مشاهیر هنری سنگال: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
-"[[هانری ساگنا]]"  (Henri Sagna)یک هنر مند معاصر است که در سال 1973 در داکاربه دنیا آمد. او یک مجسمه ساز، نقاش روی دیوار، طراح صحنه و متخصص هنر چیده مان (انستالاسیون) و هنر تزئینی بویژه با مواد بازیافتی (او برای اولین بار از این ایده برای حفظ محیط زیست و مبارزه با مالاریا در آفریقا استفاده کرد) است. او اولین جایزه ی سال ملی هنر های تجسمی [[سنگال]] را از آن خود کرد. وی معروف به مجسمه ساز- بازیافتی است. مجسمه های او بیشتر به شکل حشره ی مالاریا، انسان و مجسمه هایی که معرف مفهوم جنگ و نا برابری است. وی از سال 2000 تا 2009 در ده نمایشگاه سنگالی و بین المللی آثار خود را در معرض دید قرار داده است.(Bassene, 2005: 11)  
"[[هانری ساگنا]]" (Henri Sagna)یک هنرمند معاصر است که در سال 1973 در داکاربه دنیا آمد. او یک مجسمه ساز، نقاش روی دیوار، طراح صحنه و متخصص هنر چیده مان (انستالاسیون) و هنر تزئینی بویژه با مواد بازیافتی (او برای اولین بار از این ایده برای حفظ محیط زیست و مبارزه با مالاریا در آفریقا استفاده کرد) است. او اولین جایزه ی سال ملی [[هنرهای تجسمی در سنگال|هنر های تجسمی سنگال]] را از آن خود کرد. وی معروف به مجسمه ساز- بازیافتی است. مجسمه های او بیشتر به شکل حشره ی مالاریا، انسان و مجسمه هایی که معرف مفهوم جنگ و نا برابری است. وی از سال 2000 تا 2009 در ده نمایشگاه سنگالی و بین المللی آثار خود را در معرض دید قرار داده است.<ref name=":1">Bassene.(2005).11</ref>


-"[[مامادی سیدی]]" (Mamady Sedy) نیز در سال 1970 در داکار به دنیا آمد. بیشتر آثار او هنر چیده مان است که از قصه های مردمی الهام گرفته است. مجسمه ها و تصاویر ساده او دیکته شده نیستند بلکه حاصل روحیه ی ابداعی اوست. آثار او نمایانگر جامعه ای است که بدون وقفه در حال تحول است، او سعی دارد در آثارش با مفهوم بدی، بدجنسی و اعمال بد انسان مبارزه کند. خودخواهی، شکست، زیبایی، استقلال، قدرت غریب به اتفاق و تنهایی از دیگر مفاهیم آثار اوست. وی آثار خود را در بیست نمایشگاه سنگالی و بین المللی در معرض عموم قرار داده است و بالاخره اینکه مشخصه مجسمه های او شخصیتی است که نیمه انسان و نیمه حیوان است.
"[[مامادی سیدی]]" (Mamady Sedy) نیز در سال 1970 در داکار به دنیا آمد. بیشتر آثار او هنر چیده مان است که از قصه های مردمی الهام گرفته است. مجسمه ها و تصاویر ساده او دیکته شده نیستند بلکه حاصل روحیه ی ابداعی اوست. آثار او نمایانگر جامعه ای است که بدون وقفه در حال تحول است، او سعی دارد در آثارش با مفهوم بدی، بدجنسی و اعمال بد انسان مبارزه کند. خودخواهی، شکست، زیبایی، استقلال، قدرت غریب به اتفاق و تنهایی از دیگر مفاهیم آثار اوست. وی آثار خود را در بیست نمایشگاه سنگالی و بین المللی در معرض عموم قرار داده است و بالاخره اینکه مشخصه مجسمه های او شخصیتی است که نیمه انسان و نیمه حیوان است.


-"[[آیسا دیون]]" (Aïssa Dion) هم که در سال 1952 در [[فرانسه]] به دنیا آمد اما در داکار زندگی می کند یکی از هنرمندان معروف طراحی روی پارچه است که روحیه ای بسیار خلاق در مد روز دارد. ویژگی های نقاشی های او تصویری- رسا بودن آنهاست. (Bassene, 2005: 11)  
"[[آیسا دیون]]" (Aïssa Dion) هم که در سال 1952 در [[فرانسه]] به دنیا آمد اما در داکار زندگی می کند یکی از هنرمندان معروف طراحی روی پارچه است که روحیه ای بسیار خلاق در مد روز دارد. ویژگی های نقاشی های او تصویری- رسا بودن آنهاست.<ref name=":1" />
 
- عثمان سوOusmane sow) ) به عنوان نمونه يكي از بزرگترين  هنرمندان مجسمه ساز سنگالي معاصر به شمار مي‌آيد. او آثار زيادي را خلق كرده است. اما از مهمترين آنها در سال 2002- 2001 بود كه او براي كميته‌ي بين المللي المپيك، «دونده روي خط حركت» و مجسمه‌اي از ويكتور هوگو(Victor Hugo) واقع در شهر بزانسون فرانسه (Besanson) را ساخت. در سال 2008، با سفارش شهر ژنو، يك مجسمه برنزي را ساخت كه نمايانگر انساني است كه نشسته و در حال احترام، براي مهاجران بدون مدرك مي‌خواند.


- عثمان سو (Ousmane sow) به عنوان نمونه یکی از بزرگترین هنرمندان مجسمه ساز سنگالی معاصر به شمار می‌آید. او آثار زیادی را خلق کرده است. اما از مهمترین آنها در سال 2002- 2001 بود که او برای کمیته‌ی بین المللی المپیک، «دونده روی خط حرکت» و مجسمه‌ای از [[ویکتور هوگو]] (Victor Hugo) واقع در شهر بزانسون فرانسه (Besanson) را ساخت. در سال 2008، با سفارش شهر ژنو، یک مجسمه برنزی را ساخت که نمایانگر انسانی است که نشسته و در حال احترام، برای مهاجران بدون مدرک می‌خواند.<ref>بصیری، محمدعلی، فتحی پور، ریحانه (1401 ).جامعه و فرهنگ سنگال. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی( در دست انتشار)</ref>
== نیز نگاه کنید به ==
== نیز نگاه کنید به ==



نسخهٔ ‏۱ مهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۰۹:۲۴

"هانری ساگنا" (Henri Sagna)یک هنرمند معاصر است که در سال 1973 در داکاربه دنیا آمد. او یک مجسمه ساز، نقاش روی دیوار، طراح صحنه و متخصص هنر چیده مان (انستالاسیون) و هنر تزئینی بویژه با مواد بازیافتی (او برای اولین بار از این ایده برای حفظ محیط زیست و مبارزه با مالاریا در آفریقا استفاده کرد) است. او اولین جایزه ی سال ملی هنر های تجسمی سنگال را از آن خود کرد. وی معروف به مجسمه ساز- بازیافتی است. مجسمه های او بیشتر به شکل حشره ی مالاریا، انسان و مجسمه هایی که معرف مفهوم جنگ و نا برابری است. وی از سال 2000 تا 2009 در ده نمایشگاه سنگالی و بین المللی آثار خود را در معرض دید قرار داده است.[۱]

"مامادی سیدی" (Mamady Sedy) نیز در سال 1970 در داکار به دنیا آمد. بیشتر آثار او هنر چیده مان است که از قصه های مردمی الهام گرفته است. مجسمه ها و تصاویر ساده او دیکته شده نیستند بلکه حاصل روحیه ی ابداعی اوست. آثار او نمایانگر جامعه ای است که بدون وقفه در حال تحول است، او سعی دارد در آثارش با مفهوم بدی، بدجنسی و اعمال بد انسان مبارزه کند. خودخواهی، شکست، زیبایی، استقلال، قدرت غریب به اتفاق و تنهایی از دیگر مفاهیم آثار اوست. وی آثار خود را در بیست نمایشگاه سنگالی و بین المللی در معرض عموم قرار داده است و بالاخره اینکه مشخصه مجسمه های او شخصیتی است که نیمه انسان و نیمه حیوان است.

"آیسا دیون" (Aïssa Dion) هم که در سال 1952 در فرانسه به دنیا آمد اما در داکار زندگی می کند یکی از هنرمندان معروف طراحی روی پارچه است که روحیه ای بسیار خلاق در مد روز دارد. ویژگی های نقاشی های او تصویری- رسا بودن آنهاست.[۱]

- عثمان سو (Ousmane sow) به عنوان نمونه یکی از بزرگترین هنرمندان مجسمه ساز سنگالی معاصر به شمار می‌آید. او آثار زیادی را خلق کرده است. اما از مهمترین آنها در سال 2002- 2001 بود که او برای کمیته‌ی بین المللی المپیک، «دونده روی خط حرکت» و مجسمه‌ای از ویکتور هوگو (Victor Hugo) واقع در شهر بزانسون فرانسه (Besanson) را ساخت. در سال 2008، با سفارش شهر ژنو، یک مجسمه برنزی را ساخت که نمایانگر انسانی است که نشسته و در حال احترام، برای مهاجران بدون مدرک می‌خواند.[۲]

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ Bassene.(2005).11
  2. بصیری، محمدعلی، فتحی پور، ریحانه (1401 ).جامعه و فرهنگ سنگال. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی( در دست انتشار)