احزاب و جنبش های اسلامی در تونس: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «در جهان اسلام بود و از سال ۱۹۲۹ میلادی با هدف راهاندازی پژوهشهای جدید در ساختار آموزشی آن شروع شده بود، در سال ۱۹۵۶ میلادی و با رویکارآمدن حبیب بورقیبه سرنوشت دیگری پیدا کرد. بزرگان زیتونه از سال ۱۹۴۵ میلادی نقش مهمی در شکلگیری حرکتها...» ایجاد کرد) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
فقه اسلامی از طریق برخی صحابه و تابعان، مانند معبد بن عباس، عبدالله بن زبیر و عقبه بن نافع که در فتوحات إفریقیه شرکت داشتند، وارد [[تونس]] شد؛ اما این عمر بن عبدالعزیز (د۱۰۱ق) بود که با اعزام ده نفر از فقیهان مدینه، مانند عبدالله بن رافع تنوخی و عبدالرحمن بن زیاد معافری نقش مهمی در آموزش و آشنایی بربرهای تازهمسلمانشده افریقیه با قرآن کریم و احکام فقهی ایفا کرد؛ اینگونه بود که پس از سالها افرادی در قیروان به آموزش عقاید و احکام مشغول شدند و مسائل فقهی، بهویژه [[مذهب مالکی تونس|فقه مالکی]] و [[مذهب حنفی تونس|حنفی]] را در تونس گسترش دادند. | |||
برخی از فقهای [[تونس]]، مانند عبدالله بن فروخ فارسی (د۱۷۶ق)، سقلاب بن زیاد همدانی قیروانی (د۱۹۳ق)، اسد بن فرات، عباس بن ابی ولید، عیسی بن مسکین بن منظور إفریقی و محمد بن عثمان خراسانی (د۳۱۸ق) ایرانیتبار بودند. پیش از استقلال [[تونس]]، انتخاب مفتی بر عهده علما و شیوخ زیتونه بود؛ اما پس از استقلال، این منصب زیرمجموعه حکومت قرار گرفت و انتخاب مفتی یکی از وظایف رئیس حکومت اعلام شد و مقرر شد [[تونس]] فقط دارای یک مفتی باشد. منصب «مفتی الدیار التونسیه» به تاریخ ۲۸ فوریه ۱۹۵۷ میلادی در روزنامه رسمی حکومت چاپ شد. این پست دولتی در ۶ آوریل ۱۹۶۲ میلادی، بهعنوان «مفتی الجمهوریه» تغییر نام داد، وظیفه مفتی [[تونس]] عبارت است از: تنظیم شعائر دینی، مانند اعلام حلول ماه رمضان و اعیاد فطر و قربان، پاسخ به استفتائات، جمعآوری زکات، مشاورهدادن به دولت در امور اسلامی، دادن گواهیهای مربوط به تازه[[اسلام و مسلمانان تونس|مسلمانان]]، جذب غیرمسلمانان در نهادهای اسلامی و نماینده کشور در همایشهای بینالمللی با هدف تبیین دیدگاههای رسمی حکومت درباره مسائل جهان اسلام. | |||
تاکنون هشت مفتی، منصب افتاء را از زمان استقلال [[تونس]] عهدهدار بودهاند که اسامی آنها عبارت است از: شیخ محمد عزیز جعیط (۱۹۵۷-۱۹۶۰م)، شیخ محمد فاضل بن عاشور (۱۹۶۲-۱۹۷۰ م)، شیخ محمدهادی بلقاضی (۱۹۷۰-۱۹۷۶ م)، شیخ محمد حبیب بالخوجه (۱۹۷۶-۱۹۸۴ م)، شیخ محمد مختار سلامی (۱۹۸۴-۱۹۸۸ م)، شیخکمالالدین جعیط (۱۹۹۸-۲۰۰۸ م)، عثمان بطیخ (۲۰۰۸-۲۰۱۳ م) و شیخ حمدا سعید (۲۰۱۳-تاکنون).<ref>عصمتیبایگی، سیدحسن (1395). جامعه و فرهنگ تونس. تهران: موسسه فرهنگی, هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی, ص 177.</ref> | |||
== نیز نگاه کنید به == | |||
*[[احزاب و جنبش های اسلامی در چین]] | |||
*[[احزاب و جنبش های اسلامی در روسیه]] | |||
*[[احزاب و جنبش های اسلامی در کوبا]] | |||
*[[احزاب و جنبش های اسلامی در مصر]] | |||
== کتابشناسی == | |||
نسخهٔ کنونی تا ۱۴ فوریهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۷:۴۷
فقه اسلامی از طریق برخی صحابه و تابعان، مانند معبد بن عباس، عبدالله بن زبیر و عقبه بن نافع که در فتوحات إفریقیه شرکت داشتند، وارد تونس شد؛ اما این عمر بن عبدالعزیز (د۱۰۱ق) بود که با اعزام ده نفر از فقیهان مدینه، مانند عبدالله بن رافع تنوخی و عبدالرحمن بن زیاد معافری نقش مهمی در آموزش و آشنایی بربرهای تازهمسلمانشده افریقیه با قرآن کریم و احکام فقهی ایفا کرد؛ اینگونه بود که پس از سالها افرادی در قیروان به آموزش عقاید و احکام مشغول شدند و مسائل فقهی، بهویژه فقه مالکی و حنفی را در تونس گسترش دادند.
برخی از فقهای تونس، مانند عبدالله بن فروخ فارسی (د۱۷۶ق)، سقلاب بن زیاد همدانی قیروانی (د۱۹۳ق)، اسد بن فرات، عباس بن ابی ولید، عیسی بن مسکین بن منظور إفریقی و محمد بن عثمان خراسانی (د۳۱۸ق) ایرانیتبار بودند. پیش از استقلال تونس، انتخاب مفتی بر عهده علما و شیوخ زیتونه بود؛ اما پس از استقلال، این منصب زیرمجموعه حکومت قرار گرفت و انتخاب مفتی یکی از وظایف رئیس حکومت اعلام شد و مقرر شد تونس فقط دارای یک مفتی باشد. منصب «مفتی الدیار التونسیه» به تاریخ ۲۸ فوریه ۱۹۵۷ میلادی در روزنامه رسمی حکومت چاپ شد. این پست دولتی در ۶ آوریل ۱۹۶۲ میلادی، بهعنوان «مفتی الجمهوریه» تغییر نام داد، وظیفه مفتی تونس عبارت است از: تنظیم شعائر دینی، مانند اعلام حلول ماه رمضان و اعیاد فطر و قربان، پاسخ به استفتائات، جمعآوری زکات، مشاورهدادن به دولت در امور اسلامی، دادن گواهیهای مربوط به تازهمسلمانان، جذب غیرمسلمانان در نهادهای اسلامی و نماینده کشور در همایشهای بینالمللی با هدف تبیین دیدگاههای رسمی حکومت درباره مسائل جهان اسلام.
تاکنون هشت مفتی، منصب افتاء را از زمان استقلال تونس عهدهدار بودهاند که اسامی آنها عبارت است از: شیخ محمد عزیز جعیط (۱۹۵۷-۱۹۶۰م)، شیخ محمد فاضل بن عاشور (۱۹۶۲-۱۹۷۰ م)، شیخ محمدهادی بلقاضی (۱۹۷۰-۱۹۷۶ م)، شیخ محمد حبیب بالخوجه (۱۹۷۶-۱۹۸۴ م)، شیخ محمد مختار سلامی (۱۹۸۴-۱۹۸۸ م)، شیخکمالالدین جعیط (۱۹۹۸-۲۰۰۸ م)، عثمان بطیخ (۲۰۰۸-۲۰۱۳ م) و شیخ حمدا سعید (۲۰۱۳-تاکنون).[۱]
نیز نگاه کنید به
- احزاب و جنبش های اسلامی در چین
- احزاب و جنبش های اسلامی در روسیه
- احزاب و جنبش های اسلامی در کوبا
- احزاب و جنبش های اسلامی در مصر
کتابشناسی
- ↑ عصمتیبایگی، سیدحسن (1395). جامعه و فرهنگ تونس. تهران: موسسه فرهنگی, هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی, ص 177.