پرش به محتوا

اقلیت های مذهبی آرژانتین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
Samiei (بحث | مشارکت‌ها)
صفحه‌ای تازه حاوی «اقلّیتهای مذهبی: ـ یهودیان آرژانتین؛ یا آرژانتین یهودیان: از جمله اقوامی که به صورتی بسیار خاص در جهت کسب منافع خود گام برداشتهاند، یهودیان میپباشند. موضوع نفوذ يهوديان در ساختار اقتصادي و سياسي و فرهنگي كشور آرژانتين بر كسي پوشيده نيست....» ایجاد کرد
 
Shekvati (بحث | مشارکت‌ها)
 
(۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
اقلّیتهای مذهبی:
=== اقلّیت های مذهبی ===


ـ یهودیان آرژانتین؛ یا آرژانتین یهودیان:
==== [[یهودیان آرژانتین]] یا آرژانتین یهودیان ====
از جمله اقوامی که به صورتی بسیار خاص در جهت کسب منافع خود گام برداشته‌اند، [[یهودیان آرژانتین|یهودیان]] می‌باشند. موضوع نفوذ [[یهودیان آرژانتین|یهودیان]] در ساختار اقتصادی و سیاسی و فرهنگی کشور [[آرژانتین]] برکسی پوشیده نیست. تعداد قابل توجّه [[یهودیان آرژانتین|یهودیان در آرژانتین]]، حضور گسترده‌ی آن‌ها در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی [[آرژانتین]]، نه تنها آن‌ها را به عنوان یک اقلّیت نژادی و مذهبی قوی به نمایش می‌گذارد، بلکه توان اعمال نفوذ در عرصه‌های تصمیم‌گیری و سیاستگذاری در کلّیه زمینه‌ها به نوعی سرنوشت این کشور را تحت تأثیر منافع گروهی آن‌ها قرار داده است.


از جمله اقوامی که به صورتی بسیار خاص در جهت کسب منافع خود گام برداشتهاند، یهودیان میپباشند. موضوع نفوذ يهوديان در ساختار اقتصادي و سياسي و فرهنگي كشور آرژانتين بر كسي پوشيده نيست. تعداد قابل توجّه يهوديان در آرژانتين، حضور گستردهی آن‌ها در عرصههاي اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و سياسي آرژانتين، نه تنها آن‌ها را به عنوان يك اقلّيت نژادي و مذهبي قوي به نمايش ميگذارد، بلكه توان اعمال نفوذ در عرصههاي تصميمگيري و سياستگذاري در كلّيهی زمينهها به نوعي سرنوشت اين كشور را تحت تأثير منافع گروهي آن‌ها قرار داده است.
برداشت موجود از یهودیان در [[آرژانتین]] آیینه تمام نمایی از نقش این عدّه در این کشور و یا حتّی در دیدگاهی فراتر در آمریکای جنوبی و مرکزی نمی‌باشد. قضاوت‌های موجود از این گروه معمولاً مبتنی بر این برداشت است که [[یهودیان آرژانتین|یهودیان]] را به عنوان گروهی اقلّیت نژادی و مذهبی معرفی می‌نماید که به عنوان وصله‌ای ناجور بر کشور [[آرژانتین]] با اتّکا به حمایت خارجی و قدرت اثرگذاری بر روندهای تصمیم‌گیری در ارکان سیاسی، منافع گروهی خود را حاصل می‌نمایند. در این دیدگاه [[یهودیان آرژانتین|یهودیان]] یک گروه اقلّیت بانفوذ با نقش یک گروه فشار سیاسی معرّفی می‌شوند. بر این اساس در زمینه مطالعه موضوعات مربوط به [[آرژانتین]] میتوان مقوله «یهودیان [[آرژانتین]]» را مدّ نظر قرارداد. لیکن شاید با تغییر زاویه دید و کمی دقّت در تحوّلات تاریخی بتوان موضوع [[یهودیان آرژانتین|یهودیان آرژانتینی]] را با مفهوم جدید دیگری تحت عنوان «[[آرژانتین]] یهودیان» مورد بررسی قرار داد<ref>مقتدر سیما، آبان (1386) یهودیان [[آرژانتین]]، افق بینا، شمارهٔ 33 .ص12.</ref>.


برداشت موجود از يهوديان در آرژانتين آيينهی تمامنمايي از نقش اين عدّه در اين كشور و يا حتّي در ديدگاهي فراتر در آمريكاي جنوبي و مركزي نميباشد. قضاوتهاي موجود از اين گروه معمولاً مبتني بر اين برداشت است كه يهوديان را به عنوان گروهي اقلّيت نژادي و مذهبي معرفي مينمايد كه به عنوان وصلهاي ناجور بر كشور آرژانتين با اتّكا به حمايت خارجي و قدرت اثرگذاري بر روندهاي تصميمگيري در اركان سياسي، منافع گروهي خود را حاصل مينمايند. در اين ديدگاه يهوديان يك گروه اقلّيت بانفوذ با نقش يك گروه فشار سياسي معرّفي ميشوند. بر اين اساس در زمينهی مطالعهی موضوعات مربوط به آرژانتين ميتوان مقولهی «يهوديان آرژانتين» را مدّ نظر قرارداد. ليكن شايد با تغيير زاويهی ديد و كمي دقّت در تحوّلات تاريخي بتوان موضوع يهوديان آرژانتيني را با مفهوم جديد ديگري تحت عنوان «آرژانتين يهوديان» مورد بررسي قرار داد. (مقتدر، 1386: 12)
با توجّه به ماهیت شکل‌گیری هویت ملّی در [[آرژانتین]] که به نظر عدّه‌ای هنوز به پایان نرسیده است و دارای قوام نیست، [[یهودیان آرژانتین|یهودیان]] با انسجام داخلی و با اتکا بر قومیت و آیین یهودی، شکلی سازمان یافته از یک هویت را در جامعه از هم گسیخته [[آرژانتین]] به نمایش میگذارند. در این جامعه هنجارها و رفتارهای فردی، اجتماعی و سیاسی بر محور منافع ملّی بر پایه هویت ملّی شکل نگرفته است و رفتارها و هنجارها بر پایه منافع فردی تعریف و تبیین میشوند و به عبارتی هویت ملّی و منافع ملّی شناخته نشده و تعریف نشده است. [[یهودیان آرژانتین|یهودیان]] با ارائه تعریف مشخّصی از قومیت، هویت، منافع گروهی و سازماندهی مبتنی بر منافع جمعی از سایر گروه‌های مهاجران به این کشور ([[آرژانتین]]) متمایز میشوند و به همین دلیل آن‌ها توانسته‌اند در حدود 2 قرن با توسعه‌ی سازمان‌ها و نهادهای مذهبی، آموزشی و اقتصادی به نفوذ سیاسی دست یابند و به گواهی تاریخ در بسیاری از مقاطع تاریخی با قرار گرفتن در مناصب سیاسی به نفع منافع درون گروهی یهودیان فعالیت نمایند<ref>التریکی، حسین (1353). صهیونیسم در [[آرژانتین]]. ترجمهٔ علی منتظمی، تهران: بعثت. ص8.</ref>. از این دیدگاه نمیتوان [[یهودیان آرژانتین|یهودیان]] را اقلّیتی در [[آرژانتین]] به شمار آورد. بلکه با این برداشت [[یهودیان آرژانتین|یهودیان]] جمعیتی اقلّیت هستند که در اوج اقتدار و قدرت، سرزمین [[آرژانتین]] را متعلّق به خود میدانند. در این ارتباط میتوان به برخی از گمانه زنی‌های موجود صحّه گذارد مبنی بر اینکه صهیونیسم بین الملل قبل از اشغال فلسطین برای اسکان یهودیان و ایجاد کشور یهودی، [[آرژانتین]] را مدّ نظر داشته‌، لیکن سیر حوادث و سیاست‌های استعماری انگلستان موجب تجدید نظر در این ایده و تأسیس دولت نژادپرست صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین گردیده است<ref name=":0">ضیایی، محمد علی (1380). «[[آرژانتین]] یهودیان یا یهودیان [[آرژانتین]]». گزارش ادارهٔ کل آمریکا، وزارت امور خارجه.</ref>.


با توجّه به ماهيت شكلگيري هويت ملّي در آرژانتين كه به نظر عدّهاي هنوز به پايان نرسيده است و داراي قوام نيست، يهوديان با انسجام داخلي و با اتكا بر قوميت و آیين يهودي، شكلي سازمانيافته از يك هويت را در جامعهی از هم گسیختهی آرژانتين به نمايش ميگذارند. در اين جامعه هنجارها و رفتارهاي فردي، اجتماعي و سياسي بر محور منافع ملّي بر پايهی هويت ملّي شكل نگرفته است و رفتارها و هنجارها بر پايهی منافع فردي تعريف و تبيین ميشوند و به عبارتي هويت ملّي و منافع ملّي شناخته نشده و تعريف نشده است. يهوديان با ارائهی تعريف مشخّصی از قوميت، هويت، منافع گروهي و سازماندهي مبتني بر منافع جمعي از ساير گروههاي مهاجران به اين كشور (آرژانتين) متمايز ميشوند و به همين دليل آن‌ها توانستهاند در حدود 2 قرن با توسعهی سازمانها و نهادهاي مذهبي، آموزشي و اقتصادي به نفوذ سياسي دست يابند و به گواهي تاريخ در بسياري از مقاطع تاريخي با قرار گرفتن در مناصب سياسي به نفع منافع درونگروهي يهوديان فعاليت نمايند. (التریکی، 1353: 8) از اين ديدگاه نميتوان يهوديان را اقلّيتي در آرژانتين به شمار آورد. بلكه با اين برداشت يهوديان جمعيتي اقلّيت هستند كه در اوج اقتدار و قدرت، سرزمين آرژانتين را متعلّق به خود ميدانند. در اين ارتباط ميتوان به برخي از گمانهزنيهاي موجود صحّه گذارد مبني بر اينكه صهيونيسم بينالملل قبل از اشغال فلسطين براي اسكان يهوديان و ايجاد كشور يهودي، آرژانتين را مدّ نظر داشته‌، ليكن سير حوادث و سياستهاي استعماري انگلستان موجب تجديد نظر در اين ايده و تأسيس دولت نژادپرست صهيونيستي در سرزمينهاي اشغالي فلسطين گرديده است. (ضیایی، 1380)
=== ویژگی‌های جامعه یهودیان آرژانتینی ===


==== هویّت سازی (مشارکت یهودیان در شکل گیری آرژانتین) ====
با توجّه به اینکه کشورهای جدید در سطح جهانی مجموعه‌ای از مهاجران از اقصی نقاط جهان می‌باشند، بنابراین روند شکل گیری ملّت ـ دولت در این کشورها تحت تأثیر منافع، فرهنگ و تمدّن اقوام مهاجر بوده است. این روند در بسیاری از دولت‌های تازه تأسیس از جمله ایالات متّحده [[آمریکا]]، [[کانادا]] و استرالیا و کشورهای آمریکای لاتین دیده می‌شود. در این پروسه مهاجران بعد از یکی دو سال توانسته‌اند با تعریفی واحد از نقش، جایگاه خود در نظام سیاسی و اجتماعی و فرهنگی جامعه جدید، هویت جدیدی را تولید نمایند.


ـ ويژگيهاي جامعهی يهوديان آرژانتيني:
در تولید هویت جدید که از آن به عنوان هویت ملّی یاد می شود، مهاجران توانسته‌اند با رسیدن به مفهومی جدید، نظام اجتماعی خود را تعریف و با توافق بر یک سری از ارزش‌های واحد، منافع جمعی را ایجاد و تعریف نمایند. در این تعریف، هویت ملّی هنجارها و ارزش‌های توافقی است<ref name=":0" />. از این رو کسانی که در شکل‌گیری این هویت جدید نقش دارند می توانند ضمن اثرگذاری بر این پروسه، هنجارها و ارزش‌های قومی خود را نیز به عنوان هنجارهای ملّی نهادینه نمایند. در این جامعه ملّی جدید، بر اثر مرور زمان نقش‌ها و هنجارهای قومی رنگ باخته و ارزش‌ها و هنجارهای ملّی جایگزین آن می‌شود<ref>Rein, R (2010). Argentine Jews Or Jewish Argentines, Essays on Ethnicity, Identity and diaspora. Netherlands, Koninklijke: Brill NV incorporates the imprints Brill. P25.</ref>.


1ـ هويّتسازي (مشاركت يهوديان در شكلگيري آرژانتين):
این روند و یا پروسه در کشور [[آرژانتین]] هنوز به تکامل نرسیده است و ملّت سازی و هویت سازی در مراحل میانی قرار دارد. کشور [[آرژانتین]] کشوری تازه تأسیس و مجتمعی از مهاجران از اقصی نقاط دنیا به ویژه مهاجران اسپانیایی، ایتالیایی، آلمانی، روسی و خاورمیانه‌ای میباشد. با توجّه به اینکه مهاجرانی که به [[آرژانتین]] وارد شدند با سرزمینی روبه‌رو شدند که بومیانی با فرهنگ و تمدّن پیشرفته در آن‌جا زندگی نمی کردند، با مشکل فائق آمدن بر یک تمدّن و فرهنگ بومی روبه رو نبودند. این مشکل را اسپانیایی‌ها در زمان ورود به مکزیک، پرو و بولیوی داشتند. از این جهت مهاجران برای غلبه بر فرهنگ ساکنان اصلی مجبور بودند که برای رسیدن به اصول مشترک به توافقاتی زود هنگام دست یابند. از سوی دیگر عدم وجود تمدّن و فرهنگ بومی در [[آرژانتین]] از استحاله و تبادلات فرهنگی تا حدّ زیادی جلوگیری کرد. در حالی که در مقایسه، در کشور برزیل اختلاط فرهنگی سیاهان بردهی وارداتی از آفریقا با مهاجرین سفیدپوست و همچنین اختلاط نژادی با بومیان در این سرزمین، تبادلات فرهنگی زیادی را به وجود آورد و از میان این تبادلات فرهنگ جدیدی تحت عنوان فرهنگ آفریقایی ـ بومی اکنون در برزیل به عنوان بخشی از فرهنگ مسلّط و هویت ملّی این کشور مورد شناساسی قرار می گیرد. امّا در [[آرژانتین]] به دلیل تنوّع قومی مهاجران و موج‌های مهاجرتی که تنوّع نژادی و قومی را در این کشور تحت تأثیر قرار می داده است، هنوز وحدت فرهنگی و قومی حاصل نشده است. به همین دلیل مفهوم هویت ملّی در این کشور بسیار ضعیف است و تعاریف دقیق و مشخّصی از ارزش‌ها و منافع ملّی وجود ندارد<ref>مقتدر سیما، آبان (1386) یهودیان [[آرژانتین]]، افق بینا، شمارهٔ 33 .ص13.</ref>.


با توجّه به اينكه كشورهاي جديد در سطح جهاني مجموعهاي از مهاجران از اقصي نقاط جهان ميباشند، بنابراين روند شكلگيري ملّت ـ دولت در اين كشورها تحت تأثير منافع، فرهنگ و تمدّن اقوام مهاجر بوده است. اين روند در بسياري از دولتهاي تازهتأسيس از جمله ايالات متّحدهی آمريكا، كانادا و استراليا و كشورهاي آمريكاي لاتين ديده ميشود. در اين پروسه مهاجران بعد از يكي دو سال توانستهاند با تعريفي واحد از نقش، جايگاه خود در نظام سياسي و اجتماعي و فرهنگي جامعهی جديد، هويت جديدي را توليد نمايند. در توليد هويت جديد كه از آن به عنوان هويت ملّي ياد ميشود، مهاجران توانستهاند با رسيدن به مفهومي جديد، نظام اجتماعي خود را تعريف و با توافق بر يك سري از ارزشهاي واحد، منافع جمعي را ايجاد و تعريف نمايند. در اين تعريف، هويت ملّي هنجارها و ارزشهاي توافقي است. (ضیایی، 1380) از اين رو كساني كه در شكلگيري اين هويت جديد نقش دارند ميتوانند ضمن اثرگذاري بر اين پروسه، هنجارها و ارزشهاي قومي خود را نيز به عنوان هنجارهاي ملّي نهادينه نمايند. در اين جامعهی ملّي جديد، بر اثر مرور زمان نقشها و هنجارهاي قومي رنگ باخته و ارزشها و هنجارهاي ملّي جايگزين آن ميشود. (Rein: 25)
در این جامعه ([[آرژانتین]]) که مفهوم ملّیت (به لحاظ فرهنگی و ارزشی ـ نه به لحاظ حقوقی) هنوز شکل و قوام ندارد، آنچه که حاکم است منافع فردی و قومی است و همچنین پراکندگی منافع بسیار است. بنابراین جامعه‌ای با این ویژگی، مهاجرانی که گذشته از وابستگی‌های ملّی (سرزمین مادری) دارای یک سری از ارزش‌های ملّی و قومی هستند می‌توانند به عنوان کانون‌ها و جزایر پراکنده قدرت ظاهر شوند.


اين روند و يا پروسه در كشور آرژانتين هنوز به تكامل نرسيده است و ملّتسازي و هويتسازي در مراحل مياني قرار دارد. كشور آرژانتين كشوري تازهتأسيس و مجتمعي از مهاجران از اقصي نقاط دنيا بهويژه مهاجران اسپانيايي، ايتاليايي، آلماني، روسي و خاورميانهاي ميباشد. با توجّه به اينكه مهاجراني كه به آرژانتين وارد شدند با سرزميني روبهرو شدند كه بومياني با فرهنگ و تمدّن پيشرفته در آن‌جا زندگي نميكردند، با مشكل فائق آمدن بر يك تمدّن و فرهنگ بومي روبهرو نبودند. اين مشكل را اسپانياييها در زمان ورود به مكزيك، پرو و بوليوي داشتند. از اين جهت مهاجران براي غلبه بر فرهنگ ساكنان اصلي مجبور بودند كه براي رسيدن به اصول مشترك به توافقاتي زودهنگام دست يابند. از سوي ديگر عدم وجود تمدّن و فرهنگ بومي در آرژانتين از استحاله و تبادلات فرهنگي تا حدّ زيادي جلوگيري كرد. در حالي كه در مقايسه، در كشور برزيل اختلاط فرهنگي سياهان بردهی وارداتي از آفريقا با مهاجرين سفيدپوست و همچنين اختلاط نژادي با بوميان در اين سرزمين، تبادلات فرهنگي زيادي را به وجود آورد و از ميان اين تبادلات فرهنگ جديدي تحت عنوان فرهنگ آفريقايی ـ بومي اكنون در برزيل به عنوان بخشي از فرهنگ مسلّط و هويت ملّي اين كشور مورد شناساسي قرار ميگيرد. امّا در آرژانتين به دليل تنوّع قومي مهاجران و موجهاي مهاجرتي كه تنوّع نژادي و قومي را در اين كشور تحت تأثير قرار ميداده است، هنوز وحدت فرهنگي و قومي حاصل نشده است. به همين دليل مفهوم هويت ملّي در اين كشور بسيار ضعيف است و تعاريف دقيق و مشخّصي از ارزشها و منافع ملّي وجود ندارد. (مقتدر، 1386: 13)
در این مدل [[یهودیان آرژانتین|یهودیان آرژانتینی]] به عنوان قوم یا نژادی با ارزش‌های دینی و ایدئولوژی واحد که خود را برتر از سایر اقوام در جهان می‌دانند، از انگیزه‌های قوی برای تبدیل شدن به یک قدرت سیاسی و اثرگذار در تحوّلات جامعه مذکور برخوردارند.


در اين جامعه (آرژانتين) كه مفهوم ملّيت (به لحاظ فرهنگي و ارزشي ـ نه به لحاظ حقوقي) هنوز شكل و قوام ندارد، آنچه كه حاكم است منافع فردي و قومي است و همچنين پراكندگي منافع بسيار است. بنابراين جامعهاي با اين ويژگي، مهاجراني كه گذشته از وابستگيهاي ملّي (سرزمين مادري) داراي يك سري از ارزشهاي ملّي و قومي هستند ميتوانند به عنوان كانونها و جزاير پراكندهی قدرت ظاهر شوند.
مهاجرت همزمان [[یهودیان آرژانتین|یهودیان]] با سایر مهاجرین به [[آرژانتین]] در ابتدای مسکونی شدن این سرزمین، سازماندهی [[یهودیان آرژانتین|یهودیان]] در کلنی‌های کشاورزی و پراکنده شدن آن‌ها در نقاط پرجمعیت، ایجاد نهادها و سازمان‌های مذهبی، اجتماعی و سیاسی با هدف حفظ هویت فرهنگی مذهبی و دفاع از منافع سیاسی و اجتماعی آنها، مالکیت زمین‌های بزرگ کشاورزی و قرار گرفتن آن‌ها در ردیف تولیدکنندگان محصولات کشاورزی به عنوان اصلی‌ترین کالای صادراتی، مالکیت بنگاه‌های اقتصادی و مالی بزرگ و اثرگذاری آن‌ها در سیستم مالی و پولی کشور، ارتباط آن‌ها با صهیونیسم بین‌الملل و به طور اخص اسرائیل و بهره برداری از لابی بزرگ یهودیان در سطح جهان، برخورداری آن‌ها از هویت واحد یهودی ـ صهیونیستی، مبتنی بر ارزش‌ها و هنجارهای مذهبی یهودی و آرمان‌های صهیونیسم بین‌الملل موجب گردیده آن‌ها نه تنها به عنوان یک اقلّیت قدرتمند در [[آرژانتین]] دارای نقش و نفوذ سیاسی، اقتصادی و فرهنگی باشند، بلکه به نوعی سهم بزرگی را در ساختار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به دست آوردند<ref>Rein, R (2010). Argentine Jews Or Jewish Argentines, Essays on Ethnicity, Identity and diaspora. Netherlands, Koninklijke: Brill NV incorporates the imprints Brill. P34.</ref>.


در اين مدل يهوديان آرژانتيني به عنوان قوم يا نژادی با ارزشهاي ديني و ايدئولوژي واحد كه خود را برتر از ساير اقوام در جهان ميدانند، از انگيزههاي قوي براي تبديل شدن به يك قدرت سياسي و اثرگذار در تحوّلات جامعهب مذكور برخوردارند.
==== یک قومیت و دو کشور ====
مهاجرت یهودیان [[آرژانتین]] به سرزمین‌های اشغالی و اخذ تابعیت رژیم جعلی اسرائیل به معنی بریده شدن از سرزمین مادری یعنی [[آرژانتین]] نبود. به همین دلیل در زمان فعلی در سرزمین‌های اشغالی جامعه بزرگی از آرژانتینی‌های اسرائیلی زندگی می‌کنند که تابعیت آرژانتینی خود را حفظ کرده‌اند. در واقع اسرائیلی‌های آرژانتینی و آرژانتینی‌های اسرائیلی اکنون به عنوان یک واقعیت انکارناپذیر در صحنه سیاسی اسرائیل و [[آرژانتین]] به عنوان لابی دوطرفه صاحب نفوذ، قدرت و اثرگذاری هستند و تفکیک این دو از یکدیگر بسیار سخت و دشوار است. با توجّه به این ماهیت شاهد شکل گیری یک کانون اثرگذار در هر دو سو به نفع یهودیان در دو سرزمین هستیم. فقط با این تفاوت که در این تعامل جامعه غیریهودی آرژانتینی به سود منافع یهودیان آرژانتینی و منافع صهیونیست‌ها (اسرائیلی‌ها) منافع خود را از دست میدهد. در این ارتباط با یادآوری اصول سیاست خارجی اسرائیل که تقویت یهودیان در سطح مرزهای ملّی (سرزمین‌های اشغالی فلسطین) و دفاع از منافع، هویت و ارزش‌های یهودی در سطح جهان را به عنوان اولویت هدف‌گذاری کرده است، میتوان پیوندهای مادّی و غیرمادّی بین یهودیان [[آرژانتین]] و اسرائیل را مورد شناسایی قرار داد.


مهاجرت همزمان يهوديان با ساير مهاجرين به آرژانتين در ابتداي مسكوني شدن اين سرزمين، سازماندهي يهوديان در كلنيهاي كشاورزي و پراكنده شدن آن‌ها در نقاط پرجمعيت، ايجاد نهادها و سازمانهاي مذهبي، اجتماعي و سياسي با هدف حفظ هويت فرهنگي مذهبي و دفاع از منافع سياسي و اجتماعي آنها، مالكيت زمينهاي بزرگ كشاورزي و قرار گرفتن آن‌ها در رديف توليدكنندگان محصولات كشاورزي به عنوان اصليترين كالاي صادراتي، مالكيت بنگاههاي اقتصادي و مالي بزرگ و اثرگذاري آن‌ها در سيستم مالي و پولي كشور، ارتباط آن‌ها با صهيونيسم بينالملل و به طور اخص اسرائيل و بهرهبرداري از لابي بزرگ يهوديان در سطح جهان، برخورداري آن‌ها از هويت واحد يهودي ـ صهيونيستي، مبتني بر ارزشها و هنجارهاي مذهبي يهودي و آرمانهاي صهيونيسم بينالملل موجب گرديده آن‌ها نه تنها به عنوان يك اقلّيت قدرتمند در آرژانتين داراي نقش و نفوذ سياسي، اقتصادي و فرهنگي باشند، بلكه به نوعي سهم بزرگي را در ساختار سياسي، اقتصادي و اجتماعي به دست آوردند. (Rein: 34)
با توجّه به برخی اظهارات تاریخی مبنی بر اینکه صهیونیست‌ها قصد داشتند [[آرژانتین]] را به عنوان سرزمین موعود برای اسکان دائم یهودیان اختصاص دهند لیکن بعداً استعمارگران اروپایی (انگلیسی و فرانسوی) آن‌ها را برای اسکان در فلسطین تشویق و ترغیب کردند، روند مهاجرت از [[آرژانتین]] به اسرائیل یکطرفه نیست<ref>[[آرژانتین]]: اسرائیل دوم (29 اردیبهشت 1377). توسعه، ص2.</ref>. بدین جهت ترکیب جمعیتی یهودیان در [[آرژانتین]] با توجّه به مهاجرت دوطرفه (از [[آرژانتین]] به اسرائیل و از اسرائیل به [[آرژانتین]]) در حالت تعادل و مثبت است. یعنی اینکه با توجّه به روند مهاجرت‌ها، از جمعیت یهودیان کاسته نشده است و با توجّه به میزان زاد و ولد (که در یهودیان بالاست)، این روند افزایشی است. از این رو هنوز این موضوع که صهیونیست‌ها در صورت اینکه مجدّداً از فلسطین اخراج و آواره شوند رو به [[آرژانتین]] بیاورند، موضوعی است که مورد توجّه محافل سیاسی و فرهنگی منطقه است. همچنین علیرغم پیشرفت‌های تکنولوژیک هنوز [[آرژانتین]] کشوری دور نسبت به کانون‌های بحران محسوب میشود و در صورت بروز یک جنگ فراگیر یا یک تهدید هسته‌ای این کشور می‌تواند به عنوان یک پناهگاه امن مورد استفاده قرار گیرد.


==== امتیازگیری اقلّیت فعّال از اکثریت منفعل ====
یکی دیگر از ویژگی‌های مهمّ جامعه یهودیان در [[آرژانتین]] که در نتیجه‌ی حضور فعّال آن‌ها در جامعه‌ی فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای این کشور حاصل شده و جوّ حمایت بین‌المللی از یهودیان موجب تشدید آن گردیده است، امتیازگیری جامعه یهودیان از سایر اقوام و ساکنان [[آرژانتین]] است. این سیاست به گونه‌ای عمل می‌شود که در نگاه اوّل می توان متوجّه شد که یهودیان در مقایسه با سایرین از امتیازات بیشتری برخوردار هستند. این امتیاز در اشکال مختلف منجر به تبعیض در حقوق شهروندی شده است. تصویب چندین قانون مبنی مبارزه با یهودی ستیزی به نوعی حقوق ویژه‌ای را برای یهودیان رقم زده است به نحوی که در اختلافات عادّی بین شهروندان، چنانچه یکی از طرف‌های دعوا یهودی باشد، طرف مقابل از قبل شکست خورده است زیرا وکلای مدافع یهودی با استناد به قوانین مبارزه با یهودی ستیزی از صدور احکام قضایی بر علیه یهودیان ممانعت می‌نمایند. نمونه‌ای از قوانین بدین شرح است<ref name=":0" />:


2ـ يك قوميت و دو كشور:
* قانون 23592 مورّخ 29 شهریور 1998 ـ در این قانون هر عمل منجر به اقدام عملی و یا توهین به یهودیان در مرافعه‌های شخصی و رسانه‌ها و مطبوعات که به نحوی به یهودیت تعرّض شود، عملی مجرمانه بوده و قابل پیگیری قضایی است.
* قانون24571 و 4574 ـ در ارتباط با استفاده‌ی کارگران و کارمندان یهودی از سه روز تعطیلی مذهبی به صورت تعطیلی رسمی، دو روز به مناسبت تحویل سال نوی یهودی و یک روز به مناسبت روز بخشش (عفو و توبه).
* قانون 193 ـ به دنبال انفجار آمیا دولت استان [[بوئنوس‌آیرس|بوئنوس‌آیرس]] با صدور بخشنامه‌ای به کلیه‌ی مدارس ابتدایی و متوسّطه از آن‌ها خواسته است که در روز 18 جولای ضمن برگزاری مراسم یادبود برای کشته شدگان متنی را برای گرامی‌داشت قربانیان در کلاس‌های درس قرائت نمایند. نکته‌ی جالب اینکه حتّی نمونه متن تهیه شده برای این برنامه نیز به همراه بخشنامه مذکور به مدارس ارسال گردیده است<ref name=":1">برگرفته از <nowiki>https://www.me.gov.ar</nowiki></ref>.
* در سال 1995 وزارت کشور [[آرژانتین]] کتابی درباره‌ی موضوع هولوکاست، تحت عنوان «6 میلیون یک بار» منتشر کرد. این کتاب به منظور آموزش در مدارس ابتدایی و متوسّطه در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفته است<ref name=":1" />.


مهاجرت يهوديان آرژانتين به سرزمینهای اشغالی و اخذ تابعيت رژیم جعلی اسرائيل به معني بريده شدن از سرزمين مادري يعني آرژانتين نبود. به همين دليل در زمان فعلي در سرزمینهای اشغالی جامعهی بزرگي از آرژانتينيهاي اسرائيلي زندگي ميكنند كه تابعيت آرژانتيني خود را حفظ كردهاند. در واقع اسرائيليهاي آرژانتيني و آرژانتينيهاي اسرائيلي اكنون به عنوان يك واقعيت انكارناپذير در صحنهی سياسي اسرائيل و آرژانتين به عنوان لابي دوطرفه صاحب نفوذ، قدرت و اثرگذاري هستند و تفكيك اين دو از يكديگر بسيار سخت و دشوار است. با توجّه به اين ماهيت شاهد شكلگيري يك كانون اثرگذار در هر دو سو به نفع يهوديان در دو سرزمين هستيم. فقط با اين تفاوت كه در اين تعامل جامعهی غيريهودي آرژانتيني به سود منافع يهوديان آرژانتيني و منافع صهيونستها (اسرائيليها) منافع خود را از دست ميدهد. در اين ارتباط با يادآوري اصول سياست خارجي اسرائيل كه تقويت يهوديان در سطح مرزهاي ملّي (سرزمينهاي اشغالي فلسطين) و دفاع از منافع، هويت و ارزشهاي يهودي در سطح جهان را به عنوان اولويت هدفگذاري كرده است، ميتوان پيوندهاي مادّي و غيرمادّي بين يهوديان آرژانتين و اسرائيل را مورد شناسايي قرار داد. (پيشين)
==== [[نفوذ يهوديان آرژانتينی در ساختار قدرت|نفوذ یهودیان آرژانتینی در ساختار قدرت]] ====
باتوجّه به احساس تنفّر و ترس سنّتی از قدرت یافتن یهودیان در جوامع سنّتی که ناشی از عملکرد ریاکارانه آن‌ها در به انقیاد کشیدن اقتصادی جوامع دیگر می‌باشد، وجود عقاید تفاخری مبتنی بر نژادپرستی یهودی و برتری آن قوم بر سایر اقوام نیز بر این احساس دامن زده است. این قوم از ویژگی انطباق پذیری و فرهنگ پذیری برخوردار نیست و به کلنیسازی و ایجاد جوامع بسته روی آورده است. لیکن این انزواگری فرهنگی و قومی موجب نشده است تا نخبگان این قوم از رخنه در کانون‌های قدرت غافل شوند. یهودیان برای رخنه و نفوذ در ارکان جوامع از سه طریق، اقتصادی، رسانه‌ای و سیاسی اقدام مینمایند و با اقدامات زنجیرهای خود کنترل کانون‌های قدرت را به طور آشکار و پنهان در اختیار میگیرند. به همین دلیل شاهد آن هستیم که یهودیان کلیه‌ی مراکز رسانه‌ای ملّی غالب کشورها و رسانه‌های بین‌المللی را در کنار نهادهای مالی و پولی دنیا در کنترل خود گرفته و از امکانات آن در جهت تقویت نژادپرستانه یهودی (صهیونیست) بهره‌برداری می‌نمایند. عملکرد جوامع یهودیان در [[آرژانتین]] برای کنترل کانون‌های قدرت در سه مرحله اجرا شده است<ref>Rein, R (2010). Argentine Jews Or Jewish Argentines, Essays on Ethnicity, Identity and diaspora. Netherlands, Koninklijke: Brill NV incorporates the imprints Brill. P58.</ref>.


با توجّه به برخي اظهارات تاريخي مبني بر اينكه صهيونيستها قصد داشتند آرژانتين را به عنوان سرزمين موعود براي اسكان دائم يهوديان اختصاص دهند ليكن بعداً استعمارگران اروپايي (انگليسي و فرانسوي) آن‌ها را براي اسكان در فلسطين تشويق و ترغيب كردند، روند مهاجرت از آرژانتين به اسرائيل يكطرفه نيست. (آرژانتین: اسراییل دوم، 1377: 2) بدين جهت تركيب جمعيتي يهوديان در آرژانتين با توجّه به مهاجرت دوطرفه (از آرژانتين به اسرائيل و از اسرائيل به آرژانتين) در حالت تعادل و مثبت است. يعني اينكه با توجّه به روند مهاجرتها، از جمعيت يهوديان كاسته نشده است و با توجّه به ميزان زاد و ولد (كه در يهوديان بالاست)، این روند افزايشي است. از اين رو هنوز اين موضوع كه صهيونيستها در صورت اينكه مجدّداً از فلسطین اخراج و آواره شوند رو به آرژانتين بياورند، موضوعي است كه مورد توجّه محافل سياسي و فرهنگي منطقه است. همچنين عليرغم پيشرفتهاي تكنولوژيك هنوز آرژانتين كشوري دور نسبت به كانونهاي بحران محسوب ميشود و در صورت بروز يك جنگ فراگير يا يك تهديد هستهاي اين كشور ميتواند به عنوان يك پناهگاه امن مورد استفاده قرار گيرد.
با کشف قارّه [[آمریکا]]، با توجّه به مساعد بودن زمینه برای استقرار یهودیان در سرزمین‌های تازه اکتشاف شده، موج اوّلین مهاجرت برای استقرار جمعیت و تصاحب زمین آغاز میشود.


پس از استقرار اوّلیه و همزمان با موج دوم، نهادسازی یهودی آغاز میشود. در این دوره نهادها به صورت حمایتی برای حلّ مشکلات ناشی از استقرار آغاز و در ادامه نهادهای آموزشی و هویت‌سازی آغاز می‌گردد و ایجاد مدارس و مراکز مذهبی و کنیسه‌ها تأسیس میشود.


3ـ امتيازگيري اقلّيت فعّال از اكثريت منفعل:
روند مداخله در صحنه سیاسی و اقتصادی آغاز میشود. در ربع اوّل قرن بیستم، طبقه متوسّط در جامعه یهودیان [[آرژانتین]]، طبقهی تحصیل‌کرده و صاحب نفوذ، نهادهای اجتماعی با کارکرد سیاسی و سرانجام بنیاد دایا به عنوان مرکز سیاسی و هماهنگ کننده کلّیه انجمن‌‍های یهودی شکل میگیرد. در این دوره با تأسیس کشور جعلی اسرائیل به عنوان سرزمین مادری یهودیان و قبلهی آرمانی صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین و برقراری روابط سیاسی بین [[آرژانتین]] و اسرائیل دور جدیدی از حضور قدرتمند یهودیان در [[آرژانتین]] شکل میگیرد<ref>التریکی، حسین (1353). صهیونیسم در [[آرژانتین]]. ترجمهٔ علی منتظمی، تهران: بعثت. ص61.</ref>.


يكي ديگر از ويژگيهاي مهمّ جامعهی يهوديان در آرژانتين كه در نتيجهی حضور فعّال آن‌ها در جامعهی فرهنگي، اجتماعي، سياسي و رسانهاي اين كشور حاصل شده و جوّ حمايت بينالمللي از يهوديان موجب تشديد آن گرديده است، امتيازگيري جامعهی يهوديان از ساير اقوام و ساكنان آرژانتين است. اين سیاست به گونهای عمل می‌شود كه در نگاه اوّل ميتوان متوجّه شد كه يهوديان در مقايسه با سايرين از امتيازات بيشتري برخوردار هستند. اين امتياز در اشكال مختلف منجر به تبعيض در حقوق شهروندي شده است. تصويب چندين قانون مبني مبارزه با يهوديستيزي به نوعي حقوق ويژهاي را براي يهوديان رقم زده است به نحوي كه در اختلافات عادّي بين شهروندان، چنانچه يكي از طرفهاي دعوا يهودي باشد، طرف مقابل از قبل شكستخورده است زيرا وكلاي مدافع يهودي با استناد به قوانين مبارزه با يهوديستيزي از صدور احكام قضايي بر عليه يهوديان ممانعت مينمايند. نمونهاي از قوانين بدين شرح است: (ضیایی، 1380)
== نیز نگاه کنید به ==
[[جامعه و نظام اجتماعی آرژانتین]]؛ [[گروه‌ها و نهاد‌های اجتماعی آرژانتین]]؛ [[اقلیت های نژادی آرژانتین]]


قانون 23592 مورّخ 29/6/1998 ـ در اين قانون هر عمل منجر به اقدام عملي و يا توهين به يهوديان در مرافعههاي شخصي و رسانهها و مطبوعات كه به نحوي به يهوديت تعرّض شود، عملي مجرمانه بوده و قابل پيگيري قضايي است.
== کتابشناسی ==
<references />
== منبع اصلی ==
خیرمند، احمدرضا (1391). جامعه و فرهنگ [[آرژانتین]]. تهران: [https://alhodapub.com/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی]، ص99-106.


قانون24571 و 4574 ـ در ارتباط با استفادهی كارگران و كارمندان يهودي از سه روز تعطيلي مذهبي به صورت تعطيلي رسمي، دو روز به مناسبت تحويل سال نوی يهودي و يك روز به مناسبت روز بخشش (عفو و توبه).
== نویسنده مقاله ==
 
احمدرضا خیرمند
قانون 193 ـ به دنبال انفجار آميا دولت استان بوئنوسآيرس با صدور بخشنامهاي به كليهی مدارس ابتدايي و متوسّطه از آن‌ها خواسته است كه در روز 18 جولاي ضمن برگزاري مراسم يادبود براي كشتهشدگان متني را براي گراميداشت قربانيان در كلاسهاي درس قرائت نمايند. نكتهی جالب اينكه حتّي نمونهی متن تهيهشده براي اين برنامه نيز به همراه بخشنامهی مذكور به مدارس ارسال گرديده است. (www.me.gov.ar)
 
در سال 1995 وزارت كشور آرژانتين كتابي دربارهی موضوع هولوكاست، تحت عنوان «6 ميليون يك بار» منتشر كرد. اين كتاب به منظور آموزش در مدارس ابتدايي و متوسّطه در اختيار آموزش و پرورش قرار گرفته است. (همان)
 
 
د: نفوذ يهوديان آرژانتيني در ساختار قدرت:
 
با توجّه به احساس تنفّر و ترس سنّتي از قدرت يافتن يهوديان در جوامع سنّتي كه ناشي از عملكرد رياكارانهی آن‌ها در به انقياد كشيدن اقتصادي جوامع ديگر ميباشد، وجود عقايد تفاخري مبتني بر نژادپرستي يهودي و برتري آن قوم بر ساير اقوام نیز بر اين احساس دامن زده است. اين قوم از ويژگي انطباقپذيري و فرهنگپذيري برخوردار نيست و به كلنيسازي و ايجاد جوامع بسته روي آورده است. ليكن اين انزواگري فرهنگي و قومي موجب نشده است تا نخبگان اين قوم از رخنه در كانونهاي قدرت غافل شوند. يهوديان براي رخنه و نفوذ در اركان جوامع از سه طريق، اقتصادي، رسانهاي و سياسي اقدام مينمايند و با اقدامات زنجيرهاي خود كنترل كانونهاي قدرت را به طور آشكار و پنهان در اختيار ميگيرند. به همين دليل شاهد آن هستيم كه يهوديان كليهی مراكز رسانهاي ملّي غالب كشورها و رسانههاي بينالمللي را در كنار نهادهای مالي و پولي دنيا در كنترل خود گرفته و از امكانات آن در جهت تقويت نژادپرستانهی يهودي (صهيونيست) بهرهبرداري مينمايند. عملكرد جوامع يهوديان در آرژانتين براي كنترل كانونهاي قدرت در سه مرحله اجرا شده است. (Rein: 58)
 
با كشف قارّهی آمريكا، با توجّه به مساعد بودن زمينه براي استقرار يهوديان در سرزمينهاي تازه اكتشاف شده، موج اوّلين مهاجرت براي استقرار جمعيت و تصاحب زمين آغاز ميشود.
 
پس از استقرار اوّليه و همزمان با موج دوم، نهادسازي يهودي آغاز ميشود. در اين دوره نهادها به صورت حمايتي براي حلّ مشكلات ناشي از استقرار آغاز و در ادامه نهادهاي آموزشي و هويتسازي آغاز ميگردد و ايجاد مدارس و مراكز مذهبي و كنيسهها تأسيس ميشود.
 
روند مداخله در صحنهی سياسي و اقتصادي آغاز ميشود. در ربع اوّل قرن بيستم، طبقهی متوسّط در جامعهی يهوديان آرژانتين، طبقهی تحصيلكرده و صاحبنفوذ، نهادهاي اجتماعي با كاركرد سياسي و سرانجام بنياد دايا به عنوان مركز سياسي و هماهنگكنندهی كلّيهی انجمنهاي يهودي شكل ميگيرد. در اين دوره با تأسيس کشور جعلی اسرائيل به عنوان سرزمين مادري يهوديان و قبلهی آرماني صهيونيستي در سرزمينهاي اشغالي فلسطين و برقراري روابط سياسي بين آرژانتين و اسرائيل دور جديدي از حضور قدرتمند يهوديان در آرژانتين شكل ميگيرد. (التریکی، 1353: 61)

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۵ سپتامبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۳:۱۶

اقلّیت های مذهبی

یهودیان آرژانتین یا آرژانتین یهودیان

از جمله اقوامی که به صورتی بسیار خاص در جهت کسب منافع خود گام برداشته‌اند، یهودیان می‌باشند. موضوع نفوذ یهودیان در ساختار اقتصادی و سیاسی و فرهنگی کشور آرژانتین برکسی پوشیده نیست. تعداد قابل توجّه یهودیان در آرژانتین، حضور گسترده‌ی آن‌ها در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی آرژانتین، نه تنها آن‌ها را به عنوان یک اقلّیت نژادی و مذهبی قوی به نمایش می‌گذارد، بلکه توان اعمال نفوذ در عرصه‌های تصمیم‌گیری و سیاستگذاری در کلّیه زمینه‌ها به نوعی سرنوشت این کشور را تحت تأثیر منافع گروهی آن‌ها قرار داده است.

برداشت موجود از یهودیان در آرژانتین آیینه تمام نمایی از نقش این عدّه در این کشور و یا حتّی در دیدگاهی فراتر در آمریکای جنوبی و مرکزی نمی‌باشد. قضاوت‌های موجود از این گروه معمولاً مبتنی بر این برداشت است که یهودیان را به عنوان گروهی اقلّیت نژادی و مذهبی معرفی می‌نماید که به عنوان وصله‌ای ناجور بر کشور آرژانتین با اتّکا به حمایت خارجی و قدرت اثرگذاری بر روندهای تصمیم‌گیری در ارکان سیاسی، منافع گروهی خود را حاصل می‌نمایند. در این دیدگاه یهودیان یک گروه اقلّیت بانفوذ با نقش یک گروه فشار سیاسی معرّفی می‌شوند. بر این اساس در زمینه مطالعه موضوعات مربوط به آرژانتین میتوان مقوله «یهودیان آرژانتین» را مدّ نظر قرارداد. لیکن شاید با تغییر زاویه دید و کمی دقّت در تحوّلات تاریخی بتوان موضوع یهودیان آرژانتینی را با مفهوم جدید دیگری تحت عنوان «آرژانتین یهودیان» مورد بررسی قرار داد[۱].

با توجّه به ماهیت شکل‌گیری هویت ملّی در آرژانتین که به نظر عدّه‌ای هنوز به پایان نرسیده است و دارای قوام نیست، یهودیان با انسجام داخلی و با اتکا بر قومیت و آیین یهودی، شکلی سازمان یافته از یک هویت را در جامعه از هم گسیخته آرژانتین به نمایش میگذارند. در این جامعه هنجارها و رفتارهای فردی، اجتماعی و سیاسی بر محور منافع ملّی بر پایه هویت ملّی شکل نگرفته است و رفتارها و هنجارها بر پایه منافع فردی تعریف و تبیین میشوند و به عبارتی هویت ملّی و منافع ملّی شناخته نشده و تعریف نشده است. یهودیان با ارائه تعریف مشخّصی از قومیت، هویت، منافع گروهی و سازماندهی مبتنی بر منافع جمعی از سایر گروه‌های مهاجران به این کشور (آرژانتین) متمایز میشوند و به همین دلیل آن‌ها توانسته‌اند در حدود 2 قرن با توسعه‌ی سازمان‌ها و نهادهای مذهبی، آموزشی و اقتصادی به نفوذ سیاسی دست یابند و به گواهی تاریخ در بسیاری از مقاطع تاریخی با قرار گرفتن در مناصب سیاسی به نفع منافع درون گروهی یهودیان فعالیت نمایند[۲]. از این دیدگاه نمیتوان یهودیان را اقلّیتی در آرژانتین به شمار آورد. بلکه با این برداشت یهودیان جمعیتی اقلّیت هستند که در اوج اقتدار و قدرت، سرزمین آرژانتین را متعلّق به خود میدانند. در این ارتباط میتوان به برخی از گمانه زنی‌های موجود صحّه گذارد مبنی بر اینکه صهیونیسم بین الملل قبل از اشغال فلسطین برای اسکان یهودیان و ایجاد کشور یهودی، آرژانتین را مدّ نظر داشته‌، لیکن سیر حوادث و سیاست‌های استعماری انگلستان موجب تجدید نظر در این ایده و تأسیس دولت نژادپرست صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین گردیده است[۳].

ویژگی‌های جامعه یهودیان آرژانتینی

هویّت سازی (مشارکت یهودیان در شکل گیری آرژانتین)

با توجّه به اینکه کشورهای جدید در سطح جهانی مجموعه‌ای از مهاجران از اقصی نقاط جهان می‌باشند، بنابراین روند شکل گیری ملّت ـ دولت در این کشورها تحت تأثیر منافع، فرهنگ و تمدّن اقوام مهاجر بوده است. این روند در بسیاری از دولت‌های تازه تأسیس از جمله ایالات متّحده آمریکا، کانادا و استرالیا و کشورهای آمریکای لاتین دیده می‌شود. در این پروسه مهاجران بعد از یکی دو سال توانسته‌اند با تعریفی واحد از نقش، جایگاه خود در نظام سیاسی و اجتماعی و فرهنگی جامعه جدید، هویت جدیدی را تولید نمایند.

در تولید هویت جدید که از آن به عنوان هویت ملّی یاد می شود، مهاجران توانسته‌اند با رسیدن به مفهومی جدید، نظام اجتماعی خود را تعریف و با توافق بر یک سری از ارزش‌های واحد، منافع جمعی را ایجاد و تعریف نمایند. در این تعریف، هویت ملّی هنجارها و ارزش‌های توافقی است[۳]. از این رو کسانی که در شکل‌گیری این هویت جدید نقش دارند می توانند ضمن اثرگذاری بر این پروسه، هنجارها و ارزش‌های قومی خود را نیز به عنوان هنجارهای ملّی نهادینه نمایند. در این جامعه ملّی جدید، بر اثر مرور زمان نقش‌ها و هنجارهای قومی رنگ باخته و ارزش‌ها و هنجارهای ملّی جایگزین آن می‌شود[۴].

این روند و یا پروسه در کشور آرژانتین هنوز به تکامل نرسیده است و ملّت سازی و هویت سازی در مراحل میانی قرار دارد. کشور آرژانتین کشوری تازه تأسیس و مجتمعی از مهاجران از اقصی نقاط دنیا به ویژه مهاجران اسپانیایی، ایتالیایی، آلمانی، روسی و خاورمیانه‌ای میباشد. با توجّه به اینکه مهاجرانی که به آرژانتین وارد شدند با سرزمینی روبه‌رو شدند که بومیانی با فرهنگ و تمدّن پیشرفته در آن‌جا زندگی نمی کردند، با مشکل فائق آمدن بر یک تمدّن و فرهنگ بومی روبه رو نبودند. این مشکل را اسپانیایی‌ها در زمان ورود به مکزیک، پرو و بولیوی داشتند. از این جهت مهاجران برای غلبه بر فرهنگ ساکنان اصلی مجبور بودند که برای رسیدن به اصول مشترک به توافقاتی زود هنگام دست یابند. از سوی دیگر عدم وجود تمدّن و فرهنگ بومی در آرژانتین از استحاله و تبادلات فرهنگی تا حدّ زیادی جلوگیری کرد. در حالی که در مقایسه، در کشور برزیل اختلاط فرهنگی سیاهان بردهی وارداتی از آفریقا با مهاجرین سفیدپوست و همچنین اختلاط نژادی با بومیان در این سرزمین، تبادلات فرهنگی زیادی را به وجود آورد و از میان این تبادلات فرهنگ جدیدی تحت عنوان فرهنگ آفریقایی ـ بومی اکنون در برزیل به عنوان بخشی از فرهنگ مسلّط و هویت ملّی این کشور مورد شناساسی قرار می گیرد. امّا در آرژانتین به دلیل تنوّع قومی مهاجران و موج‌های مهاجرتی که تنوّع نژادی و قومی را در این کشور تحت تأثیر قرار می داده است، هنوز وحدت فرهنگی و قومی حاصل نشده است. به همین دلیل مفهوم هویت ملّی در این کشور بسیار ضعیف است و تعاریف دقیق و مشخّصی از ارزش‌ها و منافع ملّی وجود ندارد[۵].

در این جامعه (آرژانتین) که مفهوم ملّیت (به لحاظ فرهنگی و ارزشی ـ نه به لحاظ حقوقی) هنوز شکل و قوام ندارد، آنچه که حاکم است منافع فردی و قومی است و همچنین پراکندگی منافع بسیار است. بنابراین جامعه‌ای با این ویژگی، مهاجرانی که گذشته از وابستگی‌های ملّی (سرزمین مادری) دارای یک سری از ارزش‌های ملّی و قومی هستند می‌توانند به عنوان کانون‌ها و جزایر پراکنده قدرت ظاهر شوند.

در این مدل یهودیان آرژانتینی به عنوان قوم یا نژادی با ارزش‌های دینی و ایدئولوژی واحد که خود را برتر از سایر اقوام در جهان می‌دانند، از انگیزه‌های قوی برای تبدیل شدن به یک قدرت سیاسی و اثرگذار در تحوّلات جامعه مذکور برخوردارند.

مهاجرت همزمان یهودیان با سایر مهاجرین به آرژانتین در ابتدای مسکونی شدن این سرزمین، سازماندهی یهودیان در کلنی‌های کشاورزی و پراکنده شدن آن‌ها در نقاط پرجمعیت، ایجاد نهادها و سازمان‌های مذهبی، اجتماعی و سیاسی با هدف حفظ هویت فرهنگی مذهبی و دفاع از منافع سیاسی و اجتماعی آنها، مالکیت زمین‌های بزرگ کشاورزی و قرار گرفتن آن‌ها در ردیف تولیدکنندگان محصولات کشاورزی به عنوان اصلی‌ترین کالای صادراتی، مالکیت بنگاه‌های اقتصادی و مالی بزرگ و اثرگذاری آن‌ها در سیستم مالی و پولی کشور، ارتباط آن‌ها با صهیونیسم بین‌الملل و به طور اخص اسرائیل و بهره برداری از لابی بزرگ یهودیان در سطح جهان، برخورداری آن‌ها از هویت واحد یهودی ـ صهیونیستی، مبتنی بر ارزش‌ها و هنجارهای مذهبی یهودی و آرمان‌های صهیونیسم بین‌الملل موجب گردیده آن‌ها نه تنها به عنوان یک اقلّیت قدرتمند در آرژانتین دارای نقش و نفوذ سیاسی، اقتصادی و فرهنگی باشند، بلکه به نوعی سهم بزرگی را در ساختار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به دست آوردند[۶].

یک قومیت و دو کشور

مهاجرت یهودیان آرژانتین به سرزمین‌های اشغالی و اخذ تابعیت رژیم جعلی اسرائیل به معنی بریده شدن از سرزمین مادری یعنی آرژانتین نبود. به همین دلیل در زمان فعلی در سرزمین‌های اشغالی جامعه بزرگی از آرژانتینی‌های اسرائیلی زندگی می‌کنند که تابعیت آرژانتینی خود را حفظ کرده‌اند. در واقع اسرائیلی‌های آرژانتینی و آرژانتینی‌های اسرائیلی اکنون به عنوان یک واقعیت انکارناپذیر در صحنه سیاسی اسرائیل و آرژانتین به عنوان لابی دوطرفه صاحب نفوذ، قدرت و اثرگذاری هستند و تفکیک این دو از یکدیگر بسیار سخت و دشوار است. با توجّه به این ماهیت شاهد شکل گیری یک کانون اثرگذار در هر دو سو به نفع یهودیان در دو سرزمین هستیم. فقط با این تفاوت که در این تعامل جامعه غیریهودی آرژانتینی به سود منافع یهودیان آرژانتینی و منافع صهیونیست‌ها (اسرائیلی‌ها) منافع خود را از دست میدهد. در این ارتباط با یادآوری اصول سیاست خارجی اسرائیل که تقویت یهودیان در سطح مرزهای ملّی (سرزمین‌های اشغالی فلسطین) و دفاع از منافع، هویت و ارزش‌های یهودی در سطح جهان را به عنوان اولویت هدف‌گذاری کرده است، میتوان پیوندهای مادّی و غیرمادّی بین یهودیان آرژانتین و اسرائیل را مورد شناسایی قرار داد.

با توجّه به برخی اظهارات تاریخی مبنی بر اینکه صهیونیست‌ها قصد داشتند آرژانتین را به عنوان سرزمین موعود برای اسکان دائم یهودیان اختصاص دهند لیکن بعداً استعمارگران اروپایی (انگلیسی و فرانسوی) آن‌ها را برای اسکان در فلسطین تشویق و ترغیب کردند، روند مهاجرت از آرژانتین به اسرائیل یکطرفه نیست[۷]. بدین جهت ترکیب جمعیتی یهودیان در آرژانتین با توجّه به مهاجرت دوطرفه (از آرژانتین به اسرائیل و از اسرائیل به آرژانتین) در حالت تعادل و مثبت است. یعنی اینکه با توجّه به روند مهاجرت‌ها، از جمعیت یهودیان کاسته نشده است و با توجّه به میزان زاد و ولد (که در یهودیان بالاست)، این روند افزایشی است. از این رو هنوز این موضوع که صهیونیست‌ها در صورت اینکه مجدّداً از فلسطین اخراج و آواره شوند رو به آرژانتین بیاورند، موضوعی است که مورد توجّه محافل سیاسی و فرهنگی منطقه است. همچنین علیرغم پیشرفت‌های تکنولوژیک هنوز آرژانتین کشوری دور نسبت به کانون‌های بحران محسوب میشود و در صورت بروز یک جنگ فراگیر یا یک تهدید هسته‌ای این کشور می‌تواند به عنوان یک پناهگاه امن مورد استفاده قرار گیرد.

امتیازگیری اقلّیت فعّال از اکثریت منفعل

یکی دیگر از ویژگی‌های مهمّ جامعه یهودیان در آرژانتین که در نتیجه‌ی حضور فعّال آن‌ها در جامعه‌ی فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای این کشور حاصل شده و جوّ حمایت بین‌المللی از یهودیان موجب تشدید آن گردیده است، امتیازگیری جامعه یهودیان از سایر اقوام و ساکنان آرژانتین است. این سیاست به گونه‌ای عمل می‌شود که در نگاه اوّل می توان متوجّه شد که یهودیان در مقایسه با سایرین از امتیازات بیشتری برخوردار هستند. این امتیاز در اشکال مختلف منجر به تبعیض در حقوق شهروندی شده است. تصویب چندین قانون مبنی مبارزه با یهودی ستیزی به نوعی حقوق ویژه‌ای را برای یهودیان رقم زده است به نحوی که در اختلافات عادّی بین شهروندان، چنانچه یکی از طرف‌های دعوا یهودی باشد، طرف مقابل از قبل شکست خورده است زیرا وکلای مدافع یهودی با استناد به قوانین مبارزه با یهودی ستیزی از صدور احکام قضایی بر علیه یهودیان ممانعت می‌نمایند. نمونه‌ای از قوانین بدین شرح است[۳]:

  • قانون 23592 مورّخ 29 شهریور 1998 ـ در این قانون هر عمل منجر به اقدام عملی و یا توهین به یهودیان در مرافعه‌های شخصی و رسانه‌ها و مطبوعات که به نحوی به یهودیت تعرّض شود، عملی مجرمانه بوده و قابل پیگیری قضایی است.
  • قانون24571 و 4574 ـ در ارتباط با استفاده‌ی کارگران و کارمندان یهودی از سه روز تعطیلی مذهبی به صورت تعطیلی رسمی، دو روز به مناسبت تحویل سال نوی یهودی و یک روز به مناسبت روز بخشش (عفو و توبه).
  • قانون 193 ـ به دنبال انفجار آمیا دولت استان بوئنوس‌آیرس با صدور بخشنامه‌ای به کلیه‌ی مدارس ابتدایی و متوسّطه از آن‌ها خواسته است که در روز 18 جولای ضمن برگزاری مراسم یادبود برای کشته شدگان متنی را برای گرامی‌داشت قربانیان در کلاس‌های درس قرائت نمایند. نکته‌ی جالب اینکه حتّی نمونه متن تهیه شده برای این برنامه نیز به همراه بخشنامه مذکور به مدارس ارسال گردیده است[۸].
  • در سال 1995 وزارت کشور آرژانتین کتابی درباره‌ی موضوع هولوکاست، تحت عنوان «6 میلیون یک بار» منتشر کرد. این کتاب به منظور آموزش در مدارس ابتدایی و متوسّطه در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفته است[۸].

نفوذ یهودیان آرژانتینی در ساختار قدرت

باتوجّه به احساس تنفّر و ترس سنّتی از قدرت یافتن یهودیان در جوامع سنّتی که ناشی از عملکرد ریاکارانه آن‌ها در به انقیاد کشیدن اقتصادی جوامع دیگر می‌باشد، وجود عقاید تفاخری مبتنی بر نژادپرستی یهودی و برتری آن قوم بر سایر اقوام نیز بر این احساس دامن زده است. این قوم از ویژگی انطباق پذیری و فرهنگ پذیری برخوردار نیست و به کلنیسازی و ایجاد جوامع بسته روی آورده است. لیکن این انزواگری فرهنگی و قومی موجب نشده است تا نخبگان این قوم از رخنه در کانون‌های قدرت غافل شوند. یهودیان برای رخنه و نفوذ در ارکان جوامع از سه طریق، اقتصادی، رسانه‌ای و سیاسی اقدام مینمایند و با اقدامات زنجیرهای خود کنترل کانون‌های قدرت را به طور آشکار و پنهان در اختیار میگیرند. به همین دلیل شاهد آن هستیم که یهودیان کلیه‌ی مراکز رسانه‌ای ملّی غالب کشورها و رسانه‌های بین‌المللی را در کنار نهادهای مالی و پولی دنیا در کنترل خود گرفته و از امکانات آن در جهت تقویت نژادپرستانه یهودی (صهیونیست) بهره‌برداری می‌نمایند. عملکرد جوامع یهودیان در آرژانتین برای کنترل کانون‌های قدرت در سه مرحله اجرا شده است[۹].

با کشف قارّه آمریکا، با توجّه به مساعد بودن زمینه برای استقرار یهودیان در سرزمین‌های تازه اکتشاف شده، موج اوّلین مهاجرت برای استقرار جمعیت و تصاحب زمین آغاز میشود.

پس از استقرار اوّلیه و همزمان با موج دوم، نهادسازی یهودی آغاز میشود. در این دوره نهادها به صورت حمایتی برای حلّ مشکلات ناشی از استقرار آغاز و در ادامه نهادهای آموزشی و هویت‌سازی آغاز می‌گردد و ایجاد مدارس و مراکز مذهبی و کنیسه‌ها تأسیس میشود.

روند مداخله در صحنه سیاسی و اقتصادی آغاز میشود. در ربع اوّل قرن بیستم، طبقه متوسّط در جامعه یهودیان آرژانتین، طبقهی تحصیل‌کرده و صاحب نفوذ، نهادهای اجتماعی با کارکرد سیاسی و سرانجام بنیاد دایا به عنوان مرکز سیاسی و هماهنگ کننده کلّیه انجمن‌‍های یهودی شکل میگیرد. در این دوره با تأسیس کشور جعلی اسرائیل به عنوان سرزمین مادری یهودیان و قبلهی آرمانی صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین و برقراری روابط سیاسی بین آرژانتین و اسرائیل دور جدیدی از حضور قدرتمند یهودیان در آرژانتین شکل میگیرد[۱۰].

نیز نگاه کنید به

جامعه و نظام اجتماعی آرژانتین؛ گروه‌ها و نهاد‌های اجتماعی آرژانتین؛ اقلیت های نژادی آرژانتین

کتابشناسی

  1. مقتدر سیما، آبان (1386) یهودیان آرژانتین، افق بینا، شمارهٔ 33 .ص12.
  2. التریکی، حسین (1353). صهیونیسم در آرژانتین. ترجمهٔ علی منتظمی، تهران: بعثت. ص8.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ ۳٫۲ ضیایی، محمد علی (1380). «آرژانتین یهودیان یا یهودیان آرژانتین». گزارش ادارهٔ کل آمریکا، وزارت امور خارجه.
  4. Rein, R (2010). Argentine Jews Or Jewish Argentines, Essays on Ethnicity, Identity and diaspora. Netherlands, Koninklijke: Brill NV incorporates the imprints Brill. P25.
  5. مقتدر سیما، آبان (1386) یهودیان آرژانتین، افق بینا، شمارهٔ 33 .ص13.
  6. Rein, R (2010). Argentine Jews Or Jewish Argentines, Essays on Ethnicity, Identity and diaspora. Netherlands, Koninklijke: Brill NV incorporates the imprints Brill. P34.
  7. آرژانتین: اسرائیل دوم (29 اردیبهشت 1377). توسعه، ص2.
  8. ۸٫۰ ۸٫۱ برگرفته از https://www.me.gov.ar
  9. Rein, R (2010). Argentine Jews Or Jewish Argentines, Essays on Ethnicity, Identity and diaspora. Netherlands, Koninklijke: Brill NV incorporates the imprints Brill. P58.
  10. التریکی، حسین (1353). صهیونیسم در آرژانتین. ترجمهٔ علی منتظمی، تهران: بعثت. ص61.

منبع اصلی

خیرمند، احمدرضا (1391). جامعه و فرهنگ آرژانتین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی، ص99-106.

نویسنده مقاله

احمدرضا خیرمند