پرش به محتوا

مکتب نقاشی کانو: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
Samiei (بحث | مشارکت‌ها)
صفحه‌ای تازه حاوی «'''مکتب کانو یا کانوها:''' این مکتب در اواسط دوره موروماچی شکل گرفت و با پشتیبانی طبقه جنگجویان بدل به بزرگترین مکتب نقاشی در ژاپن شد. مؤسس این مکتب یعنی کانو ماسانوبو[1] با ترکیبی از موضوعات و روش‌های نقاشی چینی و یاماتوئه به خصوص نقاشی آب مرکب،...» ایجاد کرد
 
Mina (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
'''مکتب کانو یا کانوها:''' این مکتب در اواسط [[دوره موروماچی]] شکل گرفت و با پشتیبانی طبقه جنگجویان بدل به بزرگترین مکتب نقاشی در [[ژاپن]] شد. مؤسس این مکتب یعنی کانو ماسانوبو[1] با ترکیبی از موضوعات و روش‌های نقاشی چینی و یاماتوئه به خصوص نقاشی آب مرکب، سبکی پدید آورد که در آن بویی از آیین ذن نبود و به مذاق طبقه حاکم یعنی جنگجویان سازگار بود. در واقع گفته می‌شود این نقاشی ترکیبی از نقاشی چینی و ژاپنی است. در این مکتب از نقاشی‌های بسیار بزرگ برای دیوار قلعه‌ها و معابد تا نقاشی‌های کوچک برای روی بادبزن‌های ژاپنی خلق می‌شد. معروفترین نقاش این مکتب کانو اِیتوکو[2] است که خود یکی از بزرگترین نقاشان تاریخ [[نقاشی ژاپن]] هم محسوب می‌شود.
[[مکتب نقاشی کانو|مکتب کانو]] یا کانوها، در اواسط [[دوره موروماچی]] شکل گرفت و با پشتیبانی طبقه جنگجویان بدل به بزرگترین مکتب [[نقاشی ژاپن|نقاشی در ژاپن]] شد. مؤسس این مکتب یعنی کانو ماسانوبو (狩野正信/Kanō Masanobu(1434-1530)) با ترکیبی از موضوعات و روش‌های [[هنر نقاشی در چین|نقاشی چینی]] و یاماتوئه به خصوص نقاشی آب مرکب، سبکی پدید آورد که در آن بویی از آیین ذن نبود و به مذاق طبقه حاکم یعنی جنگجویان سازگار بود. در واقع گفته می‌شود این [[نقاشی ژاپن|نقاشی]] ترکیبی از [[هنر نقاشی در چین|نقاشی چینی]] و [[نقاشی ژاپن|ژاپنی]] است. در این مکتب از [[نقاشی ژاپن|نقاشی]]<nowiki/>های بسیار بزرگ برای دیوار قلعه‌ها و معابد تا [[نقاشی ژاپن|نقاشی]]<nowiki/>های کوچک برای روی بادبزن‌های ژاپنی خلق می‌شد. معروف‌ترین نقاش این مکتب کانو اِیتوکو (狩野永徳/Kanō Ētoku(1543-1590)) است که خود یکی از بزرگترین نقاشان تاریخ [[نقاشی ژاپن]] هم محسوب می‌شود.
----[1] 狩野正信/Kanō Masanobu(1434-1530).
== نیز نگاه کنید به==
[[هنر ژاپن]]؛ [[نقاشی ژاپن]]؛ [[نقاشی نيهون‌گا]]
==منبع اصلی ==
پالیزدار، فرهاد، ذاکری، قدرت اله(1402). جامعه و فرهنگ ژاپن، تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]، ص.242- 281.


[2] 狩野永徳/Kanō Ētoku(1543-1590).
== نویسندگان مقاله ==
فرهاد پالیزدار و قدرت اله ذاکری
[[رده:هنرهای تجسمی]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۳۰ ژوئیهٔ ۲۰۲۵، ساعت ۱۸:۱۴

مکتب کانو یا کانوها، در اواسط دوره موروماچی شکل گرفت و با پشتیبانی طبقه جنگجویان بدل به بزرگترین مکتب نقاشی در ژاپن شد. مؤسس این مکتب یعنی کانو ماسانوبو (狩野正信/Kanō Masanobu(1434-1530)) با ترکیبی از موضوعات و روش‌های نقاشی چینی و یاماتوئه به خصوص نقاشی آب مرکب، سبکی پدید آورد که در آن بویی از آیین ذن نبود و به مذاق طبقه حاکم یعنی جنگجویان سازگار بود. در واقع گفته می‌شود این نقاشی ترکیبی از نقاشی چینی و ژاپنی است. در این مکتب از نقاشیهای بسیار بزرگ برای دیوار قلعه‌ها و معابد تا نقاشیهای کوچک برای روی بادبزن‌های ژاپنی خلق می‌شد. معروف‌ترین نقاش این مکتب کانو اِیتوکو (狩野永徳/Kanō Ētoku(1543-1590)) است که خود یکی از بزرگترین نقاشان تاریخ نقاشی ژاپن هم محسوب می‌شود.

نیز نگاه کنید به

هنر ژاپن؛ نقاشی ژاپن؛ نقاشی نيهون‌گا

منبع اصلی

پالیزدار، فرهاد، ذاکری، قدرت اله(1402). جامعه و فرهنگ ژاپن، تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص.242- 281.

نویسندگان مقاله

فرهاد پالیزدار و قدرت اله ذاکری