جمهوری خلق چین(از سال 1949 تاکنون): تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:


[[پرونده:13980709090322363185413410.jpg|بندانگشتی| [[جمهوری خلق چین]]'''('''از سال 1949 تاکنون)]]
[[پرونده:13980709090322363185413410.jpg|بندانگشتی| [[جمهوری خلق چین]]'''('''از سال 1949 تاکنون)]]
در سال 1949 میلادی، جنگ داخلی طولانی مدت [[چین]]، با پیروزی [[حزب کمونیست و احیای هویت ملی چین|حزب کمونیست]] به پایان رسید و در اول اکتبر همان سال مائو در میدان تیَن آن­مِن پکن، تأسیس [[جمهوری خلق چین]] در سرزمین اصلی را اعلام كرد. [https://fa.wikipedia.org/wiki/%DA%A9%D9%88%D9%85%DB%8C%D9%86%D8%AA%D8%A7%D9%86%DA%AF حزب کومین تانگ] نیز با اعلام جمهوری [[چین]] در تایوان، سرزمین تحت حاکمیتش را به همین جزیره محدود ساخت.
در سال 1949 میلادی، جنگ داخلی طولانی مدت [[چین]]، با پیروزی [[حزب کمونیست و احیای هویت ملی چین|حزب کمونیست]] به پایان رسید و در اول اکتبر همان سال مائو در میدان تیَن آن­مِن پکن، تأسیس [[جمهوری خلق چین]] در سرزمین اصلی را اعلام كرد. [[تاسیس حزب کومین تانگ در گوانگ جو|حزب کومین تانگ]] نیز با اعلام جمهوری [[چین]] در تایوان، سرزمین تحت حاکمیتش را به همین جزیره محدود ساخت.


=== اصلاحات ===
=== اصلاحات ===
خط ۱۰: خط ۱۰:
[[پرونده:755ee6d6-ea48-11e9-9e8e-4022fb9638c4 image hires 122539.jpg|بندانگشتی|[[مائو تسه تونگ(مائو زدونگ)، بنیانگذار جمهوری خلق چین|مائو تسه تونگ]]، موسس [[جمهوری خلق چین]]]]  
[[پرونده:755ee6d6-ea48-11e9-9e8e-4022fb9638c4 image hires 122539.jpg|بندانگشتی|[[مائو تسه تونگ(مائو زدونگ)، بنیانگذار جمهوری خلق چین|مائو تسه تونگ]]، موسس [[جمهوری خلق چین]]]]  


=== انقلاب فرهنگی ===
=== [[اجرای انقلاب فرهنگی در چین|انقلاب فرهنگی]] ===
[[مائو تسه تونگ(مائو زدونگ)، بنیانگذار جمهوری خلق چین|مائو]] و همفکرانش در سال 1966 به منظور تحمیل ایده­‌های متعصبانه‌­ی سوسیالیستی و پاک کردن چین از«عوامل گذشته» و«جاده صاف کن­‌های امپریالیستی»،  انقلاب فرهنگی را در ماه مه همان سال آغاز کردند که تا زمان مرگ وی در یک دهه­‌ی بعد(1976)، ادامه داشت. این حرکت تمام جنبه‌­های زندگی مردم را شدیدا تحت تأثیر قرار داد. گاردهای سرخ [[مائو تسه تونگ(مائو زدونگ)، بنیانگذار جمهوری خلق چین|مائو]] که از پنج قشر سرخ یعنی فرزندان کارگران، دهقانان، اعضای ارتش آزادیبخش، کادرهای انقلابی که پیش از 1945 به حزب پیوسته بودند و فرزندان شهدا تشکیل می شدند، در خیابان­‌ها ترس و وحشت به راه انداخته و بسیاری از مردم را به دلایل واهی ضدانقلاب قلمداد کرده و آن‌­ها را به جوخه­‌های اعدام سپرده و یا به اردوگاه های کار اجباری فرستادند. ایده­‌ی انقلاب فرهنگی که در اثر ترس از اتحاد جماهیر شوروی و رقابت قدرت در داخل حزب به‌­وجود آمد، زمینه را برای عقب­گرد فاحش جامعه­‌ی چین در تمامی زمینه­‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی فراهم ساخت. در سال 1972، و در اوج جدایی چین و شوروی، [[مائو تسه تونگ(مائو زدونگ)، بنیانگذار جمهوری خلق چین|مائو]] و چوئن­لای در [[پکن]] با [https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B1%DB%8C%DA%86%D8%A7%D8%B1%D8%AF_%D9%86%DB%8C%DA%A9%D8%B3%D9%88%D9%86 ریچارد نیکسون] رییس جمهوری آمریکا برای برقراری رابطه­‌ی دیپلماتیک ملاقات کردند. در همان سال [[جمهوری خلق چین]] به عضویت [https://fa.wikifeqh.ir/%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86_%D9%85%D9%84%D9%84_%D9%85%D8%AA%D8%AD%D8%AF سازمان ملل] درآمده و عضو دایمی [https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7%DB%8C_%D8%A7%D9%85%D9%86%DB%8C%D8%AA_%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86_%D9%85%D9%84%D9%84_%D9%85%D8%AA%D8%AD%D8%AF شورای امنیت این سازمان] شد<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،جلد اول، ص 142-143</ref>.
[[مائو تسه تونگ(مائو زدونگ)، بنیانگذار جمهوری خلق چین|مائو]] و همفکرانش در سال 1966 به منظور تحمیل ایده­‌های متعصبانه‌­ی سوسیالیستی و پاک کردن [[چین]] از«عوامل گذشته» و«جاده صاف کن­‌های امپریالیستی»،  [[اجرای انقلاب فرهنگی در چین|انقلاب فرهنگی]] را در ماه مه همان سال آغاز کردند که تا زمان مرگ وی در یک دهه­‌ی بعد(1976)، ادامه داشت. این حرکت تمام جنبه‌­های زندگی مردم را شدیدا تحت تأثیر قرار داد. گاردهای سرخ [[مائو تسه تونگ(مائو زدونگ)، بنیانگذار جمهوری خلق چین|مائو]] که از پنج قشر سرخ یعنی فرزندان کارگران، دهقانان، اعضای ارتش آزادیبخش، کادرهای انقلابی که پیش از 1945 به حزب پیوسته بودند و فرزندان شهدا تشکیل می شدند، در خیابان­‌ها ترس و وحشت به راه انداخته و بسیاری از مردم را به دلایل واهی ضدانقلاب قلمداد کرده و آن‌­ها را به جوخه­‌های اعدام سپرده و یا به اردوگاه های کار اجباری فرستادند. [[اجرای انقلاب فرهنگی در چین|ایده­‌ی انقلاب فرهنگی]] که در اثر ترس از [[روسیه|اتحاد جماهیر شوروی]] و رقابت قدرت در داخل حزب به‌­وجود آمد، زمینه را برای عقب­گرد فاحش جامعه­‌ی چین در تمامی زمینه­‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی فراهم ساخت. در سال 1972، و در اوج جدایی چین و شوروی، [[مائو تسه تونگ(مائو زدونگ)، بنیانگذار جمهوری خلق چین|مائو]] و [[چوئن لای، نخست وزیر مادام العمر جمهوری خلق چین|چوئن ­لای]] در [[پکن]] با [https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B1%DB%8C%DA%86%D8%A7%D8%B1%D8%AF_%D9%86%DB%8C%DA%A9%D8%B3%D9%88%D9%86 ریچارد نیکسون] رییس جمهوری آمریکا برای برقراری رابطه­‌ی دیپلماتیک ملاقات کردند. در همان سال [[جمهوری خلق چین]] به عضویت [https://fa.wikifeqh.ir/%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86_%D9%85%D9%84%D9%84_%D9%85%D8%AA%D8%AD%D8%AF سازمان ملل] درآمده و عضو دایمی [https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7%DB%8C_%D8%A7%D9%85%D9%86%DB%8C%D8%AA_%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86_%D9%85%D9%84%D9%84_%D9%85%D8%AA%D8%AD%D8%AF شورای امنیت این سازمان] شد<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،جلد اول، ص 142-143</ref>.


نیز نگاه کنید به [[جمهوری خلق چین]]؛ [[جمهوری خلق چین(از سال 2002 تاکنون)]]
== نیز نگاه کنید به ==
 
* [[جمهوری خلق چین]]
* [[جمهوری خلق چین(از سال 2002 تاکنون)]]


== کتابشناسی ==
== کتابشناسی ==

نسخهٔ ‏۱۲ دسامبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۰:۴۶

 جمهوری خلق چین(از سال 1949 تاکنون)

در سال 1949 میلادی، جنگ داخلی طولانی مدت چین، با پیروزی حزب کمونیست به پایان رسید و در اول اکتبر همان سال مائو در میدان تیَن آن­مِن پکن، تأسیس جمهوری خلق چین در سرزمین اصلی را اعلام كرد. حزب کومین تانگ نیز با اعلام جمهوری چین در تایوان، سرزمین تحت حاکمیتش را به همین جزیره محدود ساخت.

اصلاحات

هدف اولیه‌­ی مائو، تغییر کامل سیستم مالکیت خصوصی و اجرای اصلاحات گسترده‌­ی اقتصادی به سبک ایدئولوژی کمونیستی بود. لذا سیستم گذشته­‌ی مالکیت فئودالی را به نفع کشاورزان فقیر تغییر داد. مائو تأکید زیادی بر مبارزه­‌ی طبقاتی و کارهای ایدئولوژیکی داشت. در سال 1953 با تبلیغات گسترده، مبارزه با هرچه که رنگ و بوی گذشته داشت را آغاز نمود. با مالکان و تجار در افتاد و اموالشان را مصادره کرد و برخی از آنان را نیز به چوبه­‌ی دار سپرد. بسیاری از ساختمان‌­های دارای اهمیت تاریخی و فرهنگی و هم­چنین تعداد زیادی از آثار ارزشمند هنری را به دلیل تعلق به دوران فئودالی، از بین برد. او معتقد بود سوسیالیسم به تدریج بر تمام ایدئولوژی­‌های موجود پیروز خواهد شد. 

جهش بزرگ به جلو

نخستین برنامه­‌ی پنج‌ساله­‌ی اقتصادی و اجتماعی مائو تحت عنوان«جهش بزرگ به جلو(Great Leap Forward)» در سال 1958 به مورد اجرا گذاشته شد. این برنامه­‌ی اشتباه، منجر به کشته شدن 45 میلیون نفر از فقر و گرسنگی ناشی از قحطی شد. با پایان سال 1961، میزان رشد جمعیت به خاطر سوء تغذیه تقریبا به نصف رسید. شکست برنامه­‌ی «جهش بزرگ به پیش» مائو قدرت او در دولت را کاهش داد و مدیریت اجرایی کشور بر عهده­‌ی لیو شائوچی(Liu Shaoqi) و دِنگ شیائو پینگ گذاشته شد.

انقلاب فرهنگی

مائو و همفکرانش در سال 1966 به منظور تحمیل ایده­‌های متعصبانه‌­ی سوسیالیستی و پاک کردن چین از«عوامل گذشته» و«جاده صاف کن­‌های امپریالیستی»،  انقلاب فرهنگی را در ماه مه همان سال آغاز کردند که تا زمان مرگ وی در یک دهه­‌ی بعد(1976)، ادامه داشت. این حرکت تمام جنبه‌­های زندگی مردم را شدیدا تحت تأثیر قرار داد. گاردهای سرخ مائو که از پنج قشر سرخ یعنی فرزندان کارگران، دهقانان، اعضای ارتش آزادیبخش، کادرهای انقلابی که پیش از 1945 به حزب پیوسته بودند و فرزندان شهدا تشکیل می شدند، در خیابان­‌ها ترس و وحشت به راه انداخته و بسیاری از مردم را به دلایل واهی ضدانقلاب قلمداد کرده و آن‌­ها را به جوخه­‌های اعدام سپرده و یا به اردوگاه های کار اجباری فرستادند. ایده­‌ی انقلاب فرهنگی که در اثر ترس از اتحاد جماهیر شوروی و رقابت قدرت در داخل حزب به‌­وجود آمد، زمینه را برای عقب­گرد فاحش جامعه­‌ی چین در تمامی زمینه­‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی فراهم ساخت. در سال 1972، و در اوج جدایی چین و شوروی، مائو و چوئن ­لای در پکن با ریچارد نیکسون رییس جمهوری آمریکا برای برقراری رابطه­‌ی دیپلماتیک ملاقات کردند. در همان سال جمهوری خلق چین به عضویت سازمان ملل درآمده و عضو دایمی شورای امنیت این سازمان شد[۱].

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،جلد اول، ص 142-143