بالافون: تفاوت میان نسخهها
ظاهر
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
| (۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد) | |||
| خط ۱: | خط ۱: | ||
[[پرونده:بالافون.jpg|بندانگشتی|بالافون. قابل بازیابی از https://www.african-percussion.net/]] | |||
"بالا" (Bala) به معنی ابزار و "فون" (Fon) به معنی صدا است. بالافون نیز آلت کوبش اصل آن از آفریقای غربی نوعی ساکسوفون است. انواع ساده، پیشرفته و بزرگ آن در مناطق زیادی از آفریقا وجود دارد. اولین بالافون (Balafon) در قلمرو "سوسو" (Sosso) بین [ | "بالا" (Bala) به معنی ابزار و "فون" (Fon) به معنی صدا است. [[بالافون]] نیز آلت کوبش اصل آن از آفریقای غربی نوعی ساکسوفون است. انواع ساده، پیشرفته و بزرگ آن در مناطق زیادی از آفریقا وجود دارد. اولین [[بالافون]] (Balafon) در قلمرو "سوسو" (Sosso) بین [[مالی]] و گینه ساخته شده و هنوز هم وجود دارد و نام آن "سوسوبالا" (Sosso Bala) است. در [[جشنها و سرودها در سنگال|سرود ملی سنگال]] نیز نام این آلت موسیقی برده شده است<ref>Ambrose, J. (1979). Aspects analytiques de la musique de balafon dans quatre sociétés camerounaises en 1975-1976. (Thèse de 3ème cycle). Paris: EHESS.</ref>. | ||
== نیز نگاه کنید به == | == نیز نگاه کنید به == | ||
[[موسیقی در سنگال]]؛ [[ابزار موسیقی در سنگال]]؛ [[سابار]]؛ [[بُم بولونگ]]؛ [[جِمبه]]؛ [[اِکون تینگ]]؛ [[گون گوبا]]؛ [[ژونگ ژونگ]]؛ [[کورا]]؛ [[تاما]]؛ [[ماریمبا]] | |||
== کتابشناسی == | |||
<references /> | |||
== منبع اصلی == | |||
بصیری، محمدعلی، فتحی پور، ریحانه (1401). جامعه و فرهنگ [[سنگال]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی](در دست انتشار). | |||
== | == نویسندگان مقاله == | ||
محمدعلی بصیری و ریحانه فتحی پور | |||
نسخهٔ کنونی تا ۱۸ اوت ۲۰۲۵، ساعت ۱۴:۳۱

"بالا" (Bala) به معنی ابزار و "فون" (Fon) به معنی صدا است. بالافون نیز آلت کوبش اصل آن از آفریقای غربی نوعی ساکسوفون است. انواع ساده، پیشرفته و بزرگ آن در مناطق زیادی از آفریقا وجود دارد. اولین بالافون (Balafon) در قلمرو "سوسو" (Sosso) بین مالی و گینه ساخته شده و هنوز هم وجود دارد و نام آن "سوسوبالا" (Sosso Bala) است. در سرود ملی سنگال نیز نام این آلت موسیقی برده شده است[۱].
نیز نگاه کنید به
موسیقی در سنگال؛ ابزار موسیقی در سنگال؛ سابار؛ بُم بولونگ؛ جِمبه؛ اِکون تینگ؛ گون گوبا؛ ژونگ ژونگ؛ کورا؛ تاما؛ ماریمبا
کتابشناسی
- ↑ Ambrose, J. (1979). Aspects analytiques de la musique de balafon dans quatre sociétés camerounaises en 1975-1976. (Thèse de 3ème cycle). Paris: EHESS.
منبع اصلی
بصیری، محمدعلی، فتحی پور، ریحانه (1401). جامعه و فرهنگ سنگال. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی(در دست انتشار).
نویسندگان مقاله
محمدعلی بصیری و ریحانه فتحی پور