پرش به محتوا

روابط اجتماعی در چین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
Samiei (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
Mahdi (بحث | مشارکت‌ها)
 
(۴ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
گرایش­‌های اجتماعی مردم [[چین]] را می­‌توان به دو روش مختلف ولی از نزدیک مرتبط به یکدیگر مورد بررسی قرار داد. یعنی به عنوان سیستمی خاص و دارای تعاملات اجتماعی-روانی، و به عنوان الگویی از تمایلات ویژه یا تمایلات طبیعی که ریشه در تجارب گذشته دارد.
گرایش­‌های اجتماعی مردم [[چین]] را می­‌توان به دو روش مختلف ولی از نزدیک مرتبط به یکدیگر مورد بررسی قرار داد. یعنی به عنوان سیستمی خاص و دارای تعاملات اجتماعی-روانی، و به عنوان الگویی از تمایلات ویژه یا تمایلات طبیعی که ریشه در تجارب گذشته دارد.
===[[رابطه براساس باور به سرنوشت در چین]]===
===[[رابطه براساس باور به سرنوشت در چین]]===
رابطه­‌ی پایدار و هماهنگ، حداقل در ظاهر، برای چینی­‌های کشاورز خیلی مهم است، چون تنها [[نهاد خانواده در چین|خانواده‌­های پایدار]] در درون جامعه­‌ی با دوام است که مردم را قادر می‌­سازد تا روی زمین خود کار کرده و محصولات مورد نیاز را برای امرار معاش به دست بیاورند. در چنین رابطه است که یک باور اجتماعی به نام [[باور اجتماعی یوان|یوان]](Yuan)شکل گرفته است. [[باور اجتماعی یوان|یوان]] یک عامل تعیین کننده­‌ی سرنوشت است که مقدرات حتمی الوقوع را از پیش تعیین می­‌کند. از نظر چینی­‌های سنتی، این افراد نیستند که روابط را تعیین می­‌کنند، بلکه عامل آن عنصر منفعل یوان است. تنها کار معقول برای دو طرف رابطه پذیرفتن آرام این سرنوشت و حفظ آن است. سرنوشت تمام رابطه­‌ها، به ویژه [[روابط خانوادگی در چین|رابطه‌­ی خانوادگی]] و [[روابط خانوادگی در چین|رابطه­‌ی پدر و پسری]] از سوی یوان تعیین می­‌شود، چون این نوع از رابطه مهم‌­ترین نوع از رابطه­‌ی جفتی و سنگ بنای سیستم پدرسالاری در [[چین]] به شمار می­‌رود. نقش مؤثر [[باور اجتماعی یوان|یوان]] در رابطه­‌ی جفتی مرتب از سوی خود افراد و سایرین تذکر داده می­‌شود تا هرگز فراموش نشود.
رابطه­‌ی پایدار و هماهنگ، حداقل در ظاهر، برای چینی­‌های کشاورز خیلی مهم است، چون تنها [[نهاد خانواده در چین|خانواده‌­های پایدار]] در درون جامعه­‌ی با دوام است که مردم را قادر می‌­سازد تا روی زمین خود کار کرده و محصولات مورد نیاز را برای امرار معاش به دست بیاورند. در چنین رابطه است که یک باور اجتماعی به نام [[باور اجتماعی یوان|یوان]](Yuan) شکل گرفته است. یوان یک عامل تعیین کننده­‌ی سرنوشت است که مقدرات حتمی الوقوع را از پیش تعیین می­‌کند. از نظر چینی­‌های سنتی، این افراد نیستند که روابط را تعیین می­‌کنند، بلکه عامل آن عنصر منفعل یوان است. تنها کار معقول برای دو طرف رابطه پذیرفتن آرام این سرنوشت و حفظ آن است. سرنوشت تمام رابطه­‌ها، به ویژه [[روابط خانوادگی در چین|رابطه‌­ی خانوادگی]] و [[روابط خانوادگی در چین|رابطه­‌ی پدر و پسری]] از سوی یوان تعیین می­‌شود، چون این نوع از رابطه مهم‌­ترین نوع از رابطه­‌ی جفتی و سنگ بنای سیستم پدرسالاری در [[چین]] به شمار می­‌رود. نقش مؤثر یوان در رابطه­‌ی جفتی مرتب از سوی خود افراد و سایرین تذکر داده می­‌شود تا هرگز فراموش نشود.لذا، براساس این باور است که چینی­‌ها سرنوشت از پیش تعیین شده‌­ی خود را می‌­پذیرند و هرگز برای به هم زدن آن تلاش نمی­‌کنند، هرچند از آن ناراضی هم باشند.


لذا، براساس این باور است ­که چینی­‌ها سرنوشت از پیش تعیین شده‌­ی خود را می‌­پذیرند و هرگز برای به هم زدن آن تلاش نمی­‌کنند، هرچند از آن ناراضی هم باشند.
===[[رابطه جبری در جامعه چین]]===
===[[رابطه جبری در جامعه چین]]===
روابط اجتماعی در تمام جوامع به دو بخش کلی رابطه با نزدیکان و روابط با غریبه­‌ها تقسیم می­‌شود. اما در [[نوع جامعه چین|جامعه­‌ی چین]] رابطه سومی نیز وجود دارد. [[روابط خانوادگی در چین|رابطه با خانواده،]] رابطه با افراد شناخته شده مانند همسایگان و دوستان و همکاران و هم کلاسی­‌ها، و رابطه با غریبه­‌ها. این تقسیم بندی برای درک و پیش بینی رفتار اجتماعی چینی­‌ها بسیار مهم است. در روابط اجتماعی روزانه، مهم‌­ترین بخش در گرایش روابط چینی­‌ها، روابط جبری از پیش تعیین شده است. رابطه­‌ی یک فرد با دیگری تعیین کننده­‌ی رابطه­‌ی متقابل او است. [[روابط خانوادگی در چین|رابطه با خانواده]]، آشنایان و غریبه­‌ها، مفاهیم اجتماعی و روانی خاصی دارند که با هم تفاوت بسیاری داشته که مستلزم حالت متمایزی از تعاملات اجتماعی بین دو طرف است.
[[روابط اجتماعی در چین|روابط اجتماعی]] در تمام جوامع به دو بخش کلی رابطه با نزدیکان و روابط با غریبه­‌ها تقسیم می­‌شود. اما در [[نوع جامعه چین|جامعه­‌ی چین]] رابطه سومی نیز وجود دارد. رابطه با [[نهاد خانواده در چین|خانواده]]، رابطه با افراد شناخته شده مانند همسایگان و دوستان و همکاران و هم کلاسی­‌ها، و رابطه با غریبه­‌ها. این تقسیم بندی برای درک و پیش بینی رفتار اجتماعی چینی­‌ها بسیار مهم است. در روابط اجتماعی روزانه، مهم‌­ترین بخش در گرایش روابط چینی­‌ها، [[رابطه جبری در جامعه چین|روابط جبری]] از پیش تعیین شده است. رابطه­‌ی یک فرد با دیگری تعیین کننده­‌ی رابطه­‌ی متقابل او است. رابطه با [[نهاد خانواده در چین|خانواده]]، آشنایان و غریبه­‌ها، مفاهیم اجتماعی و روانی خاصی دارند که با هم تفاوت بسیاری داشته که مستلزم حالت متمایزی از تعاملات اجتماعی بین دو طرف است.


برای نمونه، در [[روابط خانوادگی در چین|روابط خانوادگی]]، از افراد انتظار می­‌رود تا براساس نقشی که در مقابل دیگری برایش تعیین شده است عمل کند. در [[نوع جامعه چین|جوامع چینی]]، افراد معمولی تمام سعی خود را  به کار می­‌گیرند تا با افراد قدرتمند، ثروتمند، و یا مشهور رابطه برقرار ساخته و آن را حفظ کنند تا از منافع و مزایای آن بهره‌­مند شوند که پذیرش فرزند خواندگی برخی از افراد با نفوذ، در این راستا به شمار می‌­آید.<ref>سابقی،علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،جلد اول، ص275-277</ref>
برای نمونه، در [[روابط خانوادگی در چین|روابط خانوادگی]]، از افراد انتظار می­‌رود تا براساس نقشی که در مقابل دیگری برایش تعیین شده است عمل کند. در [[نوع جامعه چین|جوامع چینی]]، افراد معمولی تمام سعی خود را  به کار می­‌گیرند تا با افراد قدرتمند، ثروتمند، و یا مشهور رابطه برقرار ساخته و آن را حفظ کنند تا از منافع و مزایای آن بهره‌­مند شوند که پذیرش فرزند خواندگی برخی از افراد با نفوذ، در این راستا به شمار می‌­آید.


== نیز نگاه کنید به ==
== نیز نگاه کنید به ==
[[گروه‌ها و روابط اجتماعی اتیوپی]]؛ [[روابط اجتماعی کوبا]]؛ [[جریان ها و روابط اجتماعی سنگال]]؛ [[روابط اجتماعی ژاپن]]؛ [[ساختار روابط اجتماعی کانادا]]؛ [[گروه‌ها و روابط اجتماعی تایلند]]؛ [[مناسبات و روابط اجتماعی در اوکراین]]؛ [[جریان ها و روابط اجتماعی اسپانیا]]؛ [[جریان ها و روابط اجتماعی مالی]]؛ [[جریان ها و روابط اجتماعی اردن]]؛ [[جریان ها و روابط اجتماعی در سیرالئون]]؛ [[روابط اجتماعی قزاقستان]]؛ [[روابط اجتماعی در بنگلادش]]؛ [[روابط اجتماعی در سریلانکا]]؛ [[مناسبات و روابط اجتماعی در تاجیکستان]]


* [[رابطه براساس باور به سرنوشت در چین]]
== منبع اصلی ==
* ''' '''[[رابطه جبری در جامعه چین]]
<sub><big>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی].</big></sub>
* [[روابط خانوادگی در چین]]
* [[باور اجتماعی یوان]]


== کتابشناسی ==
== نویسنده مقاله ==
علی محمد سابقی
[[رده:مناسبات و روابط اجتماعی]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۳۰ نوامبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۲:۱۷

گرایش­‌های اجتماعی مردم چین را می­‌توان به دو روش مختلف ولی از نزدیک مرتبط به یکدیگر مورد بررسی قرار داد. یعنی به عنوان سیستمی خاص و دارای تعاملات اجتماعی-روانی، و به عنوان الگویی از تمایلات ویژه یا تمایلات طبیعی که ریشه در تجارب گذشته دارد.

رابطه براساس باور به سرنوشت در چین

رابطه­‌ی پایدار و هماهنگ، حداقل در ظاهر، برای چینی­‌های کشاورز خیلی مهم است، چون تنها خانواده‌­های پایدار در درون جامعه­‌ی با دوام است که مردم را قادر می‌­سازد تا روی زمین خود کار کرده و محصولات مورد نیاز را برای امرار معاش به دست بیاورند. در چنین رابطه است که یک باور اجتماعی به نام یوان(Yuan) شکل گرفته است. یوان یک عامل تعیین کننده­‌ی سرنوشت است که مقدرات حتمی الوقوع را از پیش تعیین می­‌کند. از نظر چینی­‌های سنتی، این افراد نیستند که روابط را تعیین می­‌کنند، بلکه عامل آن عنصر منفعل یوان است. تنها کار معقول برای دو طرف رابطه پذیرفتن آرام این سرنوشت و حفظ آن است. سرنوشت تمام رابطه­‌ها، به ویژه رابطه‌­ی خانوادگی و رابطه­‌ی پدر و پسری از سوی یوان تعیین می­‌شود، چون این نوع از رابطه مهم‌­ترین نوع از رابطه­‌ی جفتی و سنگ بنای سیستم پدرسالاری در چین به شمار می­‌رود. نقش مؤثر یوان در رابطه­‌ی جفتی مرتب از سوی خود افراد و سایرین تذکر داده می­‌شود تا هرگز فراموش نشود.لذا، براساس این باور است که چینی­‌ها سرنوشت از پیش تعیین شده‌­ی خود را می‌­پذیرند و هرگز برای به هم زدن آن تلاش نمی­‌کنند، هرچند از آن ناراضی هم باشند.

رابطه جبری در جامعه چین

روابط اجتماعی در تمام جوامع به دو بخش کلی رابطه با نزدیکان و روابط با غریبه­‌ها تقسیم می­‌شود. اما در جامعه­‌ی چین رابطه سومی نیز وجود دارد. رابطه با خانواده، رابطه با افراد شناخته شده مانند همسایگان و دوستان و همکاران و هم کلاسی­‌ها، و رابطه با غریبه­‌ها. این تقسیم بندی برای درک و پیش بینی رفتار اجتماعی چینی­‌ها بسیار مهم است. در روابط اجتماعی روزانه، مهم‌­ترین بخش در گرایش روابط چینی­‌ها، روابط جبری از پیش تعیین شده است. رابطه­‌ی یک فرد با دیگری تعیین کننده­‌ی رابطه­‌ی متقابل او است. رابطه با خانواده، آشنایان و غریبه­‌ها، مفاهیم اجتماعی و روانی خاصی دارند که با هم تفاوت بسیاری داشته که مستلزم حالت متمایزی از تعاملات اجتماعی بین دو طرف است.

برای نمونه، در روابط خانوادگی، از افراد انتظار می­‌رود تا براساس نقشی که در مقابل دیگری برایش تعیین شده است عمل کند. در جوامع چینی، افراد معمولی تمام سعی خود را  به کار می­‌گیرند تا با افراد قدرتمند، ثروتمند، و یا مشهور رابطه برقرار ساخته و آن را حفظ کنند تا از منافع و مزایای آن بهره‌­مند شوند که پذیرش فرزند خواندگی برخی از افراد با نفوذ، در این راستا به شمار می‌­آید.

نیز نگاه کنید به

گروه‌ها و روابط اجتماعی اتیوپی؛ روابط اجتماعی کوبا؛ جریان ها و روابط اجتماعی سنگال؛ روابط اجتماعی ژاپن؛ ساختار روابط اجتماعی کانادا؛ گروه‌ها و روابط اجتماعی تایلند؛ مناسبات و روابط اجتماعی در اوکراین؛ جریان ها و روابط اجتماعی اسپانیا؛ جریان ها و روابط اجتماعی مالی؛ جریان ها و روابط اجتماعی اردن؛ جریان ها و روابط اجتماعی در سیرالئون؛ روابط اجتماعی قزاقستان؛ روابط اجتماعی در بنگلادش؛ روابط اجتماعی در سریلانکا؛ مناسبات و روابط اجتماعی در تاجیکستان

منبع اصلی

سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.

نویسنده مقاله

علی محمد سابقی