نقد ادبی در کوبا: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
[[پرونده:La critica literaria cubana entre el fuego de dos siglos.jpg|جایگزین=La critica literaria cubana entre el fuego de dos siglos|بندانگشتی|La critica literaria cubana entre el fuego de dos siglos]]وضعیت نقد ادبی در سالهای اخیر در [[کوبا]] روبه افول گذاشته است، بهطوریکه ظاهر آثار جدید بهخوبی خواننده را جلب میکند، اما با یک نقد جدی همراه نمیشود و فقدان بحث و گفتوگو در حوزه نقد آثار ادبی کنونی و از طرف دیگر، فضاهای محدود برای برگزاری چنین جلساتی به خوبی مشاهده میشود. | [[پرونده:La critica literaria cubana entre el fuego de dos siglos.jpg|جایگزین=La critica literaria cubana entre el fuego de dos siglos|بندانگشتی|La critica literaria cubana entre el fuego de dos siglos]]وضعیت نقد ادبی در سالهای اخیر در [[کوبا]] روبه افول گذاشته است، بهطوریکه ظاهر آثار جدید بهخوبی خواننده را جلب میکند، اما با یک نقد جدی همراه نمیشود و فقدان بحث و گفتوگو در حوزه نقد آثار ادبی کنونی و از طرف دیگر، فضاهای محدود برای برگزاری چنین جلساتی به خوبی مشاهده میشود. | ||
خط ۶: | خط ۵: | ||
از طرف دیگر، بحران اقتصادی که در دهه ۹۰ قرن بیستم آغاز شد باعث بروز محدودیتهای چاپ گردید که این امر باعث دوری ملت کوبا از نقد ادبی گردید. از همینرو، در سال ۱۹۹۶، خوآن مارینیوا (Juan Mariio)، روشنفکر کمونیست کوبایی وضعیت نقد ادبی را بحران زده و تاسفآور خواند و امروزه، تعداد بسیاری از شاعران، نویسندگان و مقالهنویسان این کشور که قبلا به نقد آثار ادبی میپرداختند، دیگر از این امر دوریگزیدهاند. | از طرف دیگر، بحران اقتصادی که در دهه ۹۰ قرن بیستم آغاز شد باعث بروز محدودیتهای چاپ گردید که این امر باعث دوری ملت کوبا از نقد ادبی گردید. از همینرو، در سال ۱۹۹۶، خوآن مارینیوا (Juan Mariio)، روشنفکر کمونیست کوبایی وضعیت نقد ادبی را بحران زده و تاسفآور خواند و امروزه، تعداد بسیاری از شاعران، نویسندگان و مقالهنویسان این کشور که قبلا به نقد آثار ادبی میپرداختند، دیگر از این امر دوریگزیدهاند. | ||
لئونارد پادورا (Leonard Padora) ، نویسنده کوبایی اعتقاد دارد:<blockquote>«مشکل این است، در کشوری که نقدی انجام نمیگیرد، دیگر کسی هم علاقهای به نقد ندارد».</blockquote>وی به این نکته اشاره میکند که اخیرا در [[کوبا]]، فقر، چه در هنگام مفهوم کلی و چه در مفهوم خاص خود، پیرامون آثار ادبی انجام نمیشود. لازم به ذکر است که تاخیر در چاپ تعداد کم مجلات ادبی در [[کوبا]] خود نیز باعث شده که نویسندگان، شاعران و منتقدان کوبایی در حصر قرار بگیرند و از جامعه بینالملل دور بمانند و اعتبار و حمایتی برای پروژههای خود پیدا نکنند، البته نمیتوان از نقش موثر مرکز فرهنگی کوبا (Centro cultural de Cuba) و مجله کریتریوس (Criterios) غافل شد که حدود ۳۰ سال است توسط منتقد معروف کوبایی دسیدریو نابارو (Desiderio Navarro) به چاپ میرسد و این امر کمک شایانی به نشر متون نظری درباره هنرها و علوم اجتماعی میباشد.<ref>Naranjo Orovio, C. (2009). Historia de las Antillas. Volumen I. Historia de Cuba. Doce Calles, P85</ref><ref>حقروستا، مریم | لئونارد پادورا (Leonard Padora) ، نویسنده کوبایی اعتقاد دارد:<blockquote>«مشکل این است، در کشوری که نقدی انجام نمیگیرد، دیگر کسی هم علاقهای به نقد ندارد».</blockquote>وی به این نکته اشاره میکند که اخیرا در [[کوبا]]، فقر، چه در هنگام مفهوم کلی و چه در مفهوم خاص خود، پیرامون آثار ادبی انجام نمیشود. لازم به ذکر است که تاخیر در چاپ تعداد کم مجلات ادبی در [[کوبا]] خود نیز باعث شده که نویسندگان، شاعران و منتقدان کوبایی در حصر قرار بگیرند و از جامعه بینالملل دور بمانند و اعتبار و حمایتی برای پروژههای خود پیدا نکنند، البته نمیتوان از نقش موثر مرکز فرهنگی کوبا (Centro cultural de Cuba) و مجله کریتریوس (Criterios) غافل شد که حدود ۳۰ سال است توسط منتقد معروف کوبایی دسیدریو نابارو (Desiderio Navarro) به چاپ میرسد و این امر کمک شایانی به نشر متون نظری درباره هنرها و علوم اجتماعی میباشد.<ref>Naranjo Orovio, C. (2009). Historia de las Antillas. Volumen I. Historia de Cuba. Doce Calles, P85</ref><ref>حقروستا، مریم (1397). جامعه و فرهنگ [[کوبا]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی]، ص288-290.</ref> | ||
== نیز نگاه کنید == | == نیز نگاه کنید به == | ||
[[نقد ادبی در لبنان]]؛ [[نقد ادبی در مصر]]؛ [[نقد ادبی در سنگال]]؛ [[نقد ادبی در اردن]] | |||
== کتابشناسی == | |||
== |
نسخهٔ ۱۶ مهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۳:۱۱
وضعیت نقد ادبی در سالهای اخیر در کوبا روبه افول گذاشته است، بهطوریکه ظاهر آثار جدید بهخوبی خواننده را جلب میکند، اما با یک نقد جدی همراه نمیشود و فقدان بحث و گفتوگو در حوزه نقد آثار ادبی کنونی و از طرف دیگر، فضاهای محدود برای برگزاری چنین جلساتی به خوبی مشاهده میشود.
در همین رابطه، در سال ۲۰۱۰ کتابی با نام نقد ادبی کوبا میان آتش دو قرن (La critica literaria cubana entre el fuego de dos siglos) اثر محقق کوبایی خوزه آنتونیو میچلنا (Jose Antonio Michelena) به چاپ رسید که اولین کتابی است که وضعیت نقد ادبی در کوبا را طی ۳۰ سال اخیر به تصویر کشیده شد، این کتاب توسط انتشارات ماتانزاس به چاپ رسیده و نتیجه دو نظرسنجی را ارائه مینماید که مجله کوبایی انقلاب و فرهنگ قبل و بعد از شروع قرن ۲۱، یعنی در سال ۱۹۹۰ و در سال ۲۰۰۵، انجام شده، که این نظرسنجی درباره فعالیتی ریشهدار در کوبا میباشد که در سالهای اخیر نیروی خود را از دست داده است، در این نظرسنجی که از روشنفکران کوبایی به عمل آمده چنین نتیجهگیری شده است که بنا بهدلایل ذیل، نقد ادبی در کوبا تحلیل رفته است، از جمله این دلایل میتوان: کمبود فضاهای مناسب برای نقد ادبی، بحثهای اندکی که در این فضاها صورت میگیرد، و همینطور این که نویسندگان ترجیج میدهند در مجلات خارجی به چاپ اقدام کنند، از جمله مواردی هستند که بر نقد ادبی در کوبا تاثیرگذار شدهاند.[۱]
از طرف دیگر، بحران اقتصادی که در دهه ۹۰ قرن بیستم آغاز شد باعث بروز محدودیتهای چاپ گردید که این امر باعث دوری ملت کوبا از نقد ادبی گردید. از همینرو، در سال ۱۹۹۶، خوآن مارینیوا (Juan Mariio)، روشنفکر کمونیست کوبایی وضعیت نقد ادبی را بحران زده و تاسفآور خواند و امروزه، تعداد بسیاری از شاعران، نویسندگان و مقالهنویسان این کشور که قبلا به نقد آثار ادبی میپرداختند، دیگر از این امر دوریگزیدهاند.
لئونارد پادورا (Leonard Padora) ، نویسنده کوبایی اعتقاد دارد:
«مشکل این است، در کشوری که نقدی انجام نمیگیرد، دیگر کسی هم علاقهای به نقد ندارد».
وی به این نکته اشاره میکند که اخیرا در کوبا، فقر، چه در هنگام مفهوم کلی و چه در مفهوم خاص خود، پیرامون آثار ادبی انجام نمیشود. لازم به ذکر است که تاخیر در چاپ تعداد کم مجلات ادبی در کوبا خود نیز باعث شده که نویسندگان، شاعران و منتقدان کوبایی در حصر قرار بگیرند و از جامعه بینالملل دور بمانند و اعتبار و حمایتی برای پروژههای خود پیدا نکنند، البته نمیتوان از نقش موثر مرکز فرهنگی کوبا (Centro cultural de Cuba) و مجله کریتریوس (Criterios) غافل شد که حدود ۳۰ سال است توسط منتقد معروف کوبایی دسیدریو نابارو (Desiderio Navarro) به چاپ میرسد و این امر کمک شایانی به نشر متون نظری درباره هنرها و علوم اجتماعی میباشد.[۲][۳]
نیز نگاه کنید به
نقد ادبی در لبنان؛ نقد ادبی در مصر؛ نقد ادبی در سنگال؛ نقد ادبی در اردن
کتابشناسی
- ↑ Naranjo Orovio, C. (2009). Historia de las Antillas. Volumen I. Historia de Cuba. Doce Calles, P82
- ↑ Naranjo Orovio, C. (2009). Historia de las Antillas. Volumen I. Historia de Cuba. Doce Calles, P85
- ↑ حقروستا، مریم (1397). جامعه و فرهنگ کوبا. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی، ص288-290.