شخصیت های مهم مسلمان تونس: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «مهمترین مشاهیر دینی- تاریخی تونس عبارت است از: اسد بن فرات (د۲۱۳ق). اصالتا نیشابوری بود؛ ولی در قیروان متولد شد. او در سفر به شرق از محضر مالک بن انس (پیشوای مذهب مالکی) و شاگردان ابوحنیفه استفاده کرد و پس از بازگشت به تونس در نشر فقه و عقاید مذ...» ایجاد کرد) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
مهمترین مشاهیر دینی- تاریخی | مهمترین [[شخصیت های مهم مسلمان تونس|مشاهیر دینی- تاریخی تونس]] عبارت است از: | ||
اسد بن فرات (د۲۱۳ق). اصالتا نیشابوری بود؛ ولی در قیروان متولد شد. او در سفر به شرق از محضر مالک بن انس (پیشوای مذهب مالکی) و شاگردان ابوحنیفه استفاده کرد و پس از بازگشت به تونس در نشر فقه و عقاید مذهب حنفی کوشش فراوان داشت ( | '''اسد بن فرات (د۲۱۳ق).''' اصالتا نیشابوری بود؛ ولی در قیروان متولد شد. او در سفر به شرق از محضر مالک بن انس (پیشوای مذهب مالکی) و شاگردان ابوحنیفه استفاده کرد و پس از بازگشت به [[تونس]] در نشر فقه و عقاید [[مذهب حنفی تونس|مذهب حنفی]] کوشش فراوان داشت.<ref name=":14">خضرحسین، محمد (۱۹۷۶م). اسرار التنزیل تفسیر آیات قرآنیة کریمة(المطبعه التعاونیه). جمعه و حققه علی الرضا التونسی. تونس: ص5.</ref> | ||
ابن سحنون (د۲۵۶ق). فقیه معروف دوران اغلبیان و مؤلف کتاب «المدونه الکبری» است. | '''ابن سحنون (د۲۵۶ق).''' فقیه معروف [[اغلبیان در تونس|دوران اغلبیان]] و مؤلف کتاب «المدونه الکبری» است. | ||
ابن ابی زید قیروانی (۳۸۶ق). فقیه قیروانی و از محدثان معروفی که او را مالک کوچک مینامند.کتاب الرساله، مهمترین مرامنامه عقیدتی و فقهی مذهب مالکی از تألیفات اوست. | '''ابن ابی زید قیروانی (۳۸۶ق).''' فقیه قیروانی و از محدثان معروفی که او را مالک کوچک مینامند.کتاب الرساله، مهمترین مرامنامه عقیدتی و فقهی [[مذهب مالکی تونس|مذهب مالکی]] از تألیفات اوست. | ||
ابن عرفه (د۸۰۳ق). فقیه مالکی و امامجمعه و جماعت زیتونه در دوران حفصی بود، تفسیر قرآن او در جهان اسلام شناخته شده است که در سال ۱۹۸۶ میلادی، در دانشگاه زیتونه چاپ شده است. | '''ابن عرفه (د۸۰۳ق).''' [[مذهب مالکی تونس|فقیه مالکی]] و امامجمعه و جماعت زیتونه در [[حفصیان در تونس|دوران حفصی]] بود، تفسیر قرآن او در جهان اسلام شناخته شده است که در سال ۱۹۸۶ میلادی، در دانشگاه زیتونه چاپ شده است. | ||
ابنخلدون (د۸۰۸ ق). مورخ مشهور جهان اسلام اصالتا اندلسی است و در تونس به دنیا آمد. او از شخصیتهای معروف دوران حفصی است. وجود مجسمه ابنخلدون در خیابان مرکزی پایتخت نشاندهنده اهمیت این عالم مسلمان برای جامعه و فرهنگ تونس است. | '''ابنخلدون (د۸۰۸ ق).''' مورخ مشهور جهان اسلام اصالتا اندلسی است و در [[تونس]] به دنیا آمد. او از شخصیتهای معروف [[حفصیان در تونس|دوران حفصی]] است. وجود مجسمه ابنخلدون در خیابان مرکزی پایتخت نشاندهنده اهمیت این عالم مسلمان برای جامعه و فرهنگ [[تونس]] است. | ||
از برجستهترین [[شخصیت های مهم مسلمان تونس|شخصیتهای دینی معاصر تونس]]، میتوان از این افراد یاد کرد: | |||
'''شیخ محمد نخلی (د۱۹۲۳م).''' نخلی از استادان اصلاحطلب زیتونیه بود و توانست شاگردانی مانند طاهر بن عاشور، عبدالحمید بن بادیس و طاهر حداد را تربیت کند. | |||
'''شیخ سالم بوحاجب (۱۲۴۴- ۱۳۴۳ق).''' او از فقها و شیوخ اصلاحطلب زیتونه و شاگرد محمد قابادو (د۱۲۸۸ق) بود که توانست با تربیت شاگردانی مانند عبدالعزیز ثعالبی، طاهر بن عاشور و محمد خضر حسین نقش مهمی در تحولات اصلاحطلبانه [[تونس]]، بهویژه در حوزه اندیشه و تربیت دینی سیاسی ایفاکند.<ref>قحة، عبدالقادر (۲۰۰۷م). الشیخ سالم بوحاجب و منهجه الاصلاحی انموذجا. تونس: الطبعة العصریة،ص3.</ref> شیخ بوحاجب معتقد بودکه بستهشدن باب اجتهاد از مهمترین دلایل عقبماندگی [[اسلام و مسلمانان تونس|مسلمانان]] است.<ref name=":0">قحة، عبدالقادر (۲۰۰۷م). الشیخ سالم بوحاجب و منهجه الاصلاحی انموذجا. تونس: الطبعة العصریة،ص15.</ref> | |||
'''شیخ محمد خضر حسین (۱۲۹۳-۱۳۷۷ق).''' او اصالتا الجزایری و از سادات، نویسندگان و مفسران تونسی و از فعالان اصلاحطلبی بودکه نظر به جایگاه علمی رفیعی که داشت، از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۳ قمری بهعنوان شیخ الازهر [[مصر]] انتخاب شد. تفسیر سورههایی از قرآن، دیوان شعر خاطرههای زندگی، بلاغت قرآن، ادیان عرب پیش از اسلام، آزادی در اسلام، خیال در شعر عربی، نقض کتاب اسلام و اصول الحکم و آداب جنگ در اسلام عناوین مهمترین تألیفات اوست.<ref name=":14" /> | |||
از | شیخالاسلام طاهر بن عاشور (۱۲۹۶-۱۳۹۳ق). ابن عاشور نویسنده، ادیب، مفسر، فقیه، شیخ اعظم زیتونه، مفتی و از اصلاحگرایان برجسته [[جامع زیتونه تونس|جامع زیتونه]] بودکه با شیخ محمد عبده در تماس بود. ایشان که از سادات ادریسی و اجدادش اهل اندلس بودند، در سال ۱۳۵۰ قمری به منصب شیخالاسلام مالکی منصوب شد. تألیفات وی بیش از ۳۸ کتاب در علوم اسلامی و زبان عربی است که مهمترین آن عبارت است از: تفسیر گرانقدر سی جلدی التحریر و التنویر،کشف المغطي من المعاني و الالفاظ الواقعه في الموطا، النظر الفسیح عند مضائق الانظار فی الجامع الصحیح، قصه المولد النبوي الشریف، مقاصد الشریعه الاسلامیه، تحقیقات و انظار فی القرآن و السنه، اصول الفقه، الیس الصبح بقریب، اصول النظام الاجتماعی فی الاسلام، الوقف و اثره فی الاسلام و شرح برخی از اشعار شاعران معروف عرب، مانند اعشی و نابغه. | ||
شیخ محمد | شیخ محمد فاضل بن عاشور (۱۳۲۷-۱۳۹۰ق). او فقیه، عالم، استاد زیتونه، سخنور، مصلح و فرزند طاهر بن عاشور بود. او از کودکی علوم اسلامی و زبان فرانسه را فراگرفت و در سن ۲۶ سالگی مدرس زیتونه شد و در سال ۱۹۴۵ میلادی به ریاست خلدونیه برگزیده شد. شیخ فاضل از سال ۱۹۴۶ میلادی به اتحادیه کارگری [[تونس]] به ریاست فرحات حشاد پیوست و با سفر به شهرهای گوناگون فعالیت سیاسی خود را شروع کرد. او در سال ۱۹۴۶ میلادی «معهدالبحوث الاسلامیه» را راهاندازی کرد و از شخصیتهای علمی فرهنگی مانند عثمان کعاک، علی بهلوان، محییالدین قلیبی و محمد حبیب بالخوجه استفاده کرد و حرکتی علمی را در [[تونس]] به راه انداخت و به پدرش که در رأس مشیخه الزیتونه بود، جهت انجام اصلاحات کمک میکرد. او جهت حل مشکل مدرک تحصیلی فارغالتحصیلان دبیرستانهای وابسته به جامع زیتونه، گنجاندن علوم جدید در برنامه آموزشی و جذب استادان کارآمد و بهروز تلاش فراوانی داشت و از مدافعان فلسطین با تأکید بر ملیت عربی بود. ریاست دانشکده الشریعه و اصول الدین، مفتی جمهوری [[تونس]]، عضویت در مجمع اللغه العربیه در [[قاهره]] و رابطه العالم الاسلامی از دیگر مناصب وی بود. شیخ فاضل آشنایی عمیقی با فرهنگ اسلامی در مغرب عربی داشت. از تألیفات شیخ فاضل میتوان به کتابهایی مانند التفسیر و رجاله، اعلام الفکر الاسلامی فی تاریخ المغرب العربي، الحرکه الادبیه و الفکریه في تونس، ارکان النهضه الادبیه في تونس، المصطلح الفقهی فی الفقه المالکی و روح الحضاره الاسلامیه اشاره کرد. شیخ محمد صالح نیفر (۱۳۲۱ -۱۴۱۵ق). او از فقیهان و استادان زیتونه، پدر معنوی حرکت اسلامی معاصر [[تونس]] (حرکه الاتجاه الاسلامی) و از مخالفان سرسخت اسلامستیزی بورقیبه و مدافع حقوق فلسطین نقل بود؛ او پیش از استقلال [[تونس]] در مخالفت با حبیب بورقیبه گفته بود:<blockquote>«من معتقدم که برای تونس هیچ نظامی بهتر از نظام اسلامی نیست»</blockquote>و بورقیبه پاسخ داده بود که من برای اسبی که میبازد شرطبندی نمیکنم. | ||
شیخ | '''شیخ محمد شاذلیئیفر.''' از علمای زیتونه و علاقهمندان به زبان فارسی است که تحقیق کتاب «الفارسیه في مبادئ الحفصیه» را در کارنامه علمی خود دارد.کتاب «الاسطول في اللغه و الادب و التاریخ» از دیگر تألیفات اوست. | ||
'''شیخالاسلام محمد عزیز جعیط (د۱۳۸۹ق).''' او از شیوخ زیتونه و یکی از مفتیهای معروف [[تونس]] بود. | |||
'''شیخ راشد غنوشی (متولد۱۳۶۰ق).''' او سیاستمدار، اندیشمند، نویسنده و رهبر حزب اسلامگرای النهضه است که تحصیلات خود را در زیتونه و سوربن فرانسه تکمیل کرد و پس از بازگشت به [[تونس]] فعالیت سیاسی را در سال ۱۳۸۰ میلادی با تأسیس حرکت «اتجاه اسلامی» شروع کرد؛ اما با مخالفت شدید بورقیبه و بن علی مواجه شد و پس از تحمل سالها زندان به خارج از [[تونس]] رفت و با پیروزی انقلاب کرامت در سال ۲۰۱۱ میلادی به کشور بازگشت و حزب او توانست بیشترین آراء را در انتخابات مجلس مؤسسان به دست آورد. او که از اخوانیهای معتدل است،کتابهای متعددی، مانند طریقنا الی الحضاره، نحن و الغرب، حق الاختلاف و واجب وحده الصف، القضیه الفلسطینیه في مفترق الطرق، المراه بین القرآن و واقع المسلمین، حقوق المواطنه في الدوله الاسلامیه، الحریات العامه في الدوله الاسلامیه، القدر عند ابن تیمیه، مقاربات في العلمانیه و المجتمع المدني، الحرکه الاسلامیه و مسئله التغییر، من تجربه الحرکه الاسلامیه في تونس و تمرد علی الصمت نگاشته است. کتاب او با عنوان «حرکت امام خمینی و تجدید حیات اسلام»، به همت دانشمند فرهیخته جناب آقای سیدهادی خسروشاهی' ترجمه و چاپ شده است؛ کتابی که نشاندهنده اثرپذیری او از تفکرات انقلابی امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی ایران است؛ البته او پس از رسیدن به قدرت و قرارگرفتن در شرایط جدید سیاسی ترجیح داد تا در این زمینه، عقیده واقعی خود را اظهار نکند. غنوشی به زبانهای فرانسه و انگلیسی مسلط است و با زبان فارسی نیز آشناست. شیخ عبدالفتاح مورو (متولد ۱۳۶۷ق). شیخ مورو وکیل و سیاستمداری است که تحصیلات خود را در [[مدرسه صادقیه]] و، استاد خسروشاهی از برجستهترین پژوهشگران نهضتهای اسلامی معاصر هستند و رفاقتی چهلساله با راشد غنوشی دارند. دانشکده حقوق دانشگاه تونس ادامه داد و فعالیت سیاسی را با همکاری راشد غنوشی در تأسیس حرکت اتجاه اسلامی شروع کرد و چندین بار زندان افتاد و با پیروزی انقلاب تونس بار دیگر به عرصه سیاست برگشت. | |||
شیخ محمد مختار سلامی. او از فقها و مفتیان تونس و عضو فعال مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی است و دارای تألیفاتی، مانند «الطب فی ضوء الایمان» است. | |||
شیخ عثمان بطیخ. او مفتی سابق تونس و از علاقهمندان به اندیشه تقریب مذاهب اسلامی است. وی از مخالفان سرسخت اعزام جوانان تونس به سوریه جهت جنگ با نظام بشار اسد بود. | |||
از دیگر شخصیتهای دینی بانفوذ [[تونس]] میتوان از شیخ محمد شاذلی النیفر، شیخ علی البراق (قاری معروف)، شیخ عبدالرحمن حفیان (از استادان برجسته علم قرائت) و شیخ محمد مشفر (از وعاظ معروف) یاد کرد.<ref>عصمتیبایگی، سیدحسن (1395). جامعه و فرهنگ تونس. تهران: موسسه فرهنگی, هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی, ص 163.</ref> | |||
== کتابشناسی == | |||
نسخهٔ ۱۴ فوریهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۷:۵۰
مهمترین مشاهیر دینی- تاریخی تونس عبارت است از:
اسد بن فرات (د۲۱۳ق). اصالتا نیشابوری بود؛ ولی در قیروان متولد شد. او در سفر به شرق از محضر مالک بن انس (پیشوای مذهب مالکی) و شاگردان ابوحنیفه استفاده کرد و پس از بازگشت به تونس در نشر فقه و عقاید مذهب حنفی کوشش فراوان داشت.[۱]
ابن سحنون (د۲۵۶ق). فقیه معروف دوران اغلبیان و مؤلف کتاب «المدونه الکبری» است.
ابن ابی زید قیروانی (۳۸۶ق). فقیه قیروانی و از محدثان معروفی که او را مالک کوچک مینامند.کتاب الرساله، مهمترین مرامنامه عقیدتی و فقهی مذهب مالکی از تألیفات اوست.
ابن عرفه (د۸۰۳ق). فقیه مالکی و امامجمعه و جماعت زیتونه در دوران حفصی بود، تفسیر قرآن او در جهان اسلام شناخته شده است که در سال ۱۹۸۶ میلادی، در دانشگاه زیتونه چاپ شده است.
ابنخلدون (د۸۰۸ ق). مورخ مشهور جهان اسلام اصالتا اندلسی است و در تونس به دنیا آمد. او از شخصیتهای معروف دوران حفصی است. وجود مجسمه ابنخلدون در خیابان مرکزی پایتخت نشاندهنده اهمیت این عالم مسلمان برای جامعه و فرهنگ تونس است.
از برجستهترین شخصیتهای دینی معاصر تونس، میتوان از این افراد یاد کرد:
شیخ محمد نخلی (د۱۹۲۳م). نخلی از استادان اصلاحطلب زیتونیه بود و توانست شاگردانی مانند طاهر بن عاشور، عبدالحمید بن بادیس و طاهر حداد را تربیت کند.
شیخ سالم بوحاجب (۱۲۴۴- ۱۳۴۳ق). او از فقها و شیوخ اصلاحطلب زیتونه و شاگرد محمد قابادو (د۱۲۸۸ق) بود که توانست با تربیت شاگردانی مانند عبدالعزیز ثعالبی، طاهر بن عاشور و محمد خضر حسین نقش مهمی در تحولات اصلاحطلبانه تونس، بهویژه در حوزه اندیشه و تربیت دینی سیاسی ایفاکند.[۲] شیخ بوحاجب معتقد بودکه بستهشدن باب اجتهاد از مهمترین دلایل عقبماندگی مسلمانان است.[۳]
شیخ محمد خضر حسین (۱۲۹۳-۱۳۷۷ق). او اصالتا الجزایری و از سادات، نویسندگان و مفسران تونسی و از فعالان اصلاحطلبی بودکه نظر به جایگاه علمی رفیعی که داشت، از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۳ قمری بهعنوان شیخ الازهر مصر انتخاب شد. تفسیر سورههایی از قرآن، دیوان شعر خاطرههای زندگی، بلاغت قرآن، ادیان عرب پیش از اسلام، آزادی در اسلام، خیال در شعر عربی، نقض کتاب اسلام و اصول الحکم و آداب جنگ در اسلام عناوین مهمترین تألیفات اوست.[۱]
شیخالاسلام طاهر بن عاشور (۱۲۹۶-۱۳۹۳ق). ابن عاشور نویسنده، ادیب، مفسر، فقیه، شیخ اعظم زیتونه، مفتی و از اصلاحگرایان برجسته جامع زیتونه بودکه با شیخ محمد عبده در تماس بود. ایشان که از سادات ادریسی و اجدادش اهل اندلس بودند، در سال ۱۳۵۰ قمری به منصب شیخالاسلام مالکی منصوب شد. تألیفات وی بیش از ۳۸ کتاب در علوم اسلامی و زبان عربی است که مهمترین آن عبارت است از: تفسیر گرانقدر سی جلدی التحریر و التنویر،کشف المغطي من المعاني و الالفاظ الواقعه في الموطا، النظر الفسیح عند مضائق الانظار فی الجامع الصحیح، قصه المولد النبوي الشریف، مقاصد الشریعه الاسلامیه، تحقیقات و انظار فی القرآن و السنه، اصول الفقه، الیس الصبح بقریب، اصول النظام الاجتماعی فی الاسلام، الوقف و اثره فی الاسلام و شرح برخی از اشعار شاعران معروف عرب، مانند اعشی و نابغه.
شیخ محمد فاضل بن عاشور (۱۳۲۷-۱۳۹۰ق). او فقیه، عالم، استاد زیتونه، سخنور، مصلح و فرزند طاهر بن عاشور بود. او از کودکی علوم اسلامی و زبان فرانسه را فراگرفت و در سن ۲۶ سالگی مدرس زیتونه شد و در سال ۱۹۴۵ میلادی به ریاست خلدونیه برگزیده شد. شیخ فاضل از سال ۱۹۴۶ میلادی به اتحادیه کارگری تونس به ریاست فرحات حشاد پیوست و با سفر به شهرهای گوناگون فعالیت سیاسی خود را شروع کرد. او در سال ۱۹۴۶ میلادی «معهدالبحوث الاسلامیه» را راهاندازی کرد و از شخصیتهای علمی فرهنگی مانند عثمان کعاک، علی بهلوان، محییالدین قلیبی و محمد حبیب بالخوجه استفاده کرد و حرکتی علمی را در تونس به راه انداخت و به پدرش که در رأس مشیخه الزیتونه بود، جهت انجام اصلاحات کمک میکرد. او جهت حل مشکل مدرک تحصیلی فارغالتحصیلان دبیرستانهای وابسته به جامع زیتونه، گنجاندن علوم جدید در برنامه آموزشی و جذب استادان کارآمد و بهروز تلاش فراوانی داشت و از مدافعان فلسطین با تأکید بر ملیت عربی بود. ریاست دانشکده الشریعه و اصول الدین، مفتی جمهوری تونس، عضویت در مجمع اللغه العربیه در قاهره و رابطه العالم الاسلامی از دیگر مناصب وی بود. شیخ فاضل آشنایی عمیقی با فرهنگ اسلامی در مغرب عربی داشت. از تألیفات شیخ فاضل میتوان به کتابهایی مانند التفسیر و رجاله، اعلام الفکر الاسلامی فی تاریخ المغرب العربي، الحرکه الادبیه و الفکریه في تونس، ارکان النهضه الادبیه في تونس، المصطلح الفقهی فی الفقه المالکی و روح الحضاره الاسلامیه اشاره کرد. شیخ محمد صالح نیفر (۱۳۲۱ -۱۴۱۵ق). او از فقیهان و استادان زیتونه، پدر معنوی حرکت اسلامی معاصر تونس (حرکه الاتجاه الاسلامی) و از مخالفان سرسخت اسلامستیزی بورقیبه و مدافع حقوق فلسطین نقل بود؛ او پیش از استقلال تونس در مخالفت با حبیب بورقیبه گفته بود:
«من معتقدم که برای تونس هیچ نظامی بهتر از نظام اسلامی نیست»
و بورقیبه پاسخ داده بود که من برای اسبی که میبازد شرطبندی نمیکنم.
شیخ محمد شاذلیئیفر. از علمای زیتونه و علاقهمندان به زبان فارسی است که تحقیق کتاب «الفارسیه في مبادئ الحفصیه» را در کارنامه علمی خود دارد.کتاب «الاسطول في اللغه و الادب و التاریخ» از دیگر تألیفات اوست.
شیخالاسلام محمد عزیز جعیط (د۱۳۸۹ق). او از شیوخ زیتونه و یکی از مفتیهای معروف تونس بود.
شیخ راشد غنوشی (متولد۱۳۶۰ق). او سیاستمدار، اندیشمند، نویسنده و رهبر حزب اسلامگرای النهضه است که تحصیلات خود را در زیتونه و سوربن فرانسه تکمیل کرد و پس از بازگشت به تونس فعالیت سیاسی را در سال ۱۳۸۰ میلادی با تأسیس حرکت «اتجاه اسلامی» شروع کرد؛ اما با مخالفت شدید بورقیبه و بن علی مواجه شد و پس از تحمل سالها زندان به خارج از تونس رفت و با پیروزی انقلاب کرامت در سال ۲۰۱۱ میلادی به کشور بازگشت و حزب او توانست بیشترین آراء را در انتخابات مجلس مؤسسان به دست آورد. او که از اخوانیهای معتدل است،کتابهای متعددی، مانند طریقنا الی الحضاره، نحن و الغرب، حق الاختلاف و واجب وحده الصف، القضیه الفلسطینیه في مفترق الطرق، المراه بین القرآن و واقع المسلمین، حقوق المواطنه في الدوله الاسلامیه، الحریات العامه في الدوله الاسلامیه، القدر عند ابن تیمیه، مقاربات في العلمانیه و المجتمع المدني، الحرکه الاسلامیه و مسئله التغییر، من تجربه الحرکه الاسلامیه في تونس و تمرد علی الصمت نگاشته است. کتاب او با عنوان «حرکت امام خمینی و تجدید حیات اسلام»، به همت دانشمند فرهیخته جناب آقای سیدهادی خسروشاهی' ترجمه و چاپ شده است؛ کتابی که نشاندهنده اثرپذیری او از تفکرات انقلابی امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی ایران است؛ البته او پس از رسیدن به قدرت و قرارگرفتن در شرایط جدید سیاسی ترجیح داد تا در این زمینه، عقیده واقعی خود را اظهار نکند. غنوشی به زبانهای فرانسه و انگلیسی مسلط است و با زبان فارسی نیز آشناست. شیخ عبدالفتاح مورو (متولد ۱۳۶۷ق). شیخ مورو وکیل و سیاستمداری است که تحصیلات خود را در مدرسه صادقیه و، استاد خسروشاهی از برجستهترین پژوهشگران نهضتهای اسلامی معاصر هستند و رفاقتی چهلساله با راشد غنوشی دارند. دانشکده حقوق دانشگاه تونس ادامه داد و فعالیت سیاسی را با همکاری راشد غنوشی در تأسیس حرکت اتجاه اسلامی شروع کرد و چندین بار زندان افتاد و با پیروزی انقلاب تونس بار دیگر به عرصه سیاست برگشت.
شیخ محمد مختار سلامی. او از فقها و مفتیان تونس و عضو فعال مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی است و دارای تألیفاتی، مانند «الطب فی ضوء الایمان» است.
شیخ عثمان بطیخ. او مفتی سابق تونس و از علاقهمندان به اندیشه تقریب مذاهب اسلامی است. وی از مخالفان سرسخت اعزام جوانان تونس به سوریه جهت جنگ با نظام بشار اسد بود.
از دیگر شخصیتهای دینی بانفوذ تونس میتوان از شیخ محمد شاذلی النیفر، شیخ علی البراق (قاری معروف)، شیخ عبدالرحمن حفیان (از استادان برجسته علم قرائت) و شیخ محمد مشفر (از وعاظ معروف) یاد کرد.[۴]
کتابشناسی
- ↑ ۱٫۰ ۱٫۱ خضرحسین، محمد (۱۹۷۶م). اسرار التنزیل تفسیر آیات قرآنیة کریمة(المطبعه التعاونیه). جمعه و حققه علی الرضا التونسی. تونس: ص5.
- ↑ قحة، عبدالقادر (۲۰۰۷م). الشیخ سالم بوحاجب و منهجه الاصلاحی انموذجا. تونس: الطبعة العصریة،ص3.
- ↑ قحة، عبدالقادر (۲۰۰۷م). الشیخ سالم بوحاجب و منهجه الاصلاحی انموذجا. تونس: الطبعة العصریة،ص15.
- ↑ عصمتیبایگی، سیدحسن (1395). جامعه و فرهنگ تونس. تهران: موسسه فرهنگی, هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی, ص 163.