پرش به محتوا

اسلام و مسلمانان سنگال: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
Samiei (بحث | مشارکت‌ها)
صفحه‌ای تازه حاوی «در سنگال یا بدلیل فرهنگ نوع دوستی آفریقائی یا به دلیل سابقه قوی وفرهنگی استعمار رابطه  اکثریت مسلمان آن با سایر ادیان به صورت تساهل و تسامح بوده و همگی در کنار یکدیکر در کمال صلح و آرامش زندگی می کنند. مثلا در یک خانواده به کرات دیده شده یک عضو...» ایجاد کرد
 
Rashid (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
در [[سنگال]] یا بدلیل فرهنگ نوع دوستی آفریقائی یا به دلیل سابقه قوی وفرهنگی استعمار رابطه  اکثریت مسلمان آن با سایر ادیان به صورت تساهل و تسامح بوده و همگی در کنار یکدیکر در کمال صلح و آرامش زندگی می کنند. مثلا در یک خانواده به کرات دیده شده یک عضو آن مسلمان و عضو دیگری مسیحی یا مسلمان غیر عامل به احکام وجود دارد که در کمال دوستی و آرامش و بدون تنش زندگی می کنند. این وضعیت بطور کل میان رهبران و پیروان ادیان و مذاهب اسلامی، مسیحی و مذاهب بومی این کشور حاکم است . سنگال کشوری است که تاکنون جنگ دینی – مذهبی در آن دیده نشده یا به ندرت و بسیار محدود بوده است. به طور کلی اكثريت مسلمانان طرفدار طریقه ها  هستند که به منافع فوري و لحظه اي خود فكر مي كنند و تعداد كمي از آنها واقعاً جزهواداران واقعي با اعتقادات عمیق و ریشه ای مي باشند. اكثر مربوها و طریقه هاي صوفي سنگال، اسلام را به صورت لائيك با هماهنگي دولت تبليغ مي كنند، يعني آنرا محدود به حوزه فردي كرده و اسلام را در امور عمومي و جمعي وارد نمي كنند. به عنوان مثال نسبت به ترويج فساد و فحشاي عمومي مانند مراكز شرب خمر، بارها، رقاص خانه ها، فاحشه خانه ها، قمارخانه ها، رواج بي حجابي و ... هيچ عكس العمل منفي به دولت نشان نمي دهند و در اين زمينه هيچ اعتراض و انتقادي ندارند و همين باعث شده اسلام براي آنها غيرسياسي باشد. آنها از اسلام براي بسيج عمومي مردم جهت تحولات ريشه اي سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي استفاده نمي كنند و اسلام در حد محدود و عمدتاً سکولار را مطرح مي نمايند كه اين مورد اعتراض روشنفكران ديني سنگال بوده و آنها را عامل عقب ماندگي كشور مي دانند.  
در [[سنگال]] یا به دلیل فرهنگ نوع دوستی آفریقایی یا به دلیل سابقه قوی وفرهنگی استعمار رابطه اکثریت مسلمان آن با سایر ادیان به صورت تساهل و تسامح بوده و همگی در کنار یکدیکر در کمال صلح و آرامش زندگی می کنند. مثلا در یک خانواده به کرات دیده شده یک عضو آن مسلمان و عضو دیگری مسیحی یا مسلمان غیر عامل به احکام وجود دارد که در کمال دوستی و آرامش و بدون تنش زندگی می کنند. این وضعیت به طور کل میان رهبران و پیروان ادیان و مذاهب اسلامی، مسیحی و مذاهب بومی این کشور حاکم است . [[سنگال]] کشوری است که تاکنون جنگ دینی – مذهبی در آن دیده نشده یا به ندرت و بسیار محدود بوده است. به طور کلی اکثریت مسلمانان طرفدار طریقه ها هستند که به منافع فوری و لحظه ای خود فکر می کنند و تعداد کمی از آنها واقعاً جزهواداران واقعی با اعتقادات عمیق و ریشه ای می باشند. اکثر مربوها و طریقه های صوفی سنگال، اسلام را به صورت لائیک با هماهنگی دولت تبلیغ می کنند، یعنی آنرا محدود به حوزه فردی کرده و اسلام را در امور عمومی و جمعی وارد نمی کنند. به عنوان مثال نسبت به ترویج فساد و فحشای عمومی مانند مراکز شرب خمر، بارها، رقاص خانه ها، فاحشه خانه ها، قمارخانه ها، رواج بی حجابی و ... هیچ عکس العمل منفی به دولت نشان نمی دهند و در این زمینه هیچ اعتراض و انتقادی ندارند و همین باعث شده اسلام برای آنها غیرسیاسی باشد. آنها از اسلام برای بسیج عمومی مردم جهت تحولات ریشه ای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استفاده نمی کنند و اسلام در حد محدود و عمدتاً سکولار را مطرح می نمایند که این مورد اعتراض روشنفکران دینی سنگال بوده و آنها را عامل عقب ماندگی کشور می دانند.  
 
به نظر می رسد اصلاح گران دینی این کشور فعاليت خود را دنبال مي نمايند تا بتوانند اصلاحاتي مادي و معنوي در بطن طريقه ها ايجاد كنند، زيرا آنها معتقدند كه اصلاحات پایه ای ضروري و غيرقابل انكار مي باشد. چنانچه طريقه را به بدن انسان تشبيه نمائيم كه داراي بيماري خطرناك و سختي است بنابراین آنها معتقدند حتماً نياز به عمل جراحي دارد. موفقيت و كاميابي در اصلاحات باعث ادامه حيات اسلام سیاسی در سنگال بوده و بالابودن ظرفيت آن در توسعه امور این كشور  امری لازم و اجتناب ناپذير مي باشد. (Les religions au Sénégal – Sénégalaisement, 2009 : 5)


به نظر می رسد اصلاح گران دینی این کشور فعالیت خود را دنبال می نمایند تا بتوانند اصلاحاتی مادی و معنوی در بطن طریقه ها ایجاد کنند، زیرا آنها معتقدند که اصلاحات پایه ای ضروری و غیرقابل انکار می باشد. چنانچه طریقه را به بدن انسان تشبیه نمائیم که دارای بیماری خطرناک و سختی است بنابراین آنها معتقدند حتماً نیاز به عمل جراحی دارد. موفقیت و کامیابی در اصلاحات باعث ادامه حیات اسلام سیاسی در سنگال بوده و بالابودن ظرفیت آن در توسعه امور این کشور امری لازم و اجتناب ناپذیر می باشد.<ref name=":1">-Les religions au Sénégal – Sénégalaisement, (2009), page consultée le 25 /01/ 2012 sur: http://www.senegalaisement.com/senegal/religion.html</ref><ref>بصیری، محمدعلی، فتحی پور، ریحانه (1401 ).جامعه و فرهنگ سنگال. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی( در دست انتشار)</ref>
== نیز نگاه کنید به ==
== نیز نگاه کنید به ==



نسخهٔ ‏۲۶ آوریل ۲۰۲۴، ساعت ۱۱:۲۳

در سنگال یا به دلیل فرهنگ نوع دوستی آفریقایی یا به دلیل سابقه قوی وفرهنگی استعمار رابطه اکثریت مسلمان آن با سایر ادیان به صورت تساهل و تسامح بوده و همگی در کنار یکدیکر در کمال صلح و آرامش زندگی می کنند. مثلا در یک خانواده به کرات دیده شده یک عضو آن مسلمان و عضو دیگری مسیحی یا مسلمان غیر عامل به احکام وجود دارد که در کمال دوستی و آرامش و بدون تنش زندگی می کنند. این وضعیت به طور کل میان رهبران و پیروان ادیان و مذاهب اسلامی، مسیحی و مذاهب بومی این کشور حاکم است . سنگال کشوری است که تاکنون جنگ دینی – مذهبی در آن دیده نشده یا به ندرت و بسیار محدود بوده است. به طور کلی اکثریت مسلمانان طرفدار طریقه ها هستند که به منافع فوری و لحظه ای خود فکر می کنند و تعداد کمی از آنها واقعاً جزهواداران واقعی با اعتقادات عمیق و ریشه ای می باشند. اکثر مربوها و طریقه های صوفی سنگال، اسلام را به صورت لائیک با هماهنگی دولت تبلیغ می کنند، یعنی آنرا محدود به حوزه فردی کرده و اسلام را در امور عمومی و جمعی وارد نمی کنند. به عنوان مثال نسبت به ترویج فساد و فحشای عمومی مانند مراکز شرب خمر، بارها، رقاص خانه ها، فاحشه خانه ها، قمارخانه ها، رواج بی حجابی و ... هیچ عکس العمل منفی به دولت نشان نمی دهند و در این زمینه هیچ اعتراض و انتقادی ندارند و همین باعث شده اسلام برای آنها غیرسیاسی باشد. آنها از اسلام برای بسیج عمومی مردم جهت تحولات ریشه ای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استفاده نمی کنند و اسلام در حد محدود و عمدتاً سکولار را مطرح می نمایند که این مورد اعتراض روشنفکران دینی سنگال بوده و آنها را عامل عقب ماندگی کشور می دانند.

به نظر می رسد اصلاح گران دینی این کشور فعالیت خود را دنبال می نمایند تا بتوانند اصلاحاتی مادی و معنوی در بطن طریقه ها ایجاد کنند، زیرا آنها معتقدند که اصلاحات پایه ای ضروری و غیرقابل انکار می باشد. چنانچه طریقه را به بدن انسان تشبیه نمائیم که دارای بیماری خطرناک و سختی است بنابراین آنها معتقدند حتماً نیاز به عمل جراحی دارد. موفقیت و کامیابی در اصلاحات باعث ادامه حیات اسلام سیاسی در سنگال بوده و بالابودن ظرفیت آن در توسعه امور این کشور امری لازم و اجتناب ناپذیر می باشد.[۱][۲]

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. -Les religions au Sénégal – Sénégalaisement, (2009), page consultée le 25 /01/ 2012 sur: http://www.senegalaisement.com/senegal/religion.html
  2. بصیری، محمدعلی، فتحی پور، ریحانه (1401 ).جامعه و فرهنگ سنگال. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی( در دست انتشار)