كليساهای پنتاكستال در زيمبابوه: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی «'''كليسای پنتاكستال و ویژگی های آن  ''' كليساهای پنتاكستال در زيمبابوه "كليساهای آفريقايی واگرا يا منشعب" نيز ناميده شده اند.در اين كليسا تأكيد بسياری بر روح و معنويت كليسايی  به ويژه پيشگويی،مباحثه،شفا،دعا و سحر مي شود.در زیمبابوه سه مدل مختل...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۵ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
'''كليسای پنتاكستال و ویژگی های آن  '''
کلیساهای پنتاکستال در [[زیمبابوه در یک نگاه|زیمبابوه]] "کلیساهای آفریقایی واگرا یا منشعب" نیز نامیده شده‌اند. در این کلیسا تأکید بسیاری بر روح و معنویت کلیسایی به ویژه پیشگویی، مباحثه، شفا، دعا و سحر می‌شود. در [[زيمبابوه|زیمبابوه]] سه مدل مختلف از کلیسای پنتاکستال فعالیت دارند:


كليساهای پنتاكستال در زيمبابوه "كليساهای آفريقايی واگرا يا منشعب" نيز ناميده شده اند.در اين كليسا تأكيد بسياری بر روح و معنويت كليسايی  به ويژه پيشگويی،مباحثه،شفا،دعا و سحر مي شود.در زیمبابوه سه مدل مختلف از كليسای پنتاكستال فعاليت دارند:
کلیساهای کلاسیک (مدرن)، کاریزماتیک و کلیساهای تازه کار آفریقایی تحت لوای پنتاکستال‌گرایی.


كليساهای كلاسيك (مدرن) ، كاريزماتيك و كليساهای تازه كار آفريقايی تحت لوای پنتاكستال گرايی.
" دیوید ماکسول" اظهار می‌کند بزرگ‌ترین کلیسای پنتاکستال [[زیمبابوه در یک نگاه|زیمبابوه]] به نام "زااوگا" (ZAOGA) از فرهنگ آفریقای جنوبی نشأت گرفته است<ref>مؤسسه مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر(1392). تحولات مذهبی یهود و مسیحیت در آغاز هزاره سوم . قم: بوستان کتاب. ص. 46.</ref>.


" دیوید ماکسول" اظهار می کند بزرگ ترین کلیسای پنتاکستال زیمبابوه به نام "زااوگا"<sup>[6]</sup> از فرهنگ آفریقای جنوبی نشأت گرفته است.(تحولات مذهبی یهود ومسیحیت در آغاز هزاره سوم،46:1392)
ویژگی‌های عمده کلیسای پنتاکستال در زیمبابوه شامل:


ویژگی های عمده کلیسای پنتاکستال در زیمبابوه شامل:
خودکفایی ملی و بین المللی، ارتباط با مراکز شهری، تبلیغ انجیل با هدف خوشبختی، مدرنیسم و معنویت باوری می‌باشد.


خودكفايی ملی و بين المللی، ارتباط با مراكز شهری، تبليغ انجيل با هدف خوشبختی، مدرنيسم و معنويت باوری می باشد.
کلیساهای پنتاکستال شباهت‌های زیادی با کلیساهای پنتاکستال آمریکای ش[[مالی]] داشته متأثر از آن‌ها می‌باشند. این کلیسا رشد سریعی در [[زيمبابوه|زیمبابوه]] داشت و در حال حاضر حداقل 20 درصد از جمعیت مسیحیان کشور از این کلیسا پیروی می‌کنند<ref>Chitando, E.P.(2013). Religion and Politics in Zimbabwe, Sapes Books, p.98.</ref><ref>ایپکچی، محمدحسن (1339). جامعه و فرهنگ [[زيمبابوه|زیمبابوه]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی]، ص.139-140.</ref>.


كليساهای پنتاكستال شباهت های زیادی با كليساهای پنتاكستال آمريكای ش[[مالی]] داشته متأثر از آنها می باشند.این کلیسا رشد سريعی در زيمبابوه داشت و در حال حاضر حداقل 20 درصد از جمعيت مسيحيان کشور از این کلیسا پیروی می کنند.<sup>[7]</sup>
== نیز نگاه کنید به ==
[[ادیان در زیمبابوه]]؛ [[مسيحيت در زیمبابوه]]؛ [[کلیساهای زیمبابوه]]  
 
== کتابشناسی ==

نسخهٔ کنونی تا ‏۵ مهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۳:۱۷

کلیساهای پنتاکستال در زیمبابوه "کلیساهای آفریقایی واگرا یا منشعب" نیز نامیده شده‌اند. در این کلیسا تأکید بسیاری بر روح و معنویت کلیسایی به ویژه پیشگویی، مباحثه، شفا، دعا و سحر می‌شود. در زیمبابوه سه مدل مختلف از کلیسای پنتاکستال فعالیت دارند:

کلیساهای کلاسیک (مدرن)، کاریزماتیک و کلیساهای تازه کار آفریقایی تحت لوای پنتاکستال‌گرایی.

" دیوید ماکسول" اظهار می‌کند بزرگ‌ترین کلیسای پنتاکستال زیمبابوه به نام "زااوگا" (ZAOGA) از فرهنگ آفریقای جنوبی نشأت گرفته است[۱].

ویژگی‌های عمده کلیسای پنتاکستال در زیمبابوه شامل:

خودکفایی ملی و بین المللی، ارتباط با مراکز شهری، تبلیغ انجیل با هدف خوشبختی، مدرنیسم و معنویت باوری می‌باشد.

کلیساهای پنتاکستال شباهت‌های زیادی با کلیساهای پنتاکستال آمریکای شمالی داشته متأثر از آن‌ها می‌باشند. این کلیسا رشد سریعی در زیمبابوه داشت و در حال حاضر حداقل 20 درصد از جمعیت مسیحیان کشور از این کلیسا پیروی می‌کنند[۲][۳].

نیز نگاه کنید به

ادیان در زیمبابوه؛ مسيحيت در زیمبابوه؛ کلیساهای زیمبابوه

کتابشناسی

  1. مؤسسه مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر(1392). تحولات مذهبی یهود و مسیحیت در آغاز هزاره سوم . قم: بوستان کتاب. ص. 46.
  2. Chitando, E.P.(2013). Religion and Politics in Zimbabwe, Sapes Books, p.98.
  3. ایپکچی، محمدحسن (1339). جامعه و فرهنگ زیمبابوه. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی، ص.139-140.