تاثیر اصلاحات اقتصادی در سیستم آموزشی چین: تفاوت میان نسخهها
جز The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles). |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
| خط ۱: | خط ۱: | ||
[[پرونده: | [[پرونده:259329 936.jpg|بندانگشتی|تصویر آموزش تربیت بدنی در [[چین]]، قابل بازیابی از: https://medium.com/@Akshat01/the-story-behind-glory-chinas-olympic-success-secret-dcf9c6205240]] | ||
اعمال اصلاحات و سیاست درهای باز، تغییرات اساسی در زندگی اجتماعی به ویژه در نظام ارزشی و آموزشی [[چین]] ایجاد نموده، شیوه زندگی را تغییر داده و تحولی جدی در کشور به وجود آورده است. در نظام جدید آموزشی این کشور به | اعمال اصلاحات و سیاست درهای باز، تغییرات اساسی در زندگی اجتماعی به ویژه در نظام ارزشی و آموزشی [[چین]] ایجاد نموده، شیوه زندگی را تغییر داده و تحولی جدی در کشور به وجود آورده است. در نظام جدید آموزشی این کشور به کلیهی تواناییهای ذهنی، جسمانی و فیزیکی دانش آموز اهمیت داده شده و به شکلی برابر نگریسته میشود که با روش یادگیری و آموزش در گذشته کاملاً متفاوت است. در حال حاضر، در مدارس ابتدایی و متوسطه متون آموزشی و برگههای آزمون به منبع کلیدی تعلیم و تربیت افراد مبدل شده و خلاقیت، نوآوری و قابلیت انطباق دانش آموزان و ارتقای تواناییهای رقابتی آنان به عنوان راهگشای ورودی آنان به مراکز آموزش عالی و دانشگاهها مطرح شده است. به دستور کمیته ی مرکزی [[حزب کمونیست و احیای هویت ملی چین|حزب کمونیست]] و [[شورای دولتی چین]]، از 10 سال پیش نظام جدیدی در آموزش به مورد اجرا درآمده که در آن تأکید شده که دانش آموزان باید علاوه بر پیشبرد قابلیتهای ذهنی و انجام تکالیف درسی، به سلامت جسمانی، فیزیکی و تربیت بدنی نیز اهمیت داده شود. آنچه مهم مینماید این است که [[چین|کشور چین]] با توجه به گشودن درهای خود به روی دنیای خارج، در حال حاضر، نیازمند نیروهای کارآزموده با تواناییهای همه جانبه جهت حضور در صحنهی جهانی است. طی سالهای اخیر، برنامههای آموزشی مختلفی در زمینههای گوناگون برای دانش آموزان و دانشجویان در نظر گرفته شده است تا از این طریق به ارتقای مهارتهای آنان در کلیهی زمینهها توجه شود. آمار نشان میدهد که سالانه از هر13 شهروند چینی، 1 نفر به گذراندن دورههای آموزش مهارتهای جنبی آموزشی میپردازد. | ||
== نیز نگاه کنید به == | |||
[[نظام آموزش و پرورش در چین معاصر]]؛ [[مدیریت آموزش و پرورش در چین معاصر]]؛ [[شش دهه توسعه و تحول در آموزش و پرورش چین]] | |||
== منبع اصلی == | |||
<sub><big>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی].</big></sub> | |||
== | == نویسنده مقاله == | ||
علی محمد سابقی | |||
[[رده:نظام آموزش]] | |||
نسخهٔ کنونی تا ۲۴ نوامبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۴:۴۹

اعمال اصلاحات و سیاست درهای باز، تغییرات اساسی در زندگی اجتماعی به ویژه در نظام ارزشی و آموزشی چین ایجاد نموده، شیوه زندگی را تغییر داده و تحولی جدی در کشور به وجود آورده است. در نظام جدید آموزشی این کشور به کلیهی تواناییهای ذهنی، جسمانی و فیزیکی دانش آموز اهمیت داده شده و به شکلی برابر نگریسته میشود که با روش یادگیری و آموزش در گذشته کاملاً متفاوت است. در حال حاضر، در مدارس ابتدایی و متوسطه متون آموزشی و برگههای آزمون به منبع کلیدی تعلیم و تربیت افراد مبدل شده و خلاقیت، نوآوری و قابلیت انطباق دانش آموزان و ارتقای تواناییهای رقابتی آنان به عنوان راهگشای ورودی آنان به مراکز آموزش عالی و دانشگاهها مطرح شده است. به دستور کمیته ی مرکزی حزب کمونیست و شورای دولتی چین، از 10 سال پیش نظام جدیدی در آموزش به مورد اجرا درآمده که در آن تأکید شده که دانش آموزان باید علاوه بر پیشبرد قابلیتهای ذهنی و انجام تکالیف درسی، به سلامت جسمانی، فیزیکی و تربیت بدنی نیز اهمیت داده شود. آنچه مهم مینماید این است که کشور چین با توجه به گشودن درهای خود به روی دنیای خارج، در حال حاضر، نیازمند نیروهای کارآزموده با تواناییهای همه جانبه جهت حضور در صحنهی جهانی است. طی سالهای اخیر، برنامههای آموزشی مختلفی در زمینههای گوناگون برای دانش آموزان و دانشجویان در نظر گرفته شده است تا از این طریق به ارتقای مهارتهای آنان در کلیهی زمینهها توجه شود. آمار نشان میدهد که سالانه از هر13 شهروند چینی، 1 نفر به گذراندن دورههای آموزش مهارتهای جنبی آموزشی میپردازد.
نیز نگاه کنید به
نظام آموزش و پرورش در چین معاصر؛ مدیریت آموزش و پرورش در چین معاصر؛ شش دهه توسعه و تحول در آموزش و پرورش چین
منبع اصلی
سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.
نویسنده مقاله
علی محمد سابقی