هنجارها و ارزش های اجتماعی قزاقستان: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).)
خط ۱: خط ۱:
هنجارها، ارزشها و مقررات اجتماعی قزاقستان را می‌توان در دو گروه دسته بندی کرد یک گروه ارزشها و مقررات شهروندی و قوانین اجتماعی دولتی مانند قوانین راهنمایی و رانندگی، قوانین شهر سازی، قوانین و مقررات حفظ محیط زیست و سایر مقررات موضوعه حکومتی و دوم قوانین و مقررات اجتماعی قومی‌و سنتی، شامل آداب و رسوم، سنت‌ها و قوانین عرفی مانند میهمان نوازی سبک زندگی، نوع لباس و پوشش، نوع روابط اجتماعی و خانوادگی که هر چند ممکن است برای همه یا بعضی از این موارد نیز قوانین مصوب و چارچوب حکومتی وجود داشته باشد ولی این امور بیشتر ریشه در باورها، اعتقادات و هویت افراد و جامعه دارد، یعنی ضمانت اجرایی و رعایت آنها بیشتر از جنبه‌های رفتار و عادات شخصی و اجتماعی سرچشمه می‌گیرد نه از قوانین و الزامات حکومتی که ناگزیر در اینجا باز هم باید به آموزه‌ها و قوانین و مقررات دوران حاکمیت اتحاد جماهیر شوروی اشاره کرد که با توجه به بسته بودن جامعه و سختگیری‌های بیش از حد در اعمال قوانین موضوعه حکومتی، مردم قزاقستان علاوه بر پیشینه هویت ملی، قومی‌و تاریخی خود بر اساس الزامات حکومتی رعایت ارزش‌ها و قوانین تا حد زیادی در وجود آنها نهادینه شده است لذا پس از استقلال نیز در بین جامعه قزاقستان رعایت قوانین و الزامات حکومتی عموما رعایت می‌شود و مردم خود را پایبند قوانین و ارزشهای اعلام شده می‌دانند. البته این به معنای عدم وجود یزهکاری و تخلفات قانونی در جامعه نیست و هر جامعه هر چه پیشرفته، مترقی و متمدن هم باشد خواه ناخواه درصدی ناهنجاری در آن مشاهده می‌شود ولی نسبت به تعداد جمعیت، ساختار هویتی و قومی‌و تمدنی مردم قزاقستان درصد بزهکاری، اعمال خشونت آمیز و ناهنجاری‌های اجتماعی از قبیل دزدی، درگیری و تنازعات فردی و اجتماعی، اجحاف، زورگیری و اعتیاد گسترده و غیرقابل کنترل و خارج از استاندادهای بین المللی وجود ندارد.
هنجارها، ارزشها و مقررات اجتماعی [[قزاقستان]] را می‌توان در دو گروه دسته بندی کرد یک گروه ارزشها و مقررات شهروندی و قوانین اجتماعی دولتی مانند قوانین راهنمایی و رانندگی، قوانین شهر سازی، قوانین و مقررات حفظ محیط زیست و سایر مقررات موضوعه حکومتی و دوم قوانین و مقررات اجتماعی قومی‌و سنتی، شامل آداب و رسوم، سنت‌ها و قوانین عرفی مانند میهمان نوازی سبک زندگی، نوع لباس و پوشش، نوع روابط اجتماعی و خانوادگی که هر چند ممکن است برای همه یا بعضی از این موارد نیز قوانین مصوب و چارچوب حکومتی وجود داشته باشد ولی این امور بیشتر ریشه در باورها، اعتقادات و هویت افراد و جامعه دارد، یعنی ضمانت اجرایی و رعایت آنها بیشتر از جنبه‌های رفتار و عادات شخصی و اجتماعی سرچشمه می‌گیرد نه از قوانین و الزامات حکومتی که ناگزیر در اینجا باز هم باید به آموزه‌ها و قوانین و مقررات دوران حاکمیت اتحاد جماهیر شوروی اشاره کرد که با توجه به بسته بودن جامعه و سختگیری‌های بیش از حد در اعمال قوانین موضوعه حکومتی، مردم قزاقستان علاوه بر پیشینه هویت ملی، قومی‌و تاریخی خود بر اساس الزامات حکومتی رعایت ارزش‌ها و قوانین تا حد زیادی در وجود آنها نهادینه شده است لذا پس از استقلال نیز در بین [[جامعه قزاقستان]] رعایت قوانین و الزامات حکومتی عموما رعایت می‌شود و مردم خود را پایبند قوانین و ارزشهای اعلام شده می‌دانند. البته این به معنای عدم وجود یزهکاری و تخلفات قانونی در جامعه نیست و هر جامعه هر چه پیشرفته، مترقی و متمدن هم باشد خواه ناخواه درصدی ناهنجاری در آن مشاهده می‌شود ولی نسبت به تعداد جمعیت، ساختار هویتی و قومی‌و تمدنی مردم قزاقستان درصد بزهکاری، اعمال خشونت آمیز و ناهنجاری‌های اجتماعی از قبیل دزدی، درگیری و تنازعات فردی و اجتماعی، اجحاف، زورگیری و اعتیاد گسترده و غیرقابل کنترل و خارج از استاندادهای بین المللی وجود ندارد.


اما در مورد هنجارها و ارزش‌هایی که از هویت فردی، اجتماعی، قومی، نژادی و دینی نشأت می‌گیرد غالب مردم پایبندی بیشتری نسبت به رعایت آنها از خود نشان می‌دهند به عنوان مثال میهمان نوازی از عادات دیرینه مردم قزاقستان است که هیچگونه قانون و الزام حکومتی در مورد آن وجود ندارد ولی مردم بدلیل خلق و خوی کوچ نشینی گذشته و فرهنگ شرقی و آموزه‌های دینی و اسلامی‌نسبت به میهمان ارزش ویژه ای قائل هستند و میهمان را گرامی‌می‌دارند. یا اطعام و دادن ولیمه در مراسم عروسی و مخصوصا در مراسم ترحیم و بزرگداشت درگذشتگان و تکریم خانواده‌های داغدار و افراد بی بضاعت از سنتها و عادات و رسوم ملی و شرقی آنها سرچشمه می‌گیرد که همچنان در بین مردم قزاق رواج دارد و این سنتها را به عنوان ارزش‌های دیرینه خود حفظ کرده‌اند<ref>صابری، اصغر(1395). جامعه و فرهنگ قزاقستان. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی] (در دست انتشار)</ref>.  
اما در مورد هنجارها و ارزش‌هایی که از هویت فردی، اجتماعی، قومی، نژادی و دینی نشأت می‌گیرد غالب مردم پایبندی بیشتری نسبت به رعایت آنها از خود نشان می‌دهند به عنوان مثال میهمان نوازی از عادات دیرینه مردم قزاقستان است که هیچگونه قانون و الزام حکومتی در مورد آن وجود ندارد ولی مردم بدلیل خلق و خوی کوچ نشینی گذشته و فرهنگ شرقی و آموزه‌های دینی و اسلامی‌نسبت به میهمان ارزش ویژه ای قائل هستند و میهمان را گرامی‌می‌دارند. یا اطعام و دادن ولیمه در مراسم عروسی و مخصوصا در مراسم ترحیم و بزرگداشت درگذشتگان و تکریم خانواده‌های داغدار و افراد بی بضاعت از سنتها و عادات و رسوم ملی و شرقی آنها سرچشمه می‌گیرد که همچنان در بین مردم قزاق رواج دارد و این سنتها را به عنوان ارزش‌های دیرینه خود حفظ کرده‌اند<ref>صابری، اصغر(1395). جامعه و فرهنگ قزاقستان. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی] (در دست انتشار)</ref>.  


== کتابشناسی ==
== کتابشناسی ==

نسخهٔ ‏۱۷ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۰۴:۳۲

هنجارها، ارزشها و مقررات اجتماعی قزاقستان را می‌توان در دو گروه دسته بندی کرد یک گروه ارزشها و مقررات شهروندی و قوانین اجتماعی دولتی مانند قوانین راهنمایی و رانندگی، قوانین شهر سازی، قوانین و مقررات حفظ محیط زیست و سایر مقررات موضوعه حکومتی و دوم قوانین و مقررات اجتماعی قومی‌و سنتی، شامل آداب و رسوم، سنت‌ها و قوانین عرفی مانند میهمان نوازی سبک زندگی، نوع لباس و پوشش، نوع روابط اجتماعی و خانوادگی که هر چند ممکن است برای همه یا بعضی از این موارد نیز قوانین مصوب و چارچوب حکومتی وجود داشته باشد ولی این امور بیشتر ریشه در باورها، اعتقادات و هویت افراد و جامعه دارد، یعنی ضمانت اجرایی و رعایت آنها بیشتر از جنبه‌های رفتار و عادات شخصی و اجتماعی سرچشمه می‌گیرد نه از قوانین و الزامات حکومتی که ناگزیر در اینجا باز هم باید به آموزه‌ها و قوانین و مقررات دوران حاکمیت اتحاد جماهیر شوروی اشاره کرد که با توجه به بسته بودن جامعه و سختگیری‌های بیش از حد در اعمال قوانین موضوعه حکومتی، مردم قزاقستان علاوه بر پیشینه هویت ملی، قومی‌و تاریخی خود بر اساس الزامات حکومتی رعایت ارزش‌ها و قوانین تا حد زیادی در وجود آنها نهادینه شده است لذا پس از استقلال نیز در بین جامعه قزاقستان رعایت قوانین و الزامات حکومتی عموما رعایت می‌شود و مردم خود را پایبند قوانین و ارزشهای اعلام شده می‌دانند. البته این به معنای عدم وجود یزهکاری و تخلفات قانونی در جامعه نیست و هر جامعه هر چه پیشرفته، مترقی و متمدن هم باشد خواه ناخواه درصدی ناهنجاری در آن مشاهده می‌شود ولی نسبت به تعداد جمعیت، ساختار هویتی و قومی‌و تمدنی مردم قزاقستان درصد بزهکاری، اعمال خشونت آمیز و ناهنجاری‌های اجتماعی از قبیل دزدی، درگیری و تنازعات فردی و اجتماعی، اجحاف، زورگیری و اعتیاد گسترده و غیرقابل کنترل و خارج از استاندادهای بین المللی وجود ندارد.

اما در مورد هنجارها و ارزش‌هایی که از هویت فردی، اجتماعی، قومی، نژادی و دینی نشأت می‌گیرد غالب مردم پایبندی بیشتری نسبت به رعایت آنها از خود نشان می‌دهند به عنوان مثال میهمان نوازی از عادات دیرینه مردم قزاقستان است که هیچگونه قانون و الزام حکومتی در مورد آن وجود ندارد ولی مردم بدلیل خلق و خوی کوچ نشینی گذشته و فرهنگ شرقی و آموزه‌های دینی و اسلامی‌نسبت به میهمان ارزش ویژه ای قائل هستند و میهمان را گرامی‌می‌دارند. یا اطعام و دادن ولیمه در مراسم عروسی و مخصوصا در مراسم ترحیم و بزرگداشت درگذشتگان و تکریم خانواده‌های داغدار و افراد بی بضاعت از سنتها و عادات و رسوم ملی و شرقی آنها سرچشمه می‌گیرد که همچنان در بین مردم قزاق رواج دارد و این سنتها را به عنوان ارزش‌های دیرینه خود حفظ کرده‌اند[۱].

کتابشناسی

  1. صابری، اصغر(1395). جامعه و فرهنگ قزاقستان. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی (در دست انتشار)