیرساخت های آموزش]] | |||
نسخهٔ کنونی تا ۲۴ نوامبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۴:۳۹

وزارت آموزش و پرورش (MOE) جمهوری خلق چین آژانس شورای دولتی جمهوری خلق چین است که کلیه جنبههای سیستم آموزشی در سرزمین اصلی چین از جمله آموزش مقدماتی اجباری، آموزش حرفه ای و تحصیلات عالی را تنظیم میکند.
وزارت آموزش و پرورش معلمان را تعلیم میدهد، برنامههای درسی و کتب درسی را استاندارد میکند، استانداردهایی را تعیین میکند و برکل سیستم آموزشی را در تلاش برای «نوسازی چین از طریق آموزش» نظارت میکند.
تشکیلات اداری وزارت آموزش و پرورش چین
تشکیلات وزارت آموزش و پرورش چین، افزون بر وزیر، دفتر وزیر، معاونتهای ششگانه و دو پست مشاور وزیر، دارای ادارت و بخشهای مختلفی به شرح زیر است:
1- بخش روابط عمومی: مسئولیت امور جاری و ارتباطات و هماهنگیها در کلیهی سطوح داخلی و خارجی.
2- بخش سیاستها و قوانین و مقررات: انجام پژوهشهای استراتژیک در زمینهی اصلاحات و توسعهی امور آموزشی و پرورشی.
3- بخش توسعه و برنامه ریزی: برنامه ریزی برای توسعهی آموزش و پرورش در سراسر کشور.
4- بخش پرسنلی: مسئول امور پرسنلی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش و نهادهای وابسته، آموزشگاههای عالی وابسته به این وزارت، رایزنیهای آموزشی سفارتخانههای چین در سراسر جهان، هدایت و نظارت بر امور تأسیساتی و بناهای آموزشی در سراسر کشور.
5- بخش امور مالی: تدوین برنامهها و سیاستهای مالی و هزینههای آموزشی و پرورشی، تخصیص بودجه به طرحهای آموزشی، اعطای کمکهای مالی به دانشجویان و دانش آموزان، بهره گیری از وامهای بینالمللی برای توسعهی آموزش و پرورش در چین.
6- ادارهی یکم آموزش و پرورش: مسئول رسیدگی به امور آموزش و پرورش اجباری، پیشبرد اصلاحات آموزشی، هدایت آموزش اخلاقی و آموزشی دانش آموزان در خارج از محیط مدرسه.
7- ادارهی دوم آموزش و پرورش: مسئول بخش آموزش و پرورش دورههای پیش دبستانی، ابتدایی، راهنمایی (سیکل اول) و دبیرستانی(سیکل دوم)، و دانش آموزان استثنایی.
8- ادارهی آموزش فنی و حرفهای و آموزش بزرگسالان: مسئول آموزشهای فنی و حرفهای در دورهی متوسطه، امور آموزشی بزرگسالان، و ریشه کن کردن بی سوادی در میان جوانان و سالمندان.
9- ادارهی آموزش عالی: متولی امور آموزش عالی و اجرای برنامههای اصلاحی در سطح آموزش عالی، و آموزش از راه دور.
10- دفتر هیأت نظارت و بررسی: هدایت و نظارت بر امور آموزشی در سراسر کشور.
11- ادارهی آموزش و پرورش اقلیتهای قومی: هماهنگی و هدایت امور آموزشی و پرورشی اقلیتهای ملی در سراسر کشور.
12- ادارهی آموزش و پرورش آموزشگاههای تربیت معلم: مدیریت دانشسراهای تربیت معلم و اجرای برنامههای اصلاحات آموزشی در آموزشگاههای تربیت معلم.
13- ادارهی امور ورزش، بهداشت و آموزشهای هنری: رسیدگی به امور آموزشهای بهداشتی، سلامت، امور هنری، و آموزش دفاع ملی در مدارس ابتدایی، دبیرستانها و دانشگاههای سراسر کشور.
14- ادارهی امور فکری و اندیشههای سیاسی: مسئول رسیدگی به امور فکری و اندیشههای سیاسی معلمان و دانشجویان در آموزشگاههای عالی و همچنین هدایت آنها به سوی سازندگی تمدن و فرهنگ.
15- ادارهی امور اجتماعی: برنامه ریزی و هماهنگی برای تدریس دروس، اندیشههای سیاسی، و تئوریهای آموزشی در آموزشگاههای عالی، انجام پژوهشهایی در زمینهی فلسفه، علوم اجتماعی و نظارت و مدیریت بر نشریات و شبکههای مطبوعاتی و رسانهای در سیستم آموزشی.
16- ادارهی علوم و فنون: رسیدگی به مسائل علمی و فنی در مراکز آموزش عالی، هدایت امور پژوهشی در این زمینه و ایجاد پیوستگی میان تدریس، تولید و پژوهش.
17- ادارهی امور دانشجویان: رسیدگی به امور امتحانات، کنکور، سوابق تحصیلی دانشجویان و ایجاد اشتغال برای دانشجویان فارغ التحصیل.
18- ادارهی امور آموزشگاههای عالی وابسته به وزارت آموزش: ساماندهی آموزشگاههای عالی در جهت تدوین برنامههای استراتژیک برای توسعه، اجرای اصلاحات در سیستم اداری.
19- ادارهی مدیریت علمی در سطوح عالی آموزشی: پیگیری مقررات آموزشی جمهوری خلق چین در زمینهی«رتبه ی علمی»، تدوین برنامههای اصلاحی و توسعهی امور مربوطه و امور آموزشی دانشجویان در دورهی فوق لیسانس و دکتری.
20- ادارهی مدیریت زبانها و خطوط نوشتاری: تدوین برنامهها و سیاستهای کاری برای زبان و خط در سراسر کشور، نظارت بر چگونگی بهره گیری از زبانها و خطوط، هدایت برنامههای ترویج زبان چینی.
21- ادارهی مدیریت بر اطلاعات زبان و خط: پژوهش و تعیین استانداردهای لازم زبانی و خطی و معیار رسیدگی و نظارت بر اطلاعات مربوط به زبان و خط، هدایت استانداردسازی زبانها و خطوط اقلیتهای ملی و همچنین، اطلاعات مربوط به زبان و خط اقلیتهای ملی.
22- ادارهی همکاریها و مبادلات بینالمللی: هدایت ونظارت بر همکاریها و مبادلات بینالمللی در زمینهی آموزش و پرورش، تدوین سیاستهای لازم برای تحصیل دانشجویان چینی در خارج از کشور، تحصیل دانشجویان خارجی در چین، همکاری دانشگاههای چینی با کشورهای خارجی، مدیریت بر رایزنیهای آموزشی در سفارتخانههای چین در خارج از کشور. و ترویج زبان چینی در خارج[۱].
نیز نگاه کنید به
نظام آموزش و پرورش در چین معاصر؛ مدیریت آموزش و پرورش در چین معاصر
کتابشناسی
- ↑ Ministry of Education of the Peoples Republic of china (2011).
منبع اصلی
سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.
نویسنده مقاله
علی محمد سابقی