نقاشی نيهونگا: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «بطور كلي به نقاشياي كه در آن از روشهاي سنتي نقاشي ژاپن استفاده شود، نيهونگا ميگويند. همان طور كه قبلا هم اشاره شد، با توسعه نقاشي غربي در ژاپن دوران ميجي، اين اصطلاح به نقاشي سنتي ژاپن داده شد. معمولا در اين نقاشي از رنگهاي طبيعي با...» ایجاد کرد) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
بطور | بطور کلی به نقاشیای که در آن از روشهای سنتی [[نقاشی ژاپن]] استفاده شود، نیهونگا میگویند. همان طور که قبلا هم اشاره شد، با توسعه نقاشی غربی در [[ژاپن]] دوران میجی، این اصطلاح به نقاشی سنتی [[ژاپن]] داده شد. معمولا در این نقاشی از رنگهای طبیعی با نام کلی ایوائهنوگو (岩絵具/Iwa e no gu)، کاغذ ژاپنی یا واشی، ابریشم و... استفاده میشود. قدمت نیهونگا به [[دوره نارا|دوران نارا]] و [[دوره هیان|هیان]] بر میگردد، زمانی که به نقاشیهای چینی دوره [[سلسله تانگ|دودمان تانگ]] و یا نقاشیهایی که با تقلید از سبک چینی در [[ژاپن]] خلق میشد، کارائه (唐絵/Kara e) و در مقابلش به نقاشیهایی که به شیوه خاص ژاپنی خلق میشد، یاماتوئه (大和絵/Yamato e) میگفتند. به مرور زمان این تقابل به واگا یا یاماتوئه (和画/Wa ga/Yamato e) یا [[نقاشی ژاپن|نقاشی ژاپنی]] در مقابل کانگا (漢画/Kan ga) یا [[هنر نقاشی در چین|نقاشی چینی]] بدل شد. در واقع تا دوران میجی ما همیشه شاهد ورود [[هنر نقاشی در چین|نقاشی و سبک نقاشی چینی]] به [[ژاپن]] بودیم و بر مبنای همان سنت [[ژاپنی کردن فرهنگ بیگانه|ژاپنی کردن هنر وارداتی]] خیلی زود در مقابل آن سبک خاص [[ژاپن]] شکل میگرفت. هنگامی هم که [[نقاشی ژاپن|نقاشی]] غربی در دوره میجی به [[ژاپن]] رسید تقابل این [[نقاشی ژاپن|نقاشی]] با [[نقاشی ژاپن|نقاشی ژاپنی]] در اصطلاحات یوگا یا [[نقاشی ژاپن|نقاشی]] غربی و نیهونگا ظاهر شد. | ||
نیهونگا در یک معنی محدود به [[نقاشی ژاپن|نقاشی]] بعد از دوره میجی تا پایان جنگ جهانی دوم اشاره دارد که با استفاده از سبکهای سنتی [[ژاپن]] خلق شدهاند. در این صورت این [[نقاشی ژاپن|نقاشی]]<nowiki/>در برابر [[نقاشی ژاپن|نقاشی]] رنگ روغن قرار میگیرد. اما در معنایی گستردهتر نیهونگا اشاره به تمامی [[نقاشی ژاپن|نقاشی]]<nowiki/>هایی دارد که با استفاده از روشهای سنتی [[نقاشی ژاپن]] خلق شدهاند چه قبل از میجی و چه بعد از جنگ جهانی دوم. در این مبحث هم منظور ما همان معنی گستردهتر است، پس در اینجا با استناد به،<ref>Araki, Z (2009). Gendai Nihonga to sono kanōsē nit suite. Hijiyama daigaku tankidaigakubu kiyō. Dai 44 gō. P60.</ref> انواع شناخته شدهتر نیهونگا در دورههای تاریخی مختلف را به اختصار معرفی میکنیم. | |||
====[[سبک نقاشی یاماتوئه]]==== | |||
یاماتوئه عنوانی است که در [[دوره هیان]] و در مقابل نقاشی کارائه یا [[هنر نقاشی در چین|نقاشی چین]] [[سلسله تانگ|دوران دودمان تانگ]] پدید آمد. موضوعاتی که در این [[نقاشی ژاپن|نقاشی]] کار میشدند، مناظر، طبیعت، وقایع، سنتها و... [[ژاپن]] بود و داستانهایی مانند «داستان گنجی» هم به این سبک و در قالب [[نقاشی ژاپن|نقاشی]]<nowiki/>های طوماری یا ئهماکی به تصویر در آمدند. این نوع [[نقاشی ژاپن|نقاشی]] بعدها در سبک یا مکتب توساها (土佐派/Tosa ha) پیگیری شد.<ref>ذاکری، قدرت اله (1402). «هنر [[ژاپن]]». در پالیزدار، فرهاد، ذاکری، قدرت اله. جامعه و فرهنگ [[ژاپن]]، تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]، ص.242- 281.</ref> | |||
== نیز نگاه کنید به == | |||
[ | * [[هنر ژاپن]] | ||
* [[نقاشی ژاپن]] | |||
== کتابشناسی == | |||
نسخهٔ کنونی تا ۲۳ فوریهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۲:۳۹
بطور کلی به نقاشیای که در آن از روشهای سنتی نقاشی ژاپن استفاده شود، نیهونگا میگویند. همان طور که قبلا هم اشاره شد، با توسعه نقاشی غربی در ژاپن دوران میجی، این اصطلاح به نقاشی سنتی ژاپن داده شد. معمولا در این نقاشی از رنگهای طبیعی با نام کلی ایوائهنوگو (岩絵具/Iwa e no gu)، کاغذ ژاپنی یا واشی، ابریشم و... استفاده میشود. قدمت نیهونگا به دوران نارا و هیان بر میگردد، زمانی که به نقاشیهای چینی دوره دودمان تانگ و یا نقاشیهایی که با تقلید از سبک چینی در ژاپن خلق میشد، کارائه (唐絵/Kara e) و در مقابلش به نقاشیهایی که به شیوه خاص ژاپنی خلق میشد، یاماتوئه (大和絵/Yamato e) میگفتند. به مرور زمان این تقابل به واگا یا یاماتوئه (和画/Wa ga/Yamato e) یا نقاشی ژاپنی در مقابل کانگا (漢画/Kan ga) یا نقاشی چینی بدل شد. در واقع تا دوران میجی ما همیشه شاهد ورود نقاشی و سبک نقاشی چینی به ژاپن بودیم و بر مبنای همان سنت ژاپنی کردن هنر وارداتی خیلی زود در مقابل آن سبک خاص ژاپن شکل میگرفت. هنگامی هم که نقاشی غربی در دوره میجی به ژاپن رسید تقابل این نقاشی با نقاشی ژاپنی در اصطلاحات یوگا یا نقاشی غربی و نیهونگا ظاهر شد.
نیهونگا در یک معنی محدود به نقاشی بعد از دوره میجی تا پایان جنگ جهانی دوم اشاره دارد که با استفاده از سبکهای سنتی ژاپن خلق شدهاند. در این صورت این نقاشیدر برابر نقاشی رنگ روغن قرار میگیرد. اما در معنایی گستردهتر نیهونگا اشاره به تمامی نقاشیهایی دارد که با استفاده از روشهای سنتی نقاشی ژاپن خلق شدهاند چه قبل از میجی و چه بعد از جنگ جهانی دوم. در این مبحث هم منظور ما همان معنی گستردهتر است، پس در اینجا با استناد به،[۱] انواع شناخته شدهتر نیهونگا در دورههای تاریخی مختلف را به اختصار معرفی میکنیم.
سبک نقاشی یاماتوئه
یاماتوئه عنوانی است که در دوره هیان و در مقابل نقاشی کارائه یا نقاشی چین دوران دودمان تانگ پدید آمد. موضوعاتی که در این نقاشی کار میشدند، مناظر، طبیعت، وقایع، سنتها و... ژاپن بود و داستانهایی مانند «داستان گنجی» هم به این سبک و در قالب نقاشیهای طوماری یا ئهماکی به تصویر در آمدند. این نوع نقاشی بعدها در سبک یا مکتب توساها (土佐派/Tosa ha) پیگیری شد.[۲]
نیز نگاه کنید به
کتابشناسی
- ↑ Araki, Z (2009). Gendai Nihonga to sono kanōsē nit suite. Hijiyama daigaku tankidaigakubu kiyō. Dai 44 gō. P60.
- ↑ ذاکری، قدرت اله (1402). «هنر ژاپن». در پالیزدار، فرهاد، ذاکری، قدرت اله. جامعه و فرهنگ ژاپن، تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص.242- 281.