تئاتر مدرن در روسیه
تئاتر روسی آکادمیک جوانان با فراموش نکردن مکتب استانیسلافسکی، به وفور متدهای جدید را مورد آزمایش قرار داده است. در تئاتر، صداقت هنری، سطح بالای فرهنگ و هوش بسیار اهمیت دارد ضمن جذب علاقمندان به تئاتر برای رفتن به سالنهای تئاتر روسی آکادمیک جوانان، راههای جدید ومرتبط برای ارائه بازی به مخاطب، فلسفه و غزل سرایی در هر فعالیتی با یکدیگر ترکیب میشوند.
تئاتر «مدرسه نمایشنامه معاصر»
این تئاتر درسال 1989 در اولین امواج پرِسترویکا متولد شد. پس از جمع کردن تمام قوای خوددر محیطهای سرشار از آزادی خلاق روشنفکران روسی پایان دهه 80، این موج در نهایت مقدار قابل توجهی از استودیوهای تجربی را نتیجه داد، تئاترهای «زیرزمینی» و لابراتوراهای تولیدی که قسمت اعظم آنها دوام زیادی نیاوردند. این تئاتردر میان معدود تئاترهایی بود که جان سالم دررقابت به در برده بود وهم تراز با تئاترهای روسی بود که تاریخچه بلند بالایی دارند. تئاتر جایگاه خاص خود را بدست آورد که در آن تاکنون بسیار جا افتاده است. تئاتر «مدرسه نمایشنامه معاصر» مبنای کار خود را بر اساس اصول سنتی تئاتر روسی قرار داد: در آن گروه دائمی همواره کار میکند- تیم همفکری که، یک دیدگاه مشترک در خلق آثار هنری داشته با هم متحد شدهاند.[۱]
تئاتر«تمرین»
این تئاتر در سال 2005 به سرپرستی هنری ادوارد بویاکوف تاسیس شد، که متمرکز بر جستجو برای تمهای موضعی و سوژههای زبان معاصر و سبک جدید تئاتر برای بازگشایی نسل جدید نمایشنامه نویسان و کارگردانان است که با نمایشنامههای معاصر سرو کار دارند. تئاتر توسط کمیته فرهنگ دولت شهر مسکو تاسیس شد. جهت گیریهای خلاق وایدئولوژیک آنها مدرنیته و پویایی بودند. اعتقاد به اینکه دقیقا کلمه امروز یک هادی از معانی جدید در تئاتراست و اظهارات آن را تعیین میکند، منجر به ایده مطالعه کلمات در اشکال مختلف آنها، در برخورد با دیگر ابزارهای برقراری ارتباط اجتماعی و هنری شد.
تئاتر «مذاکره» در شهر تومِن
تاریخ جوان این تئاتر در سال 1994 با ساخت تئاتر خصوصی توسط ویکتور زاگورویکو و لئونید آکونِف هنرپیشه آغاز شد. از همان ابتدا تئاتر فعالیت هنری خود را متمرکز بر کودکان و جوانان ساخت. این تئاتر در یک دوره بسیار سخت برای کشور و این شهر به وجود آمد، اما فعالیت حامیانه و متواضعانه، مجموعه جالب اصلی تئاتر نوپا، سطح جدی و هنری نمایشها، استعداد و حرفهای بودن بازیگران منجر به جلب توجه تماشاچیان تومِنی شد، و در سالهای آتی امتیازات مثبتی توسط منتقدین به این تئاترداده شد.
تئاتر «تقلید»
تئاتر «تقلید» یک تئاتر جوان میباشد که جهت گیری اصلی فعالیتهای آن پانتومیم و پلاستیک بوده و تمامی جهت گیریهای ژانری آن پانتومیم کلاسیک، طنز، دلقکی، پلاستیک درام، بداهه پلاستیکی میباشد. تاکید بیشتر بر روی تجربه، جستجو روشهای جدید و اصلی و اشکال بیان در سنتز پانتومیم با دیگر گونههای هنر میباشد. فعالیت اصلی این تئاتر توسعه هنرهای تحرکی و آشنا کردن آنها با تماشاچی تومنی میباشد. تئاتر خود را به عنوان یک مرکز اجتماعی که نیاز شهر میباشد و ابزار فرهنگی شهر بوده و با آن رشد میکند، معرفی میکند. تئاتر جشنواره، فعالیتهای خیرخواهانه و خلاق برگزار میکند، در برنامهها و جشنهای مختلف شهری، منطقهای و کشوری شرکت میکند.
جشنوارههای تئاتر در روسیه یک مجموعه کامل ازجشنوارهها وجود دارد. جشنواره چخوف با یک بودجه بالا، که هنر کشورهای دور و عجیب و غریب چون ژاپن، آمریکای جنوبی، کانادا، تایوان، ایران را نشان میدهد. «درام جدیدی» وجود دارد که متمرکز بر یک بازی تهاجمی و اغلب مستند میباشد، هرچند این فستیوال هم اکنون در یک وضعیت نامطلوب به دلیل مشکلات اقتصادی اخیر میباشد. در پترزبورگ «خانه بالتیک» وجود دارد. جشنواره چند فرهنگی هنر معاصر- «منطقه» دوبار در این شهر برگزار شده است. آن تغییراتی که در زمینه تئاتری به آنها در دهههای اخیر دست یافته شده است، همه یک تلاش مشترک بوده است. در ضمن تمام جشنواره با هم به طور مداوم در حال رقابت بوده، با این وجود، همه یک کار را انجام میدهند، در تلاش برای جلا دادن به پیکر تئاتر و مخاطبان آن میباشند[۱][۲].
نیز نگاه کنید به
هنر روسیه؛ تئاتر و هنرهای نمایشی روسیه؛ پیشینه تئاتر و هنرهای نمایشی روسیه
کتابشناسی
- ↑ ۱٫۰ ۱٫۱ برگرفته از http://www.art.ioso.ru/wiki/index.php
- ↑ کرمی، جهانگیر (1392). جامعه و فرهنگ روسیه. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،