آموزش عالی اردن: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «'''آموزش عالي''' تا سال 1951 ادامه تحصيل پس از مقطع دبيرستان در اردن امر شايعي نبود. دانش آموزان پس از اتمام تحصيلات دبيرستان براي ادامه تحصيل به خارج از اردن مي رفتند. تعداد دانشجويان اردني که در دانشگاه هاي خارج از اردن تحصيل مي کردند در سال 1948 مي...» ایجاد کرد) |
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).) |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
'''آموزش عالي''' | '''آموزش عالي''' | ||
تا سال 1951 ادامه تحصيل پس از مقطع دبيرستان در اردن امر شايعي نبود. دانش آموزان پس از اتمام تحصيلات دبيرستان براي ادامه تحصيل به خارج از اردن مي رفتند. تعداد دانشجويان اردني که در دانشگاه هاي خارج از اردن تحصيل مي کردند در سال 1948 ميلادي 233 دانشجو بودند که 34 نفر از آنها در سوريه، 32 نفر در عراق، 48 نفر در لبنان، 119 نفر در مصر تحصيل مي کردند. در سال 1961 تعداد دانشجويان اردني در خارج از کشور حدود 6000 دانشجو بود. (17) | تا سال 1951 ادامه تحصيل پس از مقطع دبيرستان در [[اردن]] امر شايعي نبود. دانش آموزان پس از اتمام تحصيلات دبيرستان براي ادامه تحصيل به خارج از اردن مي رفتند. تعداد دانشجويان اردني که در دانشگاه هاي خارج از اردن تحصيل مي کردند در سال 1948 ميلادي 233 دانشجو بودند که 34 نفر از آنها در سوريه، 32 نفر در عراق، 48 نفر در لبنان، 119 نفر در [[مصر]] تحصيل مي کردند. در سال 1961 تعداد دانشجويان اردني در خارج از کشور حدود 6000 دانشجو بود. (17) | ||
گامهاي اوليه ايجاد موسسات آموزش عالي در اردن پس از وحدت کرانه شرقي و غربي در سال 1951 با افتتاح تربيت معلم در دانشکده «الحسين» اتفاق افتاد. در دانشکده تربيت معلم پس از مرحله دبيرستان دانشجويان به مدت يک سال تحصيل مي کردند و سپس آماده اشتغال در حرفه معلمي مي شدند. گروه اول دانشجويان آن در سال 1951 و گروه دوم در سال 1952 فارغ التحصيل شدند. | گامهاي اوليه ايجاد موسسات آموزش عالي در اردن پس از وحدت کرانه شرقي و غربي در سال 1951 با افتتاح تربيت معلم در دانشکده «الحسين» اتفاق افتاد. در دانشکده تربيت معلم پس از مرحله دبيرستان دانشجويان به مدت يک سال تحصيل مي کردند و سپس آماده اشتغال در حرفه معلمي مي شدند. گروه اول دانشجويان آن در سال 1951 و گروه دوم در سال 1952 فارغ التحصيل شدند. | ||
خط ۱۳۶: | خط ۱۳۶: | ||
|- | |- | ||
|9 | |9 | ||
|معهد | |معهد ال[[ملکه نور]] للطيران | ||
|1972 | |1972 | ||
|عمان | |عمان | ||
خط ۴۸۵: | خط ۴۸۵: | ||
|118 | |118 | ||
|- | |- | ||
|'''دانشگاه حسين بن طلال''' | |'''دانشگاه [[حسين بن طلال]]''' | ||
|3 | |3 | ||
|0 | |0 | ||
خط ۵۴۱: | خط ۵۴۱: | ||
|35 | |35 | ||
|- | |- | ||
|'''دانشگاه خصوصي پترا''' | |'''دانشگاه خصوصي [[پترا]]''' | ||
|0 | |0 | ||
|0 | |0 |
نسخهٔ ۳۰ مارس ۲۰۲۴، ساعت ۰۲:۰۲
آموزش عالي
تا سال 1951 ادامه تحصيل پس از مقطع دبيرستان در اردن امر شايعي نبود. دانش آموزان پس از اتمام تحصيلات دبيرستان براي ادامه تحصيل به خارج از اردن مي رفتند. تعداد دانشجويان اردني که در دانشگاه هاي خارج از اردن تحصيل مي کردند در سال 1948 ميلادي 233 دانشجو بودند که 34 نفر از آنها در سوريه، 32 نفر در عراق، 48 نفر در لبنان، 119 نفر در مصر تحصيل مي کردند. در سال 1961 تعداد دانشجويان اردني در خارج از کشور حدود 6000 دانشجو بود. (17)
گامهاي اوليه ايجاد موسسات آموزش عالي در اردن پس از وحدت کرانه شرقي و غربي در سال 1951 با افتتاح تربيت معلم در دانشکده «الحسين» اتفاق افتاد. در دانشکده تربيت معلم پس از مرحله دبيرستان دانشجويان به مدت يک سال تحصيل مي کردند و سپس آماده اشتغال در حرفه معلمي مي شدند. گروه اول دانشجويان آن در سال 1951 و گروه دوم در سال 1952 فارغ التحصيل شدند.
سپس وزارت آموزش و پرورش، دارالمعلمات (تربيت معلم زنان) را در رام الله در سال 1952-1953 تاسيس کرد. دارالمعلمات وظيفه داشت معلماني را براي آموزش کودکان مراحل ابتدايي و راهنمايي آماده کند.
تعداد دانشجويان کليه دانشکده ها در سال 1952/1953 حدود 46 نفر بود که از اين تعداد 17 نفر دختر بودند. اين ميزان در سال تحصيلي 1957/1958 افزايش يافت و به 297 دانشجو رسيد که 102 نفر از آنها دختر بودند.
تعداد مراکز تربيت معلم و دارالمعلمات تا سال 1962 حدود 11 شامل که 3 مرکز ويژه بانوان و بقيه ويژه مردان بود. در اين سال اولين دانشگاه اردن تاسيس شد. (18)
در سال تحصيلي 1962/1963 تعداد دانشجويان همه دانشکده ها به 1011 نفر رسيد که 141 نفر از آنان دختر بودند.اين تعداد در سال 1968/1969 به 1037 دانشجو رسيد که 252 نفر از آنان دختر بودند که به دليل جنگ حزيران سال 1967 و اشغال بخش غربي اردن توسط اسراييل بود.
در سال 1980 وزارت آموزش و پرورش تصميم گرفت تا تربيت معلم ها را به دانشکده تبديل کند، به اين ترتيب مدت تحصيل در آنها به دوسال افزايش يافت. (19)
تعداد دانشجويان در سال 1979/1980 افزايش قابل توجهي يافت که حدود 72/54 درصد از اين تعداد مربوط به موسسات وزارت آموزش پرورش و وزارت خانه هاي ديگر است. از اين تعداد 80/38 درصد مربوط به موسسات بخش خصوصي و حدود 47/6 درصد آنان مربوط به موسسات خبرگزاري UNRWA است.(20)
در نيمه دوم دهه 80 تعداد دانشکده ها از نظر کمي به سرعت افزايش يافت به طوري که به 52 دانشکده در بخش شرقي رسيد. از اين تعداد 12 دانشکده مربوط به وزارت آموزش عالي، 16 دانشکده مربوط به وزارت خانه ها و ادارات دولتي، 2 دانشکده براي خبرگزاري الغوث و 22 دانشکده مربوط به بخش خصوصي است. 31 دانشکده از مجموع 52 دانشکده در شهر عمان، 6 دانشکده در شهر زرقا و 11 دانشکده در شهر اربد تاسيس شده است. در هر يک از استان هاي بلقا، مفرق، الکرک، طفيله و معان نيز يک دانشکده وجود داشت.(21) تعداد دانشجويان آنها نيز بالغ بر 27.966 نفر گرديد. تعداد دانشکده ها در بخش غربي به 14 دانشکده و تعداد دانشجويان بر طبق آمار سال 1985 به 5635 دانشجو رسيد.
مؤسسات تربيت معلم و دانشکده هاي اردن در بخش شرقي1985
شماره | اسم دانشکده | سال تأسيس | استان |
دانشکده هاي وزارت آموزش عالي | |||
1 | کليه عمان | 1952 | عمان |
2 | کليه حواره | 1956 | اربد |
3 | کليه عجلون | 1964 | اربد |
4 | کليه الاميره عاليه | 1972 | عمان |
5 | کليه عمان للمهن الهندسية | 1972 | عمان |
6 | کليه الشوبک | 1974 | معان |
7 | السلط | 1975 | بلقا |
8 | اربد | 1978 | اربد |
9 | الکرک | 1979 | الکرک |
10 | الزرقا | 1980 | زرقا |
11 | کلية الفندقية | 1981 | عمان |
12 | کلية الحصن للمهن الهندسية | 1981 | اربد |
دانشکدههاي ساير وزارتخانهها
و ادارات دولتي |
|||
1 | کلية التمريض | 1953 | عمان |
2 | کلية الاميره مني للتمريض | 1961 | عمان |
3 | المعهد التعاوني | 1963 | عمان |
4 | اکاديميه الطيران الملکيه | 1963 | عمان |
5 | مرکز التدريب الاحصائي | 1964 | عمان |
6 | کليه الخدمه الاجتماعيه | 1965 | عمان |
7 | معهد الدراسات المصرفيه | 1970 | عمان |
8 | کليه العلوم الاسلاميه | 1972 | عمان |
9 | معهد الملکه نور للطيران | 1972 | عمان |
10 | معهد المهن الطيبه المساعده | 1973 | عمان |
11 | المرکز الجغرافي الاردني | 1975 | عمان |
12 | معهد المهن الطيبه المساعده | 1979 | اربد |
13 | کليه الاتصالات السلکيه واللاسلکيه | 1982 | عمان |
14 | کليه التمريض | 1984 | اربد |
15 | کليه التمريض | 1984 | زرقا |
16 | کليه التکنولوجيا/ جامعه اليرموک | 1984 | اربد |
شماره | اسم دانشکده | سال تأسيس | استان |
دانشکده هاي خبرگزاري بينالمللي الغوث | |||
1 | کليه وادي السير | 1960 | عمان |
2 | کليه تدريب عمان | 1971 | عمان |
دانشکدههاي خصوصي | |||
1 | کليه القادسيه | 1967 | عمان |
2 | الکليه العربيه | 1975 | عمان |
3 | کليه الاميره سميه | 1977 | عمان |
4 | کليه الخوارزمي | 1978 | عمان |
5 | الکليه الجامعيه المتوسطه | 1979 | عمان |
6 | کليه الاندلس | 1979 | عمان |
7 | کليه الاميره عليا | 1979 | عمان |
8 | کليه حطين | 1979 | عمان |
9 | کليه الزرقا الاهليه | 1979 | عمان |
10 | کليه المجتمع الاسلامي | 1979 | زرقا |
11 | کليه ابن خلدون | 1979 | زرقا |
12 | کليه الرازي | 1979 | اربد |
13 | کليه الاميره ثروت | 1980 | عمان |
14 | کليه المجتمع العربي | 1980 | عمان |
15 | الکليه الوطنيه | 1980 | عمان |
16 | کليه القدس | 1980 | عمان |
17 | کليه البترا | 1980 | زرقا |
18 | کليه جرش | 1980 | اربد |
19 | کليه المجتمع الاردني | 1981 | عمان |
20 | کليه قرطبه | 1981 | زرقا |
21 | کليه غرناطه | 1981 | اربد |
22 | کليه المفرق | 1985 | مفرق |
(22)
موسسات تربيت معلم و دانشکده هاي اردن در بخش غربي 1985
شماره | اسم دانشکده | سال تأسيس | استان |
دانشکده هاي وزارت
آموزش عالي |
|||
1 | کليه رام الله للبنات | 1952 | القدس |
2 | کليه العروب/الخليل | 1958 | الخليل |
3 | کلية طولکرم | 1960 | نابلس |
4 | کلية الامة/رام الله | 1983 | القدس |
دانشکده هاي وزارت
اوقاف اسلامي |
|||
1 | کليــة العلوم الاسلاميــة/القدس | 1975 | القدس |
2 | کليــة العلوم الاسلاميــة/قلقيليــة | 1978 | نابلس |
دانشکدههاي خبرگزاري بين المللي الغوث | |||
1 | کليــة التدريب المهني/قلنديا | 1953 | القدس |
2 | کليه رام الله للمعلمين | 1960 | القدس |
3 | کليــة تدريب الفتيات | 1962 | القدس |
دانشکدههاي خصوصي | |||
1 | کليــة النجاح الوطنيــة | 1965 | نابلس |
2 | کليه الخليل الهندسيه | 1978 | الخليل |
3 | الکليــة الابراهيميــة/القدس | 1983 | القدس |
4 | کليــة الروضــة للعلوم المهنيــة | 1983 | نابلس |
5 | کليــة المجتمع العصريــة | 1983 | القدس |
آموزش عالي اردن در خلال دهه های اخير پيشرفت قابل ملاحظه اي داشته است. اين پيشرفت در زمينه هاي تعداد دانشجو، تعداد اعضاي هيئت علمي، کارمندان دانشگاه ها و ميزان بودجه بوده است.(24)
تعداد دانشجويان در دانشکده هاي بخش شرقي از 27966 نفر در سال تحصيلي 1984-1985 به 37632 نفر در سال 1989-1990 رسيد. سپس رو به کاهش نهاد و در سال 1994-1995 به 22471 نفر رسيد.
تعداد دانشجويان دانشگاه هاي رسمي از 25929 نفر در سال 1984-1985 به 70546نفر در سال 1994-1995 افزايش پيداکرده است. (25)
تعداد دانشجويان مقطع کارشناسي در سال 1984-1985، در گروه سني 20-24 سال حدود 23 درصد بوده است که در سال 1990-1991 به 27 درصد رسيده است. (26) آخرين آمار به روايت كتاب سال 2013 بدين شرح است (27)
کشور اردن با وجود مساحت و جمعيت کم به دليل در اختيار داشتن نظام آموزشي عالي نوين در زمره کشورهاي عربي پيشرفته از لحاظ علمي قرار دارد.
تعداد کادر دانشگاهي در دانشگاههاي اردن براساس نام دانشگاه و سطح علمي 2012/2013
دانشگاه | بکالوروپوس
B.Sc. |
دبلوم عالي
H.Dip. |
ماجستير
M.A. |
دکتري
Ph.D |
مجموع | مونث |
دانشگاه اردن | 55 | 2 | 217 | 1181 | 1455 | 422 |
دانشگاه يرموک | 9 | 1 | 228 | 695 | 933 | 196 |
دانشگاه موتاه | 0 | 0 | 66 | 457 | 523 | 58 |
علوم و تکنولوژي | 33 | 0 | 127 | 711 | 871 | 221 |
دانشگاه هاشميه | 0 | 0 | 130 | 444 | 574 | 159 |
دانشگاه آل البيت | 0 | 0 | 50 | 265 | 315 | 52 |
دانشگاه کاربردي | 38 | 2 | 142 | 335 | 517 | 118 |
دانشگاه حسين بن طلال | 3 | 0 | 70 | 227 | 300 | 41 |
دانشگاه تکنيک تفيلا | 13 | 0 | 58 | 136 | 207 | 28 |
دانشگاه اردني - آلماني | 13 | 1 | 100 | 120 | 234 | 111 |
دانشگاه الاهلي عمان | 0 | 0 | 47 | 193 | 240 | 73 |
دانشگاه علوم کاربردي (خصوصي) | 0 | 0 | 79 | 201 | 280 | 90 |
دانشگاه خصوصي فيلادلفيا | 0 | 0 | 60 | 191 | 251 | 76 |
دانشگاه اسراء | 0 | 0 | 35 | 162 | 197 | 35 |
دانشگاه خصوصي پترا | 0 | 0 | 56 | 199 | 255 | 98 |
دانشگاه خصوصي ال زيتون | 0 | 0 | 74 | 251 | 325 | 100 |
دانشگاه زرقاء | 0 | 0 | 47 | 206 | 253 | 56 |
دانشگاه ملي ايربيد | 0 | 0 | 8 | 76 | 84 | 14 |
دانشگاه جراش | 0 | 0 | 24 | 105 | 129 | 21 |
دانشگاه تکنولوژي پرنسس سميه | 0 | 0 | 10 | 86 | 96 | 17 |
آکادمي موسيقي اردن | 6 | 0 | 3 | 9 | 18 | 5 |
دانشکده علوم تربيتي | 0 | 0 | 5 | 40 | 45 | 18 |
دانشگاه جدارا | 0 | 0 | 26 | 109 | 135 | 27 |
کالج جهانگردي | 4 | 0 | 9 | 5 | 18 | 10 |
دانشگاه خاورميانه | 0 | 0 | 14 | 131 | 145 | 31 |
دانشگاه عربي عمان | 0 | 0 | 0 | 89 | 89 | 13 |
دانشگاه عربي آزاد | 0 | 0 | 5 | 37 | 42 | 15 |
دانشگاه ملي عجلون | 0 | 0 | 24 | 57 | 81 | 10 |
جمع کل | 174 | 6 | 1714 | 6718 | 8612 | 2115 |
(28)
تعداد دانشجويان دانشگاهها براساس سيستم نظارتي و برنامه تحصيلي و جنسيت
برنامه | دانشگاه کاربردي بلقا | دانشگاههاي دولتي ديگر | وکاله الغوث | بخش
پيش فروش |
دانشگاههاي نظامي | جمع کل | ||||||
جمع | مونث | جمع | مونث | جمع | مونث | جمع | مونث | جمع | مونث | جمع | مونث | |
زبانها | 0 | 0 | 0 | 0 | 36 | 32 | 836 | 726 | 0 | 0 | 872 | 758 |
تربيتي | 1999 | 1858 | 0 | 0 | 12 | 12 | 1811 | 1730 | 0 | 0 | 3822 | 3590 |
مهندسي | 2326 | 280 | 251 | 18 | 668 | 136 | 3627 | 244 | 444 | 0 | 7316 | 3590 |
کشاورزي | 264 | 75 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | 4 | 0 | 0 | 294 | 79 |
پيراپزشکي | 949 | 782 | 1360 | 1188 | 376 | 334 | 1583 | 978 | 637 | 193 | 4905 | 3475 |
مديريت مالي | 3182 | 2347 | 0 | 0 | 423 | 357 | 4072 | 2095 | 312 | 0 | 7989 | 4799 |
مديريت اطلاعات | 373 | 274 | 0 | 0 | 54 | 49 | 264 | 98 | 20 | 0 | 711 | 421 |
مديريت هتل | 212 | 67 | 0 | 0 | 0 | 0 | 507 | 98 | 0 | 0 | 719 | 165 |
هنرهاي کاربردي | 204 | 155 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1322 | 755 | 0 | 0 | 1526 | 910 |
علوم کاربردي | 481 | 481 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 481 | 481 |
شريعت و تمدن اسلامي | 91 | 68 | 0 | 0 | 0 | 0 | 139 | 85 | 0 | 0 | 230 | 153 |
جمع کل | 10081 | 6387 | 1611 | 1206 | 1569 | 920 | 14191 | 6803 | 1413 | 193 | 28865 | 15509 |
تعداد مدرسان در دانشگاههاي اردن براساس درجه علمي و جنس
درجه علمي و جنسيت | دانشکدههاي دانشگاه کاربردي بلقا | ديگر دانشکدههاي دولتي | دانشکدههاي
UNRWA |
دانشکدههاي خصوصي | دانشکدههاي نظامي | مجموع |
دکتري | ||||||
جمع | 350 | 35 | 6 | 94 | 10 | 495 |
مونث | 76 | 0 | 1 | 21 | 0 | 98 |
کارشناسي ارشد | ||||||
جمع | 340 | 30 | 32 | 224 | 38 | 664 |
مونث | 144 | 16 | 20 | 130 | 4 | 314 |
فوق ديپلم | ||||||
جمع | 7 | 5 | 1 | 13 | 2 | 28 |
مونث | 4 | 2 | 0 | 6 | 2 | 14 |
کارشناسي | ||||||
جمع | 121 | 66 | 39 | 222 | 194 | 642 |
مونث | 61 | 40 | 18 | 143 | 52 | 314 |
ديپلم متوسطه | ||||||
جمع | 0 | 23 | 2 | 36 | 62 | 123 |
مونث | 0 | 6 | 0 | 15 | 3 | 24 |
دوره دوم | ||||||
جمع | 0 | 0 | 0 | 6 | 0 | 6 |
مونث | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 1 |
جمع کل | 818 | 159 | 80 | 595 | 306 | 1958 |
جمع مونث | 285 | 64 | 39 | 316 | 61 | 765 |
(30)
در حال حاضر 10 دانشگاه دولتي و 17 دانشگاه خصوصي در مقاطع و تخصص هاي مختلف مشغول فعاليت هستند و تعداد دانشجويان مشغول به تحصيل در دانشگاه هاي اردن بالغ بر 236 هزار دانشجوست که 28 هزار نفر از آنان دانشجويان خارجي هستند.
بيشتر اساتيد دانشگاه هاي اردن حتي در رشته زبان و ادبيات عربي تحصيل کردگان آمريکا و اروپا هستند و به همين دليل کشور اردن از لحاظ پذيرش دانشجويان عرب رتبه نخست را در ميان کشورهاي عربي داراست.
هم اکنون تعدادي دانشگاه خارجي از جمله آمريکايي و اروپايي در اين کشور شعبه دارند و ساير دانشگاه هاي اردن نيز توافقنامه هاي همکاري در زمينه هاي علمي با دانشگاه هاي معتبر جهان امضا کرده اند.
زبان تدريس در دانشگاه هاي اردن در رشته هاي علوم انساني، عربي و در رشته هاي علوم پايه، مهندسي و پزشکي، انگليسي مي باشد ولي در اختيار داشتن مدرک "تافل" انگليسي شرط اصلي ثبت نام در مقطع تحصيلات تکميلي (کارشناسي ارشد و دکترا) در تمامي رشته هاي تحصيلي مي باشد.
نظام آموزشي در اردن براساس الگوي آمريکايي و انگليسي طراحي شده و به عنوان مثال در برخي دانشگاه هاي اين کشور سقف نمره و معدل 100 و در برخي دانشگاه هاي ديگر 4 مي باشد.
به دليل وجود توافقنامه هاي مختلف ميان دانشگاه هاي اردن و دانشگاه هاي آمريکايي و اروپايي، کشورهاي غربي از نظام آموزشي در اين کشور حمايت مي کنند، از اين رو امکانات دانشگاه هاي اردن در سطح امکانات دانشگاه هاي معتبر دنياست.
وجود کتابخانه هاي غني، دفاتر پستي، بانک، دافتر مسافرتي، زمين هاي ورزشي، نظام يارانهاي پيشرفته، سالن هاي مختلف غذاخوري، آزمايشگاه هاي نوين و سرويس رفت و آمد از جمله نقاط قوت دانشگاه هاي اردن محسوب مي شود.
کشور اردن از جمله کشورهاي گران دنياست و تحصيل دانشجويان خارجي در اين کشور کوچک بسيار هزينه بردار است؛ زيرا علاوه بر هزينه هاي جاري زندگي، دانشجويان خارجي به دليل تحصيل در برنامه بين الملل بايد چند برابر دانشجويان اردني شهريه پرداخت نمايند. به عنوان مثال در مقطع تحصيلات تکميلي هر دانشجوي اردني به ازاي يک واحد درسي مبلغ 125 دلار پرداخت ميکند ولي اين رقم براي دانشجويان خارجي مبلغ 450 دلار مي باشد.
يکي از بزرگترين مشکلات تحصيل در دانشگاه هاي اردن عدم وجود خوابگاه هاي دانشجويي است و فقط برخي دانشگاه هاي اين کشور تعداد محدودي خوابگاه به دانشجويان دختر واگذار مي کنند و ساير دانشجويان مجبور به اجاره سوئيت و يا آپارتمان در اين کشور مي باشند.
همچنين هيچ يک از دانشگاه هاي اردن رايگان نمي باشد و حتي دانشجويان اردني که در دانشگاه هاي دولتي تحصيل مي کنند مجبور به پرداخت شهريه هستند. (31)
تعداد دانشکده هاي اردن در بخش شرقي در سال 1988
دانشکده ها | استان | |||||||
عمان | زرقا | بلقا | اربد | مفرق | کرک | معان | مجموع | |
دانشکده هاي وزارت آموزش عالي | 4 | 1 | 1 | 4 | - | 1 | 1 | 12 |
دانشکده هاي وزارتخانه ها و ادارات دولتي | 12 | 1 | - | 3 | - | - | - | 16 |
دانشکده هاي خبرگزاري بين المللي UNRWA | 2 | - | - | - | - | - | - | 2 |
دانشکده هاي خصوصي | 13 | 4 | - | 4 | 1 | - | - | 22 |
مجموع | 31 | 6 | 1 | 11 | 1 | 1 | 1 | 52 |
(32)
تعداد دانشکده هاي اردن در بخش غربي در سال 1988
دانشکده ها | استان | |||
قدس | نابلس | الخليل | مجموع | |
دانشکده هاي وزارت آموزش عالي | 2 | 1 | 1 | 4 |
دانشکده هاي وزارت اوقاف اسلامي | 1 | 1 | - | 2 |
دانشکده هاي خبرگزاري بين المللي الغوث | 3 | - | - | 3 |
دانشکده هاي خصوصي | 2 | 2 | 1 | 5 |
مجموع | 8 | 4 | 2 | 14 |
موسسات تربيت معلم در اردن کار خود را از سال 1952 آغاز کردند. سپس براساس نيازهاي جامعه تعداد آنها رو به افزايش نهاد، به گونه ای تعداد آنها به 66موسسه در بخش شرقي و 14 موسسه در بخش غربي رسيد. هم چنین 16موسسه براي وزارت آموزش عالي، 18موسسه براي وزارت خانه ها و ادارات دولتي ، 5 موسسه براي خبرگزار UNRWA و 28 موسسه براي بخش خصوصي می باشد. (33)