نقاشی های تزیینی سال نو در چین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۴ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
نقاشی­های سال نو، یکی از هنرهای محبوب، مردمی و سنتی [[چین]] است و تاریخ آن به عصر سلسله­ی« سونگ» (960-1279) بر می­گردد. تصاویر و نمادهای خوشبختی و خجستگی، هم­چون ماهی طلائی، پسر و دختر کوچک، و ژنرال­های معروف تاریخ چین، که در درب منازل آویخته می­شوند، موضوعات اصلی این گونه از نقاشی­های مردمی را تشکیل می­دهند.  
[[نقاشي­‌هاي تزييني سال نو|نقاشی­‌های سال نو]]، یکی از هنرهای محبوب، مردمی و سنتی [[چین]] است و تاریخ آن به عصر [[سلسله های سونگ، لیائو، جین و شیای غربی|سلسله‌ی «سونگ]]»(960-1279) بر می‌­گردد. تصاویر و نمادهای خوشبختی و خجستگی، هم­چون ماهی طلائی، پسر و دختر کوچک، و ژنرال­‌های معروف تاریخ [[چین]]، که در درب منازل آویخته می­‌شوند، موضوعات اصلی این گونه از نقاشی­‌های مردمی را تشکیل می­‌دهند.  


در عید بهاره­ی چین، هر خانواده­ای برای رسیدن به سعادت و خوشبختی در سال نو، یک یا چند مورد از این نقاشی­ها را روی دیوار و درب منازل خود می چسباند. طرح این نقاشی­ها همه ساله عوض شده و نقاشی سال خوانده می­شود. این نوع از نقاشی در دوران سلسله­های«مینگ» و «چینگ» به اوج هنری خود رسید و در آن زمان در چین، سه مرکز تهیه­ی نقاشی سال، از جمله«یان لیو­چینگ» در «تیَن­جین»؛ «یان­جیافو» در شَن­دونگ؛ و «تائو خوا وو» در«سوجو» شگل گرفت. دولت چین برای حفظ آثار هنری نقاشی­های سال، اقدام به تأسیس موزه­ی نقاشی­های سال در«یان لیو­چینگ» نموده و در این موزه، آثار منتخب نقاشی­سال«یان لیو­چینگ» را نگهداری و در معرض نمایش گذاشته است.
در [[جشن عید بهاره|عید بهاره­‌ی چین]]، هر خانواده­‌ای برای رسیدن به سعادت و خوشبختی در سال نو، یک یا چند مورد از این نقاشی­‌ها را روی دیوار و درب منازل خود می‌چسباند. طرح این نقاشی­‌ها همه ساله عوض شده و نقاشی سال خوانده می­‌شود. این نوع از نقاشی در دوران [[سلسله مینگ|سلسله­‌های «مینگ]]» و «[[سلسله چینگ|چینگ]]» به اوج هنری خود رسید و در آن زمان در [[چین]]، سه مرکز تهیه­‌ی نقاشی سال، از جمله «یان لیو­چینگ» در «تیَن­جین»؛ «یان­جیافو» در شَن­دونگ؛ و «تائو خوا وو» در«سوجو» شگل گرفت. دولت [[چین]] برای حفظ آثار هنری نقاشی­‌های سال، اقدام به تأسیس موزه‌­ی نقاشی­‌های سال در «یان لیو­چینگ» نموده و در این موزه، آثار منتخب نقاشی­ سال «یان لیو­چینگ» را نگهداری و در معرض نمایش گذاشته است.<ref>سابقی، علی محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد سوم، ص 949-950</ref>


نیز نگاه کنید به [[نقاشي­‌هاي تزييني سال نو]]
== نیز نگاه کنید به ==
[[چین]]؛ [[فرهنگ عمومی در چین]]؛ [[صنایع دستی و هنرهای مردمی و فولكلور]]
 
== کتابشناسی ==

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۶ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۰۰:۰۳

نقاشی­‌های سال نو، یکی از هنرهای محبوب، مردمی و سنتی چین است و تاریخ آن به عصر سلسله‌ی «سونگ»(960-1279) بر می‌­گردد. تصاویر و نمادهای خوشبختی و خجستگی، هم­چون ماهی طلائی، پسر و دختر کوچک، و ژنرال­‌های معروف تاریخ چین، که در درب منازل آویخته می­‌شوند، موضوعات اصلی این گونه از نقاشی­‌های مردمی را تشکیل می­‌دهند.

در عید بهاره­‌ی چین، هر خانواده­‌ای برای رسیدن به سعادت و خوشبختی در سال نو، یک یا چند مورد از این نقاشی­‌ها را روی دیوار و درب منازل خود می‌چسباند. طرح این نقاشی­‌ها همه ساله عوض شده و نقاشی سال خوانده می­‌شود. این نوع از نقاشی در دوران سلسله­‌های «مینگ» و «چینگ» به اوج هنری خود رسید و در آن زمان در چین، سه مرکز تهیه­‌ی نقاشی سال، از جمله «یان لیو­چینگ» در «تیَن­جین»؛ «یان­جیافو» در شَن­دونگ؛ و «تائو خوا وو» در«سوجو» شگل گرفت. دولت چین برای حفظ آثار هنری نقاشی­‌های سال، اقدام به تأسیس موزه‌­ی نقاشی­‌های سال در «یان لیو­چینگ» نموده و در این موزه، آثار منتخب نقاشی­ سال «یان لیو­چینگ» را نگهداری و در معرض نمایش گذاشته است.[۱]

نیز نگاه کنید به

چین؛ فرهنگ عمومی در چین؛ صنایع دستی و هنرهای مردمی و فولكلور

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد سوم، ص 949-950