ماهواره و اینترنت در زیمبابوه: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
'''ماهواره واینترنت'''
دولت [[زيمبابوه|زیمبابوه]] با همکاری شبکه ماهواره‌ای آفریقای جنوبی در دهه گذشته فعالیت خود را در این زمینه گسترش داده است. شعبه دفاتر ماهواره‌ای آفریقای جنوبی در [[حراره]] کانال‌های بسیار زیادی از حوزه‌های مختلف جهان و البته بیشتر آفریقای جنوبی برای مشترکین ماهواره پخش می‌کند.


دولت زیمبابوه با همکاری شبکه ماهواره ای آفریقای جنوبی در دهه گذشته فعالیت خود را در این زمینه گسترش داده است.شعبه دفاتر ماهواره ای آفریقای جنوبی در [[حراره]] کانال های بسیار زیادی از حوزه های مختلف جهان و البته بیشتر آفریقای جنوبی برای مشترکین ماهواره پخش می کند.
[[زيمبابوه|زیمبابوه]] نیز مانند سایر کشورهای جهان سوم با افزایش کاربران اینترنتی طی سال‌های گذشته روبروست. در سال 2008 تعداد کاربران اینترنت 1421000 نفر یعنی در حدود 10.5 درصد جمعیت بالای 13 میلیونی کشور بود. در مقایسه با کاربران سال 2000 که نرخ آن فقط 0/4 درصد بود، رشد تعداد کاربران کاملاً مشهود است. استفاده از موبایل نیز در [[زيمبابوه|زیمبابوه]] طی دهه گذشته بسیار افزایش یافته بازار داغ موبایل در آفریقا و به خصوص در این کشور هزینه‌های بالای استفاده از اینترنت را بسیار کاهش داده است. مردم ایجاد ارتباط رسانه‌ای با یکدیگر از طریق موبایل را به دلیل سهل الوصول‌ترین وسیله ارتباطی و صرفه جویی در زمان بر دیگر اشکال ترجیح می‌دهند. با توجه به افزایش شدید تورم و نرخ بیکاری بالای 94 درصد، بسیاری از مردم امکان استفاده از وسایل گران قیمت ارتباطی نظیر کامپیوتر را ندارند و این امر نیز در رشد استفاده از موبایل مؤثر بوده است.


[[زيمبابوه]] نيز مانند ساير كشورهاي جهان سوم با افزايش كاربران اينترنتي طی سال های گذشته روبروست. در سال 2008 تعداد  کاربران اینترنت 1421000 نفر یعنی در حدود 10.5 درصد جمعيت بالاي 13 ميليوني كشور بود.در مقايسه با كاربران سال 2000 كه نرخ آن فقط 4/0 درصد بود،رشد تعداد كاربران کاملاً مشهود است.استفاده از موبايل نيز در زيمبابوه طي دهه گذشته بسيار افزايش یافته بازار داغ موبايل در آفريقا و به خصوص در اين كشور هزينه های بالای استفاده از اينترنت را بسيار كاهش داده است. مردم ايجاد ارتباط رسانه ای با یکدیگر  از طريق موبايل را به دلیل سهل الوصول ترین وسیله ارتباطی و صرفه جویی در زمان بر دیگر اشکال ترجیح می دهند.با توجه به افزايش شديد تورم و نرخ بيكاری بالای 94 درصد،بسیاری از مردم امكان استفاده از وسايل گران قيمت ارتباطی نظير كامپيوتر را ندارند و این امر نیز در رشد استفاده از موبایل مؤثر بوده است.
بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال 2008 و روی کار آمدن دولت وحدت ملی موگابه و چانگیرایی، وزارت اطلاعات و تکنولوژی ارتباطات ایجاد شد. مهم‌ترین فعالیت این وزارتخانه در زمینه سرمایه گذاری بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در [[زيمبابوه|زیمبابوه]] است. پیش از این دولت موگابه توسعه امکانات اینترنتی و ارائه خدمات ایمیل را در دستور کار قرار داده بود. در آوریل 2009، دولت مراکز اینترنتی را در "کافی نت"‌های شهری و ادارات پست مناطق روستایی ایجاد کرد که پیشرفت این اقدامات به علت بحران اقتصادی ناشی از اعمال تحریم‌ها بسیار کند بود. مرکز کنترل داده‌ها و اطلاعات در سال 1996 تأسیس شد. در سال 1997، اداره پست ملی با همکاری مرکز ارتباطات اقدام به برقراری سرویس‌های اینترنتی و جذب مشتری کرده بود و بزرگ‌ترین شرکت فناوری اطلاعات [[زيمبابوه|زیمبابوه]] (Tel One)، امکانات موبایل و اینترنت را در اختیار مردم قرار می‌داد. در سپتامبر 2006، بسیاری از مشترکین اینترنت به علت بدهی‌های [[مالی]] شرکت مربوطه از خدمات آن محروم شدند. در آوریل 2009 رشد هزینه‌های ارتباطات اینترنتی در کشور، باعث شد شرکت یاد شده حق اشتراک ماهانه اینترنت را از 30 دلار به 300 دلار آمریکا افزایش دهد. همین اقدام موجب تعطیلی بسیاری از کافی‌نت‌ها و عدم تمدید اشتراک از جانب کاربران شد. همان سال دولت طی صدور دستوری به شرکت مزبور خواستار کاهش هزینه‌های خدماتی شد. بعدها این شرکت با توجه به مشکلات اقتصادی، از سوی دولت به بخش خصوصی واگذار شد.


بعد از برگزاری انتخابات رياست جمهوری در سال  2008 و روی کار آمدن دولت وحدت ملی موگابه و چانگیرايي،وزارت اطلاعات و تكنولوژی ارتباطات ایجاد شد.مهم ترین فعاليت اين وزارتخانه در زمینه سرمايه گذاری بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در زيمبابوه است.پيش از اين دولت موگابه توسعه امكانات اينترنتی و ارائه خدمات ايميل را در دستور کار قرار داده بود.در آوريل 2009،دولت مراكز اينترنتی را در "كافی نت" های شهری و ادارات پست مناطق روستايی ايجاد کرد که پیشرفت این اقدامات به علت بحران اقتصادی ناشی از اعمال تحريم ها بسیار کند بود.مرکز كنترل داده ها واطلاعات در سال 1996 تأسيس شد.در سال 1997،اداره پست ملی با همكاری مركز ارتباطات اقدام به برقراری سرويس هاي اينترنتی و جذب مشتری كرده بود و بزرگ ترين شركت فناوری اطلاعات زيمبابوه[4]،امكانات موبايل واينترنت را در اختیار مردم قرار می داد.در سپتامبر 2006،بسياری از مشتركين اينترنت به علت بدهی های [[مالی]] شركت مربوطه از خدمات آن محروم شدند.در آوریل 2009 رشد هزينه های ارتباطات اينترنتی در كشور، باعث شد شركت ياد شده حق اشتراك ماهانه اينترنت را از 30 دلار به 300 دلار آمريكا افزايش دهد.همين اقدام موجب تعطيلی بسياری از كافی نت ها و عدم تمديد اشتراك از جانب كاربران شد. همان سال دولت طی صدور دستوری به شركت مزبور خواستار كاهش هزينه های خدماتی شد.بعدها اين شركت  با توجه به مشكلات اقتصادی، از سوی دولت  به بخش خصوصی واگذار شد.
امروزه حدود  یازده درصد از جمعیت کشور از اینترنت استفاده می‌کنند. هر چند استفاده از اینترنت در قاره آفریقا به نسبت سایر نقاط جهان هزینه‌های بیشتری را بر کاربران تحمیل می‌کند، اما مردم هم‌چنان علاقه زیادی به استفاده از اینترنت دارند. به لحاظ جامعه شناسی ارتباطات در آفریقا و به طور خاص در [[زيمبابوه|زیمبابوه]]، کسب اطلاع از اخبار و رویدادهای جهان برای مردم دور افتاده‌ترین نقاط کشورهای آفریقایی از طریق اینترنت میسر و بسیار سهل الوصول می‌باشد و مردم در بعد وسیع از آن بهره مند می‌شوند.


امروزه حدود  یازده درصد از جمعیت کشور از اینترنت استفاده می کنند.هر چند استفاده از اینترنت در قاره آفریقا به نسبت سایر نقاط جهان هزینه های بیشتری را بر کاربران تحمیل می کند،اما مردم هم چنان علاقه زیادی به استفاده از اینترنت دارند.به لحاظ جامعه شناسی ارتباطات در آفریقا و به طور خاص در زیمبابوه،کسب اطلاع از اخبار و رویدادهای جهان برای مردم دور افتاده ترین نقاط کشورهای آفریقایی از طریق اینترنت میسر و بسیار سهل الوصول می باشد و مردم در بعد وسیع از آن بهره مند می شوند.
دولت [[زيمبابوه|زیمبابوه]] بر اساس سیاست‌های امنیت ملی خود بر شبکه اینترنت و ایمیلی نظارت دارد. براساس گزارش CIA یک میلیون و سیصد و پنجاه هزار نفر از مردم [[زيمبابوه|زیمبابوه]] در فیس بوک عضویت دارند. در حال حاضر 27 مرکز اینترنتی وظیفه ارائه خدمات لازم به مشترکین را بر عهده دارند<ref>برگرفته از https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/zi.html</ref><ref>ایپکچی، محمدحسن (1399). جامعه و فرهنگ [[زیمبابوه در یک نگاه|زیمبابوه]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی]، ص.258-261</ref>.


دولت زیمبابوه بر اساس سیاست های امنیت ملی خود بر شبکه اینترنت و ایمیلی نظارت دارد.براساس گزارش CIA  یک میلیون و سیصد و پنجاه هزار نفر از مردم زیمبابوه در فیس بوک عضویت دارند. در حال حاضر 27 مرکز اینترنتی وظیفه ارائه خدمات لازم به مشترکین را بر عهده دارند.
== نیز نگاه کنید به ==


)www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/zi.html(
== کتابشناسی ==

نسخهٔ ‏۵ مهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۹:۱۸

دولت زیمبابوه با همکاری شبکه ماهواره‌ای آفریقای جنوبی در دهه گذشته فعالیت خود را در این زمینه گسترش داده است. شعبه دفاتر ماهواره‌ای آفریقای جنوبی در حراره کانال‌های بسیار زیادی از حوزه‌های مختلف جهان و البته بیشتر آفریقای جنوبی برای مشترکین ماهواره پخش می‌کند.

زیمبابوه نیز مانند سایر کشورهای جهان سوم با افزایش کاربران اینترنتی طی سال‌های گذشته روبروست. در سال 2008 تعداد کاربران اینترنت 1421000 نفر یعنی در حدود 10.5 درصد جمعیت بالای 13 میلیونی کشور بود. در مقایسه با کاربران سال 2000 که نرخ آن فقط 0/4 درصد بود، رشد تعداد کاربران کاملاً مشهود است. استفاده از موبایل نیز در زیمبابوه طی دهه گذشته بسیار افزایش یافته بازار داغ موبایل در آفریقا و به خصوص در این کشور هزینه‌های بالای استفاده از اینترنت را بسیار کاهش داده است. مردم ایجاد ارتباط رسانه‌ای با یکدیگر از طریق موبایل را به دلیل سهل الوصول‌ترین وسیله ارتباطی و صرفه جویی در زمان بر دیگر اشکال ترجیح می‌دهند. با توجه به افزایش شدید تورم و نرخ بیکاری بالای 94 درصد، بسیاری از مردم امکان استفاده از وسایل گران قیمت ارتباطی نظیر کامپیوتر را ندارند و این امر نیز در رشد استفاده از موبایل مؤثر بوده است.

بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال 2008 و روی کار آمدن دولت وحدت ملی موگابه و چانگیرایی، وزارت اطلاعات و تکنولوژی ارتباطات ایجاد شد. مهم‌ترین فعالیت این وزارتخانه در زمینه سرمایه گذاری بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در زیمبابوه است. پیش از این دولت موگابه توسعه امکانات اینترنتی و ارائه خدمات ایمیل را در دستور کار قرار داده بود. در آوریل 2009، دولت مراکز اینترنتی را در "کافی نت"‌های شهری و ادارات پست مناطق روستایی ایجاد کرد که پیشرفت این اقدامات به علت بحران اقتصادی ناشی از اعمال تحریم‌ها بسیار کند بود. مرکز کنترل داده‌ها و اطلاعات در سال 1996 تأسیس شد. در سال 1997، اداره پست ملی با همکاری مرکز ارتباطات اقدام به برقراری سرویس‌های اینترنتی و جذب مشتری کرده بود و بزرگ‌ترین شرکت فناوری اطلاعات زیمبابوه (Tel One)، امکانات موبایل و اینترنت را در اختیار مردم قرار می‌داد. در سپتامبر 2006، بسیاری از مشترکین اینترنت به علت بدهی‌های مالی شرکت مربوطه از خدمات آن محروم شدند. در آوریل 2009 رشد هزینه‌های ارتباطات اینترنتی در کشور، باعث شد شرکت یاد شده حق اشتراک ماهانه اینترنت را از 30 دلار به 300 دلار آمریکا افزایش دهد. همین اقدام موجب تعطیلی بسیاری از کافی‌نت‌ها و عدم تمدید اشتراک از جانب کاربران شد. همان سال دولت طی صدور دستوری به شرکت مزبور خواستار کاهش هزینه‌های خدماتی شد. بعدها این شرکت با توجه به مشکلات اقتصادی، از سوی دولت به بخش خصوصی واگذار شد.

امروزه حدود  یازده درصد از جمعیت کشور از اینترنت استفاده می‌کنند. هر چند استفاده از اینترنت در قاره آفریقا به نسبت سایر نقاط جهان هزینه‌های بیشتری را بر کاربران تحمیل می‌کند، اما مردم هم‌چنان علاقه زیادی به استفاده از اینترنت دارند. به لحاظ جامعه شناسی ارتباطات در آفریقا و به طور خاص در زیمبابوه، کسب اطلاع از اخبار و رویدادهای جهان برای مردم دور افتاده‌ترین نقاط کشورهای آفریقایی از طریق اینترنت میسر و بسیار سهل الوصول می‌باشد و مردم در بعد وسیع از آن بهره مند می‌شوند.

دولت زیمبابوه بر اساس سیاست‌های امنیت ملی خود بر شبکه اینترنت و ایمیلی نظارت دارد. براساس گزارش CIA یک میلیون و سیصد و پنجاه هزار نفر از مردم زیمبابوه در فیس بوک عضویت دارند. در حال حاضر 27 مرکز اینترنتی وظیفه ارائه خدمات لازم به مشترکین را بر عهده دارند[۱][۲].

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی