سانسور در اینترنت در چین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی « == ''سانسور در اینترنت'' == پیش از اين، معمولا جريان اطلاعات يك طرفه و از سوي دولت به مردم انجام مي­گرفت ولی اینک جریان دو طرفه شده و مطالب انتقادی در باره­ی مقامات محلی و دولت، رهبري و سياست­هاي حزبی دیگر مثل گذشته سانسور نمي­شود. البته هرگونه مط...» ایجاد کرد)
 
 
(۷ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۵ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:1394576 198.jpg|بندانگشتی|سانسور اینترنتی در چین]]
پیش از این، معمولا جریان اطلاعات یک طرفه و از سوی دولت به مردم انجام می گرفت ولی اینک جریان دو طرفه شده و مطالب انتقادی درباره­ ی مقامات محلی و دولت، رهبری و سیاست ­های حزبی دیگر مثل گذشته سانسور نمی ­شود. البته هرگونه مطلب که به تحریک مردم و به تظا[[هرات]] و اعتراضات جمعی منجر شود، به شدت سانسور می ­شود.


== ''سانسور در اینترنت'' ==
=== سانسور اینترنتی ===
پیش از اين، معمولا جريان اطلاعات يك طرفه و از سوي دولت به مردم انجام مي­گرفت ولی اینک جریان دو طرفه شده و مطالب انتقادی در باره­ی مقامات محلی و دولت، رهبري و سياست­هاي حزبی دیگر مثل گذشته سانسور نمي­شود. البته هرگونه مطلب که به تحریک مردم و به تظاهرات و اعتراضات جمعي منجر شود، به شدت سانسور مي­شود. براساس گزارش روزنامه­ی گلوبال تايمز، دولت با اين اقدام سعي دارد تا با قدرت، موضوع پخش شايعات از طريق اينترنت را كنترل و مديريت نمايد. مقامات دولتي گفته اند­كه محدودیت قانونی براي كساني اعمال مي­شود كه مي­خواهند به عنوان كاربر جديد، كاربران خصوصي، و هم­چنين مؤسسات و افراد غير حقيقي از اینترنت استفاده کنند خواهد شد و كاربران قديمي هم­چنان، مي­توانند با عناوين و اسامی غير واقعي خود به فعاليت ادامه دهند. قوانين جديد بر اساس قانون عمومي چين و براي جلوگيري از حفاظت از سلامت فرهنگي اينترنت برقرار شده و كليه­ی كاربران بايد به طور كامل اين قانون را رعايت نمايند. (رويدادنامه فرهنگي آسيا و اقيانوسيه ، اسفند 90)
براساس گزارش روزنامه ­ی گلوبال تایمز، دولت با این اقدام سعی دارد تا با قدرت، موضوع پخش شایعات از طریق [[اینترنت در چین|اینترنت]] را کنترل و مدیریت نماید. مقامات دولتی گفته اند ­که محدودیت قانونی برای کسانی اعمال می شود که می ­خواهند به عنوان کاربر جدید، کاربران خصوصی، و هم­چنین مؤسسات و افراد غیر حقیقی از [[اینترنت در چین|اینترنت]] استفاده کنند خواهد شد و کاربران قدیمی هم­چنان، می ­توانند با عناوین و اسامی غیر واقعی خود به فعالیت ادامه دهند. قوانین جدید بر اساس قانون عمومی [[چین]] و برای جلوگیری از حفاظت از سلامت فرهنگی [[اینترنت در چین|اینترنت]] برقرار شده و کلیه­ ی کاربران باید به طور کامل این قانون را رعایت نمایند.<ref>رویدادنامه فرهنگی آسیا و اقیانوسیه (1390، خرداد).</ref>


بنابر تحقيقي كه خانم رِبِکا ماکینون[1] استاد مركز مطالعات رسانه­ها و خبرنگاري و تيم وي در دانشگاه هنگ  كنگ انجام داده­اند، تا نيمه­ی سال2008، بیش از 253 ميليون چيني آنلاين بوده­اند كه با عبور از آمريكا، رتبه­ی اول جهان را در تعداد كاربران به خود اختصاص دادند. كاربران چيني بعد از كره و فرانسه بيشترين مشاركت را در شبكه­هاي اجتماعي اينترنتي، وبلاگ­ها، چت روم­ها، وب سايت­هايي كه عكس و فيلم را به مشاركت مي گذارند داشته­اند. به كارگيري هزاران پليس اينترنتي كه در بسياري از شهرها به كار گرفته شده اند تنها يكي از سلاح­هايي است كه دولت چين در مبارزه با خواسته­های قلبی و افكار مردم چين داز آن­ها استفاده مي­كند. در حال­حاضر، ده­ها هزار وب­سايت خارجي به روي كاربران چيني بسته شده اند. شهرونداني  در هر شهر يا استان به عنوان داوطلب يا مزد­گير، براي هدايت مكالمات آنلاين به طرفداري از دولت، و يا به عنوان ناظر و گزارشگر مكالمات ضد دولتي به مقامات به كار گرفته مي­شوند. از مديران و كارمندان شركت­هاي اينترنتي( داخلي و خارجي) مي­خواهند تا سهم خود را در روند گفتگوهاي آنلاين غير قابل كنترل ايفا نمايند. فيلترينگ در سطوح مختلف خانگي، محلي و تجاري،ISP  ها و شبكه­هاي منطقه­اي و ملي صورت مي­پذيرد. همه­ی شركت­هاي مرتبط با وب سايت­ها، اعم از پرتال­ها، موتورهاي جستجوگر، سرويس­هاي شبكه­هاي اجتماعي، چت روم­ها، وبلاگ­ها و ... براي آنكه مجوز شغلي خود را از دست ندهند، همگي ملزم هستند دستور­هاي سانسور صادر شده از طرف دولت را رعايت نمايند. موضوعات حساس سياسي يا توسط كارمندان شركت­ها و يا با برنامه­هاي كامپيوتري كه كارمندان حود شركت­ها طراحی می­شود حذف مي­گردند. اين اقدامات يا طبق دستور مستقيم مسئولان دولتی و يا به خاطر جلوگیری از مشكلات احتمالي، توسط شركت­ها(خود سانسوري) صورت می­گیرد. از وب­سايت­هايي كه در خارج از چين مستقر هستند و مطالبي به زبان چيني دارند و يا مخاطبان آن­ها چيني­هاي مقيم سرزمين چين مي­باشد نیز خواسته شده تا برخي از موضوعات حساس سياسي را منتشر نسازند، در غیر این صورت فيلتر خواهند شد. برخي از شركت­هاي خارجي به اين درخواست تن نداده و فرصت حضور در بازار چين را از دست داده­اند. بقيه، هم­چون گوگل، ياهو و مايكروسافت، براي آنكه روابط خوبي با دولت چين داشته باشند، موتورهاي جستجوگر خود را با نسخه­ی سانسور شده­اي ارايه کرده­اند. در مقايسه با رسانه­هاي سنتي، در وبلاگ­ها تبليغات حكومتي مشاهده نمي­شود و احتمال بيشتري وجود دارد كه ديدگاه­های انتقادي و مخالفت با دولت نیز ديده شود. وبلاگ نويسان چيني از طنز، كنايه، ابهامات ادبي، و عبارات رمزي و حتي تصوير براي انتقال پيام­هاي مهم بهره مي­برند. آن­ها معمولا واقع گرا و عملگرا هستند و هنگام ارسال مطلب مي­دانند چه چيز مشكلات جدي به همراه دارد و ارزش ريسك را ندارد. موضوعات مرتبط با گروه غیر قانونی فالون گنگ، سركوب ميدان تيان آن­مِن در سال1989، استقلال خواهی تبت، رويدادها، المپيك، مخالفان، اقليت­هاي نژادي، رهبران ملي، دستگيري­هاي سياسي، مشكلات كار و اشتغال، سانسور، موارد مربوط به دفاع از حقوق افراد، مسايل تاريخي، موضوعات مذهبي، به شدت تحت سانسور مي­شوند. به هر صورت، روش و موضوعات سانسور در اينترنت مشابه سانسور در رسانه­هاي سنتي و چاپي است. برخي از روزنامه­ها و مجلات چيني از کنار موضوعات سخت و بحث برانگيز  از قبيل این­كه دفتر مركزي نشريه يا ايستگاه تلويزيوني در كجا واقع شده؟ چه كسي مالك آن رسانه است؟چه كسي سردبير آن است؟ ارتباط او با افراد در رأس قدرت چگونه است؟ ارزش­هاي این افراد چيست و به چیزی بستگي دارد، خيلي راحت­ می­گذرند. به عبارت ديگر، علي­رغم ماهيت حاكميت محور دولت چين، شاغلان در رسانه­هاي سنتي و جديد را نمي­توان فاقد قدرت معرفي كرد. (First Monday, 2009)
بنابر تحقیقی که خانم رِبِکا ماکینون (Rebecca Mackinnon) استاد مرکز مطالعات رسانه­ ها و خبرنگاری و تیم وی در دانشگاه هنگ کنگ انجام داده­ اند، تا نیمه ­ی سال2008، بیش از 253 میلیون چینی آنلاین بوده ­اند که با عبور از آمریکا، رتبه­ ی اول جهان را در تعداد کاربران به خود اختصاص دادند. کاربران چینی بعد از کره و [[فرانسه]] بیشترین مشارکت را در شبکه­ های اجتماعی اینترنتی، وبلاگ­ ها، چت روم­ ها، وب سایت­ هایی که عکس و فیلم را به مشارکت می گذارند داشته ­اند. به کارگیری هزاران پلیس اینترنتی که در بسیاری از شهرها به کار گرفته شده اند تنها یکی از سلاح­ هایی است که [[قوه مجريه چین|دولت چین]] در مبارزه با خواسته­ های قلبی و افکار مردم [[چین]] داز آن­ها استفاده می ­کند. در حال­ حاضر، ده­ ها هزار وب­سایت خارجی به روی کاربران چینی بسته شده اند. شهروندانی در هر شهر یا استان به عنوان داوطلب یا مزد­گیر، برای هدایت مکالمات آنلاین به طرفداری از دولت، و یا به عنوان ناظر و گزارشگر مکالمات ضد دولتی به مقامات به کار گرفته می ­شوند. از مدیران و کارمندان شرکت ­های اینترنتی(داخلی و خارجی) می ­خواهند تا سهم خود را در روند گفتگوهای آنلاین غیر قابل کنترل ایفا نمایند.  


‌ پروژه­ی سانسور سپر طلايي[2] از سال2000 با هدف کمک به پلیس اینترنتی در پكن به اجرا در آمد. بخشي از اين پروژه«دیوار آتش چين بزرگ[3]» نام دارد و از طريق پایگاه­های ارایه دهنده­ی خدمات اینترنتی، آدرس­های متخلف را مسدود مي­سازد. افزون بر اين تدابير، دولت چین از نظام القای خود سانسوري كه كاربران همواره تحت كنترل و مراقبت هستند، نیز حمايت مي­كند. اعمال يا تهديد به اعمال سانسور تأثير وحشتناكي بر شركت هاي تجاري و اشخاص استفاده کننده از اینترنت مي­گذارد، تا آنجا كه آن­ها مجبور مي­شوند به خود سانسوری در ارتباط تن دهند تا از پيامدهاي اقتصادي و قانوني آن در امان بمانند. پذيرش سانسور پديده­ی پيچيده است كه  ریشه در فرهنگ سنتی این کشور داشته و همیشه موجب يأس و دلسردي مردم نسبت به دولت بوده است.  
=== سطوح سانسور اینترنتی ===
----[1] - Rebecca Mackinnon.
فیلترینگ در سطوح مختلف خانگی، محلی و تجاری،ISP ها و شبکه­ های منطقه­ ای و ملی صورت می ­پذیرد. همه­ ی شرکت ­های مرتبط با وب سایت­ ها، اعم از پرتال ­ها، موتورهای جستجوگر، سرویس ­های شبکه­ های اجتماعی، چت روم ­ها، وبلاگ ­ها و ... برای آنکه مجوز شغلی خود را از دست ندهند، همگی ملزم هستند دستور­های سانسور صادر شده از طرف دولت را رعایت نمایند. موضوعات حساس سیاسی یا توسط کارمندان شرکت­ ها و یا با برنامه ­های کامپیوتری که کارمندان خود شرکت­ ها طراحی می ­شود حذف می ­گردند. این اقدامات یا طبق دستور مستقیم مسئولان دولتی و یا به خاطر جلوگیری از مشکلات احتمالی، توسط شرکت ­ها(خود سانسوری) صورت می ­گیرد. از وب ­سایت ­هایی که در خارج از [[چین]] مستقر هستند و مطالبی به [[زبان چینی]] دارند و یا مخاطبان آن­ها چینی های مقیم سرزمین [[چین]] می باشد نیز خواسته شده تا برخی از موضوعات حساس سیاسی را منتشر نسازند، در غیر این صورت فیلتر خواهند شد. برخی از شرکت ­های خارجی به این درخواست تن نداده و فرصت حضور در [[بازار کتاب و سرانه ی هزینه های فرهنگی در چین|بازار چین]] را از دست داده ­اند. بقیه، هم­چون گوگل، یاهو و مایکروسافت، برای آنکه روابط خوبی با [[قوه مجريه چین|دولت چین]] داشته باشند، موتورهای جستجوگر خود را با نسخه­ ی سانسور شده­ ای ارایه کرده ­اند. در مقایسه با رسانه­ های سنتی، در وبلاگ ­ها تبلیغات حکومتی مشاهده نمی ­شود و احتمال بیشتری وجود دارد که دیدگاه­ های انتقادی و مخالفت با دولت نیز دیده شود. وبلاگ نویسان چینی از طنز، کنایه، ابهامات ادبی، و عبارات رمزی و حتی تصویر برای انتقال پیام ­های مهم بهره می ­برند. آن­ها معمولا واقع گرا و عملگرا هستند و هنگام ارسال مطلب می ­دانند چه چیز مشکلات جدی به همراه دارد و ارزش ریسک را ندارد.  


[2] - Golden Shield.
=== حوزه موضوعی سانسور ===
موضوعات مرتبط با گروه غیر قانونی فالون گنگ، سرکوب میدان تیان آن­مِن در سال1989، استقلال خواهی تبت، رویدادها، المپیک، مخالفان، [[اقلیت های قومی در چین|اقلیت­ های نژادی]]، رهبران ملی، دستگیری های سیاسی، مشکلات کار و اشتغال، سانسور، موارد مربوط به دفاع از حقوق افراد، مسایل تاریخی، موضوعات مذهبی، به شدت تحت سانسور می ­شوند. به هر صورت، روش و موضوعات سانسور در [[اینترنت در چین|اینترنت]] مشابه سانسور در [[رسانه های چین|رسانه­ های سنتی و چاپی]] است. برخی از [[مطبوعات در چین|روزنامه­ ها و مجلات چینی]] از کنار موضوعات سخت و بحث برانگیز  از قبیل این­که دفتر مرکزی نشریه یا ایستگاه تلویزیونی در کجا واقع شده؟ چه کسی مالک آن رسانه است؟چه کسی سردبیر آن است؟ ارتباط او با افراد در رأس قدرت چگونه است؟ ارزش ­های این افراد چیست و به چیزی بستگی دارد، خیلی راحت­ می گذرند. به عبارت دیگر، علی­رغم ماهیت حاکمیت محور دولت چین، شاغلان در [[رسانه ها و مطبوعات در چین|رسانه­ های سنتی]] و جدید را نمی توان فاقد قدرت معرفی کرد<ref>First Monday (2009, February 2). v14.</ref>.
[[پرونده:72.jpg|بندانگشتی|پروژه ­ی سانسور سپر طلایی ( Golden Shield) ]]


[3] - Great China Fire Wall.
=== ‌ پروژه ­ی سانسور سپر طلایی ===
پروژه ­ی سانسور سپر طلایی ( Golden Shield) از سال2000 با هدف کمک به پلیس اینترنتی در [[پکن]] به اجرا در آمد. بخشی از این پروژه«دیوار آتش چین بزرگ (Great China Fire Wall)» نام دارد و از طریق پایگاه­ های ارایه دهنده ­ی خدمات اینترنتی، آدرس ­های متخلف را مسدود میی سازد.
 
افزون بر این تدابیر، دولت چین از نظام القای خود سانسوری که کاربران همواره تحت کنترل و مراقبت هستند، نیز حمایت می کند.
 
اعمال یا تهدید به اعمال سانسور تأثیر وحشتناکی بر شرکت های تجاری و اشخاص استفاده کننده از اینترنت می گذارد، تا آنجا که آن­ها مجبور می ­شوند به خود سانسوری در ارتباط تن دهند تا از پیامدهای اقتصادی و قانونی آن در امان بمانند.  
 
پذیرش سانسور پدیده­ ی پیچیده است که  ریشه در فرهنگ سنتی این کشور داشته و همیشه موجب یأس و دلسردی مردم نسبت به دولت بوده است<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [https://dmelal.ir/%DA%86%DB%8C%D9%86 چین]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]. جلد سوم، ص. 1325-1329</ref>.
 
== نیز نگاه کنید به ==
[[رسانه و وسايل ارتباط جمعی چین]]؛ [[رسانه های چین]]؛ [[اینترنت در چین]]؛ [[کاربران اینترنت در چین از نگاه آمار]]
 
= کتابشناسی =
<references />
[[رده:رسانه های جدید]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۰ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۱۷:۱۸

سانسور اینترنتی در چین

پیش از این، معمولا جریان اطلاعات یک طرفه و از سوی دولت به مردم انجام می گرفت ولی اینک جریان دو طرفه شده و مطالب انتقادی درباره­ ی مقامات محلی و دولت، رهبری و سیاست ­های حزبی دیگر مثل گذشته سانسور نمی ­شود. البته هرگونه مطلب که به تحریک مردم و به تظاهرات و اعتراضات جمعی منجر شود، به شدت سانسور می ­شود.

سانسور اینترنتی

براساس گزارش روزنامه ­ی گلوبال تایمز، دولت با این اقدام سعی دارد تا با قدرت، موضوع پخش شایعات از طریق اینترنت را کنترل و مدیریت نماید. مقامات دولتی گفته اند ­که محدودیت قانونی برای کسانی اعمال می شود که می ­خواهند به عنوان کاربر جدید، کاربران خصوصی، و هم­چنین مؤسسات و افراد غیر حقیقی از اینترنت استفاده کنند خواهد شد و کاربران قدیمی هم­چنان، می ­توانند با عناوین و اسامی غیر واقعی خود به فعالیت ادامه دهند. قوانین جدید بر اساس قانون عمومی چین و برای جلوگیری از حفاظت از سلامت فرهنگی اینترنت برقرار شده و کلیه­ ی کاربران باید به طور کامل این قانون را رعایت نمایند.[۱]

بنابر تحقیقی که خانم رِبِکا ماکینون (Rebecca Mackinnon) استاد مرکز مطالعات رسانه­ ها و خبرنگاری و تیم وی در دانشگاه هنگ کنگ انجام داده­ اند، تا نیمه ­ی سال2008، بیش از 253 میلیون چینی آنلاین بوده ­اند که با عبور از آمریکا، رتبه­ ی اول جهان را در تعداد کاربران به خود اختصاص دادند. کاربران چینی بعد از کره و فرانسه بیشترین مشارکت را در شبکه­ های اجتماعی اینترنتی، وبلاگ­ ها، چت روم­ ها، وب سایت­ هایی که عکس و فیلم را به مشارکت می گذارند داشته ­اند. به کارگیری هزاران پلیس اینترنتی که در بسیاری از شهرها به کار گرفته شده اند تنها یکی از سلاح­ هایی است که دولت چین در مبارزه با خواسته­ های قلبی و افکار مردم چین داز آن­ها استفاده می ­کند. در حال­ حاضر، ده­ ها هزار وب­سایت خارجی به روی کاربران چینی بسته شده اند. شهروندانی در هر شهر یا استان به عنوان داوطلب یا مزد­گیر، برای هدایت مکالمات آنلاین به طرفداری از دولت، و یا به عنوان ناظر و گزارشگر مکالمات ضد دولتی به مقامات به کار گرفته می ­شوند. از مدیران و کارمندان شرکت ­های اینترنتی(داخلی و خارجی) می ­خواهند تا سهم خود را در روند گفتگوهای آنلاین غیر قابل کنترل ایفا نمایند.

سطوح سانسور اینترنتی

فیلترینگ در سطوح مختلف خانگی، محلی و تجاری،ISP ها و شبکه­ های منطقه­ ای و ملی صورت می ­پذیرد. همه­ ی شرکت ­های مرتبط با وب سایت­ ها، اعم از پرتال ­ها، موتورهای جستجوگر، سرویس ­های شبکه­ های اجتماعی، چت روم ­ها، وبلاگ ­ها و ... برای آنکه مجوز شغلی خود را از دست ندهند، همگی ملزم هستند دستور­های سانسور صادر شده از طرف دولت را رعایت نمایند. موضوعات حساس سیاسی یا توسط کارمندان شرکت­ ها و یا با برنامه ­های کامپیوتری که کارمندان خود شرکت­ ها طراحی می ­شود حذف می ­گردند. این اقدامات یا طبق دستور مستقیم مسئولان دولتی و یا به خاطر جلوگیری از مشکلات احتمالی، توسط شرکت ­ها(خود سانسوری) صورت می ­گیرد. از وب ­سایت ­هایی که در خارج از چین مستقر هستند و مطالبی به زبان چینی دارند و یا مخاطبان آن­ها چینی های مقیم سرزمین چین می باشد نیز خواسته شده تا برخی از موضوعات حساس سیاسی را منتشر نسازند، در غیر این صورت فیلتر خواهند شد. برخی از شرکت ­های خارجی به این درخواست تن نداده و فرصت حضور در بازار چین را از دست داده ­اند. بقیه، هم­چون گوگل، یاهو و مایکروسافت، برای آنکه روابط خوبی با دولت چین داشته باشند، موتورهای جستجوگر خود را با نسخه­ ی سانسور شده­ ای ارایه کرده ­اند. در مقایسه با رسانه­ های سنتی، در وبلاگ ­ها تبلیغات حکومتی مشاهده نمی ­شود و احتمال بیشتری وجود دارد که دیدگاه­ های انتقادی و مخالفت با دولت نیز دیده شود. وبلاگ نویسان چینی از طنز، کنایه، ابهامات ادبی، و عبارات رمزی و حتی تصویر برای انتقال پیام ­های مهم بهره می ­برند. آن­ها معمولا واقع گرا و عملگرا هستند و هنگام ارسال مطلب می ­دانند چه چیز مشکلات جدی به همراه دارد و ارزش ریسک را ندارد.

حوزه موضوعی سانسور

موضوعات مرتبط با گروه غیر قانونی فالون گنگ، سرکوب میدان تیان آن­مِن در سال1989، استقلال خواهی تبت، رویدادها، المپیک، مخالفان، اقلیت­ های نژادی، رهبران ملی، دستگیری های سیاسی، مشکلات کار و اشتغال، سانسور، موارد مربوط به دفاع از حقوق افراد، مسایل تاریخی، موضوعات مذهبی، به شدت تحت سانسور می ­شوند. به هر صورت، روش و موضوعات سانسور در اینترنت مشابه سانسور در رسانه­ های سنتی و چاپی است. برخی از روزنامه­ ها و مجلات چینی از کنار موضوعات سخت و بحث برانگیز  از قبیل این­که دفتر مرکزی نشریه یا ایستگاه تلویزیونی در کجا واقع شده؟ چه کسی مالک آن رسانه است؟چه کسی سردبیر آن است؟ ارتباط او با افراد در رأس قدرت چگونه است؟ ارزش ­های این افراد چیست و به چیزی بستگی دارد، خیلی راحت­ می گذرند. به عبارت دیگر، علی­رغم ماهیت حاکمیت محور دولت چین، شاغلان در رسانه­ های سنتی و جدید را نمی توان فاقد قدرت معرفی کرد[۲].

پروژه ­ی سانسور سپر طلایی ( Golden Shield)

‌ پروژه ­ی سانسور سپر طلایی

پروژه ­ی سانسور سپر طلایی ( Golden Shield) از سال2000 با هدف کمک به پلیس اینترنتی در پکن به اجرا در آمد. بخشی از این پروژه«دیوار آتش چین بزرگ (Great China Fire Wall)» نام دارد و از طریق پایگاه­ های ارایه دهنده ­ی خدمات اینترنتی، آدرس ­های متخلف را مسدود میی سازد.

افزون بر این تدابیر، دولت چین از نظام القای خود سانسوری که کاربران همواره تحت کنترل و مراقبت هستند، نیز حمایت می کند.

اعمال یا تهدید به اعمال سانسور تأثیر وحشتناکی بر شرکت های تجاری و اشخاص استفاده کننده از اینترنت می گذارد، تا آنجا که آن­ها مجبور می ­شوند به خود سانسوری در ارتباط تن دهند تا از پیامدهای اقتصادی و قانونی آن در امان بمانند.

پذیرش سانسور پدیده­ ی پیچیده است که  ریشه در فرهنگ سنتی این کشور داشته و همیشه موجب یأس و دلسردی مردم نسبت به دولت بوده است[۳].

نیز نگاه کنید به

رسانه و وسايل ارتباط جمعی چین؛ رسانه های چین؛ اینترنت در چین؛ کاربران اینترنت در چین از نگاه آمار

کتابشناسی

  1. رویدادنامه فرهنگی آسیا و اقیانوسیه (1390، خرداد).
  2. First Monday (2009, February 2). v14.
  3. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی. جلد سوم، ص. 1325-1329