پرش به محتوا

وزارت فرهنگ چین

از دانشنامه ملل

براساس آخرین بازسازی ساختار شورای دولتی که در نخستین اجلاس یازدهمین کنگره‌­ی ملی خلق چین در سال2008 به تصویب رسید، مهم­ترین مسئولیت­‌ها و شرح وظایف وزارت فرهنگ چین به شرح زیر اعلام شد.

  • تهیه و تدوین اصول، سیاست‌­ها، قوانین و مقررات مربوط به مسایل فرهنگی و هنری؛
  • تهیه‌­ی راهبرد و برنامه‌های توسعه­‌ی فرهنگی و هنری و سازماندهی، اجرا و گسترش فرهنگ و هنر کشور در چارچوب سیاست اصلاحات کشور؛
  • هدایت و مدیریت امور ادبی و هنری. تولید خلاقیت­‌های هنری. توسعه‌­ی انواع هنرها و مدیریت برنامه­‌های کلان فرهنگی در سراسر کشور؛
  • ارایه­‌ی خدمات عمومی در زمینه‌­های فرهنگی و هنری. برنامه ریزی و هدایت تولیدات فرهنگ عمومی. هدایت و گسترش زیرساخت­‌های فرهنگ ملی و فرهنگ عمومی؛
  • تدوین راهبردهای لازم برای توسعه‌­ی صنایع فرهنگی و هنری. هدایت و هماهنگ کردن توسعه‌­ی فرهنگی و هنری. گسترش ارتباطات و همکاری‌­ها از طریق صنایع فرهنگی بین­‌المللی؛
  • تدوین راهبردها و طرح­‌های لازم برای حفاظت از میراث غیر ملموس معنوی، فرهنگی و تدوین مقررات مربوطه و تهیه‌­ی پیش نویس قوانین لازم برای ایجاد، سازماندهی و پیاده‌­سازی حفاظت از میراث غیرملموس معنوی و فرهنگی و تعمیم فرهنگ برجسته‌­ی ملی؛
  • هدایت و مدیریت صنایع فرهنگی اجتماعی. هدایت و توسعه‌­ی کتابخانه­‌ها، مراکز و پایگاه­‌های فرهنگی و فرهنگ عمومی؛
  • تدوین راهبردها و طرح­‌های لازم برای توسعه‌­ی بازار فرهنگی. هدایت و اجرای قانون جامع بازار فرهنگی. اعمال نظارت بر فعالیت­‌های تجاری و صنعتی مرتبط با فرهنگ و هنر. هدایت و نظارت بر عملکرد سازمان‌­های مردمی که در زمینه‌­ی فعالیت‌­های نمایشی اشتغال دارند؛
  • مسئولیت بررسی و تصویب مقررات تولیدات ادبی و هنری منتشره در اینترنت. تنظیم عملیات صدور مجوز فعالیت برای دفاتر و پایگاه­‌های ارایه کننده­‌ی خدمات تجاری و کسب و کار اینترنتی. تنظیم و ساماندهی بازی­‌های کامپیوتری آنلاین؛
  • تدوین راهبردهای لازم برای توسعه‌­ی صنایع کارتونی، بازی‌­های پونمایی و سازماندهی مقررات اجرایی این موارد. هدایت و هماهنگ سازی صنایع کارتونی و بازی‌­های پونمایی؛
  • تدوین راهبردهای لازم برای توسعه­‌ی علوم و فن­آوری مرتبط با فرهنگ و پیشبرد توسعه­‌ی زیرساخت‌­های علوم و فن­آوری اطلاع رسانی مرتبط با فرهنگ؛
  • هدایت و مدیریت ارتباطات و مبادلات فرهنگی. سازماندهی سیاست­‌ها و مقررات مربوط به مبادلات فرهنگی بین المللی و تبادل فرهنگی با مناطق هنگ‌­کنگ، ماکائو و تایوان. هدایت فعالیت­‌های مراکز فرهنگی زیر نظر و مرتبط با سفارتخانه­‌ها و کنسولگری‌­های چین در سرتاسر جهان. هدایت و نظارت بر فعالیت مؤسسات فرهنگی وابسته به دولت مرکزی در هنگ­‌کنگ، ماکائو و تایوان. امضای موافقتنامه­‌ها و برنامه‌­ی مبادلات فرهنگی چین با کشورهای خارجی به نمایندگی از دولت. و ترتیب اجرای فعالیت‌­های عمده­‌ی مبادلات فرهنگی و هنری بین المللی در داخل و خارج کشور؛
  • و اجرای تمام وظایف و مسئولیت­‌هایی که از سوی شورای دولتی بر عهده‌­ی وزارت فرهنگ چین گذاشته شود.

سایر مسئولیت­‌ها 

  1. مدیریت امور اجرایی سازمان میراث فرهنگی چین؛
  2. باتوجه به واگذاری مدیریت بر بازی­‌های کارتونی و پونمایی آنلاین به این وزارت، مسئولیت برنامه ریزی برای توسعه‌­ی صنایع و پایگاه‌­های صنعتی مربوطه، ساخت و ساز پروژه‌­ها، برگزاری کنفرانس‌­ها، نمایشگاه­‌ها و نظارت بر بازار و تجارت این­گونه صنایع نیز بر عهده­‌ی وزارت فرهنگ می ­باشد؛
  3. مواردی مانند راه اندازی و مدیریت نیروی انسانی مؤسسات تحت پوشش وزارت فرهنگ به صورت مجزا که در جای دیگر مشخص شده است.

تقسیمات و ساختار اداری وزارت فرهنگ چین

باتوجه به محدوده­‌ی اختیارات، وظایف و مسئولیت‌­های وزارت فرهنگ، این وزارتخانه دارای 14بخش و اداره‌­ی مختلف است که عبارتند از:

  1. بخش امور عمومی(شامل طرح و برنامه، دبیرخانه، و...)؛
  2. بخش سیاستگذاری و تدوین مقررات؛
  3. بخش نیروها و منابع انسانی؛
  4. بخش امور مالی؛
  5. بخش امور هنری؛
  6. بخش علوم و فن­آوری برای فرهنگ؛
  7. بخش امور بازار فرهنگی؛
  8. بخش صنایع فرهنگی؛
  9. بخش فرهنگ عمومی؛
  10. بخش میراث غیرملموس فرهنگی؛
  11. اداره­‌ی روابط فرهنگی خارجی و امور فرهنگی مناطق هنگ‌­کنگ، ماکائو و تایوان؛
  12. کمیته­‌ی حزب کمونیست وزارت فرهنگ؛
  13. اداره­‌ی بازنشستگان؛
  14. اداره­‌ی خدمات و پشتیبانی.[۱]

نیز نگاه کنید به

مدیریت فرهنگی چین؛ مراکز و نهادهای فرهنگی چین

منبع اصلی

  1. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد2، ص.479-483.

نویسنده مقاله

علی محمد سابقی