فرقه تامایوت در تایلند: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
در همین زمان بودکه شاه مونگوت متوجه شد انحرافاتی از تعالیم اصلی بودا صورت گرفته است و دستور داد که در متون بودایی بازنگری شود و آموزههای بودایی را به شکل اصلی خود درآورند. درواقع او جان تازهای در کالبد بودیسم در [[تایلند]] دمید که با قرائت سنتی از دستورات بودا تفاوت داشت؛ بدینسان در کنار فرقه «ماهانیکایا» (بودائیان سنتی تایلند) فرقه جدیدی پاگرفت که «دارما یوکتی نیکایا» (Dharmmayukti Nikaya) (یا راه میانبُر به دارما) نامیده میشود که همان | در همین زمان بودکه شاه مونگوت متوجه شد انحرافاتی از تعالیم اصلی بودا صورت گرفته است و دستور داد که در متون بودایی بازنگری شود و آموزههای بودایی را به شکل اصلی خود درآورند. درواقع او جان تازهای در کالبد بودیسم در [[تایلند]] دمید که با قرائت سنتی از دستورات بودا تفاوت داشت؛ بدینسان در کنار فرقه «ماهانیکایا» (بودائیان سنتی تایلند) فرقه جدیدی پاگرفت که «دارما یوکتی نیکایا» (Dharmmayukti Nikaya) (یا راه میانبُر به دارما) نامیده میشود که همان فرقه تامایوت است. راهبان این فرقه ردای زرد بر تن میکنند و متون پالی را به گونهٔ متفاوتی از فرقهٔ ماهانیکایا میخوانند. راهبان فرقهٔ «دارما یوکتی» باید با پای برهنه راه بروند، ولی راهبان فرقهٔ «ماهانیکایا» دمپایی بهپا میکنند<ref name=":4">Jumsai , M.L., Manich. (2000). Understanding Thai Buddhism. Bangkok: Chalermnit, p.8-10</ref>. | ||
البته پیروان فرقهٔ ماهانیکایا یا همان بودائیان سنتی تایلند در اکثریت هستند و امروزه در برابر ۳۰ معبد «دارما یوکتی» حدود ۵۳۵ معبد ماهانیکایا در [[بانکوک]] فعالیت میکنند. | البته پیروان فرقهٔ ماهانیکایا یا همان بودائیان سنتی تایلند در اکثریت هستند و امروزه در برابر ۳۰ معبد «دارما یوکتی» حدود ۵۳۵ معبد ماهانیکایا در [[بانکوک]] فعالیت میکنند. | ||
«راهبان بزرگ فرقهٔ ماهانیکایا میکوشند این آیین را با مقتضیات زمانی مطرحکنند و مطابق با مسائل روز ارائه دهند. مهمترین مرکز علمی این فرقه به نام «ماها جولا لونگ کان راج ویتی یالای»، در شهر [[بانکوک]] واقع شده است، یکی از علمیترین شخصیتهای بودایی کنونی در [[تایلند]]، راهبی به نام «پاتام پی داک» است که احترام بسیاری در محافل علمی و دانشگاهی این کشور دارد. وی جایزه ویژه آموزش را در سال ۱۹۴۴م، از سازمان یونسکو دریافت کرده است. هماکنون بوداییهای [[تایلند]]، راهبان مبلغ را به کشورهای امریکا و اروپا میفرستند و حتی در بعضی از کشورهای اروپا، معابد بودایی ساختهاند. البته مردم [[تایلند]] غالبا اطلاعات درستی از این آیین ندارند و بدون ایمان واقعی به این آیین، صرفا آن را میراث نیاکان خود میدانند»<ref>اسدن،کاوچن(۱۳۸۴).«نگاهی به ادیان، مذاهب اسلامی و تشیع در تایلند». طلوع. ش۷. مرکز اطلاعرسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی.[https://www.icro.ir/ www.icro.ir]،ص.2.</ref><ref>الهی، امیر سعید(1391). جامعه و فرهنگ [[تایلند]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشارات بینالمللی الهدی]،ص.155-156.</ref>. | «راهبان بزرگ فرقهٔ ماهانیکایا میکوشند این آیین را با مقتضیات زمانی مطرحکنند و مطابق با مسائل روز ارائه دهند. مهمترین مرکز علمی این فرقه به نام «ماها جولا لونگ کان راج ویتی یالای»، در شهر [[بانکوک]] واقع شده است، یکی از علمیترین شخصیتهای بودایی کنونی در [[تایلند]]، راهبی به نام «پاتام پی داک» است که احترام بسیاری در محافل علمی و دانشگاهی این کشور دارد. وی جایزه ویژه آموزش را در سال ۱۹۴۴م، از سازمان یونسکو دریافت کرده است. هماکنون بوداییهای [[تایلند]]، راهبان مبلغ را به کشورهای امریکا و اروپا میفرستند و حتی در بعضی از کشورهای اروپا، معابد بودایی ساختهاند. البته مردم [[تایلند]] غالبا اطلاعات درستی از این آیین ندارند و بدون ایمان واقعی به این آیین، صرفا آن را میراث نیاکان خود میدانند»<ref>اسدن،کاوچن(۱۳۸۴).«نگاهی به ادیان، مذاهب اسلامی و تشیع در تایلند». طلوع. ش۷. مرکز اطلاعرسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی.[https://www.icro.ir/ www.icro.ir]،ص.2.</ref><ref>الهی، امیر سعید(1391). جامعه و فرهنگ [[تایلند]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشارات بینالمللی الهدی]،ص.155-156.</ref>. | ||
== نیز نگاه کنید به == | |||
[[ادیان در تایلند]]؛ [[جایگاه دین در جامعه تایلند]]؛ [[آیین بودا در تایلند]] | |||
== کتابشناسی == | == کتابشناسی == |
نسخهٔ ۲۸ آوریل ۲۰۲۴، ساعت ۲۰:۱۱
در همین زمان بودکه شاه مونگوت متوجه شد انحرافاتی از تعالیم اصلی بودا صورت گرفته است و دستور داد که در متون بودایی بازنگری شود و آموزههای بودایی را به شکل اصلی خود درآورند. درواقع او جان تازهای در کالبد بودیسم در تایلند دمید که با قرائت سنتی از دستورات بودا تفاوت داشت؛ بدینسان در کنار فرقه «ماهانیکایا» (بودائیان سنتی تایلند) فرقه جدیدی پاگرفت که «دارما یوکتی نیکایا» (Dharmmayukti Nikaya) (یا راه میانبُر به دارما) نامیده میشود که همان فرقه تامایوت است. راهبان این فرقه ردای زرد بر تن میکنند و متون پالی را به گونهٔ متفاوتی از فرقهٔ ماهانیکایا میخوانند. راهبان فرقهٔ «دارما یوکتی» باید با پای برهنه راه بروند، ولی راهبان فرقهٔ «ماهانیکایا» دمپایی بهپا میکنند[۱].
البته پیروان فرقهٔ ماهانیکایا یا همان بودائیان سنتی تایلند در اکثریت هستند و امروزه در برابر ۳۰ معبد «دارما یوکتی» حدود ۵۳۵ معبد ماهانیکایا در بانکوک فعالیت میکنند.
«راهبان بزرگ فرقهٔ ماهانیکایا میکوشند این آیین را با مقتضیات زمانی مطرحکنند و مطابق با مسائل روز ارائه دهند. مهمترین مرکز علمی این فرقه به نام «ماها جولا لونگ کان راج ویتی یالای»، در شهر بانکوک واقع شده است، یکی از علمیترین شخصیتهای بودایی کنونی در تایلند، راهبی به نام «پاتام پی داک» است که احترام بسیاری در محافل علمی و دانشگاهی این کشور دارد. وی جایزه ویژه آموزش را در سال ۱۹۴۴م، از سازمان یونسکو دریافت کرده است. هماکنون بوداییهای تایلند، راهبان مبلغ را به کشورهای امریکا و اروپا میفرستند و حتی در بعضی از کشورهای اروپا، معابد بودایی ساختهاند. البته مردم تایلند غالبا اطلاعات درستی از این آیین ندارند و بدون ایمان واقعی به این آیین، صرفا آن را میراث نیاکان خود میدانند»[۲][۳].
نیز نگاه کنید به
ادیان در تایلند؛ جایگاه دین در جامعه تایلند؛ آیین بودا در تایلند
کتابشناسی
- ↑ Jumsai , M.L., Manich. (2000). Understanding Thai Buddhism. Bangkok: Chalermnit, p.8-10
- ↑ اسدن،کاوچن(۱۳۸۴).«نگاهی به ادیان، مذاهب اسلامی و تشیع در تایلند». طلوع. ش۷. مرکز اطلاعرسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی.www.icro.ir،ص.2.
- ↑ الهی، امیر سعید(1391). جامعه و فرهنگ تایلند. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشارات بینالمللی الهدی،ص.155-156.