ادیان سنتی زیمبابوه: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
'''ادیان سنتی'''
دینامیسم، فتیشیسم، عریان گرایی و ... واژه‌هایی هستند که در توصیف جهان بینی و دیدگاه ادیان سنتی آفریقایی به کار می‌روند. هر یک از قبایل [[زيمبابوه|زیمبابوه]] برای خود دین و باور سنتی با ویژگی‌های خاص خود دارد.


ديناميسم،فتيشيسم،عريان گرايی و ... واژه هایی هستند که در توصيف جهان بینی و دیدگاه اديان سنتی آفريقايی به کار می روند.هر یک از قبايل [[زيمبابوه]] برای خود دین و باور سنتی با ویژگی های خاص خود دارد.
تعداد زیادی از مردم [[زيمبابوه|زیمبابوه]] هم چنان بر پیروی از ادیان سنتی به جا مانده از نیاکان خود باقی مانده‌اند. براساس باورهای سنتی، ارواح پدران و بزرگان قبایل واسطه‌های روحانی میان آن‌ها و خدا هستند. بسیاری از آنان معتقدند هر فردی پس از مرگ روح پدر خود را ملاقات می‌کند همان گونه که روح وی نیز قبلاً با ارواح پدر و جدش ملاقات نموده است.


تعداد زیادی از مردم زیمبابوه هم چنان بر پیروی از ادیان سنتی به جا مانده از نیاکان خود باقی مانده اند.بر اساس باورهای سنتی،ارواح پدران و بزرگان قبایل واسطه های روحانی میان آنها و خدا هستند.بسیاری از آنان معتقدند هر فردی پس از مرگ  روح پدر خود را ملاقات می کند همان گونه که روح وی نیز قبلاً با ارواح پدر و جدش ملاقات نموده است.
در میان بسیاری از مردم قبایل [[قبيله شونا|شونا]] و [[قبیله اندبله|اندبله]]، مفهوم خدا تجلی و تداعی‌گر مفهوم خالق یا هستی بخش جهان است. مفهوم خدا در میان مردم [[قبيله شونا|شونا]] با واژه "موآری" (Mwari) و در میان مردم [[قبیله اندبله|اندبله]] با واژه "اومیلو" (uMlimu) خوانده می‌شود و همواره در حیات روزانه مردم نقش فعال دارد. مردم [[قبيله شونا|قبیله شونا]] از طریق "وادزیمو" (Vadzimu) و مردم [[قبیله اندبله]] از طریق "آمادهلوزی" (amadhlozi) که اجدادشان می‌باشند با پروردگارشان در ارتباطند و آن‌ها را اجداد متوفی می‌نامند. "وادزیمو" (Vadzimu)، که نیای [[قبيله شونا|قبیله شونا]] محسوب می‌شود با حضور در زندگی اجتماعی پیروان و فرزندان آن‌ها همواره در غم‌ها و شادی‌های مردم خود شریک است. ارواحی که نقش واسطه بین مردم و نیای آن‌ها را دارند، معمولاً با جد بزرگ شونا یعنی وادزیمو، در ارتباط هستند. پروفسور "تابونا شوکو" (TabonaShoko)، نویسنده کتاب "بهداشت و سعادت در مذهب سنتی کارانگا" (Karanga)، ضمن تحلیل نگرش‌های دین سنتی "کارانگا" پیرامون دلایل بیماری‌ها، راه‌های تشخیص و روش‌های نابودی آن‌ها و به دست آوردن سلامتی را ارائه می‌کند. وی با تحقیق بر روی کلیسای مستقل آفریقایی شاخه آپوستولیک، به این نتیجه می‌رسد که شفای بیماران و بخشش سلامتی و سعادت زندگی توسط ارواح نیاکان فقط منحصر به مذاهب سنتی نبوده بلکه ادیان جدید نیز از این باورها تأثیر گرفته نشانه‌های آن در نظام کلیسایی مستقل مشاهده می‌شود.


در میان بسیاری از مردم قبایل شونا و اندبله،مفهوم خدا تجلی و تداعی گر مفهوم خالق یا هستی بخش جهان است.مفهوم خدا در میان مردم شونا با واژه "موآري"<sup>[27]</sup> و در میان مردم اندبله با واژه "اوميلو" <sup>[28]</sup> خوانده می شود و همواره در حیات روزانه مردم نقش فعال دارد. مردم قبیله شونا از طریق "وادزيمو" <sup>[29]</sup> و مردم قبیله اندبله  از طریق "آمادهلوزی"<sup>[30]</sup> که اجدادشان می باشند با پروردگارشان در ارتباطند و آنها را اجداد متوفی می نامند."وادزيمو"<sup>[31]</sup>،که نیای قبیله شونا محسوب می شود با حضور در زندگی اجتماعی پیروان و فرزندان آنها همواره در غم ها و شادی های مردم خود شریک است. ارواحی که نقش واسطه بین مردم و نیای آنها را دارند،معمولاً با جد بزرگ شونا یعنی وادزيمو،در ارتباط هستند. پروفسور"تابونا شوكو"<sup>[32]</sup>، نویسنده کتاب " بهداشت و سعادت در مذهب سنتی كارانگا"<sup>[33]</sup>،ضمن تحلیل نگرش های دین سنتی "كارانگا" پیرامون دلایل بیماری ها ،راه های تشخیص                                                                                                                                                                                                                  و روش های نابودی آن ها و به دست آوردن سلامتی را ارائه می کند.وی با تحقیق بر روی کلیسای مستقل آفریقایی  شاخه آپوستولیک، به این نتیجه می رسد که شفای بیماران و بخشش سلامتی و سعادت زندگی توسط ارواح نیاکان فقط منحصر به مذاهب سنتی نبوده بلکه ادیان جدید نیز از این باورها تأثیر گرفته نشانه های آن در نظام کلیسایی مستقل مشاهده می شود.
[https://www.zim.gov.zw/index.php/en/my-government/government-ministries/higher-and-tertiary-education,-science-and-technology-development وزارت آموزش زیمبابوه] تدریس ادیان سنتی را در برنامه مدارس کشور قرار داده است.


وزارت آموزش زیمبابوه تدریس ادیان سنتی را در برنامه مدارس  کشور قرار داده است.
برخی از مذاهب یا فلسفه‌های سنتی آفریقایی در [[زيمبابوه|زیمبابوه]] عبارتند از:


برخی از مذاهب يا فلسفه  های سنتی آفريقايی در زيمبابوه عبارتنداز:
=== [[آئين موالی در زیمبابوه|آئین موالی (Mwali)]] ===
فرقه "موآلی" و معابد آن‌ها در کتابی با عنوان: "تپه‌های مامبو: اهمیت تاریخی و مذهبی آن" تألیف "ماریکه کلارک" (Marieke Clarke) که در سال 2008 چاپ شد، مورد بررسی قرار گرفته است. تپه‌های مامبو در شمالی‌ترین منطقه [[بولاوایو]] و معبد " انجلهله" (Njelele) در فاصله 35 کیلومتری جنوب همان شهر بر روی تپه‌های "ماتوبو" (Matobo) قرار دارد. برای پیروان این فرقه، معبد انجلهله به عنوان مهم‌ترین مکان عبادی و محل اجرای برنامه "رقص باران" در ادای احترام و خضوع به روح "موالی" محسوب می‌شود. هر ساله در فصل باران، رئیس قبیله که نماینده و رهبر دینی بوده اجرای مراسم را بر عهده دارد، هیأتی را که " آماوسانا" (amawosana) (به معنی جماعتی با ارواح نزول باران) خوانده می‌شود به سوی معبد "انجلهله" راهی می‌کند تا از خدای باران (موالی - روحی که ازمیان صخره‌ای در انجلهله به نمایندگی از جانب مردم حرف می‌زند) تقاضای باران نمایند.


'''1-آئين موالی<sup>[34]</sup>:'''
=== فرقه باران مارومبی (MarumbiRainCult) ===


فرقه "موآلی" و معابد آنها در كتابی با عنوان:"تپه های مامبو:اهميت تاريخی و مذهبی آن" تألیف " ماريكه كلارك"<sup>[35]</sup> که در سال 2008 چاپ شد، مورد بررسی قرار گرفته است.تپه های مامبو در ش[[مالی]] ترين منطقه بولاوايو و معبد " انجلهله"<sup>[36]</sup> در فاصله 35 كيلومتری جنوب همان شهر بر روي تپه های "ماتوبو"<sup>[37]</sup> قرار دارد.برای پیروان این فرقه،معبد انجلهله به عنوان مهم ترين مکان عبادی و محل اجرای برنامه "رقص باران" در ادای احترام و خضوع به روح " موالی" محسوب می شود.هر ساله در فصل باران،رئيس قبيله كه نماينده و رهبر دينی بوده اجرای مراسم را بر عهده دارد،هيأتی را که " آماوسانا"<sup>[38]</sup> (به معنی جماعتی با ارواح نزول باران) خوانده می شود به سوی معبد "انجلهله" راهی می كند تا از خدای باران (موالی-روحی كه ازميان صخره ای در انجلهله  به نمايندگی از جانب مردم حرف می زند) تقاضای باران نمایند.
=== [[فرقه آنهو در زیمبابوه|فرقه آنهو (Unhu)]] ===
فلسفه‌ای انسان‌گرایانه است که شعار آن عبارتست از: "من هستم آن چه هستم چرا که هستی همگی ما نیز بر این مبناست". این فرقه مذهبی دارای صفحه‌ای در فیس بوک می‌باشد.


'''2- فرقه باران مارومبي<sup>[39]</sup>'''
=== [[آئین سان در زیمبابوه|آئین سان (San)]] ===
این فرقه، مذهب خاص بوشمن‌های منطقه جنوب آفریقا و مربوط به روح جهان مادی محیط پیرامونی انسان است. برای ورود به دایره روح جهان مادی، لازم است که بوشمن روح خود را از طریق شکار قدرت حیوان، به حالت خلسه درآورد. در [[زيمبابوه|زیمبابوه]]، مفهوم آئین "سان" مشابه مذهبی است که با همین نام در آفریقای جنوبی پیروانی دارد. تفاوت جزئی بین آئین‌های فرقه‌ای در مناطق مختلف جنوب آفریقا فقط در نوع حیوانی است که باید شکار شود <ref>برگرفته از https://www.zimbabwetraditionalreligions.com/</ref><ref>ایپکچی، محمدحسن (1339). جامعه و فرهنگ [[زيمبابوه|زیمبابوه]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی]. ص. 167-170.</ref>.


'''3-فرقه آنهو<sup>[40]</sup>'''
== نیز نگاه کنید به ==
[[آئین‌های بومی در سیرالئون]]؛ [[آیین های باستانی چین]]


فلسفه ای انسان گرايانه است كه شعار آن عبارتست از:" من هستم آن چه هستم چرا كه هستی همگی ما نيز بر اين مبناست".اين فرقه مذهبی دارای صفحه ای در فيس بوك  می باشد.
== کتابشناسی ==
 
'''4-آئین سان<sup>[41]</sup>:'''
 
اين فرقه،مذهب خاص بوشمن های منطقه جنوب آفريقا و مربوط به روح جهان مادی محيط پيرامونی انسان است.برای ورود به دايره روح جهان مادی،لازم است كه بوشمن روح خود را از طريق شكار قدرت حيوان، به حالت خلسه درآورد.در زيمبابوه،مفهوم آئين" سان" مشابه مذهبی است كه با همين نام در آفريقای جنوبی پيروانی دارد.تفاوت جزئی بين آئين های فرقه ای در مناطق مختلف جنوب آفريقا فقط در نوع حيوانی است كه بايد شكار شود.                    ( www.zimbabwetraditionalreligions.com)

نسخهٔ ‏۲۸ آوریل ۲۰۲۴، ساعت ۱۶:۵۲

دینامیسم، فتیشیسم، عریان گرایی و ... واژه‌هایی هستند که در توصیف جهان بینی و دیدگاه ادیان سنتی آفریقایی به کار می‌روند. هر یک از قبایل زیمبابوه برای خود دین و باور سنتی با ویژگی‌های خاص خود دارد.

تعداد زیادی از مردم زیمبابوه هم چنان بر پیروی از ادیان سنتی به جا مانده از نیاکان خود باقی مانده‌اند. براساس باورهای سنتی، ارواح پدران و بزرگان قبایل واسطه‌های روحانی میان آن‌ها و خدا هستند. بسیاری از آنان معتقدند هر فردی پس از مرگ روح پدر خود را ملاقات می‌کند همان گونه که روح وی نیز قبلاً با ارواح پدر و جدش ملاقات نموده است.

در میان بسیاری از مردم قبایل شونا و اندبله، مفهوم خدا تجلی و تداعی‌گر مفهوم خالق یا هستی بخش جهان است. مفهوم خدا در میان مردم شونا با واژه "موآری" (Mwari) و در میان مردم اندبله با واژه "اومیلو" (uMlimu) خوانده می‌شود و همواره در حیات روزانه مردم نقش فعال دارد. مردم قبیله شونا از طریق "وادزیمو" (Vadzimu) و مردم قبیله اندبله از طریق "آمادهلوزی" (amadhlozi) که اجدادشان می‌باشند با پروردگارشان در ارتباطند و آن‌ها را اجداد متوفی می‌نامند. "وادزیمو" (Vadzimu)، که نیای قبیله شونا محسوب می‌شود با حضور در زندگی اجتماعی پیروان و فرزندان آن‌ها همواره در غم‌ها و شادی‌های مردم خود شریک است. ارواحی که نقش واسطه بین مردم و نیای آن‌ها را دارند، معمولاً با جد بزرگ شونا یعنی وادزیمو، در ارتباط هستند. پروفسور "تابونا شوکو" (TabonaShoko)، نویسنده کتاب "بهداشت و سعادت در مذهب سنتی کارانگا" (Karanga)، ضمن تحلیل نگرش‌های دین سنتی "کارانگا" پیرامون دلایل بیماری‌ها، راه‌های تشخیص و روش‌های نابودی آن‌ها و به دست آوردن سلامتی را ارائه می‌کند. وی با تحقیق بر روی کلیسای مستقل آفریقایی شاخه آپوستولیک، به این نتیجه می‌رسد که شفای بیماران و بخشش سلامتی و سعادت زندگی توسط ارواح نیاکان فقط منحصر به مذاهب سنتی نبوده بلکه ادیان جدید نیز از این باورها تأثیر گرفته نشانه‌های آن در نظام کلیسایی مستقل مشاهده می‌شود.

وزارت آموزش زیمبابوه تدریس ادیان سنتی را در برنامه مدارس کشور قرار داده است.

برخی از مذاهب یا فلسفه‌های سنتی آفریقایی در زیمبابوه عبارتند از:

آئین موالی (Mwali)

فرقه "موآلی" و معابد آن‌ها در کتابی با عنوان: "تپه‌های مامبو: اهمیت تاریخی و مذهبی آن" تألیف "ماریکه کلارک" (Marieke Clarke) که در سال 2008 چاپ شد، مورد بررسی قرار گرفته است. تپه‌های مامبو در شمالی‌ترین منطقه بولاوایو و معبد " انجلهله" (Njelele) در فاصله 35 کیلومتری جنوب همان شهر بر روی تپه‌های "ماتوبو" (Matobo) قرار دارد. برای پیروان این فرقه، معبد انجلهله به عنوان مهم‌ترین مکان عبادی و محل اجرای برنامه "رقص باران" در ادای احترام و خضوع به روح "موالی" محسوب می‌شود. هر ساله در فصل باران، رئیس قبیله که نماینده و رهبر دینی بوده اجرای مراسم را بر عهده دارد، هیأتی را که " آماوسانا" (amawosana) (به معنی جماعتی با ارواح نزول باران) خوانده می‌شود به سوی معبد "انجلهله" راهی می‌کند تا از خدای باران (موالی - روحی که ازمیان صخره‌ای در انجلهله به نمایندگی از جانب مردم حرف می‌زند) تقاضای باران نمایند.

فرقه باران مارومبی (MarumbiRainCult)

فرقه آنهو (Unhu)

فلسفه‌ای انسان‌گرایانه است که شعار آن عبارتست از: "من هستم آن چه هستم چرا که هستی همگی ما نیز بر این مبناست". این فرقه مذهبی دارای صفحه‌ای در فیس بوک می‌باشد.

آئین سان (San)

این فرقه، مذهب خاص بوشمن‌های منطقه جنوب آفریقا و مربوط به روح جهان مادی محیط پیرامونی انسان است. برای ورود به دایره روح جهان مادی، لازم است که بوشمن روح خود را از طریق شکار قدرت حیوان، به حالت خلسه درآورد. در زیمبابوه، مفهوم آئین "سان" مشابه مذهبی است که با همین نام در آفریقای جنوبی پیروانی دارد. تفاوت جزئی بین آئین‌های فرقه‌ای در مناطق مختلف جنوب آفریقا فقط در نوع حیوانی است که باید شکار شود [۱][۲].

نیز نگاه کنید به

آئین‌های بومی در سیرالئون؛ آیین های باستانی چین

کتابشناسی

  1. برگرفته از https://www.zimbabwetraditionalreligions.com/
  2. ایپکچی، محمدحسن (1339). جامعه و فرهنگ زیمبابوه. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی. ص. 167-170.