کوه فوجی در ژاپن: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
[[پرونده:کوه فوجی ژاپن.jpg|بندانگشتی|کوه فوجی]] | [[پرونده:کوه فوجی ژاپن.jpg|بندانگشتی|کوه فوجی]] | ||
کوه فوجی: از دیگر میراث ثبت شدهی [[ژاپن]]، "فوجیسان؛ مظهر عقیده و سرچشمه هنر (富士山-信仰の対象と芸術の源泉/Fujisan Shinkō no taishō to Gējutsu no Gensen/Fujisan, sacred place and source of artistic inspiration)" است؛ این میراث شامل 25 سایت است که ماهیت مقدس و هنری کوه فوجی را انعکاس میدهد. در قرن 12 میلادی، کوه فوجی مرکز آموزش بودیسم به همراه عناصر شینتویی (神道/Shintō )<sup>[i]</sup> بوده است. مسیرهای زیارتی و مکانهای مقدس همراه با سایتهای کوهپایهای اطراف از جمله ایزدکدههای صخرهای جینجا (神社/Jinja)<sup>[ii]</sup>، هشت چشمه اوشینو (忍野八海/Oshino Hakkai) و ویژگیهای آتشفشانی طبیعی مانند اشکال گدازهای، دریاچه ها، چشمهها و آبشارها، از عناصر بروز یافته در [[هنر ژاپن]] از قرن 11 به بعد بودهاند. به عنوان مثال کاجهای فوجیسان به عنوان نمادی بینالمللی شناخته شده برای [[ژاپن]] به شمار رفته و تأثیر عمیقی بر توسعه هنر داشته است.<ref>یزدان پناه، کیومرث (1402). "جغرافیای ژاپن". در پالیزدار، فرهاد، ذاکری، قدرت اله. جامعه و فرهنگ ژاپن. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص15-35.</ref> | کوه فوجی: از دیگر میراث ثبت شدهی [[ژاپن]]، "فوجیسان؛ مظهر عقیده و سرچشمه هنر (富士山-信仰の対象と芸術の源泉/Fujisan Shinkō no taishō to Gējutsu no Gensen/Fujisan, sacred place and source of artistic inspiration)" است؛ این میراث شامل 25 سایت است که ماهیت مقدس و هنری کوه فوجی را انعکاس میدهد. در قرن 12 میلادی، کوه فوجی مرکز آموزش بودیسم به همراه عناصر شینتویی (神道/Shintō )<sup>[i]</sup> بوده است. مسیرهای زیارتی و مکانهای مقدس همراه با سایتهای کوهپایهای اطراف از جمله ایزدکدههای صخرهای جینجا (神社/Jinja)<sup>[ii]</sup>، هشت چشمه اوشینو (忍野八海/Oshino Hakkai) و ویژگیهای آتشفشانی طبیعی مانند اشکال گدازهای، دریاچه ها، چشمهها و آبشارها، از عناصر بروز یافته در [[هنر ژاپن]] از قرن 11 به بعد بودهاند. به عنوان مثال کاجهای فوجیسان به عنوان نمادی بینالمللی شناخته شده برای [[ژاپن]] به شمار رفته و تأثیر عمیقی بر توسعه هنر داشته است.<ref>یزدان پناه، کیومرث (1402). "جغرافیای ژاپن". در پالیزدار، فرهاد، ذاکری، قدرت اله. جامعه و فرهنگ ژاپن. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص15-35.</ref> | ||
==نیز نگاه کنید به== | |||
== پاورقی == | ==پاورقی== | ||
[i] | [i] دین و آیین باستانی خاص [[ژاپن]] | ||
[ii] | [ii] به معابد شینتویی جینجا میگویند که در فارسی عموما به ایزدکده ترجمه میشود. | ||
== نیز نگاه کنید به == | ==نیز نگاه کنید به== | ||
* [[آثار فرهنگی، تاريخی و طبيعی ثبت شده ژاپن در ميراث جهانی]] | *[[آثار فرهنگی، تاريخی و طبيعی ثبت شده ژاپن در ميراث جهانی]] | ||
== کتابشناسی == | ==کتابشناسی== | ||
<references /> |
نسخهٔ کنونی تا ۸ ژانویهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۹:۲۶
کوه فوجی: از دیگر میراث ثبت شدهی ژاپن، "فوجیسان؛ مظهر عقیده و سرچشمه هنر (富士山-信仰の対象と芸術の源泉/Fujisan Shinkō no taishō to Gējutsu no Gensen/Fujisan, sacred place and source of artistic inspiration)" است؛ این میراث شامل 25 سایت است که ماهیت مقدس و هنری کوه فوجی را انعکاس میدهد. در قرن 12 میلادی، کوه فوجی مرکز آموزش بودیسم به همراه عناصر شینتویی (神道/Shintō )[i] بوده است. مسیرهای زیارتی و مکانهای مقدس همراه با سایتهای کوهپایهای اطراف از جمله ایزدکدههای صخرهای جینجا (神社/Jinja)[ii]، هشت چشمه اوشینو (忍野八海/Oshino Hakkai) و ویژگیهای آتشفشانی طبیعی مانند اشکال گدازهای، دریاچه ها، چشمهها و آبشارها، از عناصر بروز یافته در هنر ژاپن از قرن 11 به بعد بودهاند. به عنوان مثال کاجهای فوجیسان به عنوان نمادی بینالمللی شناخته شده برای ژاپن به شمار رفته و تأثیر عمیقی بر توسعه هنر داشته است.[۱]
نیز نگاه کنید به
پاورقی
[i] دین و آیین باستانی خاص ژاپن
[ii] به معابد شینتویی جینجا میگویند که در فارسی عموما به ایزدکده ترجمه میشود.
نیز نگاه کنید به
کتابشناسی
- ↑ یزدان پناه، کیومرث (1402). "جغرافیای ژاپن". در پالیزدار، فرهاد، ذاکری، قدرت اله. جامعه و فرهنگ ژاپن. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص15-35.