خبرگزاری ها و سازمان‌های رسانه ای در فرانسه: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی «'''خبرگزاری فرانسه''' خبرگزاري «فرانس پرس»[92] نخستين خبرگزاري جهان است. اين آژانس سالهاست كه در ساختماني تقريباً قديمي واقع در يكي از محله هاي متوسط پاريس، با امكانات بسيار مناسب مخابراتي در حال فعاليت خبري است. آغاز فعاليت اين خبرگزاري به دهه 3...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۷ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
'''خبرگزاری فرانسه'''
[[پرونده:L'Agence France-Presse .jpg|بندانگشتی|خبرگزاری «فرانس پرس»(l'Agence France-Presse(AFP)). برگرفته از سایت lesechos، قابل بازیابی از<nowiki/>https://www.lesechos.fr/2014/03/lagence-france-presse-securise-son-financement-295874]]خبرگزاری «فرانس پرس»(l'Agence France-Presse(AFP)) نخستین خبرگزاری جهان است. این آژانس سالهاست که در ساختمانی تقریباً قدیمی واقع در یکی از محله‌های متوسط پاریس، با امکانات بسیار مناسب مخابراتی در حال فعالیت خبری است. آغاز فعالیت این خبرگزاری به دهه 30 قرن نوزدهم باز می‌گردد. در سال 1835 خبرگزاری«هاواس»(HAVAS) در فرانسه شروع به فعالیت کرد. در جنگ جهانی دوم و هنگامی که فعالیت خبری این آژانس متوقف شد(30 سپتامبر 1944) خبرگزاری فرانس پرس بخشی از کارمندان خبرگزاری هاواس را جذب کرده و دفاتر خارجی این خبرگزاری را دوباره فعال کرد. این خبرگزاری آمیزه‌ای از سه خبرگزاری در دوران جنگ جهانی دوم است:


خبرگزاري «فرانس پرس»[92] نخستين خبرگزاري جهان است. اين آژانس سالهاست كه در ساختماني تقريباً قديمي واقع در يكي از محله هاي متوسط پاريس، با امكانات بسيار مناسب مخابراتي در حال فعاليت خبري است. آغاز فعاليت اين خبرگزاري به دهه 30 قرن نوزدهم باز مي گردد.در سال 1835 خبرگزاري« هاواس»[93] در فرانسه شروع به فعاليت كرد . در جنگ جهاني دوم و هنگامي كه فعاليت خبري اين آژانس متوقف شد(30 سپتامبر 1944) خبرگزاري فرانس پرس بخشي از كارمندان خبرگزاري هاواس را جذب كرده و دفاتر خارجي اين خبرگزاري را دوباره فعال كرد . اين خبرگزاري آميزه‌اي از سه خبرگزاري در دوران جنگ جهاني دوم است:
* خبرگزاری مستقل فرانسه مستقر در لندن؛
* خبرگزاری فرانسوی ـ آفریقایی مستقر در الجزیره؛
* خبرگزاری اطلاعات و اسناد و مدارک در چارچوب حزب مقاومت و پایداری( گروه مقاومت).


الف : خبرگزاري مستقل فرانسه مستقر در لندن
تا قبل از 1975 خبرگزاری فرانسه هنوز موقعیت قانونی نداشت. در 15 ژانویه سال 1975 پارلمان فرانسه قانونی را به تصویب رساند که بر اساس آن، به یک شورای اداری که شامل خبرگزاری [[فرانسه]] ( با اکثریت آرا) رادیو و تلویزیون و مصرف‌کنندگان خدمات عمومی و کارکنان خبرگزاری می‌شد حق قانونی داده شد. مدیریت این آژانس برعهده رئیس اداره اجرایی و یک شورای متشکل از 15 عضو است. این 15 عضو عبارتند از هشت نماینده از فرانس‌پرس، دو نماینده از سوی کارکنان آژانس، دو نماینده سرویس‌های دولتی رادیو و تلویزیون و سه نماینده از سرویس‌های دولتی که حق اشتراک خبرگزاری فرانسه را دارا هستند. از این سه نفر اخیر یک نفر توسط نخست‌وزیر، یک نفر توسط وزیر امورمالی و یک نفر توسط وزیر امورخارجه فرانسه انتخاب و معرفی می‌شوند.


ب : خبرگزاري فرانسوي ـ آفريقايي مستقر در الجزيره
شورا، رئیس اجرایی را برای مدت سه سال انتخاب می‌کند که این مدت تجدیدپذیر است. خبرگزاری یک شورای عالی نیز دارد که کاملاً مستقل و بی‌طرف اداره می‌شود و وظیفه آن نظارت بر انطباق عملکرد این خبرگزاری با قوانین است. مهم‌ترین و اولین مشتری این خبرگزاری دولت فرانسه است که تولیدات خبری این خبرگزاری را برای سرویس‌های مختلف خود خریداری می‌کند. این خبرگزاری روزانه حدود 400 تا 600 هزار کلمه خبر متنی، 700 عکس خبری و 50 گرافیک و طرح تصویری تولید می‌کند.


ج : خبرگزاري اطلاعات و اسناد و مدارك در چارچوب حزب مقاومت و پايداري( گروه مقاومت).
سال مالی خبرگزاری از دسامبر آغاز می‌شود و تا دسامبر سال آینده ادامه دارد. در سال مالی 2000 تا 2001 درآمد این خبرگزاری از فروش تولیدات خبری‌اش 310 میلیون دلار و در سال 2002ـ2001 حدود 325 میلیون دلار بوده است. این آژانس به صورت شرکت خصوصی اداره می‌شود و از طریق دریافت حق اشتراک از مشتریان خود از جمله موسسات دولتی فرانسوی، روزنامه‌ها و رادیو تلویزیون‌های جهان به فعالیتش ادامه می‌دهد. گرفتن حق اشتراک از موسسات دولتی فرانسه و دریافت کمک از دولت باعث شده که این خبرگزاری به عنوان صدای جمهوری فرانسه معرفی شود، چرا که بنابر بعضی از منابع آماری، بخش بزرگی از بودجه این خبرگزاری از طریق دولت تامین می‌شود.


تا قبل از 1975 خبرگزاري فرانسه هنوز موقعيت قانوني نداشت . در 15 ژانويه سال 1975 پارلمان فرانسه قانوني را به تصويب رساند كه بر اساس آن ، به يك شوراي اداري كه شامل خبرگزاري فرانسه ( با اكثريت آرا) راديو و تلويزيون و مصرف كنندگان خدمات عمومي و كاركنان خبرگزاري مي شد حق قانوني داده شد. مديريت این آژانس برعهده رئيس اداره اجرايي و يك شوراي متشكل از 15 عضو است. اين 15 عضو عبارتند از هشت نماينده از فرانس‌پرس، دو نماينده از سوي كاركنان آژانس، دو نماينده سرويس هاي دولتي راديو و تلويزيون و سه نماينده از سرويس هاي دولتي كه حق اشتراك خبرگزاري فرانسه را دارا هستند. از اين سه نفر اخير يك نفر توسط نخست‌وزير، يك نفر توسط وزير امورمالي و يك نفر توسط وزير امورخارجه فرانسه انتخاب و معرفي مي‌شوند.
تعداد پرسنل این خبرگزاری سه‌هزار نفر است. 1500 نفر از این پرسنل غیر فرانسوی هستند. فرانس پرس در 150 کشور جهان دفتر دارد و خبرهای خود را علاوه بر زبان فرانسه به زبان‌های انگلیسی، آلمانی، روسی، پرتغالی، عربی و اسپانیایی نیز مخابره می‌کند. از مجموع سه هزار پرسنل خبرگزاری، دو هزار نفر خبرنگار و عکاس هستند. بخشی از اخبار تولیدی این آژانس در سایت خبرگزاری مشاهده می‌شود. متن، عکس، گرافیک و ویدئو چهار بخش فعالیت‌های این آژانس را تشکیل می‌دهد. در منطقه آفریقا و تا حدودی خاورمیانه این خبرگزاری مخاطبان بیشتری دارد. عکس‌های فرانس پرس از نظر حرفه‌ای وکیفیت از جمله عکس‌های خبری مطرح در رسانه‌هاست.


شورا، رئيس اجرايي را براي مدت سه سال انتخاب مي‌كند كه اين مدت تجديدپذير است. خبرگزاری يك شوراي عالي نيز دارد كه كاملاً مستقل و بي‌طرف اداره مي‌شود و وظيفه آن نظارت بر انطباق عملكرد اين خبرگزاري با قوانين است. مهمترين و اولين مشتري این خبرگزاری دولت فرانسه است كه توليدات خبري اين خبرگزاري را براي سرويس هاي مختلف خود خريداري مي‌كند. اين خبرگزاري روزانه حدود 400 تا 600 هزار كلمه خبر متني، 700 عكس خبري و 50 گرافيك و طرح تصويري توليد مي‌كند.
در این خبرگزاری یکی از شعبه‌های اصلی سندیکای روزنامه‌نگاران وجود دارد که بسیار هم قدرتمند است چرا که تعداد بسیاری از خبرنگاران و عکاسان این آژانس عضو این سندیکا هستند. درحال حاضر به غیر از این آژانس خبری، شماری از آژانس‌های خبری متنوع دیگر‌ (تخصصی و عمومی ) نیز در فرانسه فعال هستند که برای نمونه می‌توان از خبرگزاری‌های مرتبط با رشته گرافیک و طراحی، آژانس‌های خبری اقتصادی و امور مالی، خبرگزاری‌های فعال در عرصه‌های اجتماعی، علوم و فرهنگ و خبرگزاری‌هایی با عناوین متفرقه نام برد؛ مجموعه‌ای از رویدادهای محصولات فنی، تولیدات کارخانجات و اخبار برنامه تلویزیون در این خبرگزاری‌ها منعکس می‌شود. همچنین در فرانسه تعدادی خبرگزاری وجود دارد که در زیر مجموعه اخبار فعالیت می‌کنند. این نوع از خبرگزاری‌ها اخبار مربوط به برنامه‌های تلویزیونی، سینما و تئاتر و همچنین هر آن چیزی را که به عنوان خبر می‌توان از آن یاد کرد، به مخاطب انتقال می‌دهد.


سال مالي خبرگزاری از دسامبر آغاز مي‌شود و تا دسامبر سال آينده ادامه دارد. در سال مالي 2001ـ2000 درآمد اين خبرگزاري از فروش توليدات خبري‌اش 310 ميليون دلار و در سال 2002ـ2001 حدود 325 ميليون دلار بوده است.
با وجود چنین خبرگزاری‌هایی در [[فرانسه]]، دو نکته کاملاً روشن و بارز است. نکته نخست این‌که فرانس پرس تنها خبرگزاری مطرح و گسترده [[فرانسه]] است. کارکرد، نقش و تأثیر این خبرگزاری در فرانسه و جهان به دلیل نوع فعالیت و کنش حرفه‌ای آن همیشه قابل تامل و توجه بوده است. نکته دوم این‌که خبرگزاری‌های دیگر هیچگاه در حد رقابت با این خبرگزاری نبوده‌اند. آژانس‌های خبری فعال در فرانسه در یک چارچوب مشخص موضوعی و با تعریف روشنی از گستره فعالیت‌، پاسخگوی بخشی از نیازهای مخاطبانی هستند که خبرگزاری فرانس پرس به دلایل متعدد نمی‌تواند به آن نیازها به صورت جامع و فراگیر پاسخ دهد. بنابراین خبرگزاری فرانسه به عنوان خبرگزاری مطرح در فرانسه مورد قبول دولت، روزنامه‌نگاران، فعالان سیاست و مردم بوده و هست<ref>برگرفته از سایت http://fr.wikipedia.org/wiki/Agence_France-Presse</ref><ref>نعیمی گورابی، محمدحسین(1392). جامعه و فرهنگ [[فرانسه]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی] ( در دست انتشار )،</ref>.


اين آژانس به صورت شركت خصوصي اداره مي شود و از طريق دريافت حق اشتراك از مشتريان خود از جمله موسسات دولتي فرانسوي ، روزنامه ها و راديو تلويزيون هاي جهان به فعاليتش ادامه مي دهد. گرفتن حق اشتراك از موسسات دولتي فرانسه و دريافت كمك از دولت باعث شده كه اين خبرگزاري به عنوان صداي جمهوري فرانسه معرفي شود، چرا كه بنابر بعضي از منابع آماري، بخش بزرگي از بودجه اين خبرگزاري از طريق دولت تامين مي شود.
== نیز نگاه کنید به ==
[[خبرگزاری ها و سازمان‌های رسانه ای در آرژانتین]]؛ [[خبرگزاری ها و سازمان‌های رسانه ای در کانادا]]؛ [[خبرگزاری ها و سازمان‌های رسانه ای در روسیه]]؛ [[خبرگزاری ها و سازمان‌های رسانه ای در ژاپن]]؛ [[خبرگزاری ها و سازمان‌های رسانه ای در کوبا]]؛ [[خبرگزاری ها و سازمان‌های رسانه ای در تونس]]؛ [[خبرگزاری ها و سازمان‌های رسانه ای در چین]]؛ [[خبرگزاری ها و سازمان‌های رسانه ای در افغانستان]]؛ [[خبرگزاری ها و سازمان‌های رسانه ای در سنگال]]؛ [[خبرگزاری ها و سازمان‌های رسانه ای در مالی]]؛ [[خبرگزاری ها و سازمان‌های رسانه ای در زیمبابوه]]؛ [[خبرگزاری ها و سازمان‌های رسانه ای در تایلند]]؛ [[خبرگزاری ها و سازمان‌های رسانه ای در اوکراین]]؛ [[خبرگزاری ها و سازمان‌های رسانه ای در اسپانیا]]؛ [[خبرگزاری ها و سازمان‌های رسانه ای در اردن]]؛ [[خبرگزاری ها و سازمان‌های رسانه ای در اتیوپی]]؛ [[خبرگزاری ها و سازمان‌های رسانه ای در سیرالئون]]؛ [[خبرگزاری ها و سازمان های رسانه ای در قطر]]؛ [[خبرگزاری ها و سازمان‌های رسانه ای در گرجستان]]؛ [[خبرگزاری ها و سازمان‌های رسانه ای در تاجیکستان]]؛ [[خبرگزاری ها و سازمان‌های رسانه ای در سریلانکا]]


تعداد پرسنل اين خبرگزاري سه‌هزار نفر است . 1500 نفر از اين پرسنل غير فرانسوي هستند. فرانس پرس در 150 كشور جهان دفتر دارد و خبرهاي خود را علاوه بر زبان فرانسه به زبانهاي انگليسي ، آلماني ، روسي ، پرتغالي، عربي و اسپانيايي نيز مخابره مي كند . از مجموع سه هزار پرسنل خبرگزاري، دو هزار نفر خبرنگار و عكاس هستند. بخشي از اخبار توليدي اين آژانس در سايت خبرگزاري مشاهده مي شود. متن ، عكس ، گرافيك و ويدئو چهار بخش فعاليتهاي اين آژانس را تشكيل مي دهد . در منطقه افريقا و تا حدودي خاورميانه اين خبرگزاري مخاطبان بيشتري دارد . عكسهاي فرانس پرس از نظر حرفه اي وكيفيت از جمله عكس هاي خبري مطرح در رسانه هاست.
== کتابشناسی ==
 
<references />
در اين خبرگزاري يكي از شعبه هاي اصلي سنديكاي روزنامه نگاران وجود دارد كه بسيار هم قدرتمند است چرا كه تعداد بسياري از خبرنگاران و عكاسان اين آژانس عضو اين سنديكا هستند. درحال حاضر به غير از اين آژانس خبري ، شماري از آژانسهاي خبري متنوع ديگر‌ (تخصصي و عمومي ) نيز در فرانسه فعال هستند كه براي نمونه مي توان از خبرگزاريهاي مرتبط با رشته گرافيك و طراحي ، آژانسهاي خبري اقتصادي و امور مالي ، خبرگزاريهاي فعال در عرصه‌هاي اجتماعي ، علوم و فرهنگ و خبرگزاري هايي با عناوين متفرقه نام برد؛ مجموعه اي از رويدادهاي محصولات فني ، توليدات كارخانجات و اخبار برنامه تلويزيون در اين خبرگزاري ها منعكس مي‌شود . همچنين در فرانسه تعدادي خبرگزاري وجود دارد كه در زير مجموعه اخبار فعاليت مي‌كنند . اين نوع از خبرگزاريها اخبار مربوط به برنامه هاي تلويزيوني ، سينما و تئاتر و همچنين هر آن چيزي را كه به عنوان خبر مي‌توان از آن ياد كرد، به مخاطب انتقال مي‌دهد.
[[رده:رسانه]]
 
با وجود چنين خبرگزاريهايي در فرانسه، دو نكته كاملاً روشن و بارز است. نكته نخست اين‌كه فرانس پرس تنها خبرگزاري مطرح و گسترده فرانسه است. كاركرد ، نقش و تأثير اين خبرگزاري در فرانسه و جهان به دليل نوع فعاليت و كنش حرفه‌اي آن هميشه قابل تامل و توجه بوده است. نكته دوم اين‌كه خبرگزاريهاي ديگر هيچگاه در حد رقابت با اين خبرگزاري نبوده‌اند. آژانس هاي خبري فعال در فرانسه در يك چارچوب مشخص موضوعي و با تعريف روشني از گستره فعاليت‌، پاسخگوي بخشي از نيازهاي مخاطباني هستند كه خبرگزاري فرانس پرس به دلايل متعدد نمي‌تواند به آن نيازها به صورت جامع و فراگير پاسخ دهد. بنابراين خبرگزاري فرانسه به عنوان خبرگزاري مطرح در فرانسه مورد قبول دولت، روزنامه‌نگاران، فعالان سياست و مردم بوده و هست.[94]

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۸ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۱۴:۳۹

خبرگزاری «فرانس پرس»(l'Agence France-Presse(AFP)). برگرفته از سایت lesechos، قابل بازیابی ازhttps://www.lesechos.fr/2014/03/lagence-france-presse-securise-son-financement-295874

خبرگزاری «فرانس پرس»(l'Agence France-Presse(AFP)) نخستین خبرگزاری جهان است. این آژانس سالهاست که در ساختمانی تقریباً قدیمی واقع در یکی از محله‌های متوسط پاریس، با امکانات بسیار مناسب مخابراتی در حال فعالیت خبری است. آغاز فعالیت این خبرگزاری به دهه 30 قرن نوزدهم باز می‌گردد. در سال 1835 خبرگزاری«هاواس»(HAVAS) در فرانسه شروع به فعالیت کرد. در جنگ جهانی دوم و هنگامی که فعالیت خبری این آژانس متوقف شد(30 سپتامبر 1944) خبرگزاری فرانس پرس بخشی از کارمندان خبرگزاری هاواس را جذب کرده و دفاتر خارجی این خبرگزاری را دوباره فعال کرد. این خبرگزاری آمیزه‌ای از سه خبرگزاری در دوران جنگ جهانی دوم است:

  • خبرگزاری مستقل فرانسه مستقر در لندن؛
  • خبرگزاری فرانسوی ـ آفریقایی مستقر در الجزیره؛
  • خبرگزاری اطلاعات و اسناد و مدارک در چارچوب حزب مقاومت و پایداری( گروه مقاومت).

تا قبل از 1975 خبرگزاری فرانسه هنوز موقعیت قانونی نداشت. در 15 ژانویه سال 1975 پارلمان فرانسه قانونی را به تصویب رساند که بر اساس آن، به یک شورای اداری که شامل خبرگزاری فرانسه ( با اکثریت آرا) رادیو و تلویزیون و مصرف‌کنندگان خدمات عمومی و کارکنان خبرگزاری می‌شد حق قانونی داده شد. مدیریت این آژانس برعهده رئیس اداره اجرایی و یک شورای متشکل از 15 عضو است. این 15 عضو عبارتند از هشت نماینده از فرانس‌پرس، دو نماینده از سوی کارکنان آژانس، دو نماینده سرویس‌های دولتی رادیو و تلویزیون و سه نماینده از سرویس‌های دولتی که حق اشتراک خبرگزاری فرانسه را دارا هستند. از این سه نفر اخیر یک نفر توسط نخست‌وزیر، یک نفر توسط وزیر امورمالی و یک نفر توسط وزیر امورخارجه فرانسه انتخاب و معرفی می‌شوند.

شورا، رئیس اجرایی را برای مدت سه سال انتخاب می‌کند که این مدت تجدیدپذیر است. خبرگزاری یک شورای عالی نیز دارد که کاملاً مستقل و بی‌طرف اداره می‌شود و وظیفه آن نظارت بر انطباق عملکرد این خبرگزاری با قوانین است. مهم‌ترین و اولین مشتری این خبرگزاری دولت فرانسه است که تولیدات خبری این خبرگزاری را برای سرویس‌های مختلف خود خریداری می‌کند. این خبرگزاری روزانه حدود 400 تا 600 هزار کلمه خبر متنی، 700 عکس خبری و 50 گرافیک و طرح تصویری تولید می‌کند.

سال مالی خبرگزاری از دسامبر آغاز می‌شود و تا دسامبر سال آینده ادامه دارد. در سال مالی 2000 تا 2001 درآمد این خبرگزاری از فروش تولیدات خبری‌اش 310 میلیون دلار و در سال 2002ـ2001 حدود 325 میلیون دلار بوده است. این آژانس به صورت شرکت خصوصی اداره می‌شود و از طریق دریافت حق اشتراک از مشتریان خود از جمله موسسات دولتی فرانسوی، روزنامه‌ها و رادیو تلویزیون‌های جهان به فعالیتش ادامه می‌دهد. گرفتن حق اشتراک از موسسات دولتی فرانسه و دریافت کمک از دولت باعث شده که این خبرگزاری به عنوان صدای جمهوری فرانسه معرفی شود، چرا که بنابر بعضی از منابع آماری، بخش بزرگی از بودجه این خبرگزاری از طریق دولت تامین می‌شود.

تعداد پرسنل این خبرگزاری سه‌هزار نفر است. 1500 نفر از این پرسنل غیر فرانسوی هستند. فرانس پرس در 150 کشور جهان دفتر دارد و خبرهای خود را علاوه بر زبان فرانسه به زبان‌های انگلیسی، آلمانی، روسی، پرتغالی، عربی و اسپانیایی نیز مخابره می‌کند. از مجموع سه هزار پرسنل خبرگزاری، دو هزار نفر خبرنگار و عکاس هستند. بخشی از اخبار تولیدی این آژانس در سایت خبرگزاری مشاهده می‌شود. متن، عکس، گرافیک و ویدئو چهار بخش فعالیت‌های این آژانس را تشکیل می‌دهد. در منطقه آفریقا و تا حدودی خاورمیانه این خبرگزاری مخاطبان بیشتری دارد. عکس‌های فرانس پرس از نظر حرفه‌ای وکیفیت از جمله عکس‌های خبری مطرح در رسانه‌هاست.

در این خبرگزاری یکی از شعبه‌های اصلی سندیکای روزنامه‌نگاران وجود دارد که بسیار هم قدرتمند است چرا که تعداد بسیاری از خبرنگاران و عکاسان این آژانس عضو این سندیکا هستند. درحال حاضر به غیر از این آژانس خبری، شماری از آژانس‌های خبری متنوع دیگر‌ (تخصصی و عمومی ) نیز در فرانسه فعال هستند که برای نمونه می‌توان از خبرگزاری‌های مرتبط با رشته گرافیک و طراحی، آژانس‌های خبری اقتصادی و امور مالی، خبرگزاری‌های فعال در عرصه‌های اجتماعی، علوم و فرهنگ و خبرگزاری‌هایی با عناوین متفرقه نام برد؛ مجموعه‌ای از رویدادهای محصولات فنی، تولیدات کارخانجات و اخبار برنامه تلویزیون در این خبرگزاری‌ها منعکس می‌شود. همچنین در فرانسه تعدادی خبرگزاری وجود دارد که در زیر مجموعه اخبار فعالیت می‌کنند. این نوع از خبرگزاری‌ها اخبار مربوط به برنامه‌های تلویزیونی، سینما و تئاتر و همچنین هر آن چیزی را که به عنوان خبر می‌توان از آن یاد کرد، به مخاطب انتقال می‌دهد.

با وجود چنین خبرگزاری‌هایی در فرانسه، دو نکته کاملاً روشن و بارز است. نکته نخست این‌که فرانس پرس تنها خبرگزاری مطرح و گسترده فرانسه است. کارکرد، نقش و تأثیر این خبرگزاری در فرانسه و جهان به دلیل نوع فعالیت و کنش حرفه‌ای آن همیشه قابل تامل و توجه بوده است. نکته دوم این‌که خبرگزاری‌های دیگر هیچگاه در حد رقابت با این خبرگزاری نبوده‌اند. آژانس‌های خبری فعال در فرانسه در یک چارچوب مشخص موضوعی و با تعریف روشنی از گستره فعالیت‌، پاسخگوی بخشی از نیازهای مخاطبانی هستند که خبرگزاری فرانس پرس به دلایل متعدد نمی‌تواند به آن نیازها به صورت جامع و فراگیر پاسخ دهد. بنابراین خبرگزاری فرانسه به عنوان خبرگزاری مطرح در فرانسه مورد قبول دولت، روزنامه‌نگاران، فعالان سیاست و مردم بوده و هست[۱][۲].

نیز نگاه کنید به

خبرگزاری ها و سازمان‌های رسانه ای در آرژانتین؛ خبرگزاری ها و سازمان‌های رسانه ای در کانادا؛ خبرگزاری ها و سازمان‌های رسانه ای در روسیه؛ خبرگزاری ها و سازمان‌های رسانه ای در ژاپن؛ خبرگزاری ها و سازمان‌های رسانه ای در کوبا؛ خبرگزاری ها و سازمان‌های رسانه ای در تونس؛ خبرگزاری ها و سازمان‌های رسانه ای در چین؛ خبرگزاری ها و سازمان‌های رسانه ای در افغانستان؛ خبرگزاری ها و سازمان‌های رسانه ای در سنگال؛ خبرگزاری ها و سازمان‌های رسانه ای در مالی؛ خبرگزاری ها و سازمان‌های رسانه ای در زیمبابوه؛ خبرگزاری ها و سازمان‌های رسانه ای در تایلند؛ خبرگزاری ها و سازمان‌های رسانه ای در اوکراین؛ خبرگزاری ها و سازمان‌های رسانه ای در اسپانیا؛ خبرگزاری ها و سازمان‌های رسانه ای در اردن؛ خبرگزاری ها و سازمان‌های رسانه ای در اتیوپی؛ خبرگزاری ها و سازمان‌های رسانه ای در سیرالئون؛ خبرگزاری ها و سازمان های رسانه ای در قطر؛ خبرگزاری ها و سازمان‌های رسانه ای در گرجستان؛ خبرگزاری ها و سازمان‌های رسانه ای در تاجیکستان؛ خبرگزاری ها و سازمان‌های رسانه ای در سریلانکا

کتابشناسی

  1. برگرفته از سایت http://fr.wikipedia.org/wiki/Agence_France-Presse
  2. نعیمی گورابی، محمدحسین(1392). جامعه و فرهنگ فرانسه. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ( در دست انتشار )،