پرش به محتوا

دوران بهار و پاییز: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
Mahdi (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
Mahdi (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:2283882541951731931395211324197236112.jpg|بندانگشتی|تصویر کنفوسیوس. قابل بازیابی از https://philosopher232.wordpress.com/2016/03/14/confucius-kung-fu-tse/]]
[[پرونده:2283882541951731931395211324197236112.jpg|بندانگشتی|تصویر کنفوسیوس. قابل بازیابی از https://philosopher232.wordpress.com/2016/03/14/confucius-kung-fu-tse/]]
در قرن هشتم پیش از میلاد، قدرت مرکزیت خود را از دست داد که این دوره را به نام بهار و پاییز نام­ گذاری کرده‌­اند. در این دوره، رهبران قبایل محلی که پیش از این در اختیار پادشاهی جو بودند، شروع به تحکیم قدرت محلی خود کرده و برای سلطه‌ی بیشتر به رقابت با یکدیگر برخاستند. با تجاوز قبایل شمال غرب، وضعیت وخیم ­تر شد. حاکمان جو، مجبور شدند پایتخت خود را به لویانگ (Loyang) منتقل کنند. این حرکت نشانه­‌ای از آغاز دومین فاز بزرگ [[سلسله جو]] (جو شرقی) بود. در هر منطقه، افراد با نفوذ محلی قدرت­ را در دست گرفته و ناگهان صدها منطقه‌ی مستقل سر برآورده و در ظاهر به چاپلوسی پادشاهی جو پرداخته ولی در واقع ادعای استقلال داشتند. در این دوران بود که صد مکتب فکری و فلسفی [[چین]] شکوفا شد، و حرکت­‌های روشنفکرانه‌­ای هم­چون [[کنفوسیوس و اندیشه های او|کنفوسیوسی]]، [[آیین بومی تائو|تائوئیستی]]، [[مکتب قانونگرایان|قانونگرایان]] و [[موهیست ها|موهیست]]<nowiki/>‌ها به وجود آمدند. این تحولات در واقع پاسخ به تغییرات ایجاد شده در جهان سیاست و افول قدرت مرکزی [[سلسله جو]] بود. در این دوران سرزمین [[چین]] به صدها حکومت محلی مستقل تقسیم شد که برخی از آن‌ها شامل تنها یک روستا و یا حتی یک قلعه می‌شد.  
در قرن هشتم پیش از میلاد، قدرت مرکزیت خود را از دست داد که این دوره را به نام بهار و پاییز نام­ گذاری کرده‌­اند. در این دوره، رهبران قبایل محلی که پیش از این در اختیار پادشاهی جو بودند، شروع به تحکیم قدرت محلی خود کرده و برای سلطه‌ی بیشتر به رقابت با یکدیگر برخاستند. با تجاوز قبایل شمال غرب، وضعیت وخیم ­تر شد. حاکمان جو، مجبور شدند پایتخت خود را به لویانگ (Loyang) منتقل کنند. این حرکت نشانه­‌ای از آغاز دومین فاز بزرگ [[سلسله جو]] (جو شرقی) بود. در هر منطقه، افراد با نفوذ محلی قدرت­ را در دست گرفته و ناگهان صدها منطقه‌ی مستقل سر برآورده و در ظاهر به چاپلوسی پادشاهی جو پرداخته ولی در واقع ادعای استقلال داشتند. در این دوران بود که صد مکتب فکری و فلسفی [[چین]] شکوفا شد، و حرکت­‌های روشنفکرانه‌­ای هم­چون [[کنفوسیوس و اندیشه های او|کنفوسیوسی]]، [[آیین بومی تائو|تائوئیستی]]، [[مکتب قانونگرایان|قانونگرایان]] و [[موهیست ها|موهیست]]<nowiki/>‌ها به وجود آمدند. این تحولات در واقع پاسخ به تغییرات ایجاد شده در جهان سیاست و افول قدرت مرکزی [[سلسله جو]] بود. در این دوران سرزمین [[چین]] به صدها حکومت محلی مستقل تقسیم شد که برخی از آن‌ها شامل تنها یک روستا و یا حتی یک قلعه می‌شد.


== نیز نگاه کنید به ==
== نیز نگاه کنید به ==
خط ۶: خط ۶:


== منبع اصلی ==
== منبع اصلی ==
سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [https://dmelal.ir/%DA%86%DB%8C%D9%86 چین]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی].
سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی].


== نویسنده مقاله ==
== نویسنده مقاله ==
علی محمد سابقی
علی محمد سابقی
[[رده:تاریخ]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۳۰ نوامبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۰:۵۸

تصویر کنفوسیوس. قابل بازیابی از https://philosopher232.wordpress.com/2016/03/14/confucius-kung-fu-tse/

در قرن هشتم پیش از میلاد، قدرت مرکزیت خود را از دست داد که این دوره را به نام بهار و پاییز نام­ گذاری کرده‌­اند. در این دوره، رهبران قبایل محلی که پیش از این در اختیار پادشاهی جو بودند، شروع به تحکیم قدرت محلی خود کرده و برای سلطه‌ی بیشتر به رقابت با یکدیگر برخاستند. با تجاوز قبایل شمال غرب، وضعیت وخیم ­تر شد. حاکمان جو، مجبور شدند پایتخت خود را به لویانگ (Loyang) منتقل کنند. این حرکت نشانه­‌ای از آغاز دومین فاز بزرگ سلسله جو (جو شرقی) بود. در هر منطقه، افراد با نفوذ محلی قدرت­ را در دست گرفته و ناگهان صدها منطقه‌ی مستقل سر برآورده و در ظاهر به چاپلوسی پادشاهی جو پرداخته ولی در واقع ادعای استقلال داشتند. در این دوران بود که صد مکتب فکری و فلسفی چین شکوفا شد، و حرکت­‌های روشنفکرانه‌­ای هم­چون کنفوسیوسی، تائوئیستی، قانونگرایان و موهیست‌ها به وجود آمدند. این تحولات در واقع پاسخ به تغییرات ایجاد شده در جهان سیاست و افول قدرت مرکزی سلسله جو بود. در این دوران سرزمین چین به صدها حکومت محلی مستقل تقسیم شد که برخی از آن‌ها شامل تنها یک روستا و یا حتی یک قلعه می‌شد.

نیز نگاه کنید به

تاریخ چین؛ تاریخ دوران باستان چین

منبع اصلی

سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.

نویسنده مقاله

علی محمد سابقی