مساجد ویژه ی زنان در چین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
=== مساجد ویژه­ ی زنان ===
 
در اواخر دوران حاکمیت سلسله­ی مینگ و اوایل سلسله­ی چینگ، جامعه­ی مسلمانان چین، دچار تغییر و تحول عمده­ای شد که پدیده­ی نادرِ ایجاد مساجد خاص برای زنان، به ویژه در مناطق مرکزی چین، از دستاوردهای این دوران به حساب می­آید. درچنین شرایطی، با توجه به کمبود آخوندهای( رهبران دینی) مسلط به [[زبان چینی]] که بتواند آموزه­های دینی را به این زبان به مسلمانان، خصوصا جامعه­ی زنان، آموزش دهد از یک سو، و محدودیت­های سنتی و اجتماعی که مانع ارتباط معقول و مناسب زنان با مردان جهت کسب علوم دینی و برگزاری آزادانه­ی مراسم عبادی بود از سوی دیگر، زمینه برای تلاش زنان جهت ایجاد مساجد ویژه و مستقل که در آن امام و مأموم و بیان کننده­ی احکام دینی و جمعیت شنونده و استاد و شاگرد را یک پارچه زنان تشکیل می­دهند، فراهم ساخت. زنان مسلمان با درک حساسیت زمان و ضرورت اقدام عاجل برای حراست از معتقدات دینی و فرهنگ اسلامی خود، خانواده و فرزندانشان، دست به کار شده و به­رغم مخالفت­هایی که در ابتدا از سوی مردان صورت می­گرفت، با ساخت و مدیریت مساجد خاص زنان، دوشادوش مردان در جهاد علمی و عملی حفظ و حراست از جامعه­ی اسلامی و هویت فرهنگی مسلمانان این کشور مشارکت کردند.<ref>شوی، جینگ جو و ماری یاشوک(2002)، تاریخ مسجد ویژه ی زنان در چین،انتشارات کورزون ، لندن </ref>  
در اواخر دوران حاکمیت [[سلسله مینگ]] و اوایل [[سلسله چینگ]]، جامعه­ مسلمانان چین، دچار تغییر و تحول عمده­ای شد که پدیده­ی نادرِ ایجاد مساجد خاص برای زنان، به ویژه در مناطق مرکزی [[چین]]، از دستاوردهای این دوران به حساب می­آید. درچنین شرایطی، با توجه به کمبود آخوندهای( رهبران دینی) مسلط به [[زبان چینی]] که بتواند آموزه­های دینی را به این زبان به مسلمانان، خصوصا جامعه­ زنان، آموزش دهد از یک سو، و محدودیت­های سنتی و اجتماعی که مانع ارتباط معقول و مناسب زنان با مردان جهت کسب علوم دینی و برگزاری آزادانه­ مراسم عبادی بود از سوی دیگر، زمینه برای تلاش زنان جهت ایجاد مساجد ویژه و مستقل که در آن امام و مأموم و بیان کننده­ی احکام دینی و جمعیت شنونده و استاد و شاگرد را یک پارچه زنان تشکیل می­دهند، فراهم ساخت. زنان مسلمان با درک حساسیت زمان و ضرورت اقدام عاجل برای حراست از معتقدات دینی و فرهنگ اسلامی خود، خانواده و فرزندانشان، دست به کار شده و به­رغم مخالفت­هایی که در ابتدا از سوی مردان صورت می­گرفت، با ساخت و مدیریت مساجد خاص زنان، دوشادوش مردان در جهاد علمی و عملی حفظ و حراست از جامعه­ی اسلامی و هویت فرهنگی مسلمانان این کشور مشارکت کردند.<ref>شوی، جینگ جو و ماری یاشوک(2002)، تاریخ مسجد ویژه ی زنان در چین،انتشارات کورزون ، لندن </ref>  


=== تاریخ پیدایش مسجد زنان ===
=== تاریخ پیدایش مسجد زنان ===
به دلیل نا آشنا بودن این موضوع در بین محققان و پژوهشگران مسلمان، تاکنون تحقیق و بررسی کاملی پیرامون علل و عوامل و تاریخ دقیق پیدایش مسجد زنان در [[چین]] صورت نگرفته است<ref>شووی، جینگ جون(2003) پژوهش تاریخ مسجد زنان چین در گفتگوها مجله دراسات قومیه هویشماره 4  </ref> ولی با توجه به اهمیت موضوع و تأثیر جدی آن در حیات اجتماعی، اعتقادی و آموزشی زنان مسلمان چین، جا دارد که پژوهش­های بیشتری در این زمینه صورت گیرد تا زوایای پنهان موضوع بیشتر روشن شود.  
به دلیل نا آشنا بودن این موضوع در بین محققان و پژوهشگران مسلمان، تاکنون تحقیق و بررسی کاملی پیرامون علل و عوامل و تاریخ دقیق پیدایش مسجد زنان در [[چین]] صورت نگرفته است<ref>شووی، جینگ جون(2003) پژوهش تاریخ مسجد زنان چین در گفتگوها مجله دراسات قومیه هویشماره 4  </ref> ولی با توجه به اهمیت موضوع و تأثیر جدی آن در حیات اجتماعی، اعتقادی و آموزشی زنان مسلمان [[چین]]، جا دارد که پژوهش ­های بیشتری در این زمینه صورت گیرد تا زوایای پنهان موضوع بیشتر روشن شود.  


در هر صورت، براساس اسناد و نوشته­های تاریخی و آثار بر جای مانده از ساختمان­های مساجد قدیمی مختص زنان که تا کنون در مناطق مرکزی چین باقی مانده است، این پدیده از قدمتی حدود سیصد الی چهارصد ساله برخوردار است.<ref>ژاکلین، آرمیجو حسین(2005)، آموزش های اسلامی در چین ،فصلنامه ی آسیایی دانشگاه هاروارد،سال نهم</ref> ''' '''
در هر صورت، براساس اسناد و نوشته­های تاریخی و آثار بر جای مانده از ساختمان­های مساجد قدیمی مختص زنان که تا کنون در مناطق مرکزی چین باقی مانده است، این پدیده از قدمتی حدود سیصد الی چهارصد ساله برخوردار است.<ref>ژاکلین، آرمیجو حسین(2005)، آموزش های اسلامی در چین ،فصلنامه ی آسیایی دانشگاه هاروارد،سال نهم</ref> ''' '''
نیز نگاه کنید به [[مساجد در چین]]؛ [[کاربری های مهم مساجد در چین]]؛ [[نقش مساجد در حفظ هویت دینی مسلمانان در چین]]


== کتابشناسی ==
== کتابشناسی ==

نسخهٔ ‏۱۲ نوامبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۹:۲۷

در اواخر دوران حاکمیت سلسله مینگ و اوایل سلسله چینگ، جامعه­ مسلمانان چین، دچار تغییر و تحول عمده­ای شد که پدیده­ی نادرِ ایجاد مساجد خاص برای زنان، به ویژه در مناطق مرکزی چین، از دستاوردهای این دوران به حساب می­آید. درچنین شرایطی، با توجه به کمبود آخوندهای( رهبران دینی) مسلط به زبان چینی که بتواند آموزه­های دینی را به این زبان به مسلمانان، خصوصا جامعه­ زنان، آموزش دهد از یک سو، و محدودیت­های سنتی و اجتماعی که مانع ارتباط معقول و مناسب زنان با مردان جهت کسب علوم دینی و برگزاری آزادانه­ مراسم عبادی بود از سوی دیگر، زمینه برای تلاش زنان جهت ایجاد مساجد ویژه و مستقل که در آن امام و مأموم و بیان کننده­ی احکام دینی و جمعیت شنونده و استاد و شاگرد را یک پارچه زنان تشکیل می­دهند، فراهم ساخت. زنان مسلمان با درک حساسیت زمان و ضرورت اقدام عاجل برای حراست از معتقدات دینی و فرهنگ اسلامی خود، خانواده و فرزندانشان، دست به کار شده و به­رغم مخالفت­هایی که در ابتدا از سوی مردان صورت می­گرفت، با ساخت و مدیریت مساجد خاص زنان، دوشادوش مردان در جهاد علمی و عملی حفظ و حراست از جامعه­ی اسلامی و هویت فرهنگی مسلمانان این کشور مشارکت کردند.[۱]

تاریخ پیدایش مسجد زنان

به دلیل نا آشنا بودن این موضوع در بین محققان و پژوهشگران مسلمان، تاکنون تحقیق و بررسی کاملی پیرامون علل و عوامل و تاریخ دقیق پیدایش مسجد زنان در چین صورت نگرفته است[۲] ولی با توجه به اهمیت موضوع و تأثیر جدی آن در حیات اجتماعی، اعتقادی و آموزشی زنان مسلمان چین، جا دارد که پژوهش ­های بیشتری در این زمینه صورت گیرد تا زوایای پنهان موضوع بیشتر روشن شود.

در هر صورت، براساس اسناد و نوشته­های تاریخی و آثار بر جای مانده از ساختمان­های مساجد قدیمی مختص زنان که تا کنون در مناطق مرکزی چین باقی مانده است، این پدیده از قدمتی حدود سیصد الی چهارصد ساله برخوردار است.[۳]  

نیز نگاه کنید به مساجد در چین؛ کاربری های مهم مساجد در چین؛ نقش مساجد در حفظ هویت دینی مسلمانان در چین

کتابشناسی

  1. شوی، جینگ جو و ماری یاشوک(2002)، تاریخ مسجد ویژه ی زنان در چین،انتشارات کورزون ، لندن
  2. شووی، جینگ جون(2003) پژوهش تاریخ مسجد زنان چین در گفتگوها مجله دراسات قومیه هویشماره 4
  3. ژاکلین، آرمیجو حسین(2005)، آموزش های اسلامی در چین ،فصلنامه ی آسیایی دانشگاه هاروارد،سال نهم