مؤسسه الحكمه در شهر قاردابان: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی « ==== مؤسسه الحكمة در شهر قاردابان‏ ==== در شهر قاردابان مؤسسه‏اى به نام «الحكمه» با مدیریت حجت‏الاسلام والمسلمین «سید ریاض حكیم» فعالیت دارد، این مركز را یكى از طلاب مركز جهانى به نام آقاى «نیازى» اداره مى‏كند. در این مركز كلاس‏هاى زبان انگلی...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
در شهر قاردابان مؤسسه‏‌اى به نام «الحکمه» با مدیریت حجت‌‏الاسلام والمسلمین «سید ریاض حکیم» فعالیت دارد، این مرکز را یکى از طلاب مرکز جهانى به نام آقاى «نیازى» اداره مى‏کند. در این مرکز کلاس‌‏هاى زبان انگلیسى، کامپیوتر، زبان فارسى براى دوره‌‏هاى مختلف برگزار مى‏‌شود. این مرکز حدود دو ماه است فعالیت مى‌‏کند.


==== مؤسسه الحكمة در شهر قاردابان‏ ====
رشد مسیحیت و تلاش قابل توجه آنان در منطقه‏. [[گرجستان]] کشورى مسیحى است و مسیحیان از نظر حیات اجتماعى و آداب و روش زندگى، خودشان را متعلق به مسیحیت [[روسیه]] مى‏‌دانند و اغلب آن‏‌ها ارتدوکس هستند آنان در طى 70 سال سعى کردند مسیحیت را تا مرز آذربایجان گسترش دهند و بر اساس همین سیاست شهرى بزرگ به نام رستاولى را در دل مناطق آذرى‏نشین، کنار یک شهر کاملا شیعى، به نام «قاردابان» تأسیس کردند. شصت سال پیش در این شهر یک نفر مسیحى وجود نداشت. ولى اکنون در بهترین نقطه شهر، کلیسایى بزرگ وجود دارد. در بلنداى شهر رستاولى علامت صلیب را نصب کردند که از فاصله ده‏‌ها کیلومترى دیده مى‏شود.
در شهر قاردابان مؤسسه‏اى به نام «الحكمه» با مدیریت حجت‏الاسلام والمسلمین «سید ریاض حكیم» فعالیت دارد، این مركز را یكى از طلاب مركز جهانى به نام آقاى «نیازى» اداره مى‏كند. در این مركز كلاس‏هاى زبان انگلیسى، كامپیوتر، زبان فارسى براى دوره‏هاى مختلف برگزار مى‏شود. این مركز حدود دو ماه است فعالیت مى‏كند.


رشد مسیحیت و تلاش قابل توجه آنان در منطقه‏ . گرجستان كشورى مسیحى است و مسیحیان از نظر حیات اجتماعى و آداب و روش زندگى، خودشان را متعلق به مسیحیت روسیه مى‏دانند و اغلب آن‏ها ارتدوكس هستند آنان در طى 70 سال سعى كردند مسیحیت را تا مرز آذربایجان گسترش دهند و بر اساس همین سیاست شهرى بزرگ به نام رستاولى را در دل مناطق آذرى‏نشین، كنار یك شهر كاملا شیعى، به نام «قاردابان» تأسیس كردند. شصت سال پیش در این شهر یك نفر مسیحى وجود نداشت. ولى اكنون در بهترین نقطه شهر، كلیسایى بزرگ وجود دارد. در بلنداى شهر رستاولى علامت صلیب را نصب كردند كه از فاصله ده‏ها كیلومترى دیده مى‏شود.
در جاده‌‏هاى منتهى به مناطق مسلمان‏نشین صلیب‌‏هاى بسیارى برافراشته است. یکى از این کلیساها در طول 4 سال ساخته شده که از همه جاى شهر [[تفلیس]] قابل رؤیت است. این در حالى است که وضعیت معیشت و اقتصادى بسیارى از مردم زیر خط فقر است.


در جاده‏هاى منتهى به مناطق مسلمان‏نشین صلیب‏هاى بسیارى برافراشته است. یكى از این كلیساها در طول 4 سال ساخته شده كه از همه جاى شهر تفلیس قابل رؤیت است. این در حالى است كه وضعیت معیشت و اقتصادى بسیارى از مردم زیر خط فقر است.
در زمان حکومت استالین آثار و بقایاى تاریخى مثل مسجد شاه عباس ویران مى‌‏شود و هم‏اکنون در همان مکان کلیسایى کوچک ساخته شده است.


در زمان حكومت استالین آثار و بقایاى تاریخى مثل مسجد شاه عباس ویران مى‏شود و هم‏اكنون در همان مكان كلیسایى كوچك ساخته شده است.
مسجد دیگر که تقریباً در مکان بلندى قرار دارد به یادگار مانده از دوران صفویه است. در فاصله صد مترى این مسجد چهار کلیسا وجود دارد که دو کلیساى دیگر نیز در طى چهار سال اخیر ساخته شده است. ناقوس کلیساها روزهاى شنبه و یکشنبه ساعت 10 صبح و 6 عصر فضاى شهر [[تفلیس]] را پر مى‏‌کند. مردم در این دو روز براى شرکت در مراسم در کلیساهاى مورد علاقه خود حضور چشم‌گیر دارند. هر فرد مسیحى با رعایت ادب وارد مکان مقدس مى‏شود. خانم‏‌ها با پوشش و در دست داشتن شمع، ساعاتى را در کلیسا در حال دعا و نیایش مى‏‌گذرانند. جوانان سراغ کشیش‌‏ها را مى‏‌گیرند و آن‏ها با لطف و مهربانى وارد بحث مى‏‌شوند.در این میان اشخاصى از سوى کشیش‌‏ها موظف‌اند با جوانان همکارى کنند و مشکلات فکرى و روحى آنان را بررسى و تا حد امکان حل کنند. در روزهاى دیگر هفته نیز کلیساهاى مهم در سطح شهر اکثرا باز مى‏‌باشد و مورد توجه عده‏اى از مردم قرار دارد<ref>بنیاد مطالعات قفقاز (۱۳۹۲). جامعه و فرهنگ [[گرجستان]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی] (در دست انتشار)، ص139-140.</ref>.


مسجد دیگر كه تقریباً در مكان بلندى قرار دارد به یادگار مانده از دوران صفویه است. در فاصله صد مترى این مسجد چهار كلیسا وجود دارد كه دو كلیساى دیگر نیز در طى چهار سال اخیر ساخته شده است. ناقوس كلیساها روزهاى شنبه و یكشنبه ساعت 10 صبح و 6 عصر فضاى شهر تفلیس را پر مى‏كند. مردم در این دو روز براى شركت در مراسم در كلیساهاى مورد علاقه خود حضور چشم گیر دارند. هر فرد مسیحى با رعایت ادب وارد مكان مقدس مى‏شود. خانم‏ها با پوشش و در دست داشتن شمع، ساعاتى را در كلیسا در حال دعا و نیایش مى‏گذرانند. جوانان سراغ كشیش‏ها را مى‏گیرند و آن‏ها با لطف و مهربانى وارد بحث مى‏شوند.در این میان اشخاصى از سوى كشیش‏ها موظف‏اند با جوانان همكارى كنند و مشكلات فكرى و روحى آنان را بررسى و تا حد امكان حل كنند. در روزهاى دیگر هفته نیز كلیساهاى مهم در سطح شهر اكثرا باز مى‏باشد و مورد توجه عده‏اى از مردم قرار دارد.
== نیز نگاه کنید به ==
[[گرجستان]]؛ [[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری گرجستان]]؛ [[آموزش های اسلامی در گرجستان]]
 
== کتابشناسی ==

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۳ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۰۷:۳۷

در شهر قاردابان مؤسسه‏‌اى به نام «الحکمه» با مدیریت حجت‌‏الاسلام والمسلمین «سید ریاض حکیم» فعالیت دارد، این مرکز را یکى از طلاب مرکز جهانى به نام آقاى «نیازى» اداره مى‏کند. در این مرکز کلاس‌‏هاى زبان انگلیسى، کامپیوتر، زبان فارسى براى دوره‌‏هاى مختلف برگزار مى‏‌شود. این مرکز حدود دو ماه است فعالیت مى‌‏کند.

رشد مسیحیت و تلاش قابل توجه آنان در منطقه‏. گرجستان کشورى مسیحى است و مسیحیان از نظر حیات اجتماعى و آداب و روش زندگى، خودشان را متعلق به مسیحیت روسیه مى‏‌دانند و اغلب آن‏‌ها ارتدوکس هستند آنان در طى 70 سال سعى کردند مسیحیت را تا مرز آذربایجان گسترش دهند و بر اساس همین سیاست شهرى بزرگ به نام رستاولى را در دل مناطق آذرى‏نشین، کنار یک شهر کاملا شیعى، به نام «قاردابان» تأسیس کردند. شصت سال پیش در این شهر یک نفر مسیحى وجود نداشت. ولى اکنون در بهترین نقطه شهر، کلیسایى بزرگ وجود دارد. در بلنداى شهر رستاولى علامت صلیب را نصب کردند که از فاصله ده‏‌ها کیلومترى دیده مى‏شود.

در جاده‌‏هاى منتهى به مناطق مسلمان‏نشین صلیب‌‏هاى بسیارى برافراشته است. یکى از این کلیساها در طول 4 سال ساخته شده که از همه جاى شهر تفلیس قابل رؤیت است. این در حالى است که وضعیت معیشت و اقتصادى بسیارى از مردم زیر خط فقر است.

در زمان حکومت استالین آثار و بقایاى تاریخى مثل مسجد شاه عباس ویران مى‌‏شود و هم‏اکنون در همان مکان کلیسایى کوچک ساخته شده است.

مسجد دیگر که تقریباً در مکان بلندى قرار دارد به یادگار مانده از دوران صفویه است. در فاصله صد مترى این مسجد چهار کلیسا وجود دارد که دو کلیساى دیگر نیز در طى چهار سال اخیر ساخته شده است. ناقوس کلیساها روزهاى شنبه و یکشنبه ساعت 10 صبح و 6 عصر فضاى شهر تفلیس را پر مى‏‌کند. مردم در این دو روز براى شرکت در مراسم در کلیساهاى مورد علاقه خود حضور چشم‌گیر دارند. هر فرد مسیحى با رعایت ادب وارد مکان مقدس مى‏شود. خانم‏‌ها با پوشش و در دست داشتن شمع، ساعاتى را در کلیسا در حال دعا و نیایش مى‏‌گذرانند. جوانان سراغ کشیش‌‏ها را مى‏‌گیرند و آن‏ها با لطف و مهربانى وارد بحث مى‏‌شوند.در این میان اشخاصى از سوى کشیش‌‏ها موظف‌اند با جوانان همکارى کنند و مشکلات فکرى و روحى آنان را بررسى و تا حد امکان حل کنند. در روزهاى دیگر هفته نیز کلیساهاى مهم در سطح شهر اکثرا باز مى‏‌باشد و مورد توجه عده‏اى از مردم قرار دارد[۱].

نیز نگاه کنید به

گرجستان؛ نظام آموزش، تحقیقات و فناوری گرجستان؛ آموزش های اسلامی در گرجستان

کتابشناسی

  1. بنیاد مطالعات قفقاز (۱۳۹۲). جامعه و فرهنگ گرجستان. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی (در دست انتشار)، ص139-140.