تقویم فرهنگی، تعطیلات رسمی و جشنواره های سودان: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(..)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۶۷: خط ۶۷:
|سه روز
|سه روز
|}
|}
== نیز نگاه کنید به ==
[[تقویم سالیانه روسیه]]؛ [[تقویم سالیانه کوبا]]؛ [[تقویم سالانه لبنان]]؛ [[تقویم سالیانه تونس]]؛ [[تعطیلات رسمی در چین]]؛ [[تقویم سالیانه سنگال]]؛ [[تقویم سالیانه فرانسه]]؛ [[تقویم سالیانه آرژانتین]]؛ [[تقویم سالیانه کشور مالی]]؛ [[تقویم سالیانه ساحل عاج]]؛ [[تقویم سالیانه زیمبابوه]]؛ [[تقویم سالیانه تایلند]]؛ [[تقویم سالیانه اوکراین]]؛ [[تقویم سالیانه اردن]]؛ [[تقویم سالیانه اتیوپی]]؛ [[تقویم سالیانه سیرالئون]]؛ [[تقویم سالیانه قطر]]


== پاورقی ==
== پاورقی ==

نسخهٔ ‏۲۷ آوریل ۲۰۲۴، ساعت ۱۷:۱۱

تعطیلات رسمی

با نگاهی به جدول‌های تعطیلات رسمی‌ و مناسبت‌های دینی، ملّی و بین‌المللی سودان، به آسانی می‌توان به تنوّع فرهنگی سرزمین پی برد. جدول‌ها، علاوه‌بر تعطیلات رسمی، عمومی‌ و ملّی، مناسبت‌های ویژه‌ای برای مسلمانان، مسیحیان و قبایل شرقی و غربی سودان، به چشم می‌خورد. نظر به ‌اینکه بیشتر مردم سودان، مسلمان (نود و شش و هفت دهم(96/7) درصد) یا مسیحی (سه (3) درصد، البتّه بعد از جدایی سودان جنوبی) هستند، اغلبِ تعطیلات کشور، به مناسبت‌های دینی اسلام و مسیحیت، اختصاص یافته است.

مسلمانان سودان، مناسبت‌های مختلف اسلامی‌ را، مورد توجه قرار داده‌‌اند. امّا، سه عید بزرگ اسلامی، بیش از مناسبت‌های دیگر، توجّه آنان را به خود جلب کرده ‌اند.

  • عید فطر
  • عید قربان
  • عید میلاد حضرت رسول اکرم(ص)

در آستانه ولادت با سعادت پیامبر عظیم الشأن اسلام، حضرت محمّد بن عبدالله، صلی الله علیه و آله و سلّم و مدّتی پس از آن، هریک از شیوخ طریقت‌های سودان، جشن‌های باشکوهی را، به نام «حَولیّة» به معنی «سالانه»، «مولود النّبی» یا «میلاد النّبی» برگزار می‌کنند. براساس دعوت و اعلام قبلی شیخی که برگزارکننده و میزبان «حَولیّة» یا «مولود النّبی» است، بسیاری از مقامات، مسئولان، شخصیت‌های علمی‌و فرهنگی و جمع کثیری از مریدان شیخ، در مراسم یادشده شرکت می‌کنند.

از آنجا که اغلبِ علمای برجسته و شیوخ سودانی، خود را مقیّد به حضور در جشن‌های «مولود النّبی» می‌دانند و بیشتر اوقات به همراه جمعی از نزدیکان و مریدان خود، جشن‌ها شرکت می‌کنند؛ معمولاً، علمای برجسته و شیوخ سودان، روز خاصّی را برای «حولیّه» خود تعیین و براساس توافقی نانوشته،‌ ترتیبی اتّخاذ می‌کنند که جشن ‌ایشان، با دیگران همزمان نباشد تا همگان فرصت حضور در جشن‌های یکدیگر را داشته باشند.

اگر گفته شود که در سودان، جشن‌های «میلاد النّبی» یا «حولیّه»‌ها، حدود دو ماه در هر سال، ادامه می‌یابند، شاید سخن گزافی نباشد. در جدول صفحه بعد، فهرست تعطیلات رسمی‌سودان، به همراه توضیحاتی درباره آنها، نوشته شده است[۱].

جدول تعطیلات رسمی‌ در سودان[۲][۳][۴]
تاریخ مناسبت مدّت تعطیلی
اوّل ژانویه (11 دی) سالگرد استقلال سودان و آغاز سال میلادی یک روز
دهم تا چهاردهم ذی الحجة تعطیلات عید قربان ویژه مسلمانان پنج روز
اول محرم آغاز سال هجری قمری، ویژه مسلمانان یک روز
12 ربیع الاول سالروز میلاد حضرت رسول اکرم(ص)، ویژه مسلمانان یک روز
30 ژوئن(9 تیر) سالگرد انقلاب آزاد یبخش ملّی یک روز
27 رجب شب معراج  پیامبراکرم(ص)، ویژه مسلمانان یک روز
اول تاپنجم شوال تعطیلات عید فطر، ویژه مسلمانان پنج روز
25 دسامبر(4 دی) میلاد حضرت مسیح (ع)، ویژه مسیحیان یک روز
24 آوریل(4 اردیبهشت) «عيد الفصح» یا «شم النّسیم»، جشنی در آغاز فصل بهار یک روز
7 ژانویه(17 دی) «عید میلاد»، ویژه قبایل شرقی سه روز
25 دسامبر(4 دی) «عید میلاد»، ویژه قبایل غربی سه روز
22 آوریل(2 اردیبهشت) «عید پاک»[viii]، ویژه مسیحیان سه روز

نیز نگاه کنید به

تقویم سالیانه روسیه؛ تقویم سالیانه کوبا؛ تقویم سالانه لبنان؛ تقویم سالیانه تونس؛ تعطیلات رسمی در چین؛ تقویم سالیانه سنگال؛ تقویم سالیانه فرانسه؛ تقویم سالیانه آرژانتین؛ تقویم سالیانه کشور مالی؛ تقویم سالیانه ساحل عاج؛ تقویم سالیانه زیمبابوه؛ تقویم سالیانه تایلند؛ تقویم سالیانه اوکراین؛ تقویم سالیانه اردن؛ تقویم سالیانه اتیوپی؛ تقویم سالیانه سیرالئون؛ تقویم سالیانه قطر

پاورقی

[viii] مسیحیان بر این باورند که در روز «عید پاک» یا «عید قیام» حضرت عیسی مسیح (ع) پس از آنکه به صلیب کشیده شده بود دوباره زنده شده و برخاسته است.

کتابشناسی

  1. وزارة الإعلام جمهورية السّودان(2011). السّودان: أرض الفرص، حقائق و أرقام. الخرطوم: وزارة الإعلام، يوليو.12،
  2. برگرفته از: http://2013,+khartoum.icro.ir/index.aspx?siteid
  3. برگرفته از: http://2013+,sudanway.sd/government_vacations.htm
  4. معماریان، مریم، امیدی، مصطفی (1394). جامعه و فرهنگ سودان. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی، ص. 228-230.