بازار کتاب لبنان: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «'''صادرات كتاب''' كتاب، قلم اساسي در ميان صادرات محصولات فرهنگي لبنان است. تا پيش از جنگ داخلي، اين كشور مركز چاپ و نشر و صادرات كتاب به كشورهاي عرب بود؛ به گونهاي كه بين سالهاي 1957 و 1961 حدود 80% از كتب توليد شده به بازار كتاب كشورهاي عرب و به ويژه...» ایجاد کرد) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
کتاب، قلم اساسی در میان صادرات محصولات فرهنگی [[لبنان]] است. تا پیش از جنگ داخلی، این کشور مرکز چاپ و نشر و صادرات کتاب به کشورهای عرب بود؛ به گونهای که بین سالهای 1957 و 1961 حدود 80% از کتب تولید شده به بازار کتاب کشورهای عرب و به ویژه عراق، کشورهای شمال آفریقا، سوریه، اردن و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس صادر شد.<ref name=":0">هاشم، الدكتورة مود اسطفان. (1993). نشر الكتاب في لبنان و توزيعه في العالم العربي. (ترجمه: د. خليل احمد خليل). الطبعة الأولى. بيروت: دار الساقی، ص. 54.</ref> پس از جنگ اما به دلایل گوناگون از جمله تحول صنعت چاپ و نشر در مصر، از دست رفتن بازار کتاب عراق و الجزایر که دو بازار عمده کتابهای چاپ لبنان بودند<ref>حمود عدنان. (2003). النشر في لبنان، واقع ومرتجى: الكتاب والنشر في لبنان الواقع والسياسات. بیروت: المركز اللبناني للدراسات، ص. 114.</ref> و مهمتر از آن، جهانی شدن بازار کتاب و البته مشکلات اقتصادی، این مرکزیت از میان رفت. | |||
علیرغم آن، از آنجا که کتابهای چاپ شده در این کشور به لحاظ کیفیت چاپ و تنوع موضوعات همچنان در جایگاه مناسبی قرار دارند، در بسیاری از کشورهای عرب مخاطبان خود را دارد و درصد بالایی از تولید کتاب لبنان به این کشورها صادر میشود. یکی از راههای اصلی صادرات کتاب، شرکت در نمایشگاههای بینالمللی کتاب است. بیشترین فروش ناشران لبنانی از طریق شرکت در اینگونه نمایشگاهها در کشورهای عرب است. براساس بررسیهای عدنان حمود، از میان 77 مرکز نشر جامعه آماری مورد بررسی، 71 مرکز در نمایشگاههای کتاب کشورهای عرب شرکت میکنند. همچنین، 21 مرکز نشر در دیگر نمایشگاههای بینالمللی کتاب مشارکت دارند.<ref>حمود عدنان. (2003). النشر في لبنان، واقع ومرتجى: الكتاب والنشر في لبنان الواقع والسياسات. بیروت: المركز اللبناني للدراسات، ص. 171_173.</ref> اولویت یکم بیشتر مراکز نشر لبنانی، نمایشگاههای کتاب شارجه، قاهره، ریاض، دمشق و کویت بوده است.<ref>صدر هاشمی، سید محمد (1392). جامعه و فرهنگ لبنان. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و [https://alhoda.ir/ انتشاراتی بین المللی الهدی]، ص. 169-170.</ref> | |||
== نیز نگاه کنید به == | |||
* [[نظام فرهنگی لبنان]] | |||
* [[نهادها و سازمانهای فرهنگی لبنان|نهادها و سازمان های فرهنگی لبنان]] | |||
* [[بازار کتاب کانادا]] | |||
* [[بازار کتاب چین در کشورهای خارجی]] | |||
* [[بازار کتاب سنگال]] | |||
* [[بازار کتاب روسیه]] | |||
== کتابشناسی == |
نسخهٔ ۱۴ فوریهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۲۳:۴۱
کتاب، قلم اساسی در میان صادرات محصولات فرهنگی لبنان است. تا پیش از جنگ داخلی، این کشور مرکز چاپ و نشر و صادرات کتاب به کشورهای عرب بود؛ به گونهای که بین سالهای 1957 و 1961 حدود 80% از کتب تولید شده به بازار کتاب کشورهای عرب و به ویژه عراق، کشورهای شمال آفریقا، سوریه، اردن و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس صادر شد.[۱] پس از جنگ اما به دلایل گوناگون از جمله تحول صنعت چاپ و نشر در مصر، از دست رفتن بازار کتاب عراق و الجزایر که دو بازار عمده کتابهای چاپ لبنان بودند[۲] و مهمتر از آن، جهانی شدن بازار کتاب و البته مشکلات اقتصادی، این مرکزیت از میان رفت.
علیرغم آن، از آنجا که کتابهای چاپ شده در این کشور به لحاظ کیفیت چاپ و تنوع موضوعات همچنان در جایگاه مناسبی قرار دارند، در بسیاری از کشورهای عرب مخاطبان خود را دارد و درصد بالایی از تولید کتاب لبنان به این کشورها صادر میشود. یکی از راههای اصلی صادرات کتاب، شرکت در نمایشگاههای بینالمللی کتاب است. بیشترین فروش ناشران لبنانی از طریق شرکت در اینگونه نمایشگاهها در کشورهای عرب است. براساس بررسیهای عدنان حمود، از میان 77 مرکز نشر جامعه آماری مورد بررسی، 71 مرکز در نمایشگاههای کتاب کشورهای عرب شرکت میکنند. همچنین، 21 مرکز نشر در دیگر نمایشگاههای بینالمللی کتاب مشارکت دارند.[۳] اولویت یکم بیشتر مراکز نشر لبنانی، نمایشگاههای کتاب شارجه، قاهره، ریاض، دمشق و کویت بوده است.[۴]
نیز نگاه کنید به
کتابشناسی
- ↑ هاشم، الدكتورة مود اسطفان. (1993). نشر الكتاب في لبنان و توزيعه في العالم العربي. (ترجمه: د. خليل احمد خليل). الطبعة الأولى. بيروت: دار الساقی، ص. 54.
- ↑ حمود عدنان. (2003). النشر في لبنان، واقع ومرتجى: الكتاب والنشر في لبنان الواقع والسياسات. بیروت: المركز اللبناني للدراسات، ص. 114.
- ↑ حمود عدنان. (2003). النشر في لبنان، واقع ومرتجى: الكتاب والنشر في لبنان الواقع والسياسات. بیروت: المركز اللبناني للدراسات، ص. 171_173.
- ↑ صدر هاشمی، سید محمد (1392). جامعه و فرهنگ لبنان. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص. 169-170.