وزارت فرهنگ چین
ظاهر
براساس آخرین بازسازی ساختار شورای دولتی که در نخستین اجلاس یازدهمین کنگرهی ملی خلق چین در سال2008 به تصویب رسید، مهمترین مسئولیتها و شرح وظایف وزارت فرهنگ چین به شرح زیر اعلام شد.
- تهیه و تدوین اصول، سیاستها، قوانین و مقررات مربوط به مسایل فرهنگی و هنری؛
- تهیهی راهبرد و برنامههای توسعهی فرهنگی و هنری و سازماندهی، اجرا و گسترش فرهنگ و هنر کشور در چارچوب سیاست اصلاحات کشور؛
- هدایت و مدیریت امور ادبی و هنری. تولید خلاقیتهای هنری. توسعهی انواع هنرها و مدیریت برنامههای کلان فرهنگی در سراسر کشور؛
- ارایهی خدمات عمومی در زمینههای فرهنگی و هنری. برنامه ریزی و هدایت تولیدات فرهنگ عمومی. هدایت و گسترش زیرساختهای فرهنگ ملی و فرهنگ عمومی؛
- تدوین راهبردهای لازم برای توسعهی صنایع فرهنگی و هنری. هدایت و هماهنگ کردن توسعهی فرهنگی و هنری. گسترش ارتباطات و همکاریها از طریق صنایع فرهنگی بینالمللی؛
- تدوین راهبردها و طرحهای لازم برای حفاظت از میراث غیر ملموس معنوی، فرهنگی و تدوین مقررات مربوطه و تهیهی پیش نویس قوانین لازم برای ایجاد، سازماندهی و پیادهسازی حفاظت از میراث غیرملموس معنوی و فرهنگی و تعمیم فرهنگ برجستهی ملی؛
- هدایت و مدیریت صنایع فرهنگی اجتماعی. هدایت و توسعهی کتابخانهها، مراکز و پایگاههای فرهنگی و فرهنگ عمومی؛
- تدوین راهبردها و طرحهای لازم برای توسعهی بازار فرهنگی. هدایت و اجرای قانون جامع بازار فرهنگی. اعمال نظارت بر فعالیتهای تجاری و صنعتی مرتبط با فرهنگ و هنر. هدایت و نظارت بر عملکرد سازمانهای مردمی که در زمینهی فعالیتهای نمایشی اشتغال دارند؛
- مسئولیت بررسی و تصویب مقررات تولیدات ادبی و هنری منتشره در اینترنت. تنظیم عملیات صدور مجوز فعالیت برای دفاتر و پایگاههای ارایه کنندهی خدمات تجاری و کسب و کار اینترنتی. تنظیم و ساماندهی بازیهای کامپیوتری آنلاین؛
- تدوین راهبردهای لازم برای توسعهی صنایع کارتونی، بازیهای پونمایی و سازماندهی مقررات اجرایی این موارد. هدایت و هماهنگ سازی صنایع کارتونی و بازیهای پونمایی؛
- تدوین راهبردهای لازم برای توسعهی علوم و فنآوری مرتبط با فرهنگ و پیشبرد توسعهی زیرساختهای علوم و فنآوری اطلاع رسانی مرتبط با فرهنگ؛
- هدایت و مدیریت ارتباطات و مبادلات فرهنگی. سازماندهی سیاستها و مقررات مربوط به مبادلات فرهنگی بین المللی و تبادل فرهنگی با مناطق هنگکنگ، ماکائو و تایوان. هدایت فعالیتهای مراکز فرهنگی زیر نظر و مرتبط با سفارتخانهها و کنسولگریهای چین در سرتاسر جهان. هدایت و نظارت بر فعالیت مؤسسات فرهنگی وابسته به دولت مرکزی در هنگکنگ، ماکائو و تایوان. امضای موافقتنامهها و برنامهی مبادلات فرهنگی چین با کشورهای خارجی به نمایندگی از دولت. و ترتیب اجرای فعالیتهای عمدهی مبادلات فرهنگی و هنری بین المللی در داخل و خارج کشور؛
- و اجرای تمام وظایف و مسئولیتهایی که از سوی شورای دولتی بر عهدهی وزارت فرهنگ چین گذاشته شود.
سایر مسئولیتها
- مدیریت امور اجرایی سازمان میراث فرهنگی چین؛
- باتوجه به واگذاری مدیریت بر بازیهای کارتونی و پونمایی آنلاین به این وزارت، مسئولیت برنامه ریزی برای توسعهی صنایع و پایگاههای صنعتی مربوطه، ساخت و ساز پروژهها، برگزاری کنفرانسها، نمایشگاهها و نظارت بر بازار و تجارت اینگونه صنایع نیز بر عهدهی وزارت فرهنگ می باشد؛
- مواردی مانند راه اندازی و مدیریت نیروی انسانی مؤسسات تحت پوشش وزارت فرهنگ به صورت مجزا که در جای دیگر مشخص شده است.
تقسیمات و ساختار اداری وزارت فرهنگ چین
باتوجه به محدودهی اختیارات، وظایف و مسئولیتهای وزارت فرهنگ، این وزارتخانه دارای 14بخش و ادارهی مختلف است که عبارتند از:
- بخش امور عمومی(شامل طرح و برنامه، دبیرخانه، و...)؛
- بخش سیاستگذاری و تدوین مقررات؛
- بخش نیروها و منابع انسانی؛
- بخش امور مالی؛
- بخش امور هنری؛
- بخش علوم و فنآوری برای فرهنگ؛
- بخش امور بازار فرهنگی؛
- بخش صنایع فرهنگی؛
- بخش فرهنگ عمومی؛
- بخش میراث غیرملموس فرهنگی؛
- ادارهی روابط فرهنگی خارجی و امور فرهنگی مناطق هنگکنگ، ماکائو و تایوان؛
- کمیتهی حزب کمونیست وزارت فرهنگ؛
- ادارهی بازنشستگان؛
- ادارهی خدمات و پشتیبانی.[۱]
نیز نگاه کنید به
مدیریت فرهنگی چین؛ مراکز و نهادهای فرهنگی چین
منبع اصلی
- ↑ سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد2، ص.479-483.
نویسنده مقاله
علی محمد سابقی