پرش به محتوا

گائوچو (گاوچران): تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
Samiei (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
Shekvati (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(یک نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:گائوچو.jpg|بندانگشتی|گائوچو]]تصویری از کلاه سیاه و سفید مردی با یک دستمال قرمز دور گردن، چکمه و تقریباً همیشه سوار بر اسب، نماد کاملی از یک مرد گاوچران در فرهنگ [[آرژانتین]] است. این نماد در واقع از منطقه ی پامپاس برخاسته است.
[[پرونده:گائوچو.jpg|بندانگشتی|گائوچو ، قابل بازیابی از https://www.audleytravel.com/us/blog/2011/october/the-gaucho]]تصویری از کلاه سیاه و سفید مردی با یک دستمال قرمز دور گردن، چکمه و تقریباً همیشه سوار بر اسب، نماد کاملی از یک مرد گاوچران در فرهنگ [[آرژانتین]] است. این نماد در واقع از منطقه‌ی پامپاس برخاسته است. نماد گاوچران‌ها در فرهنگ [[آرژانتین]] به سال‌های 1600 و زمانی که در دشت‌های نزدیک [[رود لاپلاتا|رودخانه‌ی لاپلاتا]] پر از گاوهای وحشی بوده است، بازمی‌گردد. گائوچو بیشتر به عنوان یک سوار مقیم دشت‌ها و سرگردان شناخته شده است. مسافرت بدون هدف با اسب، چکمه‌ها، کمربند خاص و چاقو نمادهای یک گاوچران واقعی بوده است. اگرچه گائوچوها همیشه در حاشیه‌ی اجتماع زندگی می‌کردند و زندگی وحشی و بدوی داشتند، امّا یک گائوچوی واقعی همواره با احترام به دیگران مینگریسته است. مهارت فوق‌العاده‌ی او به عنوان یک سوارکار ماهر، مهربان و مدافع ملّت همواره به عنوان یک شخصیت الهام‌بخش در ادبیات داستانی [[آرژانتین]] مورد استفاده قرار گرفته است. این واژه در اشعار و رمان‌های زیادی مورد استفاده بوده است. [[گائوچو مارتین فیرو]] اثر جهانی [[خوزه هرناندز]] مهم‌ترین و شاخص‌ترین اثر در این وادی محسوب می‌شود<ref>Alberdi, J (2005). Politica y Sociedad en Argentina Venezuela: Caracas. Fudancion Biblioteca Ayacucho. P168.</ref>.
 
نماد گاوچرانها در فرهنگ [[آرژانتین]] به سالهای 1600 و زمانی که در دشت های نزدیک رودخانه ی لاپلاتا پر از گاوهای وحشی بوده است، بازمی‌گردد. گائوچو بیشتر به عنوان یک سوار مقیم دشتها و سرگردان شناخته شده است. مسافرت بدون هدف با اسب، چکمه ها، کمربند خاص و چاقو نمادهای یک گاوچران واقعی بوده است.
 
اگرچه گائوچوها همیشه در حاشیه ی اجتماع زندگی می‌کردند و زندگی وحشی و بدوی داشتند، امّا یک گائوچوی واقعی همواره با احترام به دیگران می نگریسته است. مهارت فوق العاده ی او به عنوان یک سوارکار ماهر، مهربان و مدافع ملّت همواره به عنوان یک شخصیت الهام بخش در ادبیات داستانی [[آرژانتین]] مورد استفاده قرار گرفته است. این واژه در اشعار و رمانهای زیادی مورد استفاده بوده است. [[گائوچو مارتین فیرو]] اثر جهانی [[خوزه هرناندز]] مهم‌ترین و شاخص ترین اثر در این وادی محسوب می‌شود<ref>Alberdi, J (2005). Politica y Sociedad en Argentina Venezuela: Caracas. Fudancion Biblioteca Ayacucho. P168.</ref><ref>خیرمند، احمدرضا (1391). جامعه و فرهنگ [[آرژانتین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی]، ص195-196.</ref>.


==نیز نگاه کنید به==
==نیز نگاه کنید به==
خط ۹: خط ۵:


==کتابشناسی==
==کتابشناسی==
<references />
==منبع اصلی==
خیرمند، احمدرضا (1391). جامعه و فرهنگ [[آرژانتین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی]، ص195-196.
==نویسنده مقاله==
احمدرضا خیرمند

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۷ سپتامبر ۲۰۲۵، ساعت ۰۹:۳۴

گائوچو ، قابل بازیابی از https://www.audleytravel.com/us/blog/2011/october/the-gaucho

تصویری از کلاه سیاه و سفید مردی با یک دستمال قرمز دور گردن، چکمه و تقریباً همیشه سوار بر اسب، نماد کاملی از یک مرد گاوچران در فرهنگ آرژانتین است. این نماد در واقع از منطقه‌ی پامپاس برخاسته است. نماد گاوچران‌ها در فرهنگ آرژانتین به سال‌های 1600 و زمانی که در دشت‌های نزدیک رودخانه‌ی لاپلاتا پر از گاوهای وحشی بوده است، بازمی‌گردد. گائوچو بیشتر به عنوان یک سوار مقیم دشت‌ها و سرگردان شناخته شده است. مسافرت بدون هدف با اسب، چکمه‌ها، کمربند خاص و چاقو نمادهای یک گاوچران واقعی بوده است. اگرچه گائوچوها همیشه در حاشیه‌ی اجتماع زندگی می‌کردند و زندگی وحشی و بدوی داشتند، امّا یک گائوچوی واقعی همواره با احترام به دیگران مینگریسته است. مهارت فوق‌العاده‌ی او به عنوان یک سوارکار ماهر، مهربان و مدافع ملّت همواره به عنوان یک شخصیت الهام‌بخش در ادبیات داستانی آرژانتین مورد استفاده قرار گرفته است. این واژه در اشعار و رمان‌های زیادی مورد استفاده بوده است. گائوچو مارتین فیرو اثر جهانی خوزه هرناندز مهم‌ترین و شاخص‌ترین اثر در این وادی محسوب می‌شود[۱].

نیز نگاه کنید به

نظام فرهنگی آرژانتین؛ نمادها و سمبل های فرهنگی آرژانتین

کتابشناسی

  1. Alberdi, J (2005). Politica y Sociedad en Argentina Venezuela: Caracas. Fudancion Biblioteca Ayacucho. P168.

منبع اصلی

خیرمند، احمدرضا (1391). جامعه و فرهنگ آرژانتین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی، ص195-196.

نویسنده مقاله

احمدرضا خیرمند