معماری دوران سلسله ی مینگ: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی « == ''معماری دوران سلسله­ی«مینگ»      '' == در عصر سلسله­ی«مینگ»(1368 تا 1644میلادی)، چین وارد دوران پایانی جامعه­ی فودالیستی شد. سبک معماری در این دوران عمدتا سبک سلسله«سونگ» را به ارث برده و تغییرات زیادی نداشت، اما در زمینه­ی طراحی و نقشه­کشی این ب...» ایجاد کرد)
 
خط ۱: خط ۱:


== ''معماری دوران سلسله­ی«مینگ»      '' ==
در عصر سلسله­ی«مینگ»(1368 تا 1644میلادی)، چین وارد دوران پایانی جامعه­ی فودالیستی شد. سبک معماری در این دوران عمدتا سبک سلسله«سونگ» را به ارث برده و تغییرات زیادی نداشت، اما در زمینه­ی طراحی و نقشه­کشی این بناها کاملا از سبک سایر دوران­ها متمایز هستند.


طراحی شهر و سبک معماری کاخ­های این دوران، توسط نسل­های بعدی نیز مورد استفاده قرار گرفت. شهرهای پکن و نان کن، بزرگ­ترین شهرهای باستانی موجود در چین، مدیون طراحی و سبک معماری این سلسله به­شمار می­روند. در این دوران، پکن پایتخت چین تجدید بنا شد و به سه بخش بیرونی، داخلی و امپراتوری تقسیم گردید. در این دوران، هم­چنین ساخت«دیوار دفاعی بزرگ چین» صورت گرفت که دیوارها، قلاع وگذرگاه­ها و بسیاری از قسمت­های مهم این دیوار، با آجر و مهارت و استادی از کرانه­ی رود«یا لو­زیانگ» در شرق تا گذرگاه«زیا یو­گوانگ» در استان«گَن­سو» در غرب چین به طول 5660کیلومتر امتداد دارد، آغاز و به پایان رسید. در این دوران، شیوه و سبک تعمیر و تزئین بنا، با مصالح گوناگون مانند سنگ، آجر، شیشه و الوارهای چوبی متداول و ترکیب بندی ساختمان­ها پخته تر شد.
در عصر [[سلسله مینگ|سلسله­ ی«مینگ»]](1368 تا 1644میلادی)، [[چین]] وارد دوران پایانی جامعه­ ی فودالیستی شد. سبک معماری در این دوران عمدتا سبک سلسله«سونگ» را به ارث برده و تغییرات زیادی نداشت، اما در زمینه ­ی طراحی و نقشه ­کشی این بناها کاملا از سبک سایر دوران­ ها متمایز هستند.
 
طراحی شهر و سبک معماری کاخ ­های این دوران، توسط نسل ­های بعدی نیز مورد استفاده قرار گرفت. شهرهای [[پکن]] و نان کن، بزرگ­ترین شهرهای باستانی موجود در [[چین]]، مدیون طراحی و سبک معماری این سلسله به ­شمار می­ روند. در این دوران، [[پکن]] پایتخت چین تجدید بنا شد و به سه بخش بیرونی، داخلی و امپراتوری تقسیم گردید. در این دوران، هم­چنین ساخت«دیوار دفاعی بزرگ [[چین]]» صورت گرفت که دیوارها، قلاع وگذرگاه­ ها و بسیاری از قسمت­ های مهم این دیوار، با آجر و مهارت و استادی از کرانه ­ی رود«یا لو­زیانگ» در شرق تا گذرگاه«زیا یو­گوانگ» در استان«گَن­سو» در غرب [[چین]] به طول 5660کیلومتر امتداد دارد، آغاز و به پایان رسید. در این دوران، شیوه و سبک تعمیر و تزئین بنا، با مصالح گوناگون مانند سنگ، آجر، شیشه و الوارهای چوبی متداول و ترکیب بندی ساختمان ­ها پخته تر شد.<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد ...، ص ... .</ref>
 
نیز نگاه کنید به [[هنر در چین]]، [[هنر نقاشی در چین]]، [[هنر خوشنویسی چینی|هنر خوشنویسی چین]]، [[هنر معماری در چین]]، [[وضعیت عمومی معماری باستانی چین]]، [[سلسله مینگ]]
 
= کتابشناسی =

نسخهٔ ‏۱۸ نوامبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۲:۰۵


در عصر سلسله­ ی«مینگ»(1368 تا 1644میلادی)، چین وارد دوران پایانی جامعه­ ی فودالیستی شد. سبک معماری در این دوران عمدتا سبک سلسله«سونگ» را به ارث برده و تغییرات زیادی نداشت، اما در زمینه ­ی طراحی و نقشه ­کشی این بناها کاملا از سبک سایر دوران­ ها متمایز هستند.

طراحی شهر و سبک معماری کاخ ­های این دوران، توسط نسل ­های بعدی نیز مورد استفاده قرار گرفت. شهرهای پکن و نان کن، بزرگ­ترین شهرهای باستانی موجود در چین، مدیون طراحی و سبک معماری این سلسله به ­شمار می­ روند. در این دوران، پکن پایتخت چین تجدید بنا شد و به سه بخش بیرونی، داخلی و امپراتوری تقسیم گردید. در این دوران، هم­چنین ساخت«دیوار دفاعی بزرگ چین» صورت گرفت که دیوارها، قلاع وگذرگاه­ ها و بسیاری از قسمت­ های مهم این دیوار، با آجر و مهارت و استادی از کرانه ­ی رود«یا لو­زیانگ» در شرق تا گذرگاه«زیا یو­گوانگ» در استان«گَن­سو» در غرب چین به طول 5660کیلومتر امتداد دارد، آغاز و به پایان رسید. در این دوران، شیوه و سبک تعمیر و تزئین بنا، با مصالح گوناگون مانند سنگ، آجر، شیشه و الوارهای چوبی متداول و ترکیب بندی ساختمان ­ها پخته تر شد.[۱]

نیز نگاه کنید به هنر در چین، هنر نقاشی در چین، هنر خوشنویسی چین، هنر معماری در چین، وضعیت عمومی معماری باستانی چین، سلسله مینگ

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد ...، ص ... .