جنبش اسلامی الحق روسیه: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۳: | خط ۳: | ||
جالب است که نمایندگان حکومتی از جمله دو نفر از اعضای شورای فدراسیون «عمرجبرئیلوف» و «رالیف سافین» که هر دو از کارفرمایان بزرگ هستند، نیز بدین جنبش پیوستهاند. این نه تنها علامت فعال شدن رهبران اسلامی است، بلکه بیانگر تمایل حکومت [[روسیه]] به ایجاد سازمانهای اجتماعی – اسلامی است، چون بدون کمک انها، دولت از عهده حل مشکلات موجود برنمی آید. درآینده سازمانهای اسلامی دیگری نیز در [[روسیه]] پدیدار خواهند شد. یکی از اصلیترین وظایف «الحق» حفظ حقوق مسلمانان و میانجیگری بین آنان و قدرتهای منطقهای است. همان طور که قلندروف ابراز داشت «اگر اداره دینی بر اسلام مسجدی نظارت میکند، ما برآنیم که جریانهای در حال وقوع در ورای [[مساجد روسیه|مساجد]] را کنترل کنیم». سازمانهای اجتماعی میتوانند در رفع اختلافاتی که بین امت بوجود میآید، میانجی باشند و نیز همین نقش را بین امت و دولت ایفا کنند. | جالب است که نمایندگان حکومتی از جمله دو نفر از اعضای شورای فدراسیون «عمرجبرئیلوف» و «رالیف سافین» که هر دو از کارفرمایان بزرگ هستند، نیز بدین جنبش پیوستهاند. این نه تنها علامت فعال شدن رهبران اسلامی است، بلکه بیانگر تمایل حکومت [[روسیه]] به ایجاد سازمانهای اجتماعی – اسلامی است، چون بدون کمک انها، دولت از عهده حل مشکلات موجود برنمی آید. درآینده سازمانهای اسلامی دیگری نیز در [[روسیه]] پدیدار خواهند شد. یکی از اصلیترین وظایف «الحق» حفظ حقوق مسلمانان و میانجیگری بین آنان و قدرتهای منطقهای است. همان طور که قلندروف ابراز داشت «اگر اداره دینی بر اسلام مسجدی نظارت میکند، ما برآنیم که جریانهای در حال وقوع در ورای [[مساجد روسیه|مساجد]] را کنترل کنیم». سازمانهای اجتماعی میتوانند در رفع اختلافاتی که بین امت بوجود میآید، میانجی باشند و نیز همین نقش را بین امت و دولت ایفا کنند. | ||
امروز این جنبش، روابط تنگاتنگی با اداره دینی برقرار کرده است. اکنون وظیفه اصلی، ایجاد شعب منطقهای است. [[جنبش میراث اسلامی روسیه|جنبش میراث اسلامی]] نیز مناطق را هدف قرار داده است. هر دو جنبش، این را ضروری میدانند که باید به جوانان مسلمانی که نمیتوانند خود را در چارچوب موسسات رسمی مذهبی بیابند، امکان فعالیتهای اجتماعی و سیاسی داده شود. قلندروف تاکید میکند:«ما این را هدف خود قرار میدهیم که به [[نظام و نهاد قانون گذاری روسیه|قوای مقننه]] و [[قوه مجریه روسیه|مجریه]] محلی راه یابیم. ما میخواهیم جوانان فعالی را که با اداره دینی مسلمانان مرتبط نیستند و حتی با آن در تقابلاند، بدآنجا سوق دهیم. این افراد دارای تحصیلات عرفی و اسلامی خوبی هستند، انان از لحاظ سیاسی فعال هستند و ضرورت دارد به سوی افراط گرایی جذب نشوند، بلکه به پروژههای اجتماعی بپردازند»<ref>امیراحمدیان، بهرام، (1386 بهار). اسلام و مسلمانان در فدراسیون | امروز این جنبش، روابط تنگاتنگی با اداره دینی برقرار کرده است. اکنون وظیفه اصلی، ایجاد شعب منطقهای است. [[جنبش میراث اسلامی روسیه|جنبش میراث اسلامی]] نیز مناطق را هدف قرار داده است. هر دو جنبش، این را ضروری میدانند که باید به جوانان مسلمانی که نمیتوانند خود را در چارچوب موسسات رسمی مذهبی بیابند، امکان فعالیتهای اجتماعی و سیاسی داده شود. قلندروف تاکید میکند:<blockquote>«ما این را هدف خود قرار میدهیم که به [[نظام و نهاد قانون گذاری روسیه|قوای مقننه]] و [[قوه مجریه روسیه|مجریه]] محلی راه یابیم. ما میخواهیم جوانان فعالی را که با اداره دینی مسلمانان مرتبط نیستند و حتی با آن در تقابلاند، بدآنجا سوق دهیم. این افراد دارای تحصیلات عرفی و اسلامی خوبی هستند، انان از لحاظ سیاسی فعال هستند و ضرورت دارد به سوی افراط گرایی جذب نشوند، بلکه به پروژههای اجتماعی بپردازند»<ref>امیراحمدیان، بهرام، (1386 بهار). اسلام و مسلمانان در فدراسیون [[روسیه]]، [https://journal.iiwfs.com/ فصلنامه مطالعات منطقه ای جهان اسلام]، شماره2. ص42.</ref><ref>کرمی، جهانگیر (1392). جامعه و فرهنگ [[روسیه]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]، جلد اول، 368-370.</ref>.</blockquote> | ||
== نیز نگاه کنید به == | == نیز نگاه کنید به == | ||
[[ادیان در روسیه]]؛ [[احزاب و جنبش های اسلامی در روسیه]] | |||
== کتابشناسی == | == کتابشناسی == |
نسخهٔ کنونی تا ۸ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۱۲:۲۷
این جنبش در سال 2005 بر پایه انستیتو حقوق بشرایجاد شده است، ثبت دولتی دریافت کرد .«کامل جان قلندروف» دبیر سازمان اجتماعی – اسلامی «الحق» به خبرگزاری ریانووستی گفت «وقوف به رنجهای اسلام و مشکلات موجود در امت مسلمان، سبب شده است که سران مسلمان روسیه به لزوم فعال ساختم تلاشهای خود در عرصه اجتماعی ببرند.» به عقیده وی، طی سالیانی دراز در روسیه سازمانی اجتماعی وجود نداشته است که منافع تمام امت مسلمان روسیه را تامین کند. البته گه گاه، احزاب و واحدهایی به طور لحظهای پایدار و طبق معمول در اوان انتخابات مجلس دوما و عملاً بلافاصله ناپدید شدهاند. اکنون جنبش اجتماعی دیگر نیز در حال گذراندن مراحل ثبت است که جنبش «میراث اسلامی» نام دارد.
جالب است که نمایندگان حکومتی از جمله دو نفر از اعضای شورای فدراسیون «عمرجبرئیلوف» و «رالیف سافین» که هر دو از کارفرمایان بزرگ هستند، نیز بدین جنبش پیوستهاند. این نه تنها علامت فعال شدن رهبران اسلامی است، بلکه بیانگر تمایل حکومت روسیه به ایجاد سازمانهای اجتماعی – اسلامی است، چون بدون کمک انها، دولت از عهده حل مشکلات موجود برنمی آید. درآینده سازمانهای اسلامی دیگری نیز در روسیه پدیدار خواهند شد. یکی از اصلیترین وظایف «الحق» حفظ حقوق مسلمانان و میانجیگری بین آنان و قدرتهای منطقهای است. همان طور که قلندروف ابراز داشت «اگر اداره دینی بر اسلام مسجدی نظارت میکند، ما برآنیم که جریانهای در حال وقوع در ورای مساجد را کنترل کنیم». سازمانهای اجتماعی میتوانند در رفع اختلافاتی که بین امت بوجود میآید، میانجی باشند و نیز همین نقش را بین امت و دولت ایفا کنند.
امروز این جنبش، روابط تنگاتنگی با اداره دینی برقرار کرده است. اکنون وظیفه اصلی، ایجاد شعب منطقهای است. جنبش میراث اسلامی نیز مناطق را هدف قرار داده است. هر دو جنبش، این را ضروری میدانند که باید به جوانان مسلمانی که نمیتوانند خود را در چارچوب موسسات رسمی مذهبی بیابند، امکان فعالیتهای اجتماعی و سیاسی داده شود. قلندروف تاکید میکند:
«ما این را هدف خود قرار میدهیم که به قوای مقننه و مجریه محلی راه یابیم. ما میخواهیم جوانان فعالی را که با اداره دینی مسلمانان مرتبط نیستند و حتی با آن در تقابلاند، بدآنجا سوق دهیم. این افراد دارای تحصیلات عرفی و اسلامی خوبی هستند، انان از لحاظ سیاسی فعال هستند و ضرورت دارد به سوی افراط گرایی جذب نشوند، بلکه به پروژههای اجتماعی بپردازند»[۱][۲].
نیز نگاه کنید به
ادیان در روسیه؛ احزاب و جنبش های اسلامی در روسیه
کتابشناسی
- ↑ امیراحمدیان، بهرام، (1386 بهار). اسلام و مسلمانان در فدراسیون روسیه، فصلنامه مطالعات منطقه ای جهان اسلام، شماره2. ص42.
- ↑ کرمی، جهانگیر (1392). جامعه و فرهنگ روسیه. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد اول، 368-370.