بنادر قزاقستان: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).)
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۱: خط ۱:
'''بنادر مهم'''
هرچند [[قزاقستان]] از دسترسی به آب های آزاد محروم است ولی توجه ویژه ای به استفاده از حد اقل ظرفیت های موجود دریای خزر و رود اورال دارد، این کشور در حال حاضر چهار بندر شامل بندر آکتایو، بندر گوروک، بندر باتینا، بندر آق سو در ساحل دریای خزردارد.
====بندر آکتایو====
این بندر در حاشیه شهر(آکتائو به قزاقی (Ақтау) مرکز استان منگستایو و در کنار ساحل شرقی دریای خزر قرار دارد. بدلیل وجود ذخایر غنی نفت و اورانیم با دارا بودن اولین مرکز آب شیرین کن هسته ای جهان این منطقه را از اهمیت ویژه ای برخوردار کرده است. این بندر که در سال ۱۹۶۳ به عنوان یک مرکز مهم صنایع اتمی و ماشین‌سازی توسط روس ها بنا شده است از آن برای حمل نفت خام و مواد معدنی استفاده می‌شود بهترین منطقه برای حمل و نقل بین المللی نفت است که ظرفیت جابجایی حدود ۱۰ میلیون تن نفت را دارد. با توجه به اهمیت و موقعیت بندر آکتایو هر ساله سمینارها و نشست های بین المللی متعددی در مورد حمل و نقل و انرژی در این بندر برگزار می شود، بندر انزلی و بندر آستارا در جمهوری اسلامی ایران و بندر آستارخان در [[روسیه]] از جمله بنادر و مناطق مهمی هستند که در تبادل و حمل و نقل کالا با این بندر ارتباط زیادی دارند و کشتی های زیادی بین این بنادر رفت و آمد می کند. واردات کالا از بندر آکتایو [[قزاقستان]] به بندر آستارا در تیر ماه سال ۱۳۹۳ با ورود کشتی "دیبا" متعلق به کشتیرانی دریای خزر آغاز شده است، این کشتی که از مبدأ «بندر آکتایو» در کشور قزاقستان به مقصد بندر آستارا عزیمت کرد مسیر جدید تجاری جدیدی را بین بندر آکتایو با بندر آستارا گشود
====بندر کایوروک====
از این بندر بیشتر برای انتقال نفت بهره برداری می شود. در بندر کایوروک(kuryk) طرحی برای ساخت اختصاصی ترمینال بارگیری نفت با ظرفیت اسمی بالاتر از ۳۲-۲۳ میلیون تن در هر سال طراحی شده است.


هرچند [[قزاقستان]] از دسترسی به آب های آزاد محروم است ولی توجه ویژه ای به استفاده از حد اقل ظرفیت های موجود دریای خزر و [[رود اورال]] دارد، این کشور در حال حاضر چهار بندر شامل بندر آکتائو، بندر گوروک، بندر باتینا، بندر آق سو در ساحل دریای خزردارد.
[[قزاقستان]] شمالی بندر بایوتینو (bautino) در خلیج تورکاگان دریای خزر واقع شده است که بیشتر به عنوان پشتیبانی برای عملیات دریایی به کار می رود. ظرفیت اسمی بندر بایوتینو ۲,۵ میلیون تن در هر سال است. بندر دهانه رودخانه شهر آتیرایو بر روی رودخانه اورال (ural) قرار دارد که برای انتقال بار خشک و بارهای بزرگ برای عملیات شرکت های نفتی ساخته شده است.<ref>برگرفته از خبرگزاری ایسنا</ref><ref>صابری، اصغر(1395). جامعه و فرهنگ [[قزاقستان]]. تهران: [https://www/icro.ir سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی]( در دست انتشار)</ref>


منابع : حدود العالم ، چاپ منوچهر ستوده ، تهران ۱۳۴۰ ش ؛
== نیز نگاه کنید به ==
[[جغرافیای طبیعی و انسانی قزاقستان]]؛ [[جغرافیای طبیعی قزاقستان]]


Muhammad Haydar, Tarikh -i Rash i }d i },trans.by E.D.Ross; J. Marquart, Osteuropische und Ostasiatische ks de د Streifzqe ; J. G .Renat, Carte de la Dzoungarie dresse par le suldois Renat pendant sa captivit !chez les Kalm ed. Russ. Imp. Geog. Society, St. Petersburg.۱۸۸۱ ب ۱۷۳۳ , 1717 بریتانیکا ( با اضافاتی از )؛ د. اسلام / بارثلد؛ بنیگسن
== کتابشناسی ==
 
[[رده:اهمیت جغرافیایی در حوزه های ژئو اکونومیک]]
17
 
 
بندر آکتائو: این بندر در حاشیه شهر آکتائو مرکز استان منگستائو و در کنار ساحل شرقی دریای خزر قرار دارد. بدلیل وجود ذخایر غنی نفت و اورانیم با دارا بودن اولین مرکز آب شیرین کن هسته ای جهان این منطقه را از اهمیت ویژه ای برخوردار کرده است.
 
این بندر که در سال ۱۹۶۳ به عنوان یک مرکز مهم صنایع اتمی و ماشین‌سازی توسط روس ها بنا شده است از آن برای حمل نفت خام و مواد معدنی استفاده می‌شود بهترین منطقه برای حمل و نقل بین المللی نفت است که ظرفیت جابجایی حدود ۱۰ میلیون تن نفت را دارد.
 
با توجه به اهمیت و موقعیت بندر آکتائو هر ساله سمینارها و نشست های بین المللی متعددی در مورد حمل و نقل و انرژی در این بندر برگزار می شود، بندر انزلی و بندر آستارا در جمهوری اسلامی ایران و بندر آستارخان در [[روسیه]] از جمله بنادر و مناطق مهمی هستند که در تبادل و حمل و نقل کالا با این بندر ارتباط زیادی دارند و کشتی های زیادی بین این بنادر رفت و آمد می کند.
 
واردات کالا از بندر آکتائو قزاقستان به بندر آستارا در تیر ماه سال ۱۳۹۳ با ورود کشتی «دیبا «متعلق به کشتیرانی دریای خزر آغاز شده است، این کشتی که از مبدأ «بندر آکتائو» در کشور قزاقستان به مقصد بندر آستارا عزیمت کرد مسیر جدید تجاری جدیدی را بین بندر آکتائو با بندر آستارا گشود
 
بندر کائوروک :(kuryk) از این بندر بیشتر برای انتقال نفت بهره برداری می شود. در بندر کوریک طرحی برای ساخت اختصاصی ترمینال بارگیری نفت با ظرفیت اسمی بالاتر از ۳۲-۲۳ میلیون تن در هر سال طراحی شده است.
 
قزاقستان ش[[مالی]]
 
تو
 
 
ط
 
 
 
ارانتان برای
 
بالدی گرگان
 
 
العاتی
 
 
تو
 
ط
 
ارانتان برای
 
بالدی گرگان العاتی
 
'''بندر بائوتینو (bautino) در خلیج تورکاگان دریای'''
 
'''خزر واقع شده است که بیشتر به عنوان پشتیبانی برای عملیات دریایی به کار می رود. ظرفیت اسمی بندر'''
 
بائوتینو ۲,۵ میلیوم تن در هر سال است.
 
'''بندر دهانه رودخانه شهر آتیرائو بر روی رودخانه اورال (ural) قرار دارد که برای انتقال بار خشک و'''
 
بارهای بزرگ برای عملیات شرکت های نفتی ساخته شده است.۷
 
آکتائو به قزاقی (AKTay)
 
خبرگزاری ایسنا چهارشنبه ۰۴ تیر ۱۳۹۳ - 13:10
 
7 <nowiki>http://kaziran.com/355-%D8%A8%D9%86%D8%A7%D8%AF%D8%B1</nowiki> 18

نسخهٔ کنونی تا ‏۲ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۱۹:۳۸

هرچند قزاقستان از دسترسی به آب های آزاد محروم است ولی توجه ویژه ای به استفاده از حد اقل ظرفیت های موجود دریای خزر و رود اورال دارد، این کشور در حال حاضر چهار بندر شامل بندر آکتایو، بندر گوروک، بندر باتینا، بندر آق سو در ساحل دریای خزردارد.

بندر آکتایو

این بندر در حاشیه شهر(آکتائو به قزاقی (Ақтау) مرکز استان منگستایو و در کنار ساحل شرقی دریای خزر قرار دارد. بدلیل وجود ذخایر غنی نفت و اورانیم با دارا بودن اولین مرکز آب شیرین کن هسته ای جهان این منطقه را از اهمیت ویژه ای برخوردار کرده است. این بندر که در سال ۱۹۶۳ به عنوان یک مرکز مهم صنایع اتمی و ماشین‌سازی توسط روس ها بنا شده است از آن برای حمل نفت خام و مواد معدنی استفاده می‌شود بهترین منطقه برای حمل و نقل بین المللی نفت است که ظرفیت جابجایی حدود ۱۰ میلیون تن نفت را دارد. با توجه به اهمیت و موقعیت بندر آکتایو هر ساله سمینارها و نشست های بین المللی متعددی در مورد حمل و نقل و انرژی در این بندر برگزار می شود، بندر انزلی و بندر آستارا در جمهوری اسلامی ایران و بندر آستارخان در روسیه از جمله بنادر و مناطق مهمی هستند که در تبادل و حمل و نقل کالا با این بندر ارتباط زیادی دارند و کشتی های زیادی بین این بنادر رفت و آمد می کند. واردات کالا از بندر آکتایو قزاقستان به بندر آستارا در تیر ماه سال ۱۳۹۳ با ورود کشتی "دیبا" متعلق به کشتیرانی دریای خزر آغاز شده است، این کشتی که از مبدأ «بندر آکتایو» در کشور قزاقستان به مقصد بندر آستارا عزیمت کرد مسیر جدید تجاری جدیدی را بین بندر آکتایو با بندر آستارا گشود

بندر کایوروک

از این بندر بیشتر برای انتقال نفت بهره برداری می شود. در بندر کایوروک(kuryk) طرحی برای ساخت اختصاصی ترمینال بارگیری نفت با ظرفیت اسمی بالاتر از ۳۲-۲۳ میلیون تن در هر سال طراحی شده است.

قزاقستان شمالی بندر بایوتینو (bautino) در خلیج تورکاگان دریای خزر واقع شده است که بیشتر به عنوان پشتیبانی برای عملیات دریایی به کار می رود. ظرفیت اسمی بندر بایوتینو ۲,۵ میلیون تن در هر سال است. بندر دهانه رودخانه شهر آتیرایو بر روی رودخانه اورال (ural) قرار دارد که برای انتقال بار خشک و بارهای بزرگ برای عملیات شرکت های نفتی ساخته شده است.[۱][۲]

نیز نگاه کنید به

جغرافیای طبیعی و انسانی قزاقستان؛ جغرافیای طبیعی قزاقستان

کتابشناسی

  1. برگرفته از خبرگزاری ایسنا
  2. صابری، اصغر(1395). جامعه و فرهنگ قزاقستان. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی( در دست انتشار)