پرش به محتوا

اصلاح ساختار نظام فرهنگی چین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
Rashid (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
Mahdi (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:


هدف از اصلاح [[نظام فرهنگی چین|نظام فرهنگی]]، احیا و گسترش فعالیت­‌های فرهنگی و ایجاد انگیزه و اشتیاق بیشتر در متولیان امور هنری اعلام شده است که اساسا بر اصلاح ساختار و تشکیلات سازمانی و مدیریت محصولات سازمان­‌های فرهنگی تأكید دارد. در دوران اعمال سیستم متمرکز و طراحی شده­‌ی اقتصادی پیش از اصلاحات، بخش فرهنگ [[چین]] نیز از یک [[مدیریت فرهنگی چین|نظام مدیریت فرهنگی]] دولتی متمركز پیروی می ­كرد که اگرچه کاربرد خوبی داشت، ولی پرنقص نیز بود و اشتیاق و انگیزه و خلاقیت فرهنگی و هنری مردم را از بین می ­برد. به همین سبب، فعالیت­‌های فرهنگی در گذشته از قدرت و جذابیت چندانی برخوردار نبود.
هدف از اصلاح [[نظام فرهنگی چین|نظام فرهنگی]]، احیا و گسترش فعالیت­‌های فرهنگی و ایجاد انگیزه و اشتیاق بیشتر در متولیان امور هنری اعلام شده است که اساسا بر اصلاح ساختار و تشکیلات سازمانی و مدیریت محصولات سازمان­‌های فرهنگی تأکید دارد. در دوران اعمال سیستم متمرکز و طراحی شده­‌ی اقتصادی پیش از اصلاحات، بخش فرهنگ [[چین]] نیز از یک [[مدیریت فرهنگی چین|نظام مدیریت فرهنگی]] دولتی متمرکز پیروی می‌­کرد که اگرچه کاربرد خوبی داشت، ولی پرنقص نیز بود و اشتیاق و انگیزه و خلاقیت فرهنگی و هنری مردم را از بین می‌­برد. به همین سبب، فعالیت­‌های فرهنگی در گذشته از قدرت و جذابیت چندانی برخوردار نبود.


از زمان اجرای سیاست اصلاحات و درهای باز در سال1978، فعالیت­‌های فرهنگی انرژی بیشتر و قدرتی دوباره یافت. پس از اجرای اقتصاد سوسیالیستی مبتنی بر بازار، [[وزارت فرهنگ چین|وزارت فرهنگ]]، اصلاح [[نظام فرهنگی چین|ساختار نظام فرهنگی]] را از [[هنرهای مردمی در چین|كانو­ن­‌های هنرهای نمایشی]] آغاز كرد. از آن زمان تا كنون، در زمینه‌­هایی مانند مالکیت، مدیریت، منابع انسانی، نظام توزیع و نظارت، پیشرفت­‌هایی چشمگیری حاصل شده است. نظارت مستقیم [[وزارت فرهنگ چین]] و دولت مرکزی و اصلاح كانون­‌های [[هنر تئاتر مدرن چین|هنرهای نمایشی]] در دو مرحله به مورد اجرا گذاشته شد: نخست به گروه‌­های [[هنر تئاتر مدرن چین|هنرهای نمایشی]]، یارانه پرداخت شد و شکل سرمایه­‌گذاری دولت در این زمینه تغییر یافت. به­‌جای اینكه پیش از تولید آثار، به آن­ها یارانه پرداخت شود، یارانه پس از تولید به آن­ها اختصاص داده شد تا امكان كنترل بیشتری وجود داشته باشد.
از زمان اجرای سیاست اصلاحات و درهای باز در سال1978، فعالیت­‌های فرهنگی انرژی بیشتر و قدرتی دوباره یافت. پس از اجرای اقتصاد سوسیالیستی مبتنی بر بازار، [[وزارت فرهنگ چین|وزارت فرهنگ]]، اصلاح [[نظام فرهنگی چین|ساختار نظام فرهنگی]] را از [[هنرهای مردمی در چین|کانو­ن­‌های هنرهای نمایشی]] آغاز کرد. از آن زمان تا کنون، در زمینه‌­هایی مانند مالکیت، مدیریت، منابع انسانی، نظام توزیع و نظارت، پیشرفت‌‌هایی چشمگیری حاصل شده است. نظارت مستقیم [[وزارت فرهنگ چین]] و دولت مرکزی و اصلاح کانون­‌های [[هنر تئاتر مدرن چین|هنرهای نمایشی]] در دو مرحله به مورد اجرا گذاشته شد: نخست به گروه‌­های [[هنر تئاتر مدرن چین|هنرهای نمایشی]]، یارانه پرداخت شد و شکل سرمایه­‌گذاری دولت در این زمینه تغییر یافت. به­‌جای اینکه پیش از تولید آثار، به آن­ها یارانه پرداخت شود، یارانه پس از تولید به آن­ها اختصاص داده شد تا امکان کنترل بیشتری وجود داشته باشد.


دوم آنکه ساختار جذب نیروی انسانی تغییر پیدا كرده و استخدام از طریق برگزاری آزمون صورت گرفت. هیئت دولت طرح تغییر ساختار جذب نیروی انسانی و نیز ارزیابی فعالیت­‌های [[هنر تئاتر مدرن چین|كانون‌­های نمایشی]] را برعهده­‌ی [[وزارت فرهنگ چین|وزارت فرهنگ]] گذاشت. [[وزارت فرهنگ چین|این وزارت]] نیز با بهره‌­جویی از تجارب داخلی و خارجی، پیگیری منظم تولیدات هنری و توجه به اشكال و سبک­‌های مختلف هنری، نظام توزیع و [[هنر تئاتر مدرن چین|ساختار كانون‌های نمایشی]] را تعدیل و برای بالابردن کیفیت، تعداد آن­ها را کاهش داد. این اقدامات اصلاحی موجب کاهش نیرو و پیشرفت و توسعه­‌ی خلاقیت‌­های هنری و در نتیجه، دستیابی به نتایج مطلوب اجتماعی و اقتصادی شد. این اصلاحات در سایر حوزه‌­های فرهنگی نظیر فرهنگ اجتماعی، آموزش هنری، علوم و تکنولوژی­‌های فرهنگی، حفظ آثار، [[موزه های چین|موزه‌­ها]] و [[کتابخانه های سنتی و یا برج کتاب در چین|کتابخانه­‌ها]] نیز به اجرا گذاشته شد و در کل زمینه را برای پیشرفت و توسعه‌­ی همه جانبه فراهم ساخت<ref>Cultural Sector urged to deepen reform,2006</ref><ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]،جلد2،ص.506-508.</ref>.
دوم آنکه ساختار جذب نیروی انسانی تغییر پیدا کرده و استخدام از طریق برگزاری آزمون صورت گرفت. هیئت دولت طرح تغییر ساختار جذب نیروی انسانی و نیز ارزیابی فعالیت­‌های [[هنر تئاتر مدرن چین|کانون‌­های نمایشی]] را برعهده­‌ی [[وزارت فرهنگ چین|وزارت فرهنگ]] گذاشت. [[وزارت فرهنگ چین|این وزارت]] نیز با بهره‌­جویی از تجارب داخلی و خارجی، پیگیری منظم تولیدات هنری و توجه به اشکال و سبک­‌های مختلف هنری، نظام توزیع و [[هنر تئاتر مدرن چین|ساختار کانون‌های نمایشی]] را تعدیل و برای بالابردن کیفیت، تعداد آن­ها را کاهش داد. این اقدامات اصلاحی موجب کاهش نیرو و پیشرفت و توسعه­‌ی خلاقیت‌های هنری و در نتیجه، دستیابی به نتایج مطلوب اجتماعی و اقتصادی شد. این اصلاحات در سایر حوزه‌­های فرهنگی نظیر فرهنگ اجتماعی، آموزش هنری، علوم و تکنولوژی­‌های فرهنگی، حفظ آثار، [[موزه های چین|موزه‌­ها]] و [[کتابخانه های سنتی و یا برج کتاب در چین|کتابخانه­‌ها]] نیز به اجرا گذاشته شد و در کل زمینه را برای پیشرفت و توسعه‌­ی همه جانبه فراهم ساخت<ref>Cultural Sector urged to deepen reform,2006</ref>.


== نیز نگاه کنید به ==
== نیز نگاه کنید به ==
خط ۱۰: خط ۱۰:


== کتابشناسی ==
== کتابشناسی ==
<references />
== منبع اصلی ==
<sub><big>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی].</big></sub>
== نویسنده مقاله ==
علی محمد سابقی
[[رده:فرهنگ و نظام فرهنگی]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۳۰ نوامبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۶:۱۶

هدف از اصلاح نظام فرهنگی، احیا و گسترش فعالیت­‌های فرهنگی و ایجاد انگیزه و اشتیاق بیشتر در متولیان امور هنری اعلام شده است که اساسا بر اصلاح ساختار و تشکیلات سازمانی و مدیریت محصولات سازمان­‌های فرهنگی تأکید دارد. در دوران اعمال سیستم متمرکز و طراحی شده­‌ی اقتصادی پیش از اصلاحات، بخش فرهنگ چین نیز از یک نظام مدیریت فرهنگی دولتی متمرکز پیروی می‌­کرد که اگرچه کاربرد خوبی داشت، ولی پرنقص نیز بود و اشتیاق و انگیزه و خلاقیت فرهنگی و هنری مردم را از بین می‌­برد. به همین سبب، فعالیت­‌های فرهنگی در گذشته از قدرت و جذابیت چندانی برخوردار نبود.

از زمان اجرای سیاست اصلاحات و درهای باز در سال1978، فعالیت­‌های فرهنگی انرژی بیشتر و قدرتی دوباره یافت. پس از اجرای اقتصاد سوسیالیستی مبتنی بر بازار، وزارت فرهنگ، اصلاح ساختار نظام فرهنگی را از کانو­ن­‌های هنرهای نمایشی آغاز کرد. از آن زمان تا کنون، در زمینه‌­هایی مانند مالکیت، مدیریت، منابع انسانی، نظام توزیع و نظارت، پیشرفت‌‌هایی چشمگیری حاصل شده است. نظارت مستقیم وزارت فرهنگ چین و دولت مرکزی و اصلاح کانون­‌های هنرهای نمایشی در دو مرحله به مورد اجرا گذاشته شد: نخست به گروه‌­های هنرهای نمایشی، یارانه پرداخت شد و شکل سرمایه­‌گذاری دولت در این زمینه تغییر یافت. به­‌جای اینکه پیش از تولید آثار، به آن­ها یارانه پرداخت شود، یارانه پس از تولید به آن­ها اختصاص داده شد تا امکان کنترل بیشتری وجود داشته باشد.

دوم آنکه ساختار جذب نیروی انسانی تغییر پیدا کرده و استخدام از طریق برگزاری آزمون صورت گرفت. هیئت دولت طرح تغییر ساختار جذب نیروی انسانی و نیز ارزیابی فعالیت­‌های کانون‌­های نمایشی را برعهده­‌ی وزارت فرهنگ گذاشت. این وزارت نیز با بهره‌­جویی از تجارب داخلی و خارجی، پیگیری منظم تولیدات هنری و توجه به اشکال و سبک­‌های مختلف هنری، نظام توزیع و ساختار کانون‌های نمایشی را تعدیل و برای بالابردن کیفیت، تعداد آن­ها را کاهش داد. این اقدامات اصلاحی موجب کاهش نیرو و پیشرفت و توسعه­‌ی خلاقیت‌های هنری و در نتیجه، دستیابی به نتایج مطلوب اجتماعی و اقتصادی شد. این اصلاحات در سایر حوزه‌­های فرهنگی نظیر فرهنگ اجتماعی، آموزش هنری، علوم و تکنولوژی­‌های فرهنگی، حفظ آثار، موزه‌­ها و کتابخانه­‌ها نیز به اجرا گذاشته شد و در کل زمینه را برای پیشرفت و توسعه‌­ی همه جانبه فراهم ساخت[۱].

نیز نگاه کنید به

سیاست های فرهنگی چین؛ شالوده سیاست فرهنگی چین

کتابشناسی

  1. Cultural Sector urged to deepen reform,2006

منبع اصلی

سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.

نویسنده مقاله

علی محمد سابقی