مکتب نقاشی کانو: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
[[مکتب نقاشی کانو|مکتب کانو]] یا کانوها: این مکتب در اواسط [[دوره موروماچی]] شکل گرفت و با پشتیبانی طبقه جنگجویان بدل به بزرگترین مکتب [[نقاشی ژاپن|نقاشی در ژاپن]] شد. مؤسس این مکتب یعنی کانو ماسانوبو (狩野正信/Kanō Masanobu(1434-1530)) با ترکیبی از موضوعات و روشهای [[هنر نقاشی در چین|نقاشی چینی]] و یاماتوئه به خصوص نقاشی آب مرکب، سبکی پدید آورد که در آن بویی از آیین ذن نبود و به مذاق طبقه حاکم یعنی جنگجویان سازگار بود. در واقع گفته میشود این [[نقاشی ژاپن|نقاشی]] ترکیبی از [[هنر نقاشی در چین|نقاشی چینی]] و [[نقاشی ژاپن|ژاپنی]] است. در این مکتب از [[نقاشی ژاپن|نقاشی]]<nowiki/>های بسیار بزرگ برای دیوار قلعهها و معابد تا [[نقاشی ژاپن|نقاشی]]<nowiki/>های کوچک برای روی بادبزنهای ژاپنی خلق میشد. معروفترین نقاش این مکتب کانو اِیتوکو (狩野永徳/Kanō Ētoku(1543-1590)) است که خود یکی از بزرگترین نقاشان تاریخ [[نقاشی ژاپن]] هم محسوب میشود. | [[مکتب نقاشی کانو|مکتب کانو]] یا کانوها: این مکتب در اواسط [[دوره موروماچی]] شکل گرفت و با پشتیبانی طبقه جنگجویان بدل به بزرگترین مکتب [[نقاشی ژاپن|نقاشی در ژاپن]] شد. مؤسس این مکتب یعنی کانو ماسانوبو (狩野正信/Kanō Masanobu(1434-1530)) با ترکیبی از موضوعات و روشهای [[هنر نقاشی در چین|نقاشی چینی]] و یاماتوئه به خصوص نقاشی آب مرکب، سبکی پدید آورد که در آن بویی از آیین ذن نبود و به مذاق طبقه حاکم یعنی جنگجویان سازگار بود. در واقع گفته میشود این [[نقاشی ژاپن|نقاشی]] ترکیبی از [[هنر نقاشی در چین|نقاشی چینی]] و [[نقاشی ژاپن|ژاپنی]] است. در این مکتب از [[نقاشی ژاپن|نقاشی]]<nowiki/>های بسیار بزرگ برای دیوار قلعهها و معابد تا [[نقاشی ژاپن|نقاشی]]<nowiki/>های کوچک برای روی بادبزنهای ژاپنی خلق میشد. معروفترین نقاش این مکتب کانو اِیتوکو (狩野永徳/Kanō Ētoku(1543-1590)) است که خود یکی از بزرگترین نقاشان تاریخ [[نقاشی ژاپن]] هم محسوب میشود.<ref>ذاکری، قدرت اله (1402). «هنر [[ژاپن]]». در پالیزدار، فرهاد، ذاکری، قدرت اله. جامعه و فرهنگ [[ژاپن]]، تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]، ص.242- 281.</ref> | ||
== نیز نگاه کنید به== | == نیز نگاه کنید به== | ||
*[[هنر ژاپن]] | *[[هنر ژاپن]] |
نسخهٔ کنونی تا ۲۳ فوریهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۲:۳۸
مکتب کانو یا کانوها: این مکتب در اواسط دوره موروماچی شکل گرفت و با پشتیبانی طبقه جنگجویان بدل به بزرگترین مکتب نقاشی در ژاپن شد. مؤسس این مکتب یعنی کانو ماسانوبو (狩野正信/Kanō Masanobu(1434-1530)) با ترکیبی از موضوعات و روشهای نقاشی چینی و یاماتوئه به خصوص نقاشی آب مرکب، سبکی پدید آورد که در آن بویی از آیین ذن نبود و به مذاق طبقه حاکم یعنی جنگجویان سازگار بود. در واقع گفته میشود این نقاشی ترکیبی از نقاشی چینی و ژاپنی است. در این مکتب از نقاشیهای بسیار بزرگ برای دیوار قلعهها و معابد تا نقاشیهای کوچک برای روی بادبزنهای ژاپنی خلق میشد. معروفترین نقاش این مکتب کانو اِیتوکو (狩野永徳/Kanō Ētoku(1543-1590)) است که خود یکی از بزرگترین نقاشان تاریخ نقاشی ژاپن هم محسوب میشود.[۱]
نیز نگاه کنید به
کتابشناسی
- ↑ ذاکری، قدرت اله (1402). «هنر ژاپن». در پالیزدار، فرهاد، ذاکری، قدرت اله. جامعه و فرهنگ ژاپن، تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص.242- 281.