سبک امپرسیونیسم در نقاشی اسپانیایی: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
[[پرونده:سبک امپرسیونیسم در اسپانیا.jpg|بندانگشتی|سبک امپرسیونیسم در | [[پرونده:سبک امپرسیونیسم در اسپانیا.jpg|بندانگشتی|سبک امپرسیونیسم در اسپانیا، قابل بازیابی از https://arthive.com/fr/publications/4168~Impressionism_and_spain_or_what_happened_in_spanish_art_between_goya_and_picasso]]در این دوره والنثیا خواکین سورولا (Valencia joaquin Sorolla) موفقیت بیشتری از هم عصرانش در نمایش مناظر و انسانها در زیر نور سرزمینهای اسپانیا به دست آورد و به موفق ترین نقاش امپرسیونیست(Impressionism) در [[اسپانیا]] تبدیل شد. | ||
در شکل گیری این جنبش که مقدمه ایست بر آغاز هنر مدرن، عوامل مختلفی تاثیرگذار بودند. از اختراع عکاسی که نیاز به تکرار جز به جز موضوع را بی حاصل کرد تا استفاده هنرمندان از رنگ روغنهای آماده در تیوپ که این امکان را به هنرمند میداد تا از محیط سربستهی کارگاهشان خارج شود و به طبیعت نزدیک شود. | در شکل گیری این جنبش که مقدمه ایست بر آغاز هنر مدرن، عوامل مختلفی تاثیرگذار بودند. از اختراع عکاسی که نیاز به تکرار جز به جز موضوع را بی حاصل کرد تا استفاده هنرمندان از رنگ روغنهای آماده در تیوپ که این امکان را به هنرمند میداد تا از محیط سربستهی کارگاهشان خارج شود و به طبیعت نزدیک شود. | ||
عواملی نیز همچون سرعت و زمان که تبدیل به تنگناهای عصر معاصر شده بودند مزید بر علت شدند تا سبکی جدید در دنیای هنر و به ویژه نقاشی شکل گیرد. در این سبک از نقاشی، موضوعات بیشتر به سمت ثبت منظره و آمیختگی انسان با طبیعت پیرامونش مطرح بود. | |||
تکنیک امپرسیونها بسیار سریع بود و معمولاً با ضربهی قلمهای بلند بر روی بوم اثر خود را خلق میکردند. این موضوع سبب میشد که منتقدان سنتگرا، از کار آنهابه عنوان بومهایی که بر رویشان تیوپ رنگ ترکیده، یاد کنند. رنگهای تیره در کار آنها اصلاً دیده نمیشد و حتی سایه روشنها را با رنگ به وجود میآوردند. آنها به استفاده از رنگها به شکل خالص علاقه مند بودند و معمولاً رنگها را بر روی بوم با هم میآمیختند<ref>برگرفته از http://www.spanisharts.com/history/del_impres_s.XX/impresionismo/i_impresionismo.html</ref><ref>فاخری، مهدی(1392). جامعه و فرهنگ [[اسپانیا]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی]( در دست انتشار)</ref>. | |||
== نیز نگاه کنید به == | |||
[[هنر اسپانیا]]؛ [[نقاشی اسپانیا]]؛ [[سبک های نقاشی در اسپانیا]]؛ [[سبک باروک اسپانیا]]؛ [[سبک روکوکو در نقاشی اسپانیایی]]؛ [[سبک نئوکلاسیک در نقاشی اسپانیایی]]؛ [[سبک رمانتیسیزم در نقاشی اسپانیایی]]؛[[سبک رئالیسم در نقاشی اسپانیایی]] | |||
[ | |||
== کتابشناسی == | == کتابشناسی == |
نسخهٔ کنونی تا ۷ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۱۹:۲۳
در این دوره والنثیا خواکین سورولا (Valencia joaquin Sorolla) موفقیت بیشتری از هم عصرانش در نمایش مناظر و انسانها در زیر نور سرزمینهای اسپانیا به دست آورد و به موفق ترین نقاش امپرسیونیست(Impressionism) در اسپانیا تبدیل شد.
در شکل گیری این جنبش که مقدمه ایست بر آغاز هنر مدرن، عوامل مختلفی تاثیرگذار بودند. از اختراع عکاسی که نیاز به تکرار جز به جز موضوع را بی حاصل کرد تا استفاده هنرمندان از رنگ روغنهای آماده در تیوپ که این امکان را به هنرمند میداد تا از محیط سربستهی کارگاهشان خارج شود و به طبیعت نزدیک شود.
عواملی نیز همچون سرعت و زمان که تبدیل به تنگناهای عصر معاصر شده بودند مزید بر علت شدند تا سبکی جدید در دنیای هنر و به ویژه نقاشی شکل گیرد. در این سبک از نقاشی، موضوعات بیشتر به سمت ثبت منظره و آمیختگی انسان با طبیعت پیرامونش مطرح بود.
تکنیک امپرسیونها بسیار سریع بود و معمولاً با ضربهی قلمهای بلند بر روی بوم اثر خود را خلق میکردند. این موضوع سبب میشد که منتقدان سنتگرا، از کار آنهابه عنوان بومهایی که بر رویشان تیوپ رنگ ترکیده، یاد کنند. رنگهای تیره در کار آنها اصلاً دیده نمیشد و حتی سایه روشنها را با رنگ به وجود میآوردند. آنها به استفاده از رنگها به شکل خالص علاقه مند بودند و معمولاً رنگها را بر روی بوم با هم میآمیختند[۱][۲].
نیز نگاه کنید به
هنر اسپانیا؛ نقاشی اسپانیا؛ سبک های نقاشی در اسپانیا؛ سبک باروک اسپانیا؛ سبک روکوکو در نقاشی اسپانیایی؛ سبک نئوکلاسیک در نقاشی اسپانیایی؛ سبک رمانتیسیزم در نقاشی اسپانیایی؛سبک رئالیسم در نقاشی اسپانیایی
کتابشناسی
- ↑ برگرفته از http://www.spanisharts.com/history/del_impres_s.XX/impresionismo/i_impresionismo.html
- ↑ فاخری، مهدی(1392). جامعه و فرهنگ اسپانیا. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی( در دست انتشار)