خبرگزاری ها و سازمان‌های رسانه ای در چین

از دانشنامه ملل
خبرگزاری شین‌هوا 新华通讯社: Xinhua News Agency

این کشور دو سازمان خبرگزاری داخلی و خبرگزاری خارجی دارد.

خبرگزاری چین نو یا شین خوا، که ابتدا چین سرخ نامیده می‌شد، دارای بیش از100 شعبه و دفتر در داخل و خارج از چین بوده و هر روز بسیاری از روزنامه‌ها، مجلات، و ایستگاه‌­های رادیویی را به زبان‌های چینی، انگلیسی، فرانسه، اسپانیایی، عربی، و روسی پوشش خبری می‌دهد[۱].

به شین­ خوا مجوز سانسور و ویرایش اخبار داده شده است. این قدرت باعث ضعف آزادی مطبوعات شده و به شین­ خوا قدرت کنترل کامل بازار خبر را داده است.

شعب این خبرگزاری در شرق آسیا، خاورمیانه، آمریکای لاتین، و آفریقا و ... آن را به یکی از مهم‌ترین آژانس‌­های خبری دنیا تبدیل کرده‌­اند.

سرویس خبری چین هم هم­چون شین خوا، دفتر مرکزی خود را در پکن قرار داده است. این خبرگزاری عمدتا نیازهای خبری چینی‌های مقیم خارج، شهروندان خارجی مقیم چین، اهالی هنگ­‌کنگ، ماکائو و تایوان را تأمین می‌کند[۲][۳].

نیز نگاه کنید به

خبرگزاری ها و سازمان‌های رسانه ای در آرژانتین؛ خبرگزاری ها و سازمان‌های رسانه ای در کانادا؛ خبرگزاری ها و سازمان‌های رسانه ای در روسیه؛ خبرگزاری ها و سازمان‌های رسانه ای در ژاپن؛ خبرگزاری ها و سازمان‌های رسانه ای در کوبا؛ خبرگزاری ها و سازمان‌های رسانه ای در تونس؛ خبرگزاری ها و سازمان‌های رسانه ای در افغانستان؛ خبرگزاری ها و سازمان‌های رسانه ای در سنگال؛ خبرگزاری ها و سازمان‌های رسانه ای در فرانسه؛ خبرگزاری ها و سازمان‌های رسانه ای در مالی؛ خبرگزاری ها و سازمان‌های رسانه ای در زیمبابوه؛ خبرگزاری ها و سازمان‌های رسانه ای در تایلند؛ خبرگزاری ها و سازمان‌های رسانه ای در اوکراین؛ خبرگزاری ها و سازمان‌های رسانه ای در اسپانیا؛ خبرگزاری ها و سازمان‌های رسانه ای در اردن؛ خبرگزاری ها و سازمان‌های رسانه ای در اتیوپی؛ خبرگزاری ها و سازمان‌های رسانه ای در سیرالئون؛ خبرگزاری ها و سازمان های رسانه ای در قطر؛ خبرگزاری ها و سازمان‌های رسانه ای در گرجستان؛ خبرگزاری ها و سازمان‌های رسانه ای در تاجیکستان؛ خبرگزاری ها و سازمان‌های رسانه ای در سریلانکا

کتابشناسی

  1. طاهری امین، زهرا(1380). چین. تهران: وزارت امور خارجه، موسسه چاپ و انتشارات،
  2. www.China.org.cn
  3. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی. جلد سوم، ص. 1331