ایدئولوژی مارکسیستی چوئن لای: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «چوئن لای در ژاپن با ایده های ماركسیستی آشنا و علاقمند به فعالیت های سیاسی گردید. چو پس از بازگشت از ژاپن در سال1919، در تیَن جین وارد فعالیتهای...» ایجاد کرد) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
[[چوئن لای، نخست وزیر مادام العمر جمهوری خلق چین|چوئن لای]] در ژاپن با ایده های ماركسیستی آشنا و علاقمند به فعالیت های سیاسی گردید. [[چوئن لای، نخست وزیر مادام العمر جمهوری خلق چین|چو]] پس از بازگشت از ژاپن در سال1919، در تیَن جین وارد | [[چوئن لای، نخست وزیر مادام العمر جمهوری خلق چین|چوئن لای]] در ژاپن با ایده های ماركسیستی آشنا و علاقمند به فعالیت های سیاسی گردید. [[چوئن لای، نخست وزیر مادام العمر جمهوری خلق چین|چو]] پس از بازگشت از [[ژاپن]] در سال1919، در تیَن جین وارد فعالیت های سیاسی شده و سردبیری مجله ای را كه توسط روشنفكران چپ گرای این شهر منتشر می شد، برعهده گرفت. | ||
در سال 1919كه | در سال 1919كه مدرسهی راهنمایی نانكَی به دانشگاه ارتقا یافت، چو جزو نخستین نفراتی بود كه وارد این دانشگاه شد. | ||
در این دانشگاه بود كه او به همراه سایر همفكرانش«انجمن بیداری(Awakening Society)» را راه اندازی كرد. در این انجمن كه با گروه های فعال چپ [[دانشگاه پکن در چین|دانشگاه پکن]] مرتبط بودند، به خاطر مسایل امنیتی، به جای نام اعضا، هركدام دارای | در این دانشگاه بود كه او به همراه سایر همفكرانش«انجمن بیداری(Awakening Society)» را راه اندازی كرد. در این انجمن كه با گروه های فعال چپ [[دانشگاه پکن در چین|دانشگاه پکن]] مرتبط بودند، به خاطر مسایل امنیتی، به جای نام اعضا، هركدام دارای شمارهی خاصی بودند كه به آن شماره شناخته می شدند و [[چوئن لای، نخست وزیر مادام العمر جمهوری خلق چین|چوئن لای]] شمارهی 5 این گروه بود. | ||
وی در این انجمن به شدت مشغول فعالیت های سیاسی شد كه نخستین كار علنی او، راه اندازی تظاهراتی برای تحریم كالاهای ساخت ژاپن بود. | وی در این انجمن به شدت مشغول فعالیت های سیاسی شد كه نخستین كار علنی او، راه اندازی تظاهراتی برای تحریم كالاهای ساخت [[ژاپن]] بود. | ||
در همین ارتباط بود كه [[چوئن لای، نخست وزیر مادام العمر جمهوری خلق چین|چوئِن لای]] و چند نفر از اعضای«انجمن بیداری» در سال 1920 دستگیر و به مدت 6 ماه زندانی شدند و[[چوئن لای، نخست وزیر مادام العمر جمهوری خلق چین|چوئِن لای]] در زندان كلاس آشنایی با | در همین ارتباط بود كه [[چوئن لای، نخست وزیر مادام العمر جمهوری خلق چین|چوئِن لای]] و چند نفر از اعضای«انجمن بیداری» در سال 1920 دستگیر و به مدت 6 ماه زندانی شدند و[[چوئن لای، نخست وزیر مادام العمر جمهوری خلق چین|چوئِن لای]] در زندان كلاس آشنایی با ایدههای ماركسیستی را برای هم بندان خود برگزار می كرد<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی]، جلد 1، ص.222.</ref>. | ||
== نیز نگاه کنید به == | == نیز نگاه کنید به == | ||
[[چوئن لای، نخست وزیر مادام العمر جمهوری خلق چین]]؛ [[ایدئولوژی چیانگ]]؛ [[ایدئولوژی کمونیستی]] | |||
== کتابشناسی == | == کتابشناسی == | ||
<references /> | |||
[[رده:ایدئولوژی، مکتب، انگاره(پارادایم) و رویکرد حاکم بر نظام سیاسی]] |
نسخهٔ کنونی تا ۲ سپتامبر ۲۰۲۴، ساعت ۱۶:۲۰
چوئن لای در ژاپن با ایده های ماركسیستی آشنا و علاقمند به فعالیت های سیاسی گردید. چو پس از بازگشت از ژاپن در سال1919، در تیَن جین وارد فعالیت های سیاسی شده و سردبیری مجله ای را كه توسط روشنفكران چپ گرای این شهر منتشر می شد، برعهده گرفت.
در سال 1919كه مدرسهی راهنمایی نانكَی به دانشگاه ارتقا یافت، چو جزو نخستین نفراتی بود كه وارد این دانشگاه شد.
در این دانشگاه بود كه او به همراه سایر همفكرانش«انجمن بیداری(Awakening Society)» را راه اندازی كرد. در این انجمن كه با گروه های فعال چپ دانشگاه پکن مرتبط بودند، به خاطر مسایل امنیتی، به جای نام اعضا، هركدام دارای شمارهی خاصی بودند كه به آن شماره شناخته می شدند و چوئن لای شمارهی 5 این گروه بود.
وی در این انجمن به شدت مشغول فعالیت های سیاسی شد كه نخستین كار علنی او، راه اندازی تظاهراتی برای تحریم كالاهای ساخت ژاپن بود.
در همین ارتباط بود كه چوئِن لای و چند نفر از اعضای«انجمن بیداری» در سال 1920 دستگیر و به مدت 6 ماه زندانی شدند وچوئِن لای در زندان كلاس آشنایی با ایدههای ماركسیستی را برای هم بندان خود برگزار می كرد[۱].
نیز نگاه کنید به
چوئن لای، نخست وزیر مادام العمر جمهوری خلق چین؛ ایدئولوژی چیانگ؛ ایدئولوژی کمونیستی
کتابشناسی
- ↑ سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی، جلد 1، ص.222.