تئاتر مدرن در روسیه: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
[[تئاتر و هنر های نمایشی روسیه|تئاتر روسی]] آکادمیک جوانان با فراموش نکردن مکتب استانیسلافسکی، به وفور متدهای جدید را مورد آزمایش قرار داده است. در [[تئاتر و هنر های نمایشی روسیه|تئاتر]]، صداقت هنری، سطح بالای فرهنگ و هوش بسیار اهمیت دارد ضمن جذب علاقمندان به تئاتر برای رفتن به سالن‌های تئاتر روسی آکادمیک جوانان، راه‌های جدید ومرتبط برای ارائه بازی به مخاطب، فلسفه و غزل سرایی در هر فعالیتی با یکدیگر ترکیب می‌شوند.
[[تئاتر و هنر های نمایشی روسیه|تئاتر روسی]] آکادمیک جوانان با فراموش نکردن مکتب استانیسلافسکی، به وفور متدهای جدید را مورد آزمایش قرار داده است. در [[تئاتر و هنر های نمایشی روسیه|تئاتر]]، صداقت هنری، سطح بالای فرهنگ و هوش بسیار اهمیت دارد ضمن جذب علاقمندان به [[تئاتر و هنر های نمایشی روسیه|تئاتر]] برای رفتن به سالن‌های [[تئاتر و هنر های نمایشی روسیه|تئاتر روسی]] آکادمیک جوانان، راه‌های جدید ومرتبط برای ارائه بازی به مخاطب، فلسفه و غزل سرایی در هر فعالیتی با یکدیگر ترکیب می‌شوند.


تئاتر «مدرسه نمایش‌نامه معاصر». این تئاتر درسال 1989 در اولین امواج پرِسترویکا متولد شد. پس از جمع کردن تمام قوای خوددر محیط‌های سرشار از آزادی خلاق روشن‌فکران روسی پایان دهه 80، این موج در نهایت مقدار قابل توجهی از استودیو‌های تجربی را نتیجه داد، تئاتر‌های «زیرزمینی» و لابراتوراهای تولیدی که قسمت اعظم آن‌ها دوام زیادی نیاوردند. این تئاتر در میان معدود تئاترهایی بود که جان سالم دررقابت به در برده بود وهم تراز با تئاترهای روسی بود که تاریخچه بلند بالایی دارند. تئاتر جایگاه خاص خود را بدست آورد که در آن تاکنون بسیار جا افتاده است. تئاتر «مدرسه نمایش‌نامه معاصر» مبنای کار خود را بر اساس اصول سنتی تئاتر روسی قرار داد: در آن گروه دائمی همواره کار می‌کند- تیم هم‌فکری که، یک دیدگاه مشترک در خلق آثار هنری داشته با هم متحد شده‌اند.<ref name=":1">برگرفته از http://www.art.ioso.ru/wiki/index.php</ref>
==== [[تئاتر و هنر های نمایشی روسیه|تئاتر]] «مدرسه نمایش‌نامه معاصر» ====
این [[تئاتر و هنر های نمایشی روسیه|تئاتر]] درسال 1989 در اولین امواج پرِسترویکا متولد شد. پس از جمع کردن تمام قوای خوددر محیط‌های سرشار از آزادی خلاق روشن‌فکران روسی پایان دهه 80، این موج در نهایت مقدار قابل توجهی از استودیو‌های تجربی را نتیجه داد، [[تئاتر و هنر های نمایشی روسیه|تئاتر]]<nowiki/>های «زیرزمینی» و لابراتوراهای تولیدی که قسمت اعظم آن‌ها دوام زیادی نیاوردند. این [[تئاتر و هنر های نمایشی روسیه|تئاتر]]<nowiki/>در میان معدود تئاترهایی بود که جان سالم دررقابت به در برده بود وهم تراز با [[تئاتر و هنر های نمایشی روسیه|تئاتر]]<nowiki/>های روسی بود که تاریخچه بلند بالایی دارند. تئاتر جایگاه خاص خود را بدست آورد که در آن تاکنون بسیار جا افتاده است. [[تئاتر و هنر های نمایشی روسیه|تئاتر]] «مدرسه نمایش‌نامه معاصر» مبنای کار خود را بر اساس اصول سنتی تئاتر روسی قرار داد: در آن گروه دائمی همواره کار می‌کند- تیم هم‌فکری که، یک دیدگاه مشترک در خلق آثار هنری داشته با هم متحد شده‌اند.<ref name=":1">برگرفته از http://www.art.ioso.ru/wiki/index.php</ref>


[[تئاتر و هنر های نمایشی روسیه|تئاتر]]«تمرین».  
==== [[تئاتر و هنر های نمایشی روسیه|تئاتر]]«تمرین» ====
این [[تئاتر و هنر های نمایشی روسیه|تئاتر]] در سال 2005 به سرپرستی هنری ادوارد بویاکوف تاسیس شد، که متمرکز بر جستجو برای تم‌های موضعی و سوژه‌های زبان معاصر و سبک جدید [[تئاتر و هنر های نمایشی روسیه|تئاتر]] برای بازگشایی نسل جدید نمایش‌نامه نویسان و کارگردانان است که با نمایش‌نامه‌های معاصر سرو کار دارند. [[تئاتر و هنر های نمایشی روسیه|تئاتر]] توسط کمیته فرهنگ دولت شهر [[مسکو]] تاسیس شد. جهت گیری‌های خلاق وایدئولوژیک آن‌ها مدرنیته و پویایی بودند. اعتقاد به اینکه دقیقا کلمه امروز یک‌ هادی از معانی جدید در [[تئاتر و هنر های نمایشی روسیه|تئاتر]]<nowiki/>است و اظهارات آن را تعیین می‌کند، منجر به ایده مطالعه کلمات در اشکال مختلف آن‌ها، در برخورد با دیگر ابزارهای برقراری ارتباط اجتماعی و هنری شد.


این [[تئاتر و هنر های نمایشی روسیه|تئاتر]] در سال 2005 به سرپرستی هنری ادوارد بویاکوف تاسیس شد، که متمرکز بر جستجو برای تم‌های موضعی و سوژه‌های زبان معاصر و سبک جدید تئاتر برای بازگشایی نسل جدید نمایش‌نامه نویسان و کارگردانان است که با نمایش‌نامه‌های معاصر سرو کار دارند. تئاتر توسط کمیته فرهنگ دولت شهر [[مسکو]] تاسیس شد. جهت گیری‌های خلاق وایدئولوژیک آن‌ها مدرنیته و پویایی بودند. اعتقاد به اینکه دقیقا کلمه امروز یک‌ هادی از معانی جدید در تئاتر است و اظهارات آن را تعیین می‌کند، منجر به ایده مطالعه کلمات در اشکال مختلف آن‌ها، در برخورد با دیگر ابزارهای برقراری ارتباط اجتماعی و هنری شد.
==== [[تئاتر و هنر های نمایشی روسیه|تئاتر]] «مذاکره» در شهر تومِن ====
تاریخ جوان این [[تئاتر و هنر های نمایشی روسیه|تئاتر]] در سال 1994 با ساخت [[تئاتر و هنر های نمایشی روسیه|تئاتر]] خصوصی توسط ویکتور زاگورویکو و لئونید آکونِف هنرپیشه آغاز شد. از همان ابتدا [[تئاتر و هنر های نمایشی روسیه|تئاتر]] فعالیت هنری خود را متمرکز بر کودکان و جوانان ساخت. این [[تئاتر و هنر های نمایشی روسیه|تئاتر]] در یک دوره بسیار سخت برای کشور و این شهر به وجود آمد، اما فعالیت حامیانه و متواضعانه، مجموعه جالب اصلی [[تئاتر و هنر های نمایشی روسیه|تئاتر]] نوپا، سطح جدی و هنری نمایش‌ها، استعداد و حرفه‌ای بودن بازیگران منجر به جلب توجه تماشاچیان تومِنی شد، و در سال‌های آتی امتیازات مثبتی توسط منتقدین به این [[تئاتر و هنر های نمایشی روسیه|تئاتر]]<nowiki/>داده شد.


[[تئاتر و هنر های نمایشی روسیه|تئاتر]] «مذاکره» در شهر تومِن.  
==== [[تئاتر و هنر های نمایشی روسیه|تئاتر]] «تقلید» ====
[[تئاتر و هنر های نمایشی روسیه|تئاتر]] «تقلید» یک [[تئاتر و هنر های نمایشی روسیه|تئاتر]] جوان می‌باشد که جهت گیری اصلی فعالیت‌های آن پانتومیم و پلاستیک بوده و تمامی جهت گیری‌های ژانری آن پانتومیم کلاسیک، طنز، دلقکی، پلاستیک درام، بداهه پلاستیکی می‌باشد. تاکید بیش‌تر بر روی تجربه، جستجو روش‌های جدید و اصلی و اشکال بیان در سنتز پانتومیم با دیگر گونه‌های هنر می‌باشد. فعالیت اصلی این [[تئاتر و هنر های نمایشی روسیه|تئاتر]] توسعه هنرهای تحرکی و آشنا کردن آن‌ها با تماشاچی تومنی می‌باشد. [[تئاتر و هنر های نمایشی روسیه|تئاتر]] خود را به عنوان یک مرکز اجتماعی که نیاز شهر می‌باشد و ابزار فرهنگی شهر بوده و با آن رشد می‌کند، معرفی می‌کند. تئاتر جشنواره، فعالیت‌های خیرخواهانه و خلاق برگزار می‌کند، در برنامه‌ها و جشن‌های مختلف شهری، منطقه‌ای و کشوری شرکت می‌کند.


تاریخ جوان این [[تئاتر و هنر های نمایشی روسیه|تئاتر]] در سال 1994 با ساخت تئاتر خصوصی توسط ویکتور زاگورویکو و لئونید آکونِف هنرپیشه آغاز شد. از همان ابتدا تئاتر فعالیت هنری خود را متمرکز بر کودکان و جوانان ساخت. این تئاتر در یک دوره بسیار سخت برای کشور و این شهر به وجود آمد، اما فعالیت حامیانه و متواضعانه، مجموعه جالب اصلی تئاتر نوپا، سطح جدی و هنری نمایش‌ها، استعداد و حرفه‌ای بودن بازیگران منجر به جلب توجه تماشاچیان تومِنی شد، و در سال‌های آتی امتیازات مثبتی توسط منتقدین به این تئاتر داده شد.
جشنواره‌های تئاتر در [[روسیه]] یک مجموعه کامل ازجشنواره‌ها وجود دارد. جشنواره چخوف با یک بودجه بالا، که هنر کشورهای دور و عجیب و غریب چون [[ژاپن]]، آمریکای جنوبی، [[کانادا]]، تایوان، ایران را نشان می‌دهد. «درام جدیدی» وجود دارد که متمرکز بر یک بازی تهاجمی و اغلب مستند می‌باشد، هرچند این فستیوال هم اکنون در یک وضعیت نامطلوب به دلیل مشکلات اقتصادی اخیر می‌باشد. در پترزبورگ «خانه بالتیک» وجود دارد. جشنواره چند فرهنگی هنر معاصر- «منطقه» دوبار در این شهر برگزار شده است. آن تغییراتی که در زمینه [[تئاتر و هنر های نمایشی روسیه|تئاتر]]<nowiki/>ی به آن‌ها در دهه‌های اخیر دست یافته شده است، همه یک تلاش مشترک بوده است. در ضمن تمام جشنواره با هم به طور مداوم در حال رقابت بوده، با این وجود، همه یک کار را انجام می‌دهند، در تلاش برای جلا دادن به پیکر [[تئاتر و هنر های نمایشی روسیه|تئاتر]] و مخاطبان آن می‌باشند<ref name=":1" /><ref>کرمی، جهانگیر (1392). جامعه و فرهنگ [[روسیه]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،</ref>.
 
[[تئاتر و هنر های نمایشی روسیه|تئاتر]] «تقلید»
 
[[تئاتر و هنر های نمایشی روسیه|تئاتر]] «تقلید» یک تئاتر جوان می‌باشد که جهت گیری اصلی فعالیت‌های آن پانتومیم و پلاستیک بوده و تمامی جهت گیری‌های ژانری آن پانتومیم کلاسیک، طنز، دلقکی، پلاستیک درام، بداهه پلاستیکی می‌باشد. تاکید بیش‌تر بر روی تجربه، جستجو روش‌های جدید و اصلی و اشکال بیان در سنتز پانتومیم با دیگر گونه‌های هنر می‌باشد. فعالیت اصلی این تئاتر توسعه هنرهای تحرکی و آشنا کردن آن‌ها با تماشاچی تومنی می‌باشد. تئاتر خود را به عنوان یک مرکز اجتماعی که نیاز شهر می‌باشد و ابزار فرهنگی شهر بوده و با آن رشد می‌کند، معرفی می‌کند. تئاتر جشنواره، فعالیت‌های خیرخواهانه و خلاق برگزار می‌کند، در برنامه‌ها و جشن‌های مختلف شهری، منطقه‌ای و کشوری شرکت می‌کند.
 
جشنواره‌های تئاتر در [[روسیه]] یک مجموعه کامل ازجشنواره‌ها وجود دارد. جشنواره چخوف با یک بودجه بالا، که هنر کشورهای دور و عجیب و غریب چون [[ژاپن]]، آمریکای جنوبی، [[کانادا]]، تایوان، ایران را نشان می‌دهد. «درام جدیدی» وجود دارد که متمرکز بر یک بازی تهاجمی و اغلب مستند می‌باشد، هرچند این فستیوال هم اکنون در یک وضعیت نامطلوب به دلیل مشکلات اقتصادی اخیر می‌باشد. در پترزبورگ «خانه بالتیک» وجود دارد. جشنواره چند فرهنگی هنر معاصر- «منطقه» دوبار در این شهر برگزار شده است. آن تغییراتی که در زمینه تئاتری به آن‌ها در دهه‌های اخیر دست یافته شده است، همه یک تلاش مشترک بوده است. در ضمن تمام جشنواره با هم به طور مداوم در حال رقابت بوده، با این وجود، همه یک کار را انجام می‌دهند، در تلاش برای جلا دادن به پیکر تئاتر و مخاطبان آن می‌باشند<ref name=":1" /><ref>کرمی، جهانگیر (1392). جامعه و فرهنگ [[روسیه]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،</ref>.


== نیز نگاه کنید به ==
== نیز نگاه کنید به ==

نسخهٔ ‏۲۸ ژانویهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۵:۰۷

تئاتر روسی آکادمیک جوانان با فراموش نکردن مکتب استانیسلافسکی، به وفور متدهای جدید را مورد آزمایش قرار داده است. در تئاتر، صداقت هنری، سطح بالای فرهنگ و هوش بسیار اهمیت دارد ضمن جذب علاقمندان به تئاتر برای رفتن به سالن‌های تئاتر روسی آکادمیک جوانان، راه‌های جدید ومرتبط برای ارائه بازی به مخاطب، فلسفه و غزل سرایی در هر فعالیتی با یکدیگر ترکیب می‌شوند.

تئاتر «مدرسه نمایش‌نامه معاصر»

این تئاتر درسال 1989 در اولین امواج پرِسترویکا متولد شد. پس از جمع کردن تمام قوای خوددر محیط‌های سرشار از آزادی خلاق روشن‌فکران روسی پایان دهه 80، این موج در نهایت مقدار قابل توجهی از استودیو‌های تجربی را نتیجه داد، تئاترهای «زیرزمینی» و لابراتوراهای تولیدی که قسمت اعظم آن‌ها دوام زیادی نیاوردند. این تئاتردر میان معدود تئاترهایی بود که جان سالم دررقابت به در برده بود وهم تراز با تئاترهای روسی بود که تاریخچه بلند بالایی دارند. تئاتر جایگاه خاص خود را بدست آورد که در آن تاکنون بسیار جا افتاده است. تئاتر «مدرسه نمایش‌نامه معاصر» مبنای کار خود را بر اساس اصول سنتی تئاتر روسی قرار داد: در آن گروه دائمی همواره کار می‌کند- تیم هم‌فکری که، یک دیدگاه مشترک در خلق آثار هنری داشته با هم متحد شده‌اند.[۱]

تئاتر«تمرین»

این تئاتر در سال 2005 به سرپرستی هنری ادوارد بویاکوف تاسیس شد، که متمرکز بر جستجو برای تم‌های موضعی و سوژه‌های زبان معاصر و سبک جدید تئاتر برای بازگشایی نسل جدید نمایش‌نامه نویسان و کارگردانان است که با نمایش‌نامه‌های معاصر سرو کار دارند. تئاتر توسط کمیته فرهنگ دولت شهر مسکو تاسیس شد. جهت گیری‌های خلاق وایدئولوژیک آن‌ها مدرنیته و پویایی بودند. اعتقاد به اینکه دقیقا کلمه امروز یک‌ هادی از معانی جدید در تئاتراست و اظهارات آن را تعیین می‌کند، منجر به ایده مطالعه کلمات در اشکال مختلف آن‌ها، در برخورد با دیگر ابزارهای برقراری ارتباط اجتماعی و هنری شد.

تئاتر «مذاکره» در شهر تومِن

تاریخ جوان این تئاتر در سال 1994 با ساخت تئاتر خصوصی توسط ویکتور زاگورویکو و لئونید آکونِف هنرپیشه آغاز شد. از همان ابتدا تئاتر فعالیت هنری خود را متمرکز بر کودکان و جوانان ساخت. این تئاتر در یک دوره بسیار سخت برای کشور و این شهر به وجود آمد، اما فعالیت حامیانه و متواضعانه، مجموعه جالب اصلی تئاتر نوپا، سطح جدی و هنری نمایش‌ها، استعداد و حرفه‌ای بودن بازیگران منجر به جلب توجه تماشاچیان تومِنی شد، و در سال‌های آتی امتیازات مثبتی توسط منتقدین به این تئاترداده شد.

تئاتر «تقلید»

تئاتر «تقلید» یک تئاتر جوان می‌باشد که جهت گیری اصلی فعالیت‌های آن پانتومیم و پلاستیک بوده و تمامی جهت گیری‌های ژانری آن پانتومیم کلاسیک، طنز، دلقکی، پلاستیک درام، بداهه پلاستیکی می‌باشد. تاکید بیش‌تر بر روی تجربه، جستجو روش‌های جدید و اصلی و اشکال بیان در سنتز پانتومیم با دیگر گونه‌های هنر می‌باشد. فعالیت اصلی این تئاتر توسعه هنرهای تحرکی و آشنا کردن آن‌ها با تماشاچی تومنی می‌باشد. تئاتر خود را به عنوان یک مرکز اجتماعی که نیاز شهر می‌باشد و ابزار فرهنگی شهر بوده و با آن رشد می‌کند، معرفی می‌کند. تئاتر جشنواره، فعالیت‌های خیرخواهانه و خلاق برگزار می‌کند، در برنامه‌ها و جشن‌های مختلف شهری، منطقه‌ای و کشوری شرکت می‌کند.

جشنواره‌های تئاتر در روسیه یک مجموعه کامل ازجشنواره‌ها وجود دارد. جشنواره چخوف با یک بودجه بالا، که هنر کشورهای دور و عجیب و غریب چون ژاپن، آمریکای جنوبی، کانادا، تایوان، ایران را نشان می‌دهد. «درام جدیدی» وجود دارد که متمرکز بر یک بازی تهاجمی و اغلب مستند می‌باشد، هرچند این فستیوال هم اکنون در یک وضعیت نامطلوب به دلیل مشکلات اقتصادی اخیر می‌باشد. در پترزبورگ «خانه بالتیک» وجود دارد. جشنواره چند فرهنگی هنر معاصر- «منطقه» دوبار در این شهر برگزار شده است. آن تغییراتی که در زمینه تئاتری به آن‌ها در دهه‌های اخیر دست یافته شده است، همه یک تلاش مشترک بوده است. در ضمن تمام جشنواره با هم به طور مداوم در حال رقابت بوده، با این وجود، همه یک کار را انجام می‌دهند، در تلاش برای جلا دادن به پیکر تئاتر و مخاطبان آن می‌باشند[۱][۲].

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ برگرفته از http://www.art.ioso.ru/wiki/index.php
  2. کرمی، جهانگیر (1392). جامعه و فرهنگ روسیه. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،