مراکز پژوهشی فرانسه: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی «'''نهادهاي مركزي پژوهشي:''' مركز ملّي تحقيقات علمي فرانسه(CNRS)، دانشگاه ها ( دانشكده هاي علوم تربيتي، نهادهاي تابع وزارت خانه ها و انستيتو ملّي تحقيقات پدآلوژيك فرانسه(INRP)، عهده دار مسئوليت پژوهش در زمينة آموزش و كارآموزي در كشور فرانسه مي باشند....» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
'''نهادهاي مركزي پژوهشي:''' مركز ملّي تحقيقات علمي فرانسه(CNRS)، دانشگاه ها ( دانشكده هاي علوم تربيتي، نهادهاي تابع وزارت خانه ها و انستيتو ملّي تحقيقات پدآلوژيك فرانسه(INRP)، عهده دار مسئوليت پژوهش در زمينة آموزش و كارآموزي در كشور فرانسه مي باشند. گفتني است كه انستيتو ملّي تحقيقات پدآلوژيك به ايفاي نقش عمده تري در اين ميان مبادرت مي نمايد.از سال1993، انستيتوي فوق عهده دار مجموعه رسالت هايي اعم از تحقيق، كارآموزي، مطالعه و نظارت بركيفيت آموزشي مي باشد.
====[[مراکز پژوهشی فرانسه|نهادهای مرکزی پژوهشی]]====
مرکز ملّی تحقیقات علمی فرانسه(CNRS)، دانشگاه‌ها ( دانشکده‌های علوم تربیتی، نهادهای تابع وزارت‌خانه‌ها و انستیتو ملّی تحقیقات پدآلوژیک فرانسه(INRP)، عهده‌دار مسئولیت پژوهش در زمینه آموزش و کارآموزی در [[فرانسه|کشور فرانسه]] می‌باشند. گفتنی است که انستیتو ملّی تحقیقات پدآلوژیک به ایفای نقش عمده‌تری در این میان مبادرت می‌نماید.از سال1993، انستیتوی فوق عهده‌دار مجموعه رسالت‌هایی اعم از تحقیق، کارآموزی، مطالعه و نظارت برکیفیت آموزشی می‌باشد.


علاوه بر اين، طي3 دهة اخير، انستيتوي مذكور در نوساماني نظام آموزشي كشور فرانسه (نوساماني برنامه هاي درسي، عرضة شيوه هاي مدرن ياددهي يادگيري و اصلاح برنامة كارآموزي معلمين ) نقش مهمي ايفا نموده است.درحال حاضر پژوهشهاي آموزشي كشور، در قالب ديدگاه هاي گوناگون تاريخي، جامعه شناختي، روان شناختي، مهارت تدريس رشته هاي تحصيلي و بهره گيري از تكنولوژي در حوزة آموزش صورت مي پذيرد.
علاوه بر این، طی3 دهه اخیر، انستیتوی مذکور در نوسامانی نظام آموزشی کشور فرانسه (نوسامانی برنامه‌های درسی، عرضه شیوه‌های مدرن یاددهی یادگیری و اصلاح برنامه کارآموزی معلمین ) نقش مهمی ایفا نموده است.درحال حاضر پژوهش‌های آموزشی کشور، در قالب دیدگاه‌های گوناگون تاریخی، جامعه‌شناختی، روان‌شناختی، مهارت تدریس رشته‌های تحصیلی و بهره‌گیری از تکنولوژی در حوزه آموزش صورت می‌پذیرد.


علاوه بر اين، به موازت انجام رسالت هاي مذكور، انستيتو ملي تحقيقات پدآلوژيك به همكاري با مديريت ارزيابي و دورنگري وزارت آموزش و پرورش فرانسه (DEP) كه عهده دار مسئوليت تحليل عملكرد و تحول نظام آموزشي كشور است- مبادرت مي نمايد.حاصل پژوهشهاي اخير، پيشرفت قابل ملاحظه اي در زمينة فن تدريس بوده است. در اين قبيل پژوهشها، فرآيندهاي اجتماعي به احتساب موقعيتها و بازيگران آن، مورد تحليل دروني قرار مي گيرد.
علاوه بر این، به موازت انجام رسالت‌های مذکور، انستیتو ملی تحقیقات پدآلوژیک به همکاری با مدیریت ارزیابی و دورنگری وزارت آموزش و پرورش فرانسه (DEP) که عهده‌دار مسئولیت تحلیل عملکرد و تحول نظام آموزشی کشور است- مبادرت می‌نماید.حاصل پژوهش‌های اخیر، پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در زمینه فن تدریس بوده است. در این قبیل پژوهش‌ها، فرآیندهای اجتماعی به احتساب موقعیت‌ها و بازیگران آن، مورد تحلیل درونی قرار می‌گیرد.


بررسي رابطة ميان مدرسه و اشتغال و مسأله جاي دهي شغلي جوانان – با توجه به نرخ بالاي بيكاري(25درصد) ميان جوانان– از جمله موضوعات پژوهش اخير كشور فرانسه است كه در اولويت قرار دارد. كارآموزي معلمين جديد نيز مورد توجه ويژه مي باشد.انستيتو ملّي تحقيقات پدآلوژيك، مركزي انحصاري است كه در آن، نتايج پژوهشهاي آموزشي، در رويارويي با واقعيات آموزشي و تدريس قرار مي گيرد.
بررسی رابطه میان مدرسه و اشتغال و مسأله جای‌دهی شغلی جوانان – با توجه به نرخ بالای بیکاری(25درصد) میان جوانان– از جمله موضوعات پژوهش اخیر کشور فرانسه است که در اولویت قرار دارد. کارآموزی معلمین جدید نیز مورد توجه ویژه می‌باشد.انستیتو ملّی تحقیقات پدآلوژیک، مرکزی انحصاری است که در آن، نتایج پژوهش‌های آموزشی، در رویارویی با واقعیات آموزشی و تدریس قرار می‌گیرد.
====[[مركز ملی پژوهش علمی فرانسه|مرکز ملی پژوهش علمی فرانسه]]====
مرکز ملی پژوهش علمی فرانسه(Le Centre national de la recherche scientifique(CNRS)) یک نهاد دولتی است که به پژوهش‌های علمی، فنی با قیمومیت و سرپرستی وزارت آموزش عالی و پژوهش می‌پردازد. این نهاد تولید علم می‌کند و این دانسته‌ها را در اختیار جامعه قرار می‌دهد. ثِ. نِ. رِ. س  به عنوان یک نهاد اصلی با خصوصیت چند جانبه‌اش تمامی پژوهش‌های علمی، فنی و اجتماعی را هدایت می‌کند و همه‌ی حوزه‌های علمی یعنی ریاضیات، فیزیک، علوم و فناوری اطلاعات و ارتباطات، فیزیک هسته‌ای و انرژی عالی، علوم زمین‌شناسی و جهان‌شناختی، شیمی، علوم زیستی، علوم انسانی و اجتماعی، علوم محیط‌زیست یا علوم مهندسی را در برمی‌گیرد. مؤسسه پژوهشی مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه، کادر پژوهشی و آزمایشگاه‌هایی اختصاصی دارد و بیشتر بار پژوهشی فرانسه را به دوش می‌کشد. ث.ن.ر.س غالب فعالیت‌هایش را در چارچوب شش دپارتمان زیر و دو موسسه ملی انجام می‌دهد: ریاضیات، فیزیک، سیاره و جهان -  شیمی - علوم زیستی - علوم انسانی و اجتماعی - محیط‌زیست و توسعه پایدار - علوم و فناوری اطلاعات و مهندسی و دو موسسه ملی: موسسه ملی فیزیک هسته‌ای و فیزیک خاص - موسسه ملی علوم جهان.


'''مركز ملي پژوهش علمي فرانسه CNRS (ثِ.نِ.رِ)[43]:''' مركز ملي پژوهش علمي فرانسه يك نهاد دولتي است كه به پژوهش هاي علمي ، فني با قيموميت و سرپرستي وزارت آموزش عالي و پژوهش مي پردازد. اين نهاد توليد علم مي كند و اين دانسته ها را در اختيار جامعه قرار مي دهد. ثِ . نِ . رِ . س  به عنوان يك نهاد اصلي با خصوصيت چند جانبه اش تمامي پژوهش هاي علمي، فني و اجتماعي را هدايت مي كند و همه ي حوزه هاي علمي يعني رياضيات، فيزيك، علوم و فناوري اطلاعات و ارتباطات، فيزيك هسته اي و انرژي عالي، علوم زمين شناسي و جهان شناختي، شيمي، علوم زيستي، علوم انساني و اجتماعي، علوم محيط زيست يا علوم مهندسي را در برمي گيرد. مؤسسه پژوهشی مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه، کادر پژوهشی و آزمایشگاه‌هایی اختصاصی دارد و بیشتر بار پژوهشی فرانسه را به دوش می‌کشد. ث . ن . ر . س غالب فعاليت هايش را در چارچوب شش دپارتمان زير و دو موسسه ملي انجام مي دهد : رياضيات ، فيزيك ، سياره و جهان  -  شيمي - علوم زيستي - علوم انساني و اجتماعي - محيط زيست و توسعه پايدار  -  علوم و فناوري اطلاعات و مهندسي و دو موسسه ملي : موسسه ملي فيزيك هسته اي و فيزيك خاص - موسسه ملي علوم جهان .
ث.ن.ر.س به صورت ویژه همکاری‌های بین متخصصین حوزه‌های مختلف و بالاخص با دانشگاه را گسترش می‌دهد و نیز با بازگشایی قلمروهای جدید سرمایه‌گذاری اجازه می‌دهد که به نیازهای اقتصادی و اجتماعی پاسخ دهد.فعالیت‌های میان رشته‌ای پژوهش به طور خاص در این بخش‌ها هدایت می‌شوند:
*موجود زنده و مسائل اجتماعی مربوط بدان، اطلاعات، ارتباطات و شناخت، محیط‌زیست، انرژی و توسعه پایدار، نانولوژی، نانو تکنولوژی و مواد؛
*جهان شناسی: اجزای جهان؛
*معرفی در سطح ملی: 19 نمایندگی منطقه‌ای یک مدیریت بی‌واسطه و محلی را بر لابراتوارها و ارتباط وثیق با حامیان محلی و انجمن‌های مربوطه تضمین می‌کند؛
*بیش از 1200 واحد پژوهشی و خدماتی که 90 در صد آنان با حمایت آموزش عالی و دیگر نهادهای پژوهشی فرانسه؛
*2897 مدرک و گواهینامه  اساسی؛
*204 مدرک جدید تحویل در 2006 م؛
*677 لیسانس فعال؛
*1611 قراداد صنعتی امضا شده در 2006 با شرکت‌ها؛
*320 شرکت جدید ایجاد شده از سال 1999 م؛
*5000 پژوهشگر خارجی سالانه در لابراتوارها پذیرفته می‌شوند؛
*1714 پژوهشگر خارجی ثابت در ث. ن.ر.س؛
*85 توافق همکاری با 60 کشور؛
*310 برنامه بین‌المللی همکاری‌های علمی؛
*91 لابراتوار اروپایی و بین‌المللی وابسته؛
*92 گروه پژوهش اروپایی و بین‌المللی؛
*14 واحد مختلط بین‌المللی.
این نهاد فعالیت‌هایش را با بیش از 32000 نفر ( که از این تعداد 26000 نفر کارمند رسمی، 11600 محقق و پژوهشگر و 114400 مهندس، تکنیسین و اداری)، بودجه 3277 میلیارد یورویی که 588 میلیون یورو از منابع خاص در سال 2008 م یک استقرار در همه سرزمین، در همه حوزه‌های معرفتی با تاکید بر بیش از 1200 واحد پژوهش و خدمات انجام می‌دهد.


ث . ن . ر . س  به صورت ويژه همكاري هاي بين متخصصين حوزه هاي مختلف و بالاخص با دانشگاه را گسترش مي دهد و نيز با بازگشايي قلمروهاي جديد سرمايه گزاري اجازه مي دهد كه به نيازهاي اقتصادي و اجتماعي پاسخ دهد.فعاليت هاي ميان رشته اي پژوهش به طور خاص در اين بخش ها هدايت مي شوند: موجود زنده و مسائل اجتماعي مربوط بدان، اطلاعات، ارتباطات و شناخت، محيط زيست، انرژي و توسعه پايدار، نانولوژي، نانو تكنولوژي و مواد، جهان شناسي: اجزاي جهان  
نمایندگی‌هایی در بروکسل، ژوهانسبورگ، [[مسکو]]، [[پکن]]، سانیاگوی شیلی، [[توکیو]]، واشنگتن و هانوی دارد. براى استخدام در این مؤسسه و چند مؤسسه علمى هم‌تراز دیگر در [[فرانسه]]، داشتن ملیت‏فرانسوى اجبارى نیست و این یک استثناء در قانون استخدامى [[فرانسه]] است. مع‌هذا خارجیانى که‏ من میشناسم همه به جز خودم فرانسوى شده‏‌اند و تعدادى از آنها هم ملیت اولیه خویش را نگه‏‌داشته و اکنون ملیت مضاعف دارند. <ref>برگرفته از سایت http://fr.wikipedia.org/wiki/Centre_national_de_la_recherche_scientifique</ref>[[پرونده:کولژ Collège de France.jpg|بندانگشتی|کولژ دو فرانس. برگرفته از سایت ویستا، قابل بازیابی از https://vista.ir/]]
====[[کولژ دو فرانس]]====
کولژ دو فرانس (Collège de France) در محله کارتیه لاتن پاریس در منطقه 5 واقع شده است. با نگاهی کوتاه به تاریخچه این موسسه می‌توان خاطر نشان نمود کالج سلطنتی فرانسه در سال ۱۵۳۰، به دست فرانسوای اول، پادشاه هنردوست فرانسه برای آموزش زبان‌های لاتین، یونانی و عبری بنیان گذاشته شد و سپس به کولژ دو فرانس تغییر نام داد. این مؤسسه از سال ۱۸۵۲ با حفظ استقلال خود از نهاد دانشگاه، به وزارت آموزش‌های همگانی الحاق گردید.


معرفي در سطح ملي : 19 نمايندگي  منطقه اي يك مديريت بي واسطه و محلي را بر لابراتوارها و ارتباط وثيق با حاميان محلي و انجمن هاي مربوطه تضمين مي كند.  
کولژ دو فرانس در عین پرداختن به پژوهش‌های بنیادی برتر و جستجوی دانشی جهان شمول، دانشگاه یا مدرسه عالی نیست، زیرا آموزش‌های آن با هدف انتقال دانش اکتسابی و در چارچوب برنامه‌های آموزشی از پیش تعریف شده و نظام ارزشیابی و دیپلم‌های دانشگاهی صورت نمی‌گیرد و شرکت در کلاس‌های درسی آن بدون هیچ گونه ثبت‌نامی و برای همگان آزاد است. شاید بتوان این نهاد را حد واسطی میان دانشگاه و فرهنگستان به شمار آورد. امروزه ۵۲ کرسی استادی در رشته‌های مختلف، مانند ریاضیات، فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی و پزشکی، فلسفه، جامعه‌شناسی و اقتصاد، باستان‌شناسی و تاریخ، زبان‌شناسی و سرانجام مطالعه تمدن‌های بزرگ در آن برپا هستند. کولژ دو فرانس در کنار دانشگاه‌ها و مراکز و مؤسسه‌های آموزشی و پژوهشی دیگر مانند مرکز ملی پژوهش‌های علمی ( CNRS ) می‌کوشد به نوعی تمایز و استقلال علمی خود را با گرایش به مطالعه بنیادی در حوزه‌های در حال شکل‌گیری آگاهی و دانش بشری و التزام به انتشار نتایج آموزش‌ها حفظ کند. در کنار این آموزش‌ها، کرسی‌های خاص اروپایی و بین‌المللی برای بهره‌گیری از آموزش‌های استادان خارجی پیش‌بینی شده  که همه ساله تجدید می‌شوند. سالانه پنجاه استاد خارجی برای برگزاری ۴ کنفرانس علمی در خلال یک ماه به کالج دعوت می‌گردند. دعوت به تدریس در این کالج، فارغ از عنوان فردی، بر اساس آثار و نوشته‌های علمی، با معرفی دولت، و از سوی شورای استادان صورت می‌گیرد؛ اما محتوا و برنامه‌ی آموزشی از سوی حود استاد تعییین می‌شود.


بيش از 1200 واحد پژوهشي و خدماتي كه 90 در صد آنان با حمايت آموزش عالي و ديگر نهادهاي پژوهشي فرانسه
مدرسین این انجمن از برجسته‌ترین اساتید دانشگاهی و نخبگان رشته‌ی خویش در فرانسه هستند و با برنامه کاری معین موضوع خاصی را گاه سال‌ها در این مرکز تدریس می‌کنند. برای مثال میشل فوکو فیلسوف مشهور فرانسوی از سال 1971 تا زمان مرگ خویش در سال 1984 در این انجمن تدریس می‌نمود. جالب توجه است که این سمینارها توسط انجمن منتشر می‌شود و در دسترس عموم قرار می‌گیرد. گفتنی است که کولژ دو فرانس، نخستین مؤسسه مطالعات عالی فرانسوی است که به شناخت فرهنگ و تمدن شرقی و اسلامی اهتمام ورزیده و لویی ماسینیون یکی از اساتید به نام این موسسه بوده است. لازم به یادآوری است که کولژ دو فرانس در خلال پنج قرن از زندگی علمی خود، با گذشت زمان تحول و تکامل یافته است.<ref>برگرفته از سایت http://fr.wikipedia.org/wiki/Coll%C3%A8ge_de_France</ref><ref>نعیمی گورابی، محمدحسین(1392). جامعه و فرهنگ [[فرانسه]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی] ( در دست انتشار )،</ref>


2897 مدرك و گواهينامه  اساسي، 204 مدرك جديد تحويل در 2006 م ، 677 ليسانس فعال و 1611 قراداد صنعتي امضا شده در 2006 با شركت ها ؛320 شركت جديد ايجاد شده از سال 1999 م ؛
== نیز نگاه کنید به ==
[[مراکز پژوهشی روسیه]]؛ [[مراکز پژوهشی دانشگاهی ژاپن]]؛ ؛ [[مراکز پژوهشی مصر]]؛ [[مراکز تحقيقاتی علمی و آموزشی در چین]]؛ [[مراکز پژوهشی مالی]]؛ [[مراکز پژوهشی دانشگاهی زیمبابوه]] ؛ [[مراكز پژوهشی دانشگاهی اردن]]؛ [[مراکز پژوهشی دانشگاهی اتیوپی]]؛ [[مراکز پژوهشی دانشگاهی سیرالئون]]؛ [[مراکز پژوهشی دانشگاهی و تحقیقاتی قطر]]


5000 پژوهشگر خارجي سالانه در لابراتوارها پذيرفته مي شوند ، 1714 پژوهشگر خارجي ثابت در  ث . ن . ر . س  ، 85 توافق همكاري با 60 كشور ، 310 برنامه بين المللي همكاريهاي علمي ، 91 لابراتوار اروپايي و بين المللي وابسته و 92 گروه پژوهش اروپايي و بين المللي ، 14 واحد مختلط بين المللي
== کتابشناسی ==
 
اين نهاد فعاليت هايش را با بيش از 32000 نفر ( كه از اين تعداد 26000 نفر كارمند رسمي، 11600 محقق و پژوهشگر و 114400 مهندس ، تكنيسين و اداري )، بودجه 3277 ميليارد يورويي كه 588 ميليون يورو از منابع خاص در سال 2008 م يك استقرار در همه سرزمين ، در همه حوزه هاي معرفتي با تاكيد بر بيش از 1200 واحد پژوهش و خدمات انجام مي دهد.
 
نمايندگي هايي در بروكسل ، ژوهانسبورگ، مسكو ، پكن ، سانياگوي شيلي ، توكيو ، واشنگتن و هانوي.
 
براى استخدام در اين مؤسسه و چند مؤسسه علمى همتراز ديگر در فرانسه، داشتن مليت‏فرانسوى اجبارى نيست و اين يك استثناء در قانون استخدامى فرانسه است. معهذا خارجيانى كه‏من مى‏شناسم همه به جز خودم فرانسوى شده‏اند و تعدادى از آنها هم مليت اوليه خويش را نگه‏داشته و اكنون مليت مضاعف دارند. [44]
 
'''کولژ دو فرانس[45]:''' کولژ دو فرانس در محله کارتیه لاتن پاریس در منطقه 5 واقع شده است. با نگاهی کوتاه به تاریخچه این موسسه می توان خاطر نشان نمود کالج سلطنتی فرانسه در سال ۱۵۳۰ ، به دست فرانسوای اول، پادشاه هنردوست فرانسه برای آموزش زبان های لاتین، یونانی و عبری بنیان گذاشته شد و سپس به کولژ دو فرانس تغییر نام داد . این مؤسسه از سال ۱۸۵۲ با حفظ استقلال خود از نهاد دانشگاه، به وزارت آموزش های همگانی الحاق گردید . کولژ دو فرانس در عین پرداختن به پژوهش های بنیادی برتر و جستجوی دانشی جهان شمول، دانشگاه یا مدرسه عالی نیست ، زیرا آموزش های آن با هدف انتقال دانش اکتسابی و در چارچوب برنامه های آموزشی از پیش تعریف شده و نظام ارزشیابی و دیپلم های دانشگاهی صورت نمی گیرد و شرکت در کلاس های درسی آن بدون هیچ گونه ثبت نامی و برای همگان آزاد است. شاید بتوان این نهاد را حد واسطی میان دانشگاه و فرهنگستان به شمار آورد . امروزه ۵۲ کرسی استادی در رشته های مختلف، مانند ریاضیات، فیزیک، شیمی، زیست شناسی و پزشکی، فلسفه، جامعه شناسی و اقتصاد، باستان شناسی و تاریخ، زبان شناسی و سرانجام مطالعه تمدن های بزرگ در آن برپا هستند. کولژ دو فرانس در کنار دانشگاه ها و مراکز و مؤسسه های آموزشی و پژوهشی دیگر مانند مرکز ملی پژوهش های علمی ( CNRS ) می کوشد به نوعی تمایز و استقلال علمی خود را با گرایش به مطالعه بنیادی در حوزه های در حال شکل گیری آگاهی و دانش بشری و التزام به انتشار نتایج آموزش ها حفظ کند. در کنار این آموزش ها، کرسی های خاص اروپایی و بین المللی برای بهره گیری از آموزش های استادان خارجی پیش بینی شده  که همه ساله تجدید می شوند. سالانه پنجاه استاد خارجی برای برگزاری ۴ کنفرانس علمی در خلال یک ماه به کالج دعوت می گردند. دعوت به تدریس در این کالج، فارغ از عنوان فردی، بر اساس آثار و نوشته های علمی، با معرفی دولت، و از سوی شورای استادان صورت می گیرد؛ اما محتوا و برنامه ی آموزشی از سوی حود استاد تعییین می شود .
 
مدرسین این انجمن از برجسته ترین اساتید دانشگاهی و نخبگان رشته ی خویش در فرانسه هستند و با برنامه کاری معین موضوع خاصی را گاه سال ها در این مرکز تدریس می کنند. برای مثال میشل فوکو فیلسوف مشهور فرانسوی از سال 1971 تا زمان مرگ خویش در سال 1984 در این انجمن تدریس می نمود . جالب توجه است که این سمینارها توسط انجمن منتشر می شود و در دسترس عموم قرار می گیرد.
 
گفتنی است که کولژ دو فرانس، نخستین مؤسسه مطالعات عالی فرانسوی است که به شناخت فرهنگ و تمدن شرقی و اسلامی اهتمام ورزیده و لویی ماسینیون یکی از اساتید به نام این موسسه بوده است . لازم به یادآوری است که کولژ دو فرانس در خلال پنج قرن از زندگی علمی خود ، با گذشت زمان تحول و تکامل یافته است.[46]

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۴ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۱۲:۰۱

نهادهای مرکزی پژوهشی

مرکز ملّی تحقیقات علمی فرانسه(CNRS)، دانشگاه‌ها ( دانشکده‌های علوم تربیتی، نهادهای تابع وزارت‌خانه‌ها و انستیتو ملّی تحقیقات پدآلوژیک فرانسه(INRP)، عهده‌دار مسئولیت پژوهش در زمینه آموزش و کارآموزی در کشور فرانسه می‌باشند. گفتنی است که انستیتو ملّی تحقیقات پدآلوژیک به ایفای نقش عمده‌تری در این میان مبادرت می‌نماید.از سال1993، انستیتوی فوق عهده‌دار مجموعه رسالت‌هایی اعم از تحقیق، کارآموزی، مطالعه و نظارت برکیفیت آموزشی می‌باشد.

علاوه بر این، طی3 دهه اخیر، انستیتوی مذکور در نوسامانی نظام آموزشی کشور فرانسه (نوسامانی برنامه‌های درسی، عرضه شیوه‌های مدرن یاددهی – یادگیری و اصلاح برنامه کارآموزی معلمین ) نقش مهمی ایفا نموده است.درحال حاضر پژوهش‌های آموزشی کشور، در قالب دیدگاه‌های گوناگون تاریخی، جامعه‌شناختی، روان‌شناختی، مهارت تدریس رشته‌های تحصیلی و بهره‌گیری از تکنولوژی در حوزه آموزش صورت می‌پذیرد.

علاوه بر این، به موازت انجام رسالت‌های مذکور، انستیتو ملی تحقیقات پدآلوژیک به همکاری با مدیریت ارزیابی و دورنگری وزارت آموزش و پرورش فرانسه (DEP) که عهده‌دار مسئولیت تحلیل عملکرد و تحول نظام آموزشی کشور است- مبادرت می‌نماید.حاصل پژوهش‌های اخیر، پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در زمینه فن تدریس بوده است. در این قبیل پژوهش‌ها، فرآیندهای اجتماعی به احتساب موقعیت‌ها و بازیگران آن، مورد تحلیل درونی قرار می‌گیرد.

بررسی رابطه میان مدرسه و اشتغال و مسأله جای‌دهی شغلی جوانان – با توجه به نرخ بالای بیکاری(25درصد) میان جوانان– از جمله موضوعات پژوهش اخیر کشور فرانسه است که در اولویت قرار دارد. کارآموزی معلمین جدید نیز مورد توجه ویژه می‌باشد.انستیتو ملّی تحقیقات پدآلوژیک، مرکزی انحصاری است که در آن، نتایج پژوهش‌های آموزشی، در رویارویی با واقعیات آموزشی و تدریس قرار می‌گیرد.

مرکز ملی پژوهش علمی فرانسه

مرکز ملی پژوهش علمی فرانسه(Le Centre national de la recherche scientifique(CNRS)) یک نهاد دولتی است که به پژوهش‌های علمی، فنی با قیمومیت و سرپرستی وزارت آموزش عالی و پژوهش می‌پردازد. این نهاد تولید علم می‌کند و این دانسته‌ها را در اختیار جامعه قرار می‌دهد. ثِ. نِ. رِ. س  به عنوان یک نهاد اصلی با خصوصیت چند جانبه‌اش تمامی پژوهش‌های علمی، فنی و اجتماعی را هدایت می‌کند و همه‌ی حوزه‌های علمی یعنی ریاضیات، فیزیک، علوم و فناوری اطلاعات و ارتباطات، فیزیک هسته‌ای و انرژی عالی، علوم زمین‌شناسی و جهان‌شناختی، شیمی، علوم زیستی، علوم انسانی و اجتماعی، علوم محیط‌زیست یا علوم مهندسی را در برمی‌گیرد. مؤسسه پژوهشی مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه، کادر پژوهشی و آزمایشگاه‌هایی اختصاصی دارد و بیشتر بار پژوهشی فرانسه را به دوش می‌کشد. ث.ن.ر.س غالب فعالیت‌هایش را در چارچوب شش دپارتمان زیر و دو موسسه ملی انجام می‌دهد: ریاضیات، فیزیک، سیاره و جهان -  شیمی - علوم زیستی - علوم انسانی و اجتماعی - محیط‌زیست و توسعه پایدار - علوم و فناوری اطلاعات و مهندسی و دو موسسه ملی: موسسه ملی فیزیک هسته‌ای و فیزیک خاص - موسسه ملی علوم جهان.

ث.ن.ر.س به صورت ویژه همکاری‌های بین متخصصین حوزه‌های مختلف و بالاخص با دانشگاه را گسترش می‌دهد و نیز با بازگشایی قلمروهای جدید سرمایه‌گذاری اجازه می‌دهد که به نیازهای اقتصادی و اجتماعی پاسخ دهد.فعالیت‌های میان رشته‌ای پژوهش به طور خاص در این بخش‌ها هدایت می‌شوند:

  • موجود زنده و مسائل اجتماعی مربوط بدان، اطلاعات، ارتباطات و شناخت، محیط‌زیست، انرژی و توسعه پایدار، نانولوژی، نانو تکنولوژی و مواد؛
  • جهان شناسی: اجزای جهان؛
  • معرفی در سطح ملی: 19 نمایندگی منطقه‌ای یک مدیریت بی‌واسطه و محلی را بر لابراتوارها و ارتباط وثیق با حامیان محلی و انجمن‌های مربوطه تضمین می‌کند؛
  • بیش از 1200 واحد پژوهشی و خدماتی که 90 در صد آنان با حمایت آموزش عالی و دیگر نهادهای پژوهشی فرانسه؛
  • 2897 مدرک و گواهینامه  اساسی؛
  • 204 مدرک جدید تحویل در 2006 م؛
  • 677 لیسانس فعال؛
  • 1611 قراداد صنعتی امضا شده در 2006 با شرکت‌ها؛
  • 320 شرکت جدید ایجاد شده از سال 1999 م؛
  • 5000 پژوهشگر خارجی سالانه در لابراتوارها پذیرفته می‌شوند؛
  • 1714 پژوهشگر خارجی ثابت در ث. ن.ر.س؛
  • 85 توافق همکاری با 60 کشور؛
  • 310 برنامه بین‌المللی همکاری‌های علمی؛
  • 91 لابراتوار اروپایی و بین‌المللی وابسته؛
  • 92 گروه پژوهش اروپایی و بین‌المللی؛
  • 14 واحد مختلط بین‌المللی.

این نهاد فعالیت‌هایش را با بیش از 32000 نفر ( که از این تعداد 26000 نفر کارمند رسمی، 11600 محقق و پژوهشگر و 114400 مهندس، تکنیسین و اداری)، بودجه 3277 میلیارد یورویی که 588 میلیون یورو از منابع خاص در سال 2008 م یک استقرار در همه سرزمین، در همه حوزه‌های معرفتی با تاکید بر بیش از 1200 واحد پژوهش و خدمات انجام می‌دهد.

نمایندگی‌هایی در بروکسل، ژوهانسبورگ، مسکو، پکن، سانیاگوی شیلی، توکیو، واشنگتن و هانوی دارد. براى استخدام در این مؤسسه و چند مؤسسه علمى هم‌تراز دیگر در فرانسه، داشتن ملیت‏فرانسوى اجبارى نیست و این یک استثناء در قانون استخدامى فرانسه است. مع‌هذا خارجیانى که‏ من میشناسم همه به جز خودم فرانسوى شده‏‌اند و تعدادى از آنها هم ملیت اولیه خویش را نگه‏‌داشته و اکنون ملیت مضاعف دارند. [۱]

کولژ دو فرانس. برگرفته از سایت ویستا، قابل بازیابی از https://vista.ir/

کولژ دو فرانس

کولژ دو فرانس (Collège de France) در محله کارتیه لاتن پاریس در منطقه 5 واقع شده است. با نگاهی کوتاه به تاریخچه این موسسه می‌توان خاطر نشان نمود کالج سلطنتی فرانسه در سال ۱۵۳۰، به دست فرانسوای اول، پادشاه هنردوست فرانسه برای آموزش زبان‌های لاتین، یونانی و عبری بنیان گذاشته شد و سپس به کولژ دو فرانس تغییر نام داد. این مؤسسه از سال ۱۸۵۲ با حفظ استقلال خود از نهاد دانشگاه، به وزارت آموزش‌های همگانی الحاق گردید.

کولژ دو فرانس در عین پرداختن به پژوهش‌های بنیادی برتر و جستجوی دانشی جهان شمول، دانشگاه یا مدرسه عالی نیست، زیرا آموزش‌های آن با هدف انتقال دانش اکتسابی و در چارچوب برنامه‌های آموزشی از پیش تعریف شده و نظام ارزشیابی و دیپلم‌های دانشگاهی صورت نمی‌گیرد و شرکت در کلاس‌های درسی آن بدون هیچ گونه ثبت‌نامی و برای همگان آزاد است. شاید بتوان این نهاد را حد واسطی میان دانشگاه و فرهنگستان به شمار آورد. امروزه ۵۲ کرسی استادی در رشته‌های مختلف، مانند ریاضیات، فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی و پزشکی، فلسفه، جامعه‌شناسی و اقتصاد، باستان‌شناسی و تاریخ، زبان‌شناسی و سرانجام مطالعه تمدن‌های بزرگ در آن برپا هستند. کولژ دو فرانس در کنار دانشگاه‌ها و مراکز و مؤسسه‌های آموزشی و پژوهشی دیگر مانند مرکز ملی پژوهش‌های علمی ( CNRS ) می‌کوشد به نوعی تمایز و استقلال علمی خود را با گرایش به مطالعه بنیادی در حوزه‌های در حال شکل‌گیری آگاهی و دانش بشری و التزام به انتشار نتایج آموزش‌ها حفظ کند. در کنار این آموزش‌ها، کرسی‌های خاص اروپایی و بین‌المللی برای بهره‌گیری از آموزش‌های استادان خارجی پیش‌بینی شده  که همه ساله تجدید می‌شوند. سالانه پنجاه استاد خارجی برای برگزاری ۴ کنفرانس علمی در خلال یک ماه به کالج دعوت می‌گردند. دعوت به تدریس در این کالج، فارغ از عنوان فردی، بر اساس آثار و نوشته‌های علمی، با معرفی دولت، و از سوی شورای استادان صورت می‌گیرد؛ اما محتوا و برنامه‌ی آموزشی از سوی حود استاد تعییین می‌شود.

مدرسین این انجمن از برجسته‌ترین اساتید دانشگاهی و نخبگان رشته‌ی خویش در فرانسه هستند و با برنامه کاری معین موضوع خاصی را گاه سال‌ها در این مرکز تدریس می‌کنند. برای مثال میشل فوکو فیلسوف مشهور فرانسوی از سال 1971 تا زمان مرگ خویش در سال 1984 در این انجمن تدریس می‌نمود. جالب توجه است که این سمینارها توسط انجمن منتشر می‌شود و در دسترس عموم قرار می‌گیرد. گفتنی است که کولژ دو فرانس، نخستین مؤسسه مطالعات عالی فرانسوی است که به شناخت فرهنگ و تمدن شرقی و اسلامی اهتمام ورزیده و لویی ماسینیون یکی از اساتید به نام این موسسه بوده است. لازم به یادآوری است که کولژ دو فرانس در خلال پنج قرن از زندگی علمی خود، با گذشت زمان تحول و تکامل یافته است.[۲][۳]

نیز نگاه کنید به

مراکز پژوهشی روسیه؛ مراکز پژوهشی دانشگاهی ژاپن؛ ؛ مراکز پژوهشی مصر؛ مراکز تحقيقاتی علمی و آموزشی در چین؛ مراکز پژوهشی مالی؛ مراکز پژوهشی دانشگاهی زیمبابوه ؛ مراكز پژوهشی دانشگاهی اردن؛ مراکز پژوهشی دانشگاهی اتیوپی؛ مراکز پژوهشی دانشگاهی سیرالئون؛ مراکز پژوهشی دانشگاهی و تحقیقاتی قطر

کتابشناسی

  1. برگرفته از سایت http://fr.wikipedia.org/wiki/Centre_national_de_la_recherche_scientifique
  2. برگرفته از سایت http://fr.wikipedia.org/wiki/Coll%C3%A8ge_de_France
  3. نعیمی گورابی، محمدحسین(1392). جامعه و فرهنگ فرانسه. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ( در دست انتشار )،