مطالعه و کتابخوانی در چین: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
براساس گزارش منتشره از سوی خبرگزاری شینخوا و براساس نتایج منتشره از یک بررسی که توسط آکادمی مطبوعات و انتشارات [[چین]] به عمل آمده است، در سال 2011 هر فرد چینی به طور متوسط سالانه 4 کتاب، 100 روزنامه، و 67/6 مجله مطالعه نموده است. تنها 2/1درصد از افراد مورد بررسی در این مطالعه معتقد بودند که میزان مطالعه ی خوبی داشته اند در حالیکه 7/50 درصد باور داشتند | براساس گزارش منتشره از سوی خبرگزاری شینخوا و براساس نتایج منتشره از یک بررسی که توسط آکادمی مطبوعات و انتشارات [[چین]] به عمل آمده است، در سال 2011 هر فرد چینی به طور متوسط سالانه 4 کتاب، 100 روزنامه، و 67/6 مجله مطالعه نموده است. تنها 2/1درصد از افراد مورد بررسی در این مطالعه معتقد بودند که میزان مطالعه ی خوبی داشته اند در حالیکه 7/50 درصد باور داشتند که به اندازه ی کافی مطالعه نداشته اند. آقای کنیچی اوهمای (Kenichi Ohmae)، یک استراتژیست ژاپنی در کتاب خود تحت عنوان«عصر آیکیوی پایین» نوشته است:«در چین ماساژخانه بیشتر از کتاب فروشی است.» براساس تحقیقات وی، چینی ها روزانه به طور متوسط 15دقیقه مطالعه می کنند که بسیار پایینتر از [[ژاپن]] است. به همین دلیل وی مردم [[چین]] را در ردیف جوامع با آی کیوی پایین شمرده است.<ref>" China Should Read More: Experts. Global Times"(2012, April 24).</ref> کارشناسان امور مطالعاتی معتقدند نبود فضای مناسب، کمبود امکانات لازم، توجه بیش از حد مردم به درآمد مادی و عدم توجه لازم به امر مطالعه، علت اصلی پایین بودن میزان مطالعه در میان مردم [[چین]] است. | ||
نرخ فعلی مطالعه ی فراگیر و مطلوب بین سنین18 تا 70سال در [[چین]]، به 77/6 درصد می رسد که نشان دهنده ی یک رشد نسبی 0/5 درصدی است. این نرخ شامل مطالعه کنندگان کتاب، [[مطبوعات در چین|مجله، روزنامه]] و اطلاعات دیجیتالی نیز می گردد. طبق گزارش منتشره در [[نمایشگاه های کتاب در چین|نمایشگاه کتاب شانگهای،]] هر فرد چینی به طور متوسط سالانه 6جلد کتاب مطالعه می کند که به مراتب از سطح مطالعه ی مردم کشورهای غربی و اروپایی که سالانه بین16 تا24 جلد کتاب می خوانند، پایین تر است. لذا، دولت [[چین]] برای افزایش سطح مطالعه میان شهروندان این کشور برنامه های تشویقی و تلاش های گسترده ای انجام می دهد تا عادت به مطالعه در میان مردم، به ویژه دانش آموزان را بالا ببرد. در همین راستا از سال2006، در بیش از 400 شهر [[چین]] فعالیت هایی را آغاز کرده است.<ref>Average Chinese read 6 Books a Year. www.chinadaily.com.cn</ref> | نرخ فعلی مطالعه ی فراگیر و مطلوب بین سنین18 تا 70سال در [[چین]]، به 77/6 درصد می رسد که نشان دهنده ی یک رشد نسبی 0/5 درصدی است. این نرخ شامل مطالعه کنندگان کتاب، [[مطبوعات در چین|مجله، روزنامه]] و اطلاعات دیجیتالی نیز می گردد. طبق گزارش منتشره در [[نمایشگاه های کتاب در چین|نمایشگاه کتاب شانگهای،]] هر فرد چینی به طور متوسط سالانه 6جلد کتاب مطالعه می کند که به مراتب از سطح مطالعه ی مردم کشورهای غربی و اروپایی که سالانه بین16 تا24 جلد کتاب می خوانند، پایین تر است. لذا، دولت [[چین]] برای افزایش سطح مطالعه میان شهروندان این کشور برنامه های تشویقی و تلاش های گسترده ای انجام می دهد تا عادت به مطالعه در میان مردم، به ویژه دانش آموزان را بالا ببرد. در همین راستا از سال2006، در بیش از 400 شهر [[چین]] فعالیت هایی را آغاز کرده است.<ref>Average Chinese read 6 Books a Year. www.chinadaily.com.cn</ref> | ||
خط ۲۰: | خط ۲۰: | ||
*«یادداشت رسمی شماره 8مؤسسه ی سرمایه» اثر شیائوچیائو لائوشو(Capital Institute official Notes 8. By: Xiaoqiao Laushu)؛ | *«یادداشت رسمی شماره 8مؤسسه ی سرمایه» اثر شیائوچیائو لائوشو(Capital Institute official Notes 8. By: Xiaoqiao Laushu)؛ | ||
*«بوی صابون» اثر فوشی(The Smel of Soap. By: Fu Shi)؛ | *«بوی صابون» اثر فوشی(The Smel of Soap. By: Fu Shi)؛ | ||
*«پدر رمان جاسوسی» اثر مای جیا(Father | *«پدر رمان جاسوسی» اثر مای جیا(Father of The Spy Novel. By: Mai Jia)؛ | ||
*«محاصره ی قلعه» اثر چیان جونگ شو(Fortress Besiged. By: Qian ZhongShu)؛ | *«محاصره ی قلعه» اثر چیان جونگ شو(Fortress Besiged. By: Qian ZhongShu)؛ | ||
*«سَبُك روی تخته» اثر هان هان(Light and Above Board. By: Han Han)؛ | *«سَبُك روی تخته» اثر هان هان(Light and Above Board. By: Han Han)؛ | ||
خط ۳۵: | خط ۳۵: | ||
=== مطالعه با فناورهای نوین === | === مطالعه با فناورهای نوین === | ||
براساس نظر سنجی صورت گرفته در سال2008 میلادی، آمار مطالعه ی کتاب های الکترونیکی و [[مطبوعات در چین|روزنامه در چین]] درحال پیشی گرفتن از مطالعه ی کتاب ها و نشریات چاپی است. طبق این نظر سنجی، افراد بین18 تا70 سال، به طور متوسط روزانه45دقیقه وقت برای مطالعه ی آنلاین صرف می کنند. بر اساس این بررسی، در مجموع تعداد خوانندگان کتاب، [[مطبوعات در چین|روزنامه و مجله ی چاپی در چین]] کاهش یافته است. و در مقابل در مقایسه با | براساس نظر سنجی صورت گرفته در سال2008 میلادی، آمار مطالعه ی کتاب های الکترونیکی و [[مطبوعات در چین|روزنامه در چین]] درحال پیشی گرفتن از مطالعه ی کتاب ها و نشریات چاپی است. طبق این نظر سنجی، افراد بین18 تا70 سال، به طور متوسط روزانه45دقیقه وقت برای مطالعه ی آنلاین صرف می کنند. بر اساس این بررسی، در مجموع تعداد خوانندگان کتاب، [[مطبوعات در چین|روزنامه و مجله ی چاپی در چین]] کاهش یافته است. و در مقابل در مقایسه با سال2010، به مطالعه کنندگان اینترنتی به نحو قابل توجهی(11/1درصد) افزوده شده و در مجموع به 36/5 درصد رسیده است. متوسط زمانی که کاربران برای مطالعه از طریق [[اینترنت در چین|اینترنت]] زمان صرف می کنند به 53/74 دقیقه رسیده است. براساس گزارش منتشره در روزنامه ی گلوبال تایمز، تقسیم بندی مطالب مورد مطالعه در موبایل که 30درصد مطالعات چینی ها از این طریق صورت می گیرد، عبارتند از: | ||
*66/8 درصد روزنامه؛ | *66/8 درصد روزنامه؛ | ||
*52/3 درصد کتاب؛ | *52/3 درصد کتاب؛ |
نسخهٔ کنونی تا ۲ سپتامبر ۲۰۲۴، ساعت ۲۲:۲۴
براساس گزارش منتشره از سوی خبرگزاری شینخوا و براساس نتایج منتشره از یک بررسی که توسط آکادمی مطبوعات و انتشارات چین به عمل آمده است، در سال 2011 هر فرد چینی به طور متوسط سالانه 4 کتاب، 100 روزنامه، و 67/6 مجله مطالعه نموده است. تنها 2/1درصد از افراد مورد بررسی در این مطالعه معتقد بودند که میزان مطالعه ی خوبی داشته اند در حالیکه 7/50 درصد باور داشتند که به اندازه ی کافی مطالعه نداشته اند. آقای کنیچی اوهمای (Kenichi Ohmae)، یک استراتژیست ژاپنی در کتاب خود تحت عنوان«عصر آیکیوی پایین» نوشته است:«در چین ماساژخانه بیشتر از کتاب فروشی است.» براساس تحقیقات وی، چینی ها روزانه به طور متوسط 15دقیقه مطالعه می کنند که بسیار پایینتر از ژاپن است. به همین دلیل وی مردم چین را در ردیف جوامع با آی کیوی پایین شمرده است.[۱] کارشناسان امور مطالعاتی معتقدند نبود فضای مناسب، کمبود امکانات لازم، توجه بیش از حد مردم به درآمد مادی و عدم توجه لازم به امر مطالعه، علت اصلی پایین بودن میزان مطالعه در میان مردم چین است.
نرخ فعلی مطالعه ی فراگیر و مطلوب بین سنین18 تا 70سال در چین، به 77/6 درصد می رسد که نشان دهنده ی یک رشد نسبی 0/5 درصدی است. این نرخ شامل مطالعه کنندگان کتاب، مجله، روزنامه و اطلاعات دیجیتالی نیز می گردد. طبق گزارش منتشره در نمایشگاه کتاب شانگهای، هر فرد چینی به طور متوسط سالانه 6جلد کتاب مطالعه می کند که به مراتب از سطح مطالعه ی مردم کشورهای غربی و اروپایی که سالانه بین16 تا24 جلد کتاب می خوانند، پایین تر است. لذا، دولت چین برای افزایش سطح مطالعه میان شهروندان این کشور برنامه های تشویقی و تلاش های گسترده ای انجام می دهد تا عادت به مطالعه در میان مردم، به ویژه دانش آموزان را بالا ببرد. در همین راستا از سال2006، در بیش از 400 شهر چین فعالیت هایی را آغاز کرده است.[۲]
به طور کلی، عادت به کتابخوانی مردم چین نیز مانند سایر کشورهای جهان درحال تغییر است. امروزه مردم این کشور بیشتر از طریق اینترنت، موبایل، لپ تاپ، وب سایت، و ابزارهای الکترونیکی دیگر به مطالعه ی کتاب می پردازند.[۳] چون حداقل هزینه ی دانلود یک کتاب الکترونیکی 3یوان است درحالیکه حداقل قیمت یک کتاب چاپی بیش از30 یوان می باشد. ضمن اینکه بخش های سانسور شده ی کتابهای چاپی را می توان در نسخه ی الکترونیکی به دست آورد.
طبق نظر سنجی صورت گرفته از یك میلیون خواننده ی كتاب در نمایشگاه بین المللی كتاب پكن در سال2011، موضوعات و كتاب های مورد علاقه و مطلوب خوانندگان چینی عبارت بوده اند از:*ادبیات؛
- رمان های نویسندگان داخلی و خارجی؛
- سفرنامه ها و شرح زندگی افراد مشهور در زمینه ها و رشته های مختلف؛
- مجموعه مقالات؛
- مسایل تاریخی؛
- جغرافیا؛
- علوم اجتماعی؛
- زبان های خارجی؛
- مطالب فلسفی.[۴]
براساس همین گزارش، برخی از كتابهای پر فروش سال2011 و نیمه ی نخست سال2012 به شرح زیر بوده است.
آثار نویسندگان داخلی
- «رأس ساعت3: دوران تخت طلایی». اثر گوو جینگ مینگ(Tiny Times 3: The Era of the Golden Throne. By: Guo Jingming)؛
- جلد 1 و2 از مجموعه ی«تاریخ شمار دزدان مقبره» اثر نانپای سونشو(The Graver Robbers Chronicles. By: Nanpai Sonshu)؛
- «یادداشت رسمی شماره 8مؤسسه ی سرمایه» اثر شیائوچیائو لائوشو(Capital Institute official Notes 8. By: Xiaoqiao Laushu)؛
- «بوی صابون» اثر فوشی(The Smel of Soap. By: Fu Shi)؛
- «پدر رمان جاسوسی» اثر مای جیا(Father of The Spy Novel. By: Mai Jia)؛
- «محاصره ی قلعه» اثر چیان جونگ شو(Fortress Besiged. By: Qian ZhongShu)؛
- «سَبُك روی تخته» اثر هان هان(Light and Above Board. By: Han Han)؛
- «یاداشت های رسمی هو ویدونگ» اثر شیائوچیائو لائوشو(Hou Weiding Official Diary. By: Xiaoqiang Laushu)؛
- «بررسی اشعار زیبای باستانی» اثر یو دان(Review of the most beautiful avcient Poetry. By: Yu Dan)؛
- و«یك مادر خوب مهمتر از یك معلم خوب است» اثر این جیانلی(A Good Mother is more Important than a good Teacher. By: Yin Jianly).
آثار نویسندگان خارجی
- «صد سال تنهایی» اثر گابریل گارسیا ماركز از كلمبیا (One Hundred Years of Solitude. By: Gabriel Garcia Markez)؛
- «بازی تاج و تخت» اثر جرج آر.آر. مارتین از آمریكا (A Game of Throne. By: George R.R. Martin)؛
- «خانه ی ابریشم» اثر آنتونی هوروویتز از انگلیس (The House Of Silk. By: Anthony Horowitz)؛
- «پیش از خواب رفتن من» اثر اس. جی. واتسون از انگلیس(Before I go Sleep. By: S.J. Watson)؛
- «تو سیب چشم منی» اثر گیدنز كو از تایوان (You are the Apple of my Eye. By: Giddens Ko)؛
- و «بادبادك باز» اثر خالد حسینی از افغانستان (The Kite Runner. By: Khaled Husaini)[۵][۶].
مطالعه با فناورهای نوین
براساس نظر سنجی صورت گرفته در سال2008 میلادی، آمار مطالعه ی کتاب های الکترونیکی و روزنامه در چین درحال پیشی گرفتن از مطالعه ی کتاب ها و نشریات چاپی است. طبق این نظر سنجی، افراد بین18 تا70 سال، به طور متوسط روزانه45دقیقه وقت برای مطالعه ی آنلاین صرف می کنند. بر اساس این بررسی، در مجموع تعداد خوانندگان کتاب، روزنامه و مجله ی چاپی در چین کاهش یافته است. و در مقابل در مقایسه با سال2010، به مطالعه کنندگان اینترنتی به نحو قابل توجهی(11/1درصد) افزوده شده و در مجموع به 36/5 درصد رسیده است. متوسط زمانی که کاربران برای مطالعه از طریق اینترنت زمان صرف می کنند به 53/74 دقیقه رسیده است. براساس گزارش منتشره در روزنامه ی گلوبال تایمز، تقسیم بندی مطالب مورد مطالعه در موبایل که 30درصد مطالعات چینی ها از این طریق صورت می گیرد، عبارتند از:
- 66/8 درصد روزنامه؛
- 52/3 درصد کتاب؛
- 46/9 درصد مجله؛
- 23 درصد سایر مطالب خواندنی؛
- 18/1 درصد مطالب منتشره در اینترنت؛
- 9/3درصد کتاب الکترونیکی؛
- 8/1درصد سی دی و دی وی دی بوده است.[۷]
همچنین، براساس آمار منتشره در کتاب سال انتشارات دیجیتالی در چین(2010-2011) که از سوی فرهنگستان چاپ و نشر این کشور منتشر شده است، درآمد صنعت چاپ دیجیتالی چین از3/3میلیارد دلار در سال2006 به بیش از 15میلیارد دلار در سال2011 افزایش یافته است. برخی از کتاب های ادبیات داستانی مشهور چینی، بیش از900 میلیون بار در اینترنت مشاهده شده و بیش از 2میلیون دلار فروش داشته اند[۸].
براساس یک نظر سنجی که در سال 2012 از میان دانش آموزان مدارس راهنمایی شانگهای صورت گرفته است، 42/9 درصد از این دانش آموزان به خواندن پیام های نوشتاری، 40/8 درصد به مطالعه ی میکرو بلاگ ها، و 32/8درصد کتاب الکترونیکی مطالعه می کنند. در این نظر سنجی آمده است که 27/2درصد از پسران و 12/9 درصد از دختران اخبار ورزشی و 51/6 درصد از دختران و 52/9 درصد از پسران مطالب طالع بینی را از طریق اینترنت دنبال می کنند[۹].
افزون بر این، 27/6 درصد از کسانی که در این جامعه ی آماری شرکت کرده اند گفته اند که ترجیح می دهند از طریق موبایل(اینترنتی) مطالعه کنند، که این آمار نشان دهنده ی افزایش 6/4 درصدی نسبت به سال2010 است. این افراد معمولا به طور متوسط روزانه 53/13 دقیقه را به مطالعه از طریق موبایل می گذرانند و مبلغ 75/20 یوان معادل 3/3 دلار برای این خدمات پرداخت می کنند.[۱۰][۱۱]
در حال به روز رسانی و ویرایش
نیز نگاه کنید به
صنعت چاپ و نشر در چین؛ آمار مطالعه با فناوری های نوین در چین؛ میزان کتابخوانی در چین
کتابشناسی
- ↑ " China Should Read More: Experts. Global Times"(2012, April 24).
- ↑ Average Chinese read 6 Books a Year. www.chinadaily.com.cn
- ↑ “Internet Changing People’s Reading Habits in China”(2009, April 22). People’s Daily Online.
- ↑ Report of reading habit's: Chinese Readers Love Novels.(2011) www.english.cntv.
- ↑ برگرفته از https://www.openbook.com.cn/EN/BestSellers.aspx
- ↑ سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی. جلد سوم، ص. 1337-1350
- ↑ China Should Read More: Experts. Global Times"(2012, April 24)".
- ↑ Smartphon Chang our habits "(2011). www.chinadaily.com.cn".
- ↑ New Media Influences China’s Yang Readers (2012, May3).
- ↑ خبرنامه 1 ارديبهشت رايزني فرهنگي ج.ا.ايران در پكن، (1391).
- ↑ سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی. جلد سوم، ص. 1350-1351