بنادر قزاقستان: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
| (۲ نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
| خط ۱: | خط ۱: | ||
هرچند [[قزاقستان]] از دسترسی به | هرچند [[قزاقستان]] از دسترسی به آبهای آزاد محروم است ولی توجه ویژهای به استفاده از حداقل ظرفیتهای موجود دریای خزر و رود اورال دارد، این کشور در حال حاضر چهار بندر شامل بندر آکتایو، بندر گوروک، بندر باتینا، بندر آق سو در ساحل دریای خزر دارد. | ||
[[قزاقستان]] شمالی بندر بایوتینو (bautino) در خلیج تورکاگان دریای خزر واقع شده است که بیشتر به عنوان پشتیبانی برای عملیات دریایی به کار | === بندر آکتایو === | ||
این بندر در حاشیه شهر (آکتائو به قزاقی (Ақтау) مرکز استان منگستایو و در کنار ساحل شرقی دریای خزر قرار دارد. بدلیل وجود ذخایر غنی نفت و اورانیم با دارا بودن اولین مرکز آب شیرین کن هستهای جهان این منطقه را از اهمیت ویژهای برخوردار کرده است. این بندر که در سال ۱۹۶۳ به عنوان یک مرکز مهم صنایع اتمی و ماشینسازی توسط روسها بنا شده است از آن برای حمل نفت خام و مواد معدنی استفاده میشود بهترین منطقه برای حمل و نقل بینالمللی نفت است که ظرفیت جابجایی حدود ۱۰ میلیون تن نفت را دارد. با توجه به اهمیت و موقعیت بندر آکتایو هر ساله سمینارها و نشستهای بینالمللی متعددی در مورد حمل و نقل و انرژی در این بندر برگزار میشود، بندر انزلی و بندر آستارا در جمهوری اسلامی ایران و بندر آستارخان در [[روسیه]] از جمله بنادر و مناطق مهمی هستند که در تبادل و حمل و نقل کالا با این بندر ارتباط زیادی دارند و کشتیهای زیادی بین این بنادر رفت و آمد میکند. واردات کالا از بندر آکتایو [[قزاقستان]] به بندر آستارا در تیر ماه سال ۱۳۹۳ با ورود کشتی "دیبا" متعلق به کشتیرانی دریای خزر آغاز شده است، این کشتی که از مبدأ «بندر آکتایو» در کشور [[قزاقستان]] به مقصد بندر آستارا عزیمت کرد مسیر جدید تجاری جدیدی را بین بندر آکتایو با بندر آستارا گشود | |||
=== بندر کایوروک === | |||
از این بندر بیشتر برای انتقال نفت بهرهبرداری میشود. در بندر کایوروک (kuryk) طرحی برای ساخت اختصاصی ترمینال بارگیری نفت با ظرفیت اسمیبالاتر از ۳۲-۲۳ میلیون تن در هر سال طراحی شده است. | |||
[[قزاقستان]] شمالی بندر بایوتینو (bautino) در خلیج تورکاگان دریای خزر واقع شده است که بیشتر به عنوان پشتیبانی برای عملیات دریایی به کار میرود. ظرفیت اسمی بندر بایوتینو ۲,۵ میلیون تن در هر سال است. بندر دهانه رودخانه شهر آتیرایو بر روی رودخانه اورال (ural) قرار دارد که برای انتقال بار خشک و بارهای بزرگ برای عملیات شرکتهای نفتی ساخته شده است.<ref>برگرفته از خبرگزاری ایسنا</ref> | |||
== نیز نگاه کنید به == | == نیز نگاه کنید به == | ||
[[جغرافیای طبیعی و انسانی قزاقستان]]؛ [[جغرافیای طبیعی | [[جغرافیای طبیعی و انسانی روسیه]]؛ [[جغرافیای طبیعی و انسانی کانادا]]؛ [[جغرافیای طبیعی و انسانی تونس]]؛ [[جغرافیای طبیعی و انسانی کوبا]]؛ [[جغرافیای طبیعی و انسانی افغانستان]]؛ [[جغرافیای طبیعی و انسانی فرانسه]]؛ [[جغرافیای طبیعی و انسانی سوریه]]؛ [[جغرافیایی طبیعی و انسانی سنگال]]؛ [[جغرافیای طبیعی و انسانی مصر]]؛ [[جغرافیای طبیعی و انسانی لبنان]]؛ [[جغرافیای طبیعی و انسانی اتیوپی]]؛ [[جغرافیای طبیعی و انسانی سیرالئون]]؛ [[جغرافیای طبیعی و انسانی ژاپن]]؛ [[جغرافیای طبیعی و انسانی تایلند]]؛ [[جغرافیای طبیعی و انسانی بنگلادش]]؛ [[جغرافیای طبیعی و انسانی گرجستان]]؛ [[جغرافیای طبیعی و انسانی تاجیکستان]]؛ [[جغرافیای طبیعی و انسانی سریلانکا]]؛ [[جغرافیای طبیعی و انسانی قزاقستان]]؛ [[جغرافیای طبیعی و انسانی زیمبابوه]]؛ [[جغرافیای طبیعی و انسانی ساحل عاج]]؛ [[جغرافیای طبیعی و انسانی اسپانیا]]؛ [[جغرافیای طبیعی و انسانی مالی]]؛ [[جغرافیای طبیعی و انسانی امارات متحده عربی]]؛ [[جغرافیای طبیعی و انسانی قطر]]؛ [[جغرافیای طبیعی و انسانی سودان]]؛ [[جغرافیای طبیعی و انسانی چین]]؛ [[جغرافیای طبیعی و انسانی اوکراین]]؛ [[جغرافیای طبیعی و انسانی آرژانتین]]؛ [[جغرافیای طبیعی و انسانی اردن]] | ||
== کتابشناسی == | == کتابشناسی == | ||
[[رده:اهمیت جغرافیایی در حوزه های ژئو اکونومیک]] | <references /> | ||
== منبع اصلی == | |||
صابری، اصغر(1395). جامعه و فرهنگ [[قزاقستان]]. تهران: [https://www/icro.ir سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی](در دست انتشار) | |||
== نویسنده مقاله == | |||
اصغر صابری | |||
[[رده:اهمیت جغرافیایی کشور در حوزه های ژئو اکونومیک]] | |||
نسخهٔ کنونی تا ۲۹ نوامبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۶:۱۸
هرچند قزاقستان از دسترسی به آبهای آزاد محروم است ولی توجه ویژهای به استفاده از حداقل ظرفیتهای موجود دریای خزر و رود اورال دارد، این کشور در حال حاضر چهار بندر شامل بندر آکتایو، بندر گوروک، بندر باتینا، بندر آق سو در ساحل دریای خزر دارد.
بندر آکتایو
این بندر در حاشیه شهر (آکتائو به قزاقی (Ақтау) مرکز استان منگستایو و در کنار ساحل شرقی دریای خزر قرار دارد. بدلیل وجود ذخایر غنی نفت و اورانیم با دارا بودن اولین مرکز آب شیرین کن هستهای جهان این منطقه را از اهمیت ویژهای برخوردار کرده است. این بندر که در سال ۱۹۶۳ به عنوان یک مرکز مهم صنایع اتمی و ماشینسازی توسط روسها بنا شده است از آن برای حمل نفت خام و مواد معدنی استفاده میشود بهترین منطقه برای حمل و نقل بینالمللی نفت است که ظرفیت جابجایی حدود ۱۰ میلیون تن نفت را دارد. با توجه به اهمیت و موقعیت بندر آکتایو هر ساله سمینارها و نشستهای بینالمللی متعددی در مورد حمل و نقل و انرژی در این بندر برگزار میشود، بندر انزلی و بندر آستارا در جمهوری اسلامی ایران و بندر آستارخان در روسیه از جمله بنادر و مناطق مهمی هستند که در تبادل و حمل و نقل کالا با این بندر ارتباط زیادی دارند و کشتیهای زیادی بین این بنادر رفت و آمد میکند. واردات کالا از بندر آکتایو قزاقستان به بندر آستارا در تیر ماه سال ۱۳۹۳ با ورود کشتی "دیبا" متعلق به کشتیرانی دریای خزر آغاز شده است، این کشتی که از مبدأ «بندر آکتایو» در کشور قزاقستان به مقصد بندر آستارا عزیمت کرد مسیر جدید تجاری جدیدی را بین بندر آکتایو با بندر آستارا گشود
بندر کایوروک
از این بندر بیشتر برای انتقال نفت بهرهبرداری میشود. در بندر کایوروک (kuryk) طرحی برای ساخت اختصاصی ترمینال بارگیری نفت با ظرفیت اسمیبالاتر از ۳۲-۲۳ میلیون تن در هر سال طراحی شده است.
قزاقستان شمالی بندر بایوتینو (bautino) در خلیج تورکاگان دریای خزر واقع شده است که بیشتر به عنوان پشتیبانی برای عملیات دریایی به کار میرود. ظرفیت اسمی بندر بایوتینو ۲,۵ میلیون تن در هر سال است. بندر دهانه رودخانه شهر آتیرایو بر روی رودخانه اورال (ural) قرار دارد که برای انتقال بار خشک و بارهای بزرگ برای عملیات شرکتهای نفتی ساخته شده است.[۱]
نیز نگاه کنید به
جغرافیای طبیعی و انسانی روسیه؛ جغرافیای طبیعی و انسانی کانادا؛ جغرافیای طبیعی و انسانی تونس؛ جغرافیای طبیعی و انسانی کوبا؛ جغرافیای طبیعی و انسانی افغانستان؛ جغرافیای طبیعی و انسانی فرانسه؛ جغرافیای طبیعی و انسانی سوریه؛ جغرافیایی طبیعی و انسانی سنگال؛ جغرافیای طبیعی و انسانی مصر؛ جغرافیای طبیعی و انسانی لبنان؛ جغرافیای طبیعی و انسانی اتیوپی؛ جغرافیای طبیعی و انسانی سیرالئون؛ جغرافیای طبیعی و انسانی ژاپن؛ جغرافیای طبیعی و انسانی تایلند؛ جغرافیای طبیعی و انسانی بنگلادش؛ جغرافیای طبیعی و انسانی گرجستان؛ جغرافیای طبیعی و انسانی تاجیکستان؛ جغرافیای طبیعی و انسانی سریلانکا؛ جغرافیای طبیعی و انسانی قزاقستان؛ جغرافیای طبیعی و انسانی زیمبابوه؛ جغرافیای طبیعی و انسانی ساحل عاج؛ جغرافیای طبیعی و انسانی اسپانیا؛ جغرافیای طبیعی و انسانی مالی؛ جغرافیای طبیعی و انسانی امارات متحده عربی؛ جغرافیای طبیعی و انسانی قطر؛ جغرافیای طبیعی و انسانی سودان؛ جغرافیای طبیعی و انسانی چین؛ جغرافیای طبیعی و انسانی اوکراین؛ جغرافیای طبیعی و انسانی آرژانتین؛ جغرافیای طبیعی و انسانی اردن
کتابشناسی
- ↑ برگرفته از خبرگزاری ایسنا
منبع اصلی
صابری، اصغر(1395). جامعه و فرهنگ قزاقستان. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی(در دست انتشار)
نویسنده مقاله
اصغر صابری