مشاهیر نقاشی ژاپن: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی «در اینجا به معرفی ده هنرمند نقاش مطرح تاریخ ژاپن می‌پردازیم که شامل هنرمندان نقاش نیهون‌گا و یوگا است. '''ایتو جاکوچو[1] (1716 تا 1800):''' هنرمند نقاش دوره ادو که مدتی در مکتب کانو آموزش دید، اما آثار او بدان حد دارای تمایز است که می‌توان آنها را در...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
در اینجا به معرفی ده هنرمند نقاش مطرح تاریخ [[ژاپن]] می‌پردازیم که شامل هنرمندان نقاش نیهون‌گا و یوگا است.  
در اینجا به معرفی ده هنرمند نقاش مطرح [[تاریخ ژاپن]] می‌پردازیم که شامل [[مشاهیر نقاشی ژاپن|هنرمندان نقاش]] نیهون‌گا و یوگا است.


'''ایتو جاکوچو[1] (1716 تا 1800):''' هنرمند نقاش [[دوره ادو]] که مدتی در مکتب کانو آموزش دید، اما آثار او بدان حد دارای تمایز است که می‌توان آنها را در مکتبی جدید هم دسته بندی کرد. موضوع بیشتر آثارش مرغ و خروس و سایر پرندگان بود.
'''ایتو جاکوچو''' (伊藤若冲/Itō Jakuchū(1716-1800)) (1716 تا 1800): هنرمند نقاش [[دوره ادو]] که مدتی در مکتب کانو آموزش دید، اما آثار او بدان حد دارای تمایز است که می‌توان آن‌ها را در مکتبی جدید هم دسته بندی کرد. موضوع بیشتر آثارش مرغ و خروس و سایر پرندگان بود.


'''کاتسوشیکا هوکوسایی (1760 تا 1849):''' استاد نقاشی اوکی‌یوئه که در اواخر دوره ادو می‌زیست. در حال حاضر هم او یکی از معتبرترین نقاشان ژاپن در داخل و خارج از این کشور به حساب می‌آید. علاوه بر اوکی‌یوئه، آثاری دارد که در آن از روش‌های نقاشی مکتب‌های توسا و کانو هم استفاده کرده است. معروفترین کار او مجموعه «36 چشم انداز قله فوجی» است که تابلوی «موج بزرگ کاناگاوا» آن شناخته‌شده‌ترین اثر نقاشی ژاپنی در جهان به حساب می‎‌آید.
'''کاتسوشیکا هوکوسایی''' (1760 تا 1849): استاد نقاشی اوکی‌یوئه که در اواخر [[دوره ادو]] می‌زیست. در حال حاضر هم او یکی از معتبرترین [[مشاهیر نقاشی ژاپن|نقاشان ژاپن]] در داخل و خارج از این کشور به حساب می‌آید. علاوه بر اوکی‌یوئه، آثاری دارد که در آن از روش‌های [[نقاشی ژاپن|نقاشی]] مکتب‌های توسا و کانو هم استفاده کرده است. معروف‌ترین کار او مجموعه «36 چشم انداز قله فوجی» است که تابلوی «موج بزرگ کاناگاوا» آن شناخته‌شده‌ترین اثر [[نقاشی ژاپن|نقاشی ژاپنی]] در جهان به حساب می‎‌آید.


'''هیروشیگه اوتاگاوا (1797 تا 1858):''' استاد نقاشی اوکی‌یوئه که متأثر از هوکوسایی بود. معروفترین اثر او «53 توقفگاه راه توکایدو»[2] است. هیروشیگه هم یکی از شناخته‌ترین هنرمندان ژاپن حتی در دنیای هنر معاصر است.
'''هیروشیگه اوتاگاوا''' (1797 تا 1858): استاد نقاشی اوکی‌یوئه که متأثر از هوکوسایی بود. معروف‌ترین اثر او «53 توقفگاه راه توکایدو» (『東海道五十三次』/Tōkaidō gojūsan tsugi) است. هیروشیگه هم یکی از شناخته‌ترین هنرمندان [[ژاپن]] حتی در دنیای هنر معاصر است.


'''سِیکی کورودا (1866 تا 1924):''' هنرمند مشهور نقاشی یوگا که در فرانسه تحصیل و بعد از برگشت به ژاپن امپرسیونیسم فرانسوی را معرفی کرد. نقاشی یوگا ژاپن تا دهه 1910 با محوریت او و متأثر از امپرسیونیسم بود.
'''سِیکی کورودا''' (1866 تا 1924): هنرمند مشهور نقاشی یوگا که در فرانسه تحصیل و بعد از برگشت به [[ژاپن]] امپرسیونیسم فرانسوی را معرفی کرد. [[نقاشی ژاپن|نقاشی]] یوگا [[ژاپن]] تا دهه 1910 با محوریت او و متأثر از امپرسیونیسم بود.


'''تایکان یوکویاما[3] (1868 تا 1958):''' هنرمند و نقاش نقاشی نیهون‌گا که به خاطر گشودن جهانی نوین برای نقاشی نیهون‌گا، جایگاهی بسیار مهم در تاریخ [[نقاشی ژاپن]] دارد. یوکویاما کوه فوجی را بسیار دوست داشت و آثار زیادی با موضوع فوجی خلق کرد، به حدی که نام او یادآور کوه فوجی است.
'''تایکان یوکویاما''' (横山大観/Yokoyama Taikan(1868-1958)) (1868 تا 1958): هنرمند و نقاش [[نقاشی ژاپن|نقاشی]] نیهون‌گا که به خاطر گشودن جهانی نوین برای [[نقاشی ژاپن|نقاشی]]<nowiki/>نیهون‌گا، جایگاهی بسیار مهم در تاریخ [[نقاشی ژاپن]] دارد. یوکویاما کوه فوجی را بسیار دوست داشت و آثار زیادی با موضوع فوجی خلق کرد، به حدی که نام او یادآور کوه فوجی است.


'''تارو اوکاموتو[4] (1911 تا 1996):''' هنرمند و نقاش ژاپنی که گستره کارش بدان حد وسیع بود که به او داوینچی ژاپن هم می‌گویند. در حیطه نقاشی آثار او را انتزاعی و فرا واقعگرا توصیف می‌کنند.
'''تارو اوکاموتو''' (岡本太郎/Okamoto Tarō(1911-1996)) (1911 تا 1996): [[مشاهیر نقاشی ژاپن|هنرمند و نقاش ژاپنی]] که گستره کارش بدان حد وسیع بود که به او داوینچی [[ژاپن]] هم می‌گویند. در حیطه [[نقاشی ژاپن|نقاشی]] آثار او را انتزاعی و فرا واقعگرا توصیف می‌کنند.


'''کای‌ای هیگاشی‌یاما[5] (1908 تا 1999):''' از نقاشان سر آمد دوره شووا که در حوزه نیهون‌گا فعالیت می‌کرد. موضوع بیشتر آثار او جنگل، درخت و طبیعت بود و بدان حد آثاری زیبا خلق می‌کرد که عامه مردم هم مجذوب آن می‌شدند. از این روی به او هنرمند مردمی هم گفته می‌شود.
'''کای‌ای هیگاشی‌یاما''' (東山魁夷/Higashiyama Kaii(1908-1999)) (1908 تا 1999): از نقاشان سر آمد دوره شووا که در حوزه نیهون‌گا فعالیت می‌کرد. موضوع بیشتر آثار او جنگل، درخت و طبیعت بود و بدان حد آثاری زیبا خلق می‌کرد که عامه مردم هم مجذوب آن می‌شدند. از این روی به او هنرمند مردمی هم گفته می‌شود.


'''یایویی کوساما[6] (1929 تا    ):''' نقاش و پیکرتراش زن ژاپنی که از او با عنوان یکی از هنرمندان پیشرو زن در جهان نام برده می‌شود. موضوع خیلی از آثار او کدو حلوایی است.
'''یایویی کوساما''' (草間彌生/Kusama Yayoi(1929-      )) (1929 تا    ): نقاش و پیکرتراش زن ژاپنی که از او با عنوان یکی از هنرمندان پیشرو زن در جهان نام برده می‌شود. موضوع خیلی از آثار او کدو حلوایی است.


'''یوشیتومو نارا[7] (1959 تا   ):''' از نقاشان معاصر ژاپنی که کارهای او در سطح جهان بسیار مورد تمجید قرار گرفته است. سبک کار او در استفاده از رنگ اکریلیک شناخته شده است.
'''یوشیتومو نارا''' (奈良義知/Nara Yoshitomo(1959-    )) (1959 تا   ): از [[مشاهیر نقاشی ژاپن|نقاشان معاصر ژاپنی]] که کارهای او در سطح جهان بسیار مورد تمجید قرار گرفته است. سبک کار او در استفاده از رنگ اکریلیک شناخته شده است.


'''تاکاشی موراکامی (1962 تا      ):''' یکی از هنرمندان و نقاشان مطرح معاصر ژاپن که سبک هنری او با عنوان سوپرفلت شناخته می‌شود.
'''تاکاشی موراکامی''' (1962 تا     ): یکی از [[مشاهیر نقاشی ژاپن|هنرمندان و نقاشان مطرح معاصر ژاپن]] که سبک هنری او با عنوان سوپرفلت شناخته می‌شود.<ref>ذاکری، قدرت اله (1402). «هنر [[ژاپن]]». در پالیزدار، فرهاد، ذاکری، قدرت اله. جامعه و فرهنگ [[ژاپن]]، تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]، ص.242- 281.</ref>
----[1] 伊藤若冲/Itō Jakuchū(1716-1800).
== نیز نگاه کنید به==
 
*[[هنر ژاپن]]  
[2] 『東海道五十三次』/Tōkaidō gojūsan tsugi.
*[[نقاشی ژاپن]]
 
==کتابشناسی==
[3] 横山大観/Yokoyama Taikan(1868-1958).
 
[4] 岡本太郎/Okamoto Tarō(1911-1996).
 
[5] 東山魁夷/Higashiyama Kaii(1908-1999).
 
[6] 草間彌生/Kusama Yayoi(1929-      ).
 
[7] 奈良義知/Nara Yoshitomo(1959-    ).

نسخهٔ ‏۲۳ فوریهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۲:۳۶

در اینجا به معرفی ده هنرمند نقاش مطرح تاریخ ژاپن می‌پردازیم که شامل هنرمندان نقاش نیهون‌گا و یوگا است.

ایتو جاکوچو (伊藤若冲/Itō Jakuchū(1716-1800)) (1716 تا 1800): هنرمند نقاش دوره ادو که مدتی در مکتب کانو آموزش دید، اما آثار او بدان حد دارای تمایز است که می‌توان آن‌ها را در مکتبی جدید هم دسته بندی کرد. موضوع بیشتر آثارش مرغ و خروس و سایر پرندگان بود.

کاتسوشیکا هوکوسایی (1760 تا 1849): استاد نقاشی اوکی‌یوئه که در اواخر دوره ادو می‌زیست. در حال حاضر هم او یکی از معتبرترین نقاشان ژاپن در داخل و خارج از این کشور به حساب می‌آید. علاوه بر اوکی‌یوئه، آثاری دارد که در آن از روش‌های نقاشی مکتب‌های توسا و کانو هم استفاده کرده است. معروف‌ترین کار او مجموعه «36 چشم انداز قله فوجی» است که تابلوی «موج بزرگ کاناگاوا» آن شناخته‌شده‌ترین اثر نقاشی ژاپنی در جهان به حساب می‎‌آید.

هیروشیگه اوتاگاوا (1797 تا 1858): استاد نقاشی اوکی‌یوئه که متأثر از هوکوسایی بود. معروف‌ترین اثر او «53 توقفگاه راه توکایدو» (『東海道五十三次』/Tōkaidō gojūsan tsugi) است. هیروشیگه هم یکی از شناخته‌ترین هنرمندان ژاپن حتی در دنیای هنر معاصر است.

سِیکی کورودا (1866 تا 1924): هنرمند مشهور نقاشی یوگا که در فرانسه تحصیل و بعد از برگشت به ژاپن امپرسیونیسم فرانسوی را معرفی کرد. نقاشی یوگا ژاپن تا دهه 1910 با محوریت او و متأثر از امپرسیونیسم بود.

تایکان یوکویاما (横山大観/Yokoyama Taikan(1868-1958)) (1868 تا 1958): هنرمند و نقاش نقاشی نیهون‌گا که به خاطر گشودن جهانی نوین برای نقاشینیهون‌گا، جایگاهی بسیار مهم در تاریخ نقاشی ژاپن دارد. یوکویاما کوه فوجی را بسیار دوست داشت و آثار زیادی با موضوع فوجی خلق کرد، به حدی که نام او یادآور کوه فوجی است.

تارو اوکاموتو (岡本太郎/Okamoto Tarō(1911-1996)) (1911 تا 1996): هنرمند و نقاش ژاپنی که گستره کارش بدان حد وسیع بود که به او داوینچی ژاپن هم می‌گویند. در حیطه نقاشی آثار او را انتزاعی و فرا واقعگرا توصیف می‌کنند.

کای‌ای هیگاشی‌یاما (東山魁夷/Higashiyama Kaii(1908-1999)) (1908 تا 1999): از نقاشان سر آمد دوره شووا که در حوزه نیهون‌گا فعالیت می‌کرد. موضوع بیشتر آثار او جنگل، درخت و طبیعت بود و بدان حد آثاری زیبا خلق می‌کرد که عامه مردم هم مجذوب آن می‌شدند. از این روی به او هنرمند مردمی هم گفته می‌شود.

یایویی کوساما (草間彌生/Kusama Yayoi(1929-      )) (1929 تا    ): نقاش و پیکرتراش زن ژاپنی که از او با عنوان یکی از هنرمندان پیشرو زن در جهان نام برده می‌شود. موضوع خیلی از آثار او کدو حلوایی است.

یوشیتومو نارا (奈良義知/Nara Yoshitomo(1959-    )) (1959 تا   ): از نقاشان معاصر ژاپنی که کارهای او در سطح جهان بسیار مورد تمجید قرار گرفته است. سبک کار او در استفاده از رنگ اکریلیک شناخته شده است.

تاکاشی موراکامی (1962 تا     ): یکی از هنرمندان و نقاشان مطرح معاصر ژاپن که سبک هنری او با عنوان سوپرفلت شناخته می‌شود.[۱]

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. ذاکری، قدرت اله (1402). «هنر ژاپن». در پالیزدار، فرهاد، ذاکری، قدرت اله. جامعه و فرهنگ ژاپن، تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص.242- 281.