پرش به محتوا

ساختار اجتماعی اقلیم کردستان عراق: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
Samiei (بحث | مشارکت‌ها)
صفحه‌ای تازه حاوی «علی اکبر اسدی '''ساختار اجتماعی در اقلیم کردستان''' اگرچه جامعه کردی در کردستان عراق تا حدی مدرن شده است، اما ساختار قبیله‌ای هنوز در برخی مناطق نقش مهمی دارد. رهبران قبیله‌ای و شیوخ مذهبی در گذشته نقش مهمی در جامعه کردی داشتند، اما امروزه این...» ایجاد کرد
 
Mohammad (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
علی اکبر اسدی
اگرچه جامعه کردی در کردستان عراق تا حدی مدرن شده است، اما ساختار قبیله‌ای هنوز در برخی مناطق نقش مهمی دارد. رهبران قبیله‌ای و شیوخ مذهبی در گذشته نقش مهمی در جامعه کردی داشتند، اما امروزه این نقش تا حدی کاهش یافته است. همچنین [[نهاد خانواده در عراق|خانواده‌]] در فرهنگ کردی از اهمیت بالایی برخوردار هستند و روابط خانوادگی بسیار محکم است. احترام به بزرگان [[نهاد خانواده در عراق|خانواده]] و حفظ سنت‌های خانوادگی از ارزش‌های مهم فرهنگی کردهاست<ref>Leezenberg, M. (2023). History, culture and politics of the Kurds: A short overview. Kulturni Studia, 11(20), 115-127. https://doi.org/10.7160/KS.2023.200105</ref>.


'''ساختار اجتماعی در اقلیم کردستان'''
جامعه کردی به صورت سنتی جامعه‌ای عشیره‌ای بوده که در آن قدرت در دست روسای قبایل (آغاها) و رهبران مذهبی (شیوخ) بوده است. نظام قبیله‌ای هنوز هم در بسیاری از مناطق کردستان عراق قوی است و بر روابط اجتماعی و سیاسی تأثیر می‌گذارد. خاندان‌های مهم کردستان که در تاریخ سیاسی کردها تأثیرگذار بوده‌اند از جمله شامل بارزانی‌ها و طالبانی‌ها بوده‌اند. جاف، هورامی، برزنجی، سورچی و هرکی از دیگر قبایل مهم هستند. همچنین شیوخ [[طریقه نقشبنديه در عراق|نقشبندی]] و [[طریقه قادریه در عراق|قادریه]] از جمله رهبران مذهبی بوده که نقش مهمی در جنبش‌های کردی داشته‌اند. در گذشته، رهبران قبیله‌ای (آغاها) مالک زمین‌های کشاورزی بودند و دهقانان (رعایا) برای آنها کار می‌کردند. با اصلاحات ارضی و تغییرات مدرن، قدرت این نظام کاهش یافت اما هنوز در سیاست و اجتماع نفوذ دارند<ref name=":0"> RICHARD PAUL DONOVAN, A CASE STUDY OF CULTURAL ETHNICITY AND ENDURING SOCIAL PATTERNS: THE KURDS OF IRAQ, A THESIS SUBMITTED TO THE FACULTY OF PRINCETON UNIVERSITY IN CANDIDACY FOR THE DEGREE OF MASTER OF ARTS, RECOMMENDED FOR ACCEPTANCE BY THE PROGRAM IN NEAR EASTERN STUDIES, JUNE 1990, pp. 62-90. </ref>.


اگرچه جامعه کردی در کردستان عراق تا حدی مدرن شده است، اما ساختار قبیله‌ای هنوز در برخی مناطق نقش مهمی دارد. رهبران قبیله‌ای و شیوخ مذهبی در گذشته نقش مهمی در جامعه کردی داشتند، اما امروزه این نقش تا حدی کاهش یافته است. همچنین خانواده‌ در فرهنگ کردی از اهمیت بالایی برخوردار هستند و روابط خانوادگی بسیار محکم است. احترام به بزرگان خانواده و حفظ سنت‌های خانوادگی از ارزش‌های مهم فرهنگی کردهاست[1].
[[نهاد خانواده در عراق|خانواده]] در فرهنگ کردی بسیار مهم است و معمولاً چند نسل در کنار هم زندگی می‌کنند. پدرسالاری در [[نهاد خانواده در عراق|خانواده‌های]] کردی رایج است و پدر نقش اصلی را در تصمیم‌گیری‌های خانوادگی دارد. ازدواج‌های قبیله‌ای و فامیلی هنوز در بسیاری از مناطق رایج است. نقش [[زن در عراق|زنان]] در [[نهاد خانواده در عراق|خانواده]] به طور سنتی محدود بوده اما در دهه‌های اخیر تغییراتی در وضعیت اجتماعی [[زن در عراق|زنان]] رخ داده است. در گذشته، زنان عمدتاً در خانه و کشاورزی فعالیت داشتند، اما امروزه نقش آنها در جامعه افزایش یافته است. زنان کرد نقش مهمی در جنبش‌های سیاسی و اجتماعی داشته‌اند و برخی از آنها به مقام‌های دولتی و نظامی رسیده‌اند. با این حال، در برخی از مناطق روستایی، محدودیت‌های سنتی هنوز هم وجود دارد<ref name=":0" />. 


در شهرهای بزرگ، [[جوانان در عراق|جوانان]] به سمت [[سبک زندگی در عراق|سبک‌های زندگی]] مدرن، موسیقی غربی، مد و شیوه‌های جدید تفکر اجتماعی گرایش پیدا کرده‌اند. با این حال، نسل‌های قدیمی و گروه‌های مذهبی محافظه‌کار همچنان مقاومت شدیدی در برابر تغییرات فرهنگی نشان می‌دهند. مدرنیته و آزادی‌های فردی در تضاد با ساختار سنتی [[نهاد خانواده در عراق|خانواده]] و جامعه قرار دارد که باعث ایجاد چالش‌های اجتماعی شده است. اسلام همچنان نقش مهمی در [[فرهنگ عمومی در کردستان عراق|فرهنگ عمومی]] و هنجارهای اجتماعی دارد، اما اقلیم کردستان نسبت به سایر مناطق عراق دارای جامعه‌ای بازتر و چندفرهنگی‌تر است. بسیاری از آداب و رسوم اجتماعی، جشن‌ها و مراسم مذهبی همچنان بر اساس آموزه‌های اسلامی برگزار می‌شوند. بسیاری از جوانان کرد تمایل کمتری به پیروی از سنت‌های مذهبی دارند و به دنبال سبک‌های زندگی مدرن و سکولار هستند<ref name=":0" />. 


جامعه کردی به صورت سنتی جامعه‌ای عشیره‌ای بوده که در آن قدرت در دست روسای قبایل (آغاها) و رهبران مذهبی (شیوخ) بوده است. نظام قبیله‌ای هنوز هم در بسیاری از مناطق کردستان عراق قوی است و بر روابط اجتماعی و سیاسی تأثیر می‌گذارد. خاندان‌های مهم کردستان که در تاریخ سیاسی کردها تأثیرگذار بوده‌اند از جمله شامل بارزانی‌ها و طالبانی‌ها بوده‌اند. جاف، هورامی، برزنجی، سورچی و هرکی از دیگر قبایل مهم هستند. همچنین شیوخ نقشبندی و قادریه از جمله رهبران مذهبی بوده که نقش مهمی در جنبش‌های کردی داشته‌اند. در گذشته، رهبران قبیله‌ای (آغاها) مالک زمین‌های کشاورزی بودند و دهقانان (رعایا) برای آنها کار می‌کردند. با اصلاحات ارضی و تغییرات مدرن، قدرت این نظام کاهش یافت اما هنوز در سیاست و اجتماع نفوذ دارند. <sup>[ii]</sup>
== نیز نگاه کنید به ==
[[نظام اجتماعی ژاپن]]؛ [[نظام اجتماعی کوبا]]؛ [[نظام اجتماعی معاصر چین]]؛ [[نظام اجتماعی تونس]]؛ [[نظام اجتماعی مالی]]؛ [[نظام اجتماعی سوریه]]؛ [[نظام اجتماعی سودان]]؛ [[نظام اجتماعی ساحل عاج]]؛ [[نظام اجتماعی قزاقستان]]؛ [[نظام اجتماعی اتیوپی]]


خانواده در فرهنگ کردی بسیار مهم است و معمولاً چند نسل در کنار هم زندگی می‌کنند. پدرسالاری در خانواده‌های کردی رایج است و پدر نقش اصلی را در تصمیم‌گیری‌های خانوادگی دارد. ازدواج‌های قبیله‌ای و فامیلی هنوز در بسیاری از مناطق رایج است. نقش زنان در خانواده به طور سنتی محدود بوده اما در دهه‌های اخیر تغییراتی در وضعیت اجتماعی زنان رخ داده است. در گذشته، زنان عمدتاً در خانه و کشاورزی فعالیت داشتند، اما امروزه نقش آنها در جامعه افزایش یافته است. زنان کرد نقش مهمی در جنبش‌های سیاسی و اجتماعی داشته‌اند و برخی از آنها به مقام‌های دولتی و نظامی رسیده‌اند. با این حال، در برخی از مناطق روستایی، محدودیت‌های سنتی هنوز هم وجود دارد.  <sup>[iii]</sup>
== کتابشناسی ==
<references />


در شهرهای بزرگ، جوانان به سمت سبک‌های زندگی مدرن، موسیقی غربی، مد و شیوه‌های جدید تفکر اجتماعی گرایش پیدا کرده‌اند. با این حال، نسل‌های قدیمی و گروه‌های مذهبی محافظه‌کار همچنان مقاومت شدیدی در برابر تغییرات فرهنگی نشان می‌دهند. مدرنیته و آزادی‌های فردی در تضاد با ساختار سنتی خانواده و جامعه قرار دارد که باعث ایجاد چالش‌های اجتماعی شده است. اسلام همچنان نقش مهمی در فرهنگ عمومی و هنجارهای اجتماعی دارد، اما اقلیم کردستان نسبت به سایر مناطق عراق دارای جامعه‌ای بازتر و چندفرهنگی‌تر است. بسیاری از آداب و رسوم اجتماعی، جشن‌ها و مراسم مذهبی همچنان بر اساس آموزه‌های اسلامی برگزار می‌شوند. بسیاری از جوانان کرد تمایل کمتری به پیروی از سنت‌های مذهبی دارند و به دنبال سبک‌های زندگی مدرن و سکولار هستند.[iv]
== نویسنده مقاله ==
----[1] Leezenberg, M. (2023). History, culture and politics of the Kurds: A short overview. Kulturni Studia, 11(20), 115-127. <nowiki>https://doi.org/10.7160/KS.2023.200105</nowiki>
علی اکبر اسدی
 
[[رده:کلیات نظام و امور اجتماعی]]
[ii]  RICHARD PAUL DONOVAN, A CASE STUDY OF CULTURAL ETHNICITY AND ENDURING SOCIAL PATTERNS: THE KURDS OF IRAQ, A THESIS SUBMITTED TO THE FACULTY OF PRINCETON UNIVERSITY IN CANDIDACY FOR THE DEGREE OF MASTER OF ARTS, RECOMMENDED FOR ACCEPTANCE BY THE PROGRAM IN NEAR EASTERN STUDIES, JUNE 1990, pp. 62-90.
 
 
[iii] Ibid.
 
[iv] Ibid.

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۳ مهٔ ۲۰۲۵، ساعت ۱۹:۱۱

اگرچه جامعه کردی در کردستان عراق تا حدی مدرن شده است، اما ساختار قبیله‌ای هنوز در برخی مناطق نقش مهمی دارد. رهبران قبیله‌ای و شیوخ مذهبی در گذشته نقش مهمی در جامعه کردی داشتند، اما امروزه این نقش تا حدی کاهش یافته است. همچنین خانواده‌ در فرهنگ کردی از اهمیت بالایی برخوردار هستند و روابط خانوادگی بسیار محکم است. احترام به بزرگان خانواده و حفظ سنت‌های خانوادگی از ارزش‌های مهم فرهنگی کردهاست[۱].

جامعه کردی به صورت سنتی جامعه‌ای عشیره‌ای بوده که در آن قدرت در دست روسای قبایل (آغاها) و رهبران مذهبی (شیوخ) بوده است. نظام قبیله‌ای هنوز هم در بسیاری از مناطق کردستان عراق قوی است و بر روابط اجتماعی و سیاسی تأثیر می‌گذارد. خاندان‌های مهم کردستان که در تاریخ سیاسی کردها تأثیرگذار بوده‌اند از جمله شامل بارزانی‌ها و طالبانی‌ها بوده‌اند. جاف، هورامی، برزنجی، سورچی و هرکی از دیگر قبایل مهم هستند. همچنین شیوخ نقشبندی و قادریه از جمله رهبران مذهبی بوده که نقش مهمی در جنبش‌های کردی داشته‌اند. در گذشته، رهبران قبیله‌ای (آغاها) مالک زمین‌های کشاورزی بودند و دهقانان (رعایا) برای آنها کار می‌کردند. با اصلاحات ارضی و تغییرات مدرن، قدرت این نظام کاهش یافت اما هنوز در سیاست و اجتماع نفوذ دارند[۲].

خانواده در فرهنگ کردی بسیار مهم است و معمولاً چند نسل در کنار هم زندگی می‌کنند. پدرسالاری در خانواده‌های کردی رایج است و پدر نقش اصلی را در تصمیم‌گیری‌های خانوادگی دارد. ازدواج‌های قبیله‌ای و فامیلی هنوز در بسیاری از مناطق رایج است. نقش زنان در خانواده به طور سنتی محدود بوده اما در دهه‌های اخیر تغییراتی در وضعیت اجتماعی زنان رخ داده است. در گذشته، زنان عمدتاً در خانه و کشاورزی فعالیت داشتند، اما امروزه نقش آنها در جامعه افزایش یافته است. زنان کرد نقش مهمی در جنبش‌های سیاسی و اجتماعی داشته‌اند و برخی از آنها به مقام‌های دولتی و نظامی رسیده‌اند. با این حال، در برخی از مناطق روستایی، محدودیت‌های سنتی هنوز هم وجود دارد[۲]

در شهرهای بزرگ، جوانان به سمت سبک‌های زندگی مدرن، موسیقی غربی، مد و شیوه‌های جدید تفکر اجتماعی گرایش پیدا کرده‌اند. با این حال، نسل‌های قدیمی و گروه‌های مذهبی محافظه‌کار همچنان مقاومت شدیدی در برابر تغییرات فرهنگی نشان می‌دهند. مدرنیته و آزادی‌های فردی در تضاد با ساختار سنتی خانواده و جامعه قرار دارد که باعث ایجاد چالش‌های اجتماعی شده است. اسلام همچنان نقش مهمی در فرهنگ عمومی و هنجارهای اجتماعی دارد، اما اقلیم کردستان نسبت به سایر مناطق عراق دارای جامعه‌ای بازتر و چندفرهنگی‌تر است. بسیاری از آداب و رسوم اجتماعی، جشن‌ها و مراسم مذهبی همچنان بر اساس آموزه‌های اسلامی برگزار می‌شوند. بسیاری از جوانان کرد تمایل کمتری به پیروی از سنت‌های مذهبی دارند و به دنبال سبک‌های زندگی مدرن و سکولار هستند[۲].

نیز نگاه کنید به

نظام اجتماعی ژاپن؛ نظام اجتماعی کوبا؛ نظام اجتماعی معاصر چین؛ نظام اجتماعی تونس؛ نظام اجتماعی مالی؛ نظام اجتماعی سوریه؛ نظام اجتماعی سودان؛ نظام اجتماعی ساحل عاج؛ نظام اجتماعی قزاقستان؛ نظام اجتماعی اتیوپی

کتابشناسی

  1. Leezenberg, M. (2023). History, culture and politics of the Kurds: A short overview. Kulturni Studia, 11(20), 115-127. https://doi.org/10.7160/KS.2023.200105
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲  RICHARD PAUL DONOVAN, A CASE STUDY OF CULTURAL ETHNICITY AND ENDURING SOCIAL PATTERNS: THE KURDS OF IRAQ, A THESIS SUBMITTED TO THE FACULTY OF PRINCETON UNIVERSITY IN CANDIDACY FOR THE DEGREE OF MASTER OF ARTS, RECOMMENDED FOR ACCEPTANCE BY THE PROGRAM IN NEAR EASTERN STUDIES, JUNE 1990, pp. 62-90.

نویسنده مقاله

علی اکبر اسدی