سنت لب نعلبکی مانند در دختران اتیوپی: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «لب نعلبکی مانند ! یکی از سنت های عجیب قبیله مورسی که ریشه در آداب و رسوم کهن این قبیله دارد جای دادن اشیائی شبیه نعلبکی در لب زیرین دختران جوان است که به عنوان نمادی از زیبایی درنظر گرفته می شود! بر اساس این سنت دختران پس 58 از ورود به سنین 15-16سال...» ایجاد کرد) |
|||
(۵ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
لب نعلبکی مانند ! | [[پرونده:لب نعلبکی ها.jpg|بندانگشتی|لب نعلبکی مانند (1403). برگرفته از سایت برترین ها، قابل بازیابی از [https://www.bartarinha.ir/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%B3%D8%B1%DA%AF%D8%B1%D9%85%DB%8C-30/77566-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%82%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D9%84-%D8%A8%D8%AF%D9%88%DB%8C-%D8%A7%D8%AA%DB%8C%D9%88%D9%BE%DB%8C https://www.bartarinha.ir/]]] | ||
یکی از سنتهای عجیب [[قبیله مورسی]] که ریشه در [[آداب و رسوم در اتیوپی|آداب و رسوم]] کهن این قبیله دارد جای دادن اشیایی شبیه نعلبکی در لب زیرین دختران جوان است که به عنوان نمادی از زیبایی درنظر گرفته میشود! بر اساس این سنت دختران پس از ورود به سنین 15-16 سالگی (سن بلوغ) لب پایینی خود را بریده و به وسیله تکه چوبی باز نگه میدارند. | |||
پس از تثبیت شرایط جدید طی روزهای بعد این دختران تکه چوب بزرگ تری را برای ایجاد فاصله بیشتر درمیان شکاف قرار میدهند. با گذشت چند ماه دختران مزبور به تدریج بشقاب نعلبکی مانند چوبی کوچکی را جایگزین این تکه چوبها کرده و به مرور بشقابهای بزرگتر جایگزین بشقابهای قبلی میشوند تا لب بهاندازه کافی کشیده شود. این کار با وجود درد زیاد آنقدر ادامه مییابد تا بشقابی بهاندازه یک نعلبکی معمولی در حفره لب پایین جای گیرد. | |||
همان طور که گفته شد ایجاد فاصله بین گوشت لب پایین و جای دادن شیئی نعلبکی مانند سمبلی از زیبایی برای دختران جوان [[قبیله مورسی]] به شمار میرود. | |||
از | دلیل این سنت کاملا مشخص نیست و برخی از افراد این قبیله جلوگیری از فروش این دختران به برده فروشان در قرون گذشته را علت آن میدانند. عدهای نیز، این کار را موجب دور شدن ارواح خبیثهای میدانند که از راه دهان وارد بدن این دختران جوان میشوند. شاید هم این سنت به عنوان نشانهای از جایگاه اجتماعی این دختران درنظر گرفته شود، به طوری که خواستگاران دخترانی که لبهای نعلبکی مانند بزرگ تری دارند باید شیربهای بیشتری به پدر دختر هدیه دهند<ref name=":1">برگرفته از [http://www.mapsoftheworld.com/Ethiopia/Societyandculture http://www.Maps of the world.com/Ethiopia/Society and culture]</ref><ref>عرب احمدی، امیر بهرام، کریمی، مهرداد (1392). جامعه و فرهنگ [[اتیوپی]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی] (در دست انتشار)، ص 58-59.</ref>. | ||
== نیز نگاه کنید به == | |||
[[جامعه و نظام اجتماعی اتیوپی]]؛ [[آداب و رسوم در اتیوپی]] | |||
== کتابشناسی == | |||
نسخهٔ کنونی تا ۲۹ مهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۹:۳۸
یکی از سنتهای عجیب قبیله مورسی که ریشه در آداب و رسوم کهن این قبیله دارد جای دادن اشیایی شبیه نعلبکی در لب زیرین دختران جوان است که به عنوان نمادی از زیبایی درنظر گرفته میشود! بر اساس این سنت دختران پس از ورود به سنین 15-16 سالگی (سن بلوغ) لب پایینی خود را بریده و به وسیله تکه چوبی باز نگه میدارند.
پس از تثبیت شرایط جدید طی روزهای بعد این دختران تکه چوب بزرگ تری را برای ایجاد فاصله بیشتر درمیان شکاف قرار میدهند. با گذشت چند ماه دختران مزبور به تدریج بشقاب نعلبکی مانند چوبی کوچکی را جایگزین این تکه چوبها کرده و به مرور بشقابهای بزرگتر جایگزین بشقابهای قبلی میشوند تا لب بهاندازه کافی کشیده شود. این کار با وجود درد زیاد آنقدر ادامه مییابد تا بشقابی بهاندازه یک نعلبکی معمولی در حفره لب پایین جای گیرد.
همان طور که گفته شد ایجاد فاصله بین گوشت لب پایین و جای دادن شیئی نعلبکی مانند سمبلی از زیبایی برای دختران جوان قبیله مورسی به شمار میرود.
دلیل این سنت کاملا مشخص نیست و برخی از افراد این قبیله جلوگیری از فروش این دختران به برده فروشان در قرون گذشته را علت آن میدانند. عدهای نیز، این کار را موجب دور شدن ارواح خبیثهای میدانند که از راه دهان وارد بدن این دختران جوان میشوند. شاید هم این سنت به عنوان نشانهای از جایگاه اجتماعی این دختران درنظر گرفته شود، به طوری که خواستگاران دخترانی که لبهای نعلبکی مانند بزرگ تری دارند باید شیربهای بیشتری به پدر دختر هدیه دهند[۱][۲].
نیز نگاه کنید به
جامعه و نظام اجتماعی اتیوپی؛ آداب و رسوم در اتیوپی
کتابشناسی
- ↑ برگرفته از http://www.Maps of the world.com/Ethiopia/Society and culture
- ↑ عرب احمدی، امیر بهرام، کریمی، مهرداد (1392). جامعه و فرهنگ اتیوپی. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی (در دست انتشار)، ص 58-59.